Naar het gymnasium maar onwetend..

Heyy! Na de zomervakantie ga ik hoogstwaarschijnlijk naar het vwo, en waarschijnlijk naar het gymnasium.

Ik zat tot kort geleden nog op een school in het buitenland waar het onderwijs slecht was helaas dus ik ben heel onwetend.

Maar hier wat aantal vragen en “opdrachten”.

Is het echt zo leuk als de open dagen laten zien? Mag je bij biologie of scheikunde echt van die leuke proefjes doen? Zo ja, hoe vaak? En doen jullie vaak iets met een orgaan van een dier?

Welke vakken krijgen jullie en welke leeronderdelen horen daarbij? Vertel mij er alsjeblieft ook iets over.

Is school leuk en interessant voor jou? En waarom?

Vertel mij alsjeblieft ook iets over de band tussen allerlei leerlingen onder elkaar? Is het gezellig in pauzes? Zo ja, waarom en wat maakt het leuk? Zijn er veel ruzies? Is er veel stoerdoenerij? Zijn er veel goede/hechte/toxic relaties en goede of juist toxic vriendschappen?

Welke manieren en regels maken het leren voor jou makkelijker? En welke moeilijker?

Mogen jullie hulpmiddelen gebruiken als rekenmachines, vaak de mediatheek en boeken?

Hoeveel tijd hebben jullie voor een toets en proefwerk als ik dagen en als de toets er zelf is?

Is het zo stereotyperend als ze zeggen over jouw niveau? Zijn de havoplussers echt nerds of hele serieuze mensen? En zijn vmbo-leerlingen echt zo uitbuiting en lui? Zoals jij de mensen kent of er een zelf bent?

Ik zal baat hebben aan de vooral uitgebreide antwoorden. 💖

18 jul 2021, Luanna


Reacties

plaats reactie
1

Bij bio deden we niet heel vaak practica, bij scheikunde wel wat meer. Maar scheikunde komt pas van de derde, en echte grote practica bij bio maak je in de bovenbouw. Verder krijg je in de onderbouw vakken zoals iedereen, bijv. nederlands, engels, latijn, grieks, frans, duits, natuurkunde, bio, wiskunde enzovoort. Maar in de bovenbouw mag je zelf de vakken kiezen. Qua binding tussen leerlingen hangt het af van jezelf en je klasgenoten, kan daar niks voor jou over vertellen. Een toets duurt normaal gesproken 45-50 minuten, voor de verlengers 10 minuten langer, en als het een grote toets is, duurt het 90 minuten. En de stereotiepen kloppen wel een beetje, ik heb een broertje op havo, en ken mensen van de vmbo, maar ze zijn allebei zo lui, en doen echt niks behalve spelen. We zijn niet nerds, maar de meesten besteden wel veel aandacht aan school, maar jij hebt toch tijd over voor vrienden.

19 jul 2021, 06:07, Anoniem

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.