Ongesteldheid 1e keer

Hoi,
Dit is een topic over de 1e ongesteldheid. Dit topic maak ik, omdat ik zelf nog niet ongesteld ben geweest, maar ik wel wil weten wat ik ongeveer kan verwachten. Dus, hoe gaat het en hebben jullie misschien ook nog tips?

4 nov 2018, Onbekendmeisje


Reacties

plaats reactie
1

Hey onbekendmeisje,

Wat goed dat je hier om informatie en tips komt vragen.

De meeste meisjes worden tussen haar 11e en 15e jaar voor het eerst ongesteld. Sommigen eerder en sommigen later. Maanden voordat je voor het eerst ongesteld wordt krijg je zogeheten vaginale afscheiding; dit is een lichte, roodbruine afscheiding die je in je onderbroek vind. Je bent dus niet zomaar van de ene op de andere dag ongesteld; je krijgt eerst deze afscheiding. Dit kun je opvangen met dunne inlegkruisjes. Vanaf het moment dat je deze afscheiding hebt, moet je er voor zorgen dat je altijd maandverband en/of tampons bij je hebt voor als je echt ongesteld wordt. Dit herken je aan de felrode kleur. Dit bloedverlies duurt tussen de 2 - 7 dagen. Je kunt dit opvangen met maandverband en/of tampons. Als je menstrueert moet je het maandverband en/of de tampons regelmatig vervangen, ongeveer na 3 - 4 uur of eerder als dat nodig is.

Sommige meiden hebben last van hun menstruatie, bijvoorbeeld buikpijn, rugpijn, misselijkheid en vermoeidheid. Meestal duurt dit slechts een paar dagen.

Als je voor het eerst ongesteld bent, heb je meestal nog geen regelmatige cyclus. Het kan dus zijn dat het weer een poosje duurt voordat je weer ongesteld wordt, maar het kan ook eerder zijn. Bewaar daarom altijd maandverband/tampons bij je.

Is je vraag hiermee beantwoord?

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Liefs, Amy

5 nov 2018, 09:11, Amyxx
2

Ja, bedankt voor je antwoord.

5 nov 2018, 10:11, Onbekendmeisje

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.