Nieuw jaar

He!
Ik ben een meid van 16 en ben wat aan gekomen de afgelopen tijd..
Ben 1.73cm en in november woog ik ongveer 77kg ik weet het dat is iets teveel voor mijn lengte en nou 3 maand later dacht ik zal eens op de weegschaal gaan staan omdat broeken wat strak gingen zitten en miin moeder me al confronteerde dat ik wat te dik werd en de weegschaal gaf 82 aan.. Eigenlijk moet ik wat afvallen.. Maar wat is jullie mening is dit veel te zwaar of kan het nog? :$ vind een kilotje niet erg maar schrok van de kg. :$
Hoor graag jullie reactie!
Groet gh

8 jan 2019, Gh


Reacties

plaats reactie
1

Je hebt overgewicht en dat is echt slecht en dat zorgt voor gezondheidsproblenen en wil je dat soms? Ik zou naar een arts gaan voor advies.En anders wil ik je wel afvaladvies geven.

8 jan 2019, 11:01, juliatje.
2

Hoi Gh,

Wat goed dat je hier je vraag stelt.

Ik kan me voorstellen dat je schrok van het stijgende getal op de weegschaal.

Ik denk dat je het beste bij jezelf na kunt gaan hoe je je voelt. Zit je lekker in je vel en luister je goed naar je lijf? Eet je goed en gezond en kun je alle dingen doen die je wilt doen? En wat is de oorzaak van de gewichtsstijging?

Het is een grote misvatting dat een hoger gewicht meteen gezondheidsrisico's met zich meebrengen. Sommige mensen zijn van nature wat zwaarder dan andere mensen, maar dat zegt helemaal niets over hun gezondheid. Kijk ook eens naar jouw familie: heb je hetzelfde postuur en gewicht als hun? Het gaat er om dat jouw lijf in balans is, jij er goed naar luistert en jij je ook gezond en fit voelt.

Mijn advies is dus om je leefstijl eens na te gaan. Eet je goed en gezond en voel je je fit en actief?
Als je veel twijfelt kun je ook eens langs de huisarts gaan voor advies.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Laat je in ieder geval niet onder druk zetten door de dieetpolitie die iedereen in maat 36 wil proppen. Jij voelt het beste welk gewicht bij jou past.
En dan ben je op je mooist en op je best.

Liefs, Amy

8 jan 2019, 13:01, Amyxx
3

Ik vind het eigenlijk nog wel meevallen als je obesitas hebt zou ik pas aan de bel trekken. Maar overgewicht is natuurlijk niet goed maar als je het niet erg vind zou ik er niks aan doen en je hebt natuurlijk kerst gehad dus weer veel gegeten dus ik zou er niet te veel zorgen over maken.
Liefs S

8 jan 2019, 16:01, S
4

@amyxx denk dat de oorzaak van mijn gewichtstoename te maken heeft met mijn eetgedrag die maanden heb veel ongezond gehad en ook veel.. Verneem dat het vet er wel zit zegmaar maar heb eigenlijk nog nergens echt last van maar t enige nadeel is dat als ik wat wil afvallen ik hou dat waarschijnlijk niet vol omdat ik hou van al dat eten..
@S ben het wel met je eens enige nadeel is dat het vet niet mooi verdeeld is..

Gr gh

8 jan 2019, 21:01, Gh
5

Hey Gh,

Als ik het goed begrijp dan komt de gewichtsverandering vooral door te veel en te ongezond eten?
Dan is de oplossing vrij simpel. Als je terug gaat naar je oude, gezonde eetpatroon, dan raak je het overtollige gewicht vanzelf weer kwijt. Je hoeft geen dieet te volgen of jezelf van alles te ontzeggen. Je kan gewoon eten en zo nu en dan wat lekkers nemen. Want je weet vast zelf wel wat snoepen met mate is, toch? Gewoon normaal eten volstaat.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Liefs, Amy

9 jan 2019, 08:01, Amyxx
6

Gh dan is het noodzakelijk dat je gezond eet, omdat je met jou eetpatroon je lichaam schaad.Ook voor vetverlies is het handig dat je elke dag sport en soms ook spiermassa kweekt met krachtraning. De truc om minder te eten is door een gezond vegetatisch dieet en door goed te kauwen op je eten en van kleine borden te eten en altijd 3 uur wachten voordat je weer wat eet.Zeg maar als je meer advies wilt

9 jan 2019, 09:01, juliatje.
7

Als je er jezelf goed bij voelt is daar niks mis mee! Het kan dan misschien niet super gezond zijn, maar zolang dat je wel nog een beetje beweegt kan dat niet zo veel kwaad. Daarbij geloof me ik zou zeker willen ruilen. ik weeg 55 kg 1m80 en kom niets aan! Wat ik ook eet. heb het altijd kou en heb geen energie en voel me super frijl en kwetsbaar. Zou dan veel liever licht overgewicht hebben hoor, lijkt me trouwens ook best fijn om een wat blub te hebben

9 jan 2019, 21:01, Flore
8

Ik zou het zo laten ik zou wel zon vriendin willen 💋

18 jan 2019, 15:01, Mitch
9

Hey gh, leuk en goed dat je dit deelt! Hierboven is al best veel gezegd. Ik ben het eens met onder andere Amyxx en S. Het is vooral belangrijk dat je goed naar je lichaam luistert. Je bent niet extreem zwaar of zo, dus ik zou me er, als het nog goed voelt, niet zo druk om maken. Uiteindelijk is het vaak belangrijker dat je goed in je vel zit en dat uitstraalt. Daarvoor hoef je niet aan het ideaalbeeld van sommigen met hun maatje 36 te voldoen. Voor zover het al niet goed verdeeld zou zijn, als jongen vind ik wat voller bij meiden juist vaak veel mooier en ik zou daar dus echt geen moeite mee hebben, compenseert het feit dat je goed in je vel zit en geniet van alles dat helemaal. Daar schiet je meer mee op dan met ongelukkig zijn door het worstelen met afvallen.
Maar we zijn nu een paar weken verder. Hoe gaat het nu met je eet/beweeggedrag op een doorsnee dag en met je gewicht? Ik ben erg benieuwd. Heeft je moeder je nog verder geconfronteerd of ben je op nieuwe kleding overgestapt en valt het niet meer zo op?

21 jan 2019, 07:01, B
10

Hai B
Dankjewel in ieder geval!
Ik beweeg tot zover nog steeds vrij weinig omdat ik er eigenlijk geen tijd daarvoor heb.
En het eten.. Ja dat gaat nog niks minder..
Schommel tussen 81&83.5kg dus tot nog toe weinig verschil maar soms gaat het heel snel..
En mn moeder blijft steeds zeggen dat ik moet gaan lijnen.. Maar heb zo snel honger en hou van eten
Ben wel gaan accepteren dat de kleren die ik nu heb wat strakker zitten dan het hoort maar heb vaak een vest aan zodat mn moeder mijn buik niet ziet.. Verder word ik nog niet geconfronteert

Gr gh

22 jan 2019, 00:01, Gh
11

Hey gh, zolang je niet ineens extreem zwaar wordt zou ik me dan ook maar geen zorgen maken als ik jou was. Je lijkt nu zelfs redelijk stabiel te blijven, dus maak je niet te druk. Wat je kleren betreft: goed dat je dat accepteert. Zolang het nog een soort van lekker zit vooral niet te druk om maken. Maar het proberen te verbergen voor je moeder door een vest te dragen houd je niet lang vol denk ik. Je kunt het er misschien beter gewoon is met haar over hebben, want eigenlijk kun je nu dus jezelf niet echt zijn thuis. Fijn dat je er verder niet negatief mee wordt geconfronteerd. Misschien vinden je vrienden het je nog wel mooi staan ook! Zou ik denk ik wel vinden. Maar je zegt dat qua eten en bewegen nog niet zo gek veel is veranderd. Wat eet je eerlijk nu dan zo al op een dag? En wat doe je wel qua beweging?

22 jan 2019, 07:01, B
12

Hoi gh
Als je jezelf goed vind moet je er niets aan veranderen let alleen op je eigen gezondheid
Ik zelf ben ong een meter 70 groot en weeg 65-68 kg

22 jan 2019, 22:01, Me
13

Ik was een tijdje geleden met vrienden naar het zwembad toen gingen we eten bestellen en ze keken me echt aan over hoeveel ik bestelde maar ik zelf vond het normaal. Later ging ik eens op de weegschaal staan en toen stond er 80,5 ik was toen 170 en was 15 jaar. Ik vind mezelf nog steeds niet te dik ookal weet ik dat ik het wel ben.

23 jan 2019, 09:01, S
14

@S en toch kom je wel op deze site en deel je je ervaring. Heel goed dat je dat doet, maar misschien is er toch wel een beetje onzekerheid? Die onzekerheid lijkt me niet nodig. Het is vooral belangrijk dat je zelf goed in je vel zit. Zolang jij je hier gezond en niet onzeker bij voelt en zolang het niet te extreem wordt zou ik het dan ook gewoon zo laten. Hoe lang is die ervaring in het zwembad nu geleden, en hoe gaat het nu met je gewicht, met wat je eet en met reacties van vrienden/familie? Geldt ook voor @Me, prima gewicht, als je je er goed bij voelt niks aan doen.

23 jan 2019, 09:01, B
15

@B Het is 3 maanden geleden denk ik. Mijn familie zegt er niks over en vind er ook niks van alleen ik probeer zelf nog een een beetje aan te komen. In eind 2016 woog ik 58kg en was ik 1.58 en eind 2018 dus 170 en 80,5.

24 jan 2019, 15:01, S
16

Hai B

Wat ik op een dag eet, ik ontbijt zowel nooit omdat ik niks weg krijg, maar dan tegen uur of 10 2 koekjes en dan als ik nog honger heb nog 1 en dan om 12 uur 4 broodjes met hagelslag en dan smiddags heb ik vaak wel wat te snacken soms chips, koekjes, chocola tis maar net hoeveel honger ik dan al heb en wat er thuus is savinds eet ik denk ik 4/7 dagen gezond en elke avonf vanaf 8 uur heb ik een enorme vreetkik.. Zit perdag tussen de 2500 en 3000 kalorieen in :o

En kwa beweging ja loop gemiddeld 2km op een dag volgens mijn telefoon dus eigx geen beweging

Gr gh

24 jan 2019, 23:01, Gh
17

@s bijzonder zeg dat je zelfs bewust probeert aan te komen. Is er een speciale reden waarom je dat wilt? Ik zou er zelf als ik jou was niet bewust extra mee bezig zijn. Heel erg bezig zijn met afvallen om een ideaal gewicht te bereiken lijkt me niet goed, maar dat de andere kant op doen ook niet. Zolang je je goed voelt verder wel lekker zo laten, zou ik zeggen, maar bewust proberen verder aan te komen…
En @gh wauw! Goede beschrijving. Ik denk dat je zelf wel weet waaraan je wat zou kunnen veranderen als je op een gegeven moment vindt dat je te veel aankomt. Niet ontbijten bijvoorbeeld en dan later op de morgen starten met koekjes… dat zou je kunnen vervangen door brood of fruit. Net als met drinken, weet niet wat je vaak neemt, maar frisdrank verminderen helpt vaak ook al enorm. Verder wisselt het dus nogal per dag wat je eet. Misschien voelt het op die dagen ook wel als meer dan wat het echt is. Beschrijf anders eens wat je op een concrete dag hebt gehad, gisteren en/of vandaag bijvoorbeeld. Die 4/7 gezond valt ook nog wel mee. Maar wat valt dan onder het ongezonde van die andere 3? Als je je daar op een gegeven moment echt druk om maakt zou je dat eens kunnen bespreken thuis, daar zou je moeder, gezien haar niet al te aardige opmerkingen, voor open moeten staan. Maak je om die calorieën sowieso nog niet te druk. Die standaarden gaan echt van gemiddelden uit. Je lichaam is nog in ontwikkeling en heeft dus misschien nog wat meer nodig. En die beweging dan… tsja, 2 km per dag is niet echt veel ja, maar komt wel zo’n beetje met de norm van 30 minuten bewegen per dag overeen. Maar je doet vast wel meer, fietsen, sport (op school) enzovoorts. Dus is het echt zo weinig? Zoals gezegd, maak je hoe dan ook echt niet al te druk. Zolang je jezelf goed voelt en het niet extreem wordt is er niks aan de hand.

25 jan 2019, 08:01, B
18

Hoi gh ik zou me niet zo druk maken als ik jou was. Een vriendin van me is ook wat aangekomen de laatste tijd. Ook door best veel eten enzo. Ze maakte zich er eerst ook best druk om maar heeft de knop omgezet. Zij voelt zich er nu echt veel beter bij. Als je maar een beetje blijft bewegen. Ik ben net als B wel benieuwd hoe groot die vreetkiks zijn. Miss valt het best mee namelijk. Maak je sws nog niet te druk.

28 jan 2019, 07:01, mr
19

Hoe gaat het inmiddels met je gewicht en zo Gh? Blijft het nog een beetje stabiel?

4 feb 2019, 06:02, T
20

Haii,
Mijn vreetkiks zijn soms abnormaal, als ik dan net thuis ben van school (waar ik al genoeg vetten en suikers naar binnen heb gestampt) pak ik zo een hele zak chips fles cola chocoladereep 3 redelijke koeken energy en dit is van ongv 5 uurtjes tijd en dan heb je nog jet avond maal en als ik die dag nog wat van de winkel heb gehaald wat ik vaak doe eet ik dat op bed nog helemaal op.. Echt abnormaal schaam me dr best voor als ik t zo lees maar verder maakt het me niet uit voel me fijn als ik eet..

En heb net gewogen en merk dat ik weer wat aangekomrn ben.. Ben nou 85 kilo.

Afgelopen weekend ben ik wezen zwemmeb met vrienden en had gwn een bikini aan en 1 vriendin zei zo van je moet beetje je buik inhouden hij begint wat te hangen en een andere vriend zei van je bent ook wel es dunner geweest 🙈 maar vond het niet erg opzich maar zo komen er steeds meer confrontaties..

Maargoed heeft iemand miss een idee hoe ik mn gewicht wat stabiel laat houden 🤔

Gr gh

4 feb 2019, 17:02, Gh
21

Hai Gh! Leuk dat je weer reageert. Klinkt als best veel wat je dan lijkt te eten. Maar eet je dat allemaal op een dag, of zijn het voorbeelden van wat je afwisselend eet tijdens zo’n vreetkik? Houd anders eens een keer voor een dag een eetdagboek bij als je wilt… Schamen zou ik me er sowieso niet voor doen als ik jou was. Dat is nou ook weer niet nodig. Je bent sinds je het topic startte dus wel zo’n 2 kg aangekomen. Nog niet alarmerend als je het mij vraagt. Wat schommelen kan natuurlijk door vele factoren komen. Wel goed dat je bent wezen zwemmen! Goed beweging kan sowieso helpen om het onder controle te houden. Verder echt goed je hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch, avondeten) eten zodat je tussendoor minder honger hebt en met tussendoortjes en zeker met frisdrank een beetje oppassen helpt ook. Je zou qua tussendoortjes kunnen proberen eens wat in te ruilen voor fruit of zo. Maar zoals gezegd, houd anders eens een eetdagboekje bij zodat we je gerichter kunnen helpen en maak je er verder vooral ook weer niet te druk om. Wat die opmerkingen betreft: hoe reageer je daarop als ze dat tegen je zeggen zoals in dat zwembad? Ik weet haast zeker dat ik het je mooi zou vinden staan trouwens, voor wat het waard is. Succes in ieder geval.

4 feb 2019, 18:02, B
22

Hey Gh! Hoe gaat het inmiddels met je? Heb je je gewicht alweer een beetje onder controle, of heb je het naast je neergelegd? Al eens een eetdagboekje voor jezelf gemaakt? Hoop dat je je nog niet te druk maakt en er iig geen last van hebt.

19 feb 2019, 15:02, mr
23

Hey @gh mij lijkt zo'n reactie eigenlijk meer fijn dan irritant want ik ben inmiddels 171 en 84 kilo dus ik ben in 1 week weer 4 kilo aangekomen ik vond het heerlijk morgen naar het zwembad en kijken of mensen het leuk vinden!

2 mrt 2019, 19:03, S
24

Hoi S goed bezig! ik zelf ben een jongen van 17 1,75 en 106 kilo heb een groten dikke buik en zwemmen is heerlijk!

2 mrt 2019, 22:03, tim
25

Supper zoon dikke buik
Ik zelf weeg 115kilo en het is geweldig om al dat vet te voelen schudden

2 mrt 2019, 23:03, L
26

hoi L dat vind ik nou ook!

Echt geweldig ook kleren zitten wat strakker en tonen ook mooier als je voller bent.

6 mrt 2019, 22:03, tim
27

Leuk! al die reacties. @S hoe was het in het zwembad? En waar zijn die kilo's afgelopen maand vandaan gekomen? Nog geen last met je gezondheid? Ik blijf verder wel benieuwd naar hoe het met Gh gaat..

7 mrt 2019, 06:03, B
28

Inmiddels is het jaar bijna 5 maanden oud. Weet niet of je hier nog meeleest Gh, maar ben erg benieuwd hoe het nu met je gaat. Ben je nog verder aangekomen, of heb je het onder controle gekregen? En hoe gaat het qua eten?

15 mei 2019, 06:05, T
29

Heyy ik wil ook dikker worden ik ben 13 jaar weeg 77kg en ben 170 lang mijn bikini zit strak en ik eet echt veel mijn kleren zitten ook strak en bij gym zie je een beetje mijn buik onder het shirt bíjna alles om mijn lijf beweegt als ik ren bij gym ik ga binnenkort zwemmen maar ik heb een nieuwe bikini nodig want die ik nu heb past niet meer

16 mei 2019, 19:05, Meid met dikke buik
30

Ik ben ook dik ik ben 170 en weeg 81,3 kilogram ik vind het niet heel erg ik geb er geen last van hou er van om in skinnyjeans te lopen en Mn buik er overheen te laten

17 mei 2019, 18:05, Ik ben ook dik
31

Hee topicstarter GH, ik weet niet of je hier nog meeleest, maar ik ben best benieuwd hoe het met je gaat. Heb je de gewichtstoename van begin dit jaar nog onder controle gekregen, of is het verder gegaan?

22 okt 2019, 20:10, B
32

Ik wens dat ik ook net als jullie was😞

28 okt 2019, 16:10, 😞
33

Hey,

Hoe gaat het met degene die op dit topic hebben gereageerd ?
Zijn jullie al afgevallen is jullie gewicht hetzelfde gebleven of ben je nog aangekomen en wat voor effect had dit ?

8 jan 2020, 16:01, Gurlll

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.