oefeningen voor buikje

heey ik ben 13 181 en ik ben 65 kilo ik heb nog net een geezond gewicht, maar ik zou graag een kilotje af willen vallen en wat gespierder willen worden. ik eet nu al gezonder, maar weet iemand goede oefeningen. ik heb best wel een buikje.

28 mei 2020, f


Reacties

plaats reactie
1

Hi, wat belangrijk is met wat gezonder eten is dat je het wel een langere tijd moet kunnen vol houden. Voor een korte tijd heft het niet veel zin. Ik weet niet of je op TikTok zit, maar daar heeft iedereen het over cloe ting. Daar kan je allemaal workout programma’s kiezen. Ook flat tummy. Ik zou zeggen kijk gewoon wat jij een fijne workout vind.

28 mei 2020, 22:05, M
2

Hoe kom je erbij dat je 'nog net een gezond gewicht' hebt? Jouw gezondgewichtgebied voor jouw lengte en leeftijd loopt van 54 kg tot 73 kg. Hier zit dus 19 kilo tussen. 19 gedeeld door 2 is 9,5. 54 kg + 9,5 is 63,5 kg. Deze 63,5 kg is dus jouw grens tussen een perfect gezond en een prima gezond gewicht. Je dus net iets boven de perfectie voor jouw lengte, maar dus keurig ruim in je prima gezond gewicht voor jouw lengte. Bedenk dat bij meisjes een prima gezond gewicht de norm is, bij jongens is een perfect gezond gewicht de norm (althans in de Randstad, daarbuiten zijn de eisen minder streng). Ervan uitgaande dat je een meisje bent, zit je dus keurig binnen de norm voor jouw lengte!

Als je je buikspieren wil gaan trainen, is het belangrijk dat je de goede spieren traint. Je buik bestaat namelijk uit zes spieren: de middenbuikspier, de zijbuikspieren (links/rechts), de dieperliggende zijbuikspieren (links/rechts) en de dwarse onderbuikspier.
Deze laatste is het meest van belang om de 'opbollende' rand boven een (zwem)broekje weg te krijgen. Voor jongens is het trainen van deze spier belangrijker dan voor meisjes. Je zijbuikspieren en vooral je dieperliggende zijbuikspieren zijn belangrijk om je buik meer stevigheid te geven en daarmee platter te krijgen (je vet wordt als het ware 'naar de zijkant getrokken'). Je middenbuikspier hoef je naar mijn mening niet apart te trainen als je je buikje strakker wil krijgen, deze train je al door het doen van de andere buikspieroefeningen én een (te) veel getrainde middenbuikspier zorgt ervoor dat deze sterker wordt (lees: dikker), maar omdat die in het midden van je buik zit, wordt daarmee ook je buik dikker en dat wil je uiteraard niet ;).

Bij spiertrainingen gericht op afvallen is het beter om zonder gewichten of met lichte gewichten te trainen. Doe deze oefeningen dan wel vaker. Weinig keer een spieroefening met zware gewichten doen, zorgt namelijk voor grotere (dikkere) spieren. Dit, terwijl meerdere keren een spieroefening zonder of met lichte gewichten, juist zorgt voor langere spieren. Met langere spieren wordt je lichaam slanker! Als vuistregel wordt aangeraden om bij afvallen te trainen met dat je ‘spierfailure’ (het moment dat je gaat trillen en bijna niet meer kan) optreedt tussen de 8 tot 12 herhalingen voor het bovenlichaam en 12 tot 15 herhalingen voor het onderlichaam. De meeste workoutmethodes raden tussen de 1 en 3 sets per oefening aan. Een set is gelijk aan één aantal herhalingen. Bijvoorbeeld 3 x 12 dus en dit dan tenminste 2 keer per week. Dus: 2 keer per week, 3 sets van 12 oefeningen per set van de bewuste spieroefening.

Je buikspieren is een verhaal apart: deze zijn zo sterk dat je ze iedere dag kan trainen en deze hoef je ook niet te trainen met gewichten... je eigen gewicht dient hierbij als contra-gewicht. Af en toe een dag overslaan is echter wel verstandig ;).

Tot slot is goed rekken en strekken na het doen van spieroefeningen ook heel belangrijk!

28 mei 2020, 22:05, Timo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.