ongesteldheid klopt niet

Hoi! Toen ik 13 was ben ik voor het eerst ongesteld geworden en dat is nu bijna 3 jaar geleden. Ik was het gewoon om de maand, alleen het bloedde wat heviger dan normale mensen, maar de dokter zei dat dat niet erg was. Maar nu sinds januari klopt het niet meer. De 1ste 2 keer dat ik het was zat er maar 2 weken tijd tussen en dat is nog een keer gebeurd. Toen zat er opeens 2 maanden tussen waarbij ik het maar 1 dag was! En daarna weer hele lange tussentijd maar toen was ik het wel weer gewoon 7/8 dagen (normaal bij mij) daarna ben ik het nog een x maar 1/2 dagen geweest en een keer wel meerdere dagen. En zo gaat het maar door dus ik weet niet wat ik hier mee moet is dit wel normaal na 3 naar ongesteld zijn geweest? Ik heb het nog niemand verteld.

3 mei 2020, Help mij!


Reacties

plaats reactie
1

Het was trouwens niet sinds januari.. foutje!

3 mei 2020, 09:05, Help mij!
2

Ten eerste wil ik zeggen dat als je je er heel erg druk om maakt dat het misschien handig is om er met je moeder of iemand die je vertrouwd over te praten en dan misschien naar een dokter te gaan.

Meestal is het niet erg als je na 3 jaar nog niet regelmatig ongesteld bent. Maar heel soms zit er een bepaalde oorzaak achter. Als ik jou was zou ik er eerst even met jou moeder over praten want waarschijnlijk is er helemaal niks aan de hand.

4 mei 2020, 16:05, Anoniemmm
3

Er is een kans dat er helemaal niets aan de hand is natuurlijk :) Maar voor de zekerheid zou ik het gewoon even met je moeder/vader/opa/oma/tante/zus whatever bespreken.

Menstruatie geeft weer hoe je je voelt. Wanneer ik enorm gestrest ben blijft mijn menstruatie vaak uit (waardoor ik meer gestrest raakt en het langer uitblijft XD). Aankomen, afvallen, stress, ziektes ect. hebben allemaal een invloed. Het kan dus zijn dat één van deze dingen een reden kan zijn.

Echter ben je "pas" 3 jaar ongesteld (ja "pas" er komen nog vele jaren aan) en kan het dus ook gewoon zijn dat je ritme er eventjes uit is. Bij mij bleef het zo lang onregelmatig en heeel zwaar dat ik besloot aan de pil te gaan.

Vaak kom je er wel achter als je spreekt met iemand anders erover. Moet dit wel iemand zijn die je kent, want die kan dingen opvallen die jij niet ziet :) Erover praten is niet spannend, het kan eventjes zo voelen. Voornamelijk omdat het persoonlijk is. Je moeder/oma/tante ect. hebben dit allemaal ook gewoon ervaren, het is dus een normaal gespreksonderwerp!
Als ik vragen of problemen heb praat ik er altijd over met mijn oma of tante, die lijken kwa menstruatie meer op mij dan mijn moeder en hebben vaak mijn probleem al een keer gehad in hun leven :)

6 mei 2020, 13:05, hi

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.