opmerkingen over afvallen

Hallo allemaal, Ik ben een meisje van 14 en ik krijg de laatste tijd steeds opmerkingen van m'n moeder en oma dat ik ben afgevallen en ze het mooi vinden. Dat komt omdat ik gegroeid ben de afgelopen 3 maanden maarliefst 5 cm. Maar wat me nu dwars zit is dat ze me vorig jaar dik vonden er zoveel over hebben gepraat en het tegen allerlei mensen hebben gezegd behalve tegen mij. Maar wel opmerkingen maken die me heel verdrietig maken. En nu ik ben gegroeid en wat afgevallen ben zeggen ze het wel. Mijn lichaam blijft trouwens maar afvallen (ik ben nou 14 jaar, 170 cm en 63 kg), is dit echt heel erg of niet en moet ik gewoon wachten waar het op uitkomt?

17 jun 2020, lkfjdkf


Reacties

plaats reactie
1

Je zat helemaal op de grens van een gezond gewicht met overgewicht. Nu je wat gegroeid bent, zit je iets ruimer in jouw 'gezondgewichtgebied'. Dit verschil zie je en daarom krijg je dus nu complimenten van je moeder en oma. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je te dun wordt: daarvoor moet je nog heel wat kilo's afvallen (of heel veel centimeters groeien ;)). Jouw gezondgewichtgebied loopt bij je huidige lengte immers van 49 tot 67 kg en is dus 18 kg groot.

Volwassenen, zeker ouders, durven vaak niet eerlijk te zijn naar jongeren als het gaat om gewicht. Vaak denken ze dat als ze te sterk benoemen dat ze je (te) dik vinden, dat jij daar dan op een hele drastische, snelle en vooral ongezonde manier iets aan wil proberen te gaan doen. Dit willen ze voorkomen. Daarnaast denken ze dat wanneer ze benoemen dat je dik bent, dit jouw zelfbeeld omlaag kan brengen, waardoor je minder zelfvertrouwen krijgt, je minder zelfverzekerd bent, je minder van jezelf gaat houden, wat jou weer ongelukkig(er) maakt. Vaak zeggen volwassenen dus juist uit liefde niets over te hoog gewicht bij jongeren. Dit kan een verklaring zijn waarom ze dat toen dus niet tegen je hebben gezegd.

Nu de verhouding tussen je lengte en gewicht is verbeterd, benoemen ze dit juist wel. Een positieve boodschap kan jouw zelfvertrouwen, eigenwaarde en daarmee je mate van geluk juist boosten, in plaats van dit te naar beneden te halen.

17 jun 2020, 20:06, Timo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.