Obesitas volgens huisarts

Hoi Allemaal,

Volgens mijn huisarts heb ik obesitas. Ik weeg 120 kg bij een lengte van 160. Hier schrok ik heel erg van. Ik ben ook pas 20.

Nu wilt hij mij verder onderzoeken , ik vind dat heel eng. Ik ben bang dat die uitslagen ook niet goed zijn.

Wat raden jullie aan?

24 sep 2022, Minke


Reacties

plaats reactie
1

Hey Minke, ik neem aan dat jij zelf ook zag dat je wat steviger/zachter/ronder bent, dus zo een verrassing dat je obesitas hebt zou het niet moeten zijn. Wat verder van belang is: vind je het erg dat jij extra gewicht hebt? Als je het niet erg vindt zou ik het niet doen, kost je veel tijd en misschien veel geld. Als je het erg vindt doe het dan wel. Maar als ik naar je lengte en gewicht kijk, kan ik je alvast zeggen dat de uitslagen ook niet bepaald goed zullen zijn, en dat het afvallen lang en moeilijk zijn. Het is vooral jouw eigen keuze.

24 sep 2022, 10:09, Spqr
2

Hoi Minke,

Wat vervelend dat je zo geschrokken bent. Heb je veel last van je gewicht? Weet je hoe het komt? Ik bedoel dan, heb je eetbuien of eet je over de hele dag teveel, heb je geen idee of is er een medische reden?

Ik zou het zelf wel laten onderzoeken. Mocht er lichamelijk iets niet goed zijn dan kan dat wellicht verholpen worden. Of je af wil vallen staar daar los van. Iedereen weet dat het beter is maar dit zegt niet dat het zomaar even kan en dit de juiste tijd is.

Kijken hoe je lichaam ervoor staat kan nooit kwaad. Er zitten hier ook mensen op het forum die nog zwaarder zijn en geen lichamelijke klachten hebben en andere die lichter zijn en wel klachten hebben.

Sterkte en ik ben benieuwd wat je kiest

24 sep 2022, 15:09, Rachel
3

Hoi Minke,

Ik raad je aan om sws het onderzoek te doen. Als er iets is kun je dat aanpakken en als er niets is weet je dat ook.
Je bent nooit verplicht iets te doen zoals afvallen of een dieet volgen. Dat is en blijft je vrije keuze. Maar stel je voor dat je schildklier niet werkt, dan is het met een pilletje opgelost en ga je vanzelf afvallen.

Sterkte

25 sep 2022, 20:09, Lotte435
4

Hoi Allemaal,
Bedankt voor jullie adviezen. Morgen is de afspraak met de huisarts voor de onderzoeken. Ik zal jullie dat laten weten hoe dat ging.

25 sep 2022, 21:09, Minke
5

Hoi Allemaal,
Gisteren ben ik weer bij de huisarts geweest. Hij wilde mij eerst nog een keer wegen en mijn buikomvang meten.
Ook wilde hij mijn bloeddruk opmeten.
Deze uitslagen waren, waar ik al bang voor was, niet goed.
Ik zal ze hieronder neerzetten:
Lengte: 160 cm
Gewicht 120 kg
BMI: 46.87
Buikomvang 148 cm.
Mijn bloeddruk is ook te hoog.
Ook wilde hij naar mijn lichaam kijken waar het vet zich het meest bevind. En wilde hij mijn buik onderzoeken.
Nu ben ik doorverwezen naar de internist, om te kijken of hij/zij mij kan helpen.
Verder kreeg ik het advies om af te vallen omdat ik nu al last heb van mijn gewicht, waaronder: Problemen met eten, geen conditie hebben, snel buiten adem zijn. Rugpijn. Last hebben van mijn buik, omdat die in de weg zit bij bijvoorbeeld sokken aan doen. Ook kreeg ik het advies mee om een conditietest te gaan doen.

Ik zal jullie op de hoogte houden.

27 sep 2022, 15:09, Minke
6

Succes met alles. Ik hoop dat je verder lichamelijk niet teveel last krijgt en snel een plekje bij de internist hebt.

27 sep 2022, 22:09, Rachel
7

Hoi Minke,

Niet erg onverwacht wat hij zei. Heb je ook bloed laten prikken ? Was dat wel goed?

Succes bij de internist. Ik ben benieuwd wat daar uit komt

28 sep 2022, 01:09, Lotte435
8

@Lotte435
Omdat ik heel erg angstig ben voot naalden heeft de huisarts dat nu niet laten doen omdat de internist dat waarschijnlijk ook wil laten doen.

28 sep 2022, 07:09, Minke
9

Heel begrijpelijk. Wat naar dat je zoveel prikagst hebt

Weet je al wanneer je naar de internist moet?

29 sep 2022, 18:09, Lotte'435
10

Ik mag 29 november naar de internist, eerder is geen plaats.

29 sep 2022, 18:09, Minke
11

Wat vervelend Minke dat het zo lang duurt.
Kun je bij je verzekeraar geen wachtlijstbemiddeling aanvragen?

Weet je zelf hoe het komt dat je zo zwaar bent?(misschien heb ik er overheen gelezen).
Ligt het aan je eten/bewegen?
Je schrijft dat je het advies hebt gehad te gaan afvallen maar hoe ziet de huisarts dat voor zich?

Ga je puur vanwege je hoge gewicht naar de internist of denkt de huisarts dat er lichamelijk iets is?

Ik hoop dat je toch wat sneller een plekje hebt

29 sep 2022, 21:09, Rachel
12

Wat vervelend dat je zo laat pas terecht kan.
Ik ben ook wel benieuwd wat je antwoord op Rachel haar vragen zijn.

Lukt het je om af te vallen of zorgt deze stress voor aankomen

30 sep 2022, 22:09, Lotte435
13

Hoi,
De huisarts denkt aan een combinatie van trage schildklier, medicatie, lichamelijke beperkingen en niet goed kunnen omgaan met eten waardoor ik te zwaar ben. Deze stress kan ik er niet bij hebben waardoor ik aankom. Ik probeer op mijn eten te letten en verder moet ik afwachten wat de internist zegt.

1 okt 2022, 09:10, Minke
14

Wat vervelend. Helemaal omdat je er misschien door een lichamelijke oorzaak minder aan kunt doen.

Goed dat je wel op je eten probeer te letten!

1 okt 2022, 19:10, Lotte435
15

Vervelend hoor. Ik hoop dat ze je echt snel helpen.

1 okt 2022, 23:10, Rachel
16

Hoi Minke,

Je cijfers lijken op die van mij. Ik weeg nu voor het eerst weer onder de 125 kilo.
Ik heb door mijn eetstoornis DM2 gekregen. Ik hoop dat jij optijd hulp hebt en dat kan voorkomen. In het ziekenhuis waar ik kom kun je via het elektronisch patiëntendossier aanklikken dat je het wil horen als er eerder plek is. Gewoon elke week een keer bellen helpt ook. Dan worden ze zo gek dat ze je wel een plekje geven

Succes

2 okt 2022, 22:10, Maan2004
17

Hoi Allemaal,
Ik ben bij de internist geweest. Helaas kan hij mij ook niet verder helpen. Dit nieuws vond ik heel vervelend om te horen , dus ik ben nog bezig met dit verwerken.

20 dec 2022, 18:12, Minke
18

Hoi Minke,

Kun je niet naar een obesitas poli? Wie weet kunnen ze je daar helpen. Dat hoeft niet gelijk met een operatie

21 dec 2022, 21:12, Rachel

Reageer

Wil je een bericht ontvangen als er een nieuwe reactie is?
Login of registreer