Ongezond bezig

Ik woon sinds 2 maanden op mezelf en ik kan nu dus zelf mijn boodschappen doen en ik merk dat ik flink ben aangekomen, ik heb nog wel steeds een gezond gewicht hoor maar dat komt omdat ik altijd aan de ondergrens zat. Dat komt doordat mijn moeder altijd met gezond eten bezig was en al het ongezonde eten werd ons altijd ontzegd. Als de buurtkinderen op een warme zomerdag een ijsje kregen dan wij niet. Ik kreeg ook nooit zakgeld want dan zou ik snoep kunnen kopen. We hadden nooit hagelslag en in het weekend kregen we ook geen chips. Alleen met kerst kregen we dan 1 schaaltje chips of op onze verjaardag. Maar dat was het wel, tegen andere moeders zei ze ook altijd dat wij geen suiker mochten. Kortom: ze sloeg altijd extreem door als het om gezond eten ging. Maar nu woon ik dus op mezelf (ben 19) en kan ik zelf bepalen wat ik eet maar ik denk doordat ik in m’n jeugd op dat gebied vergeleken met andere veel gemist heb vreet ik dat er nu weer bij. En dat is niet goed, dus hoe kan ik dit verder voorkomen en het met regelmaat doen?

9 aug 2020, Josephine


Reacties

plaats reactie
1

Ja, dat is lastig.

Jezelf discipline aanleren is de sleutel hierin: extra's zijn bedoeld om op speciale momenten samen écht van te genieten, niet om ze dagelijks of heel vaak uit gewoonte weg te eten.

Wat ik altijd doe is de supermarkt alleen gebruiken voor basisproducten: peulvruchten, groente, fruit, vlees, vis, vleesvervangers, magere zure zuivel, goede koolhydraatbronnen (quinoa, amarant, boekweit, haver, etc.) eieren, koffie en thee en voor nog wat non-food (WC-papier en schoonmaakmiddelen etc.), maar dus niet voor koek, snoep, chips, cake, taart, ijs, zoet broodbeleg, drinken met calorieën (ook fruitsap!!), suikerrijke ontbijtgranen, producten met bloem uit graan (het meeste brood en broodproducten), etc. etc. Er zijn namelijk zat andere plekken waar je deze extra's kan kopen. Doe moeite voor extra's! En als je een extramoment bij een theater, bioscoop, club, pretpark etc. benut, zijn daar ter plekke natuurlijk ook wel weer extra's te koop. Of je pakt een terrasje met je vriendinnen: dan koop je dat extraproduct dus op dat terras.

Op deze manier voorkom je dat je extraproducten onnodig in huis hebt en ze zo dus voor het verkeerde doel gaat eten: een extraproduct dat je niet op een speciaal extramoment eet of drinkt, is alleen maar nepgeluk oftewel ongezonde dikmakende troep dat je gezondheid, je status, je aanzien, je eigenwaarde, je trots en daarmee je zelfvertrouwen en aantrekkelijkheid en daarbovenuit vooral jouw levensgeluk ondermijnt!! Bovendien voorkom je door geen extra's in de supermarkt te kopen, dat je veel te grote verpakkingen koopt. De supermarkten zijn er namelijk koning in om hele grote verleidelijke verpakkingen met extra's aan te bieden, vaak nog heel goedkoop en/of in de aanbieding ook.

Vooral in het begin kan het lastig zijn om geen extra's meer in de supermarkt te kopen. Wat ik altijd deed/nog steeds wel eens doe, is voordat ik naar de supermarkt ga onder mijn kleding een veter om mijn buik knopen, op het moment dat ik mijn buik een beetje inhoud. Wanneer je je buik dan weer ontspant, voel je die veter knellen. Hierdoor ga je onbewust sowieso al vaker je buik inhouden, maar dit is ook een fysiek hulpmiddel in de supermarkt om geen extra's te kopen: je hebt die veter immers niet voor niets zo knellend om je buik geknoopt.

Bewust met je extra's omgaan dus. Extra's alleen inzetten voor het juiste doel! Is in het begin moeilijk, maar hoe meer je dit traint, hoe makkelijker dit wordt. Laat zien dat jij sterker bent dan al die fabrikanten met ongezonde producten die je proberen vet te mesten, met als enige doel dat zij zoveel mogelijk winst maken, over de rug van jouw gezondheid, uitstraling en daarmee bovenal jouw levensgeluk heen!! Laat zien dat ook jij een winnaar bent!

9 aug 2020, 16:08, Timo
2

Dankje timo heel motiverend ga ermee aan de slag in het nog 4 broertjes en zusjes mijn moeder doet nogsteeds hetzelfde bij hen moet ik mijn moeder waarschuwen dat ze ze af een toe een genietmomentje moet gunnen dat het anders hetzelfde bij hen gebeurd als bij mij?

9 aug 2020, 16:08, Josephine
3

Ja, dat zou ik zeker doen. Al moet je moeder bij je broertjes wel strenger op de hoeveelheid letten tijdens een speciaal extra moment: jongens hebben van zichzelf minder discipline dan meisjes en als puber hebben jongens ook duidelijk minder verantwoordelijkheidsbesef.

Maar inderdaad, ik zou als ouders minimaal drie speciale extra momenten per maand toestaan, om hen op een normale manier met extra's om te leren gaan.

9 aug 2020, 18:08, Timo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.