Naar diëtiste HELP wat kan ik verwachten

Hoi ik ben maan2004 en heb een vraag waar ik behoorlijk mee zit.

Ik was vandaag bij de huisarts om de pil te vragen omdat ik de laatste tijd onregelmatig ongesteld ben (ik ben NIET! Gevaccineerd dus daar komt het niet door). De huisarts zei dat hij voordat hij hem voor zou schrijven eerst m'n bloeddruk wilde weten, naar m'n hart wilde luisteren en of ik m'n lengte en gewicht wist.
M'n bloeddruk was relatief hoog maar dat is meestal spanning zei hij, m'n hart en longen klonken goed alleen m'n lengte en gewicht wist ik niet. M'n lengte lijkt me logisch want wie meer zichzelf ooit en naar m'n gewicht heb ik na Sinterklaas niet meer gekeken omdat ik er alleen maar ongelukkig van werd. Ik weet dat ik te zwaar ben, dat ik af moet vallen en ook dat ik best wel wat ben aangekomen. Ik zei dat ik m'n gewicht van half december wel wist maar de huisarts wilde dat ik me toch gewoon nog wegen.
Dat was een behoorlijke schok.
Hij liet zien wat mijn BMI was (165 cm en 95,1 kg dus BMI 34,9 (weet niet of je dat mag noemen, haal gerust weg maar ik dacht misschien heeft iemand de info nodi voor tips) en dat hij me volgens de richtlijn nu naar de kinderarts moet sturen want als je 17 bent moet dat bij een BMI van 34,7
Ik heb gezegd dat ik dat niet wil en hij heeft ook zoiets dat het vrij lastig is omdat ik in februari 18 word en dan daar toch al weer weg moet.
Morgen (donderdag) moet ik bloedprikken (snap ook niet zo goed waarom en durfde het niet te vragen) en volgende week maandag moet ik naar de diëtiste.
Maar wat kan ik daar verwachten?
Krijg ik een lijst met wat ik elk moment van de dag moet eten en kun je ook zeggen wat je niet lust?
Moet je daar ook wegen want ik moet maandag aan het eind van de dag en dan ben ik zeker zwaarder.
Ik heb het idee dat de weegschaal van de huisarts niet klopt want ik heb me echt al 10x thuis gewogen en ik kon m steeds 1,5 kilo lager uit en dan val ik net buiten de groep die naar de kinderarts moet. Het is toch gek dat het 1,5 kilo scheelt, zou ik dat moeten zeggen?

Ondertussen lig ik al vanaf 23 uur te piekeren in bed en eigenlijk wil ik ook niet naar de diëtiste. Ik moet dit zelf op kunnen lossen. Mag je de hulp ook weigeren?

Heeft iemand van jullie tips hoe ik zo snel mogelijk af kan vallen? Ik mag maximaal 67,9 wegen en dan is m'n BMI 25. Ik moet dus zo snel mogelijk ongeveer 30 kilo afvallen. Hoe snel kan dat ongeveer?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen
Alvast bedankt.

5 aug 2021, Maan2004


Reacties

plaats reactie
1

Maar wil je ook echt afvallen? Uit je bericht leid ik af dat je het niet heel erg vindt om wat extra gewicht te hebben. Als jij het niet echt wil, probeer gewoon tijd te rekken totdat je 18 wordt, dan kunnen ze jou het niet meer laten doen.

5 aug 2021, 06:08, Anoniem
2

Hee Maan2004, de meeste vragen die je stelt zijn juist de vragen waarmee een diëtiste zich bezighoudt. Die zal naar je eet/leefpatroon kijken en je adviseren een bepaald schema aan te houden wat je kunt volgen om af te vallen. Snel afvallen kun je beter uit je hoofd zetten; hoe sneller/geforceerder je het doet, hoe groter de kans dat het er zo weer aanzit. Je lijkt er erg tegenop te zien. Waar zit hem dat in? Ook als je gewicht anderhalve kg lager zou zijn geweest zou de huisarts je waarschijnlijk naar een diëtiste hebben doorverwezen en voor die mensen hoef je je niet te schamen, die komen het dagelijks tegen. Heb je enig idee waar je gewicht vandaan komt? Hoe ziet een doorsnee dag er daar nu uit, qua eten/drinken en beweging? Wil je ook echt afvallen, of liever niet? In dat laatste geval, je bent vrij om daarvoor te kiezen, kun je de hulp weigeren.

5 aug 2021, 07:08, B
3

@anoniem wil het eigenlijk heel graag want ik voel me hier ook niet goed bij, heb er als ik eerlijk ben ook wel last van en ik weet dat dit niet gezond is. Ik ben ook best geschrokken van m'n gewicht en BMI. Wat ik al schreef, ik wist dat ik te zwaar was maar elke keer die confrontatie met m'n gewicht wilde ik niet en daarom keek ik niet meer.Sorry als het zo is overgekomen dat ik echt geen hulp wil maar ik schaam me gewoon dat ik daar eigenlijk heen moet en vind vooral dat ik het maar zelf op moet lossen. Gewoon wat meer discipline tonen, minder eten en meer bewegen. Ik ben ook bang dat ik iets moet doen waarbij m'n ouders het dan weten en rekening met het eten moeten houden. Ze zeuren nu al steeds over dat ik veel te dik ben maar echt niet alles voor mij aan gaan passen. Ik had gevraagd of ze niet minder eten konden kopen of de kast op slot konden doen als ik alleen thuis was. Ik moest maar discipline tonen.

@b zie er inderdaad enorm tegenop. Merk dat ik er gewoon bang voor ben. Heb echt veel gehuild dat ik zo stom ben dat ik het zo ver heb laten komen en ben ook bang dat ik straks 100 kilo weeg terwijl ik pas 17 of 18 ben. Dat is echt iets voor extreem dikke mensen die je bij RTL op het nieuws in een winkelstraat ziet lopen met zak patat in hun hand als het over obesitas gaat. Kennelijk ben ik nu ook zo'n iemand.
Maar ook gewoon dat je het goed moet doen bij die mensen. Wat nou als ik het niet kan en hun teleurstel en ik daar moet wegen en niet ben afgevallen. Daarom denk ik, ik moet het eerst maar zelf proberen. Dat scheelt stress en scheelt hun tijd.
Ik ben vanaf dat we thuisonderwijs hadden veel minder gaan doen. Eerst fietste ik elke dag 15 km naar school en terug, had 2x pw sport op school, at veel minder en dat soort dingen.
Nu lig ik langer op bed, eet ik als ontbijt ipv yoghurt sneller brood met zoetigheid, zit ik de hele dag op m'n kont en ga van les naar les en tussendoor even insta/fb enz checken, op school drink ik altijd water en thuis om 9 uur al cola en dat de hele dag. M'n ouders vinden light dranken slecht dus er zijn alleen pure dingen in huis. Toch maar dat koekje als tussendoortje, 3 koekjes kan ook wel. Lunch IPV 2 bruine boterhammen vaak 3 of ik pak afbakbroodjes. Ook weer zoetigheid. In de middag ook weer een slecht iets tussendoor enz.
M'n bedoeling was wel om nu in de vakantie meer te gaan doen. Ik werk in de supermarkt en dacht ik begin weer met gewone lunch maar iedereen haalt steeds eten en dan doe ik dat ook waardoor de lunch toch weer saucijzenbroodjes, kaasbroodjes, frikandel broodjes of zoiets zijn.
Dan ben ik ook nog zo stom om bv een zak chips of drop te kopen en die in de avond op te eten en omdat m'n ouders dat niet doorhebben pak ik vaak beneden ook nog wel wat. Of 2x als ze niks merken. Elke keer voel ik me er zo stom over. Ik weet dat het zo slecht is en toch doe ik het.
Maar daar moet ik nu dus mee stoppen.
Ik heb net gebeld voor de uitslag van het bloedprikken en dat was gelukkig goed.

6 aug 2021, 09:08, Maan2004
4

Vervolg

De uitslag van het bloedprikken was goed. De assistente vroeg of de uitslag naar de diëtiste mocht want de huisarts had gezegd dat er wel wat dingen "oranje" waren maar dus niet zo slecht dat het erg was en dat ik met de diëtiste kin kijken of dat door het eten kwam. Ze heeft wel gezegd waar het om ging maar ik ben het even vergeten. Misschien schiet het me later te binnen en anders hoor ik het maandag wel.

Sorry voor het lange bericht. Dat is denk ik ook spanning.

6 aug 2021, 09:08, Maan2004
5

Maan2004, ik snap je gevoel, het is vreselijk om je kwetsbaar te moeten opstellen, het risico te nemen dat iets niet lukt en anderen je daarmee confronteren, maar het is soms wel heel goed, omdat een stok achter de deur en een blik van buiten soms beter helpen dan je eigen discipline. Ga het toch maar proberen. Die diëtistes werken elke dag met mensen met overgewicht, eetproblemen et cetera en ze zijn ervoor opgeleid om jou te helpen. Je zo’n structuur te bieden dat je erin groeit en je ook te helpen met van die eetdilemma’s als ouders die niet meewerken. Je schrijft zelf al dat je toch extra eten pakt als je ouders het niet merken, als je dat van jezelf weet, dan kun je toch beter proberen een externe stok achter de deur te zoeken? Hun tijd ermee voldoen doe je sowieso niet en als het niet goed voelt kun je het altijd weer afbreken. Over het eten/drinken dan: probeer je niet te laten beïnvloeden door anderen. Houd je gewoon aan je voornemen van een gezonde lunch en doe bijvoorbeeld maar 1x per week mee met de minder gezonde lunches. Als je ouders weigeren light producten in huis te halen en je de verleiding van cola e.d. toch niet kunt weerstaan, verdun het dan, als je het aanlengt met de helft (of meer) Spa Rood krijg je al de helft minder suiker binnen. Probeer verder ook in beweging te komen. Pak de fiets, ga een uur rondfietsen, maak elke dag een flinke wandeling of ga bijvoorbeeld banen zwemmen. Allemaal dingen die je vrij eenvoudig, zonder verplichtingen met anderen, kunt doen, het geeft nog meer energie dan FB en Insta ook.
Wat ook helpt: houdt een eet/drinkdagboek bij. Wat heb je bijvoorbeeld gisteren allemaal gehad? Houd het voor jezelf bij, maar deel het gerust ook hier. Misschien kunnen we nog helpen.
Heel veel succes en als je wel naar die diëtist gaat, rijd dan ook even bij de GGD langs en haal die vaccinatie. Zeker als je wat zwaarder bent is dat erg verstandig en je helpt er de samenleving ook nog eens mee.

6 aug 2021, 10:08, Bas
6

Hoi Bas,

Bedankt voor je reactie. De vaccinatie wil ik niet omdat er te weinig bekend is over de lange termijn effecten. Als ik 18 ben heb ik meer keuze dan alleen een mrna vaccin. Maar goed, dat is een andere discussie.

Ik ga maandag gewoon naar de afspraak en dan hoor ik wel wat ze zegt. M'n ouders weten nog van niets maar die zijn toch werken dus dat komt wel goed.

Bedankt ook voor je andere tip.
Ik moet inderdaad weer gaan bewegen maar een uur fietsen houd ik nu echt niet vol. Zeker niet met de wind van vandaag. M'n conditie is echt behoorlijk achteruit gegaan. Zwemmen doe ik met dit lijf sowieso niet. Ik heb ook geen bikini of badpak die past.

Zie nu al tegen maandag op. Ik merk wel hoe het gaat

6 aug 2021, 16:08, Maan2004
7

Maar die mrna vaccins werken het beste van allemaal, dus ik zou toch die halen ipv jansen ofzoiets. En verder zal ik je aanraden om gewoon zoveel mogelijk buiten te zijn zonder geld. Want hardlopen met jouw gewicht zal heel moeilijk zijn, en kan bovendien slecht zijn voor je. Als je buiten bent zonder geld kan je geen eten kopen of pakken, en ben je aan het bewegen. Probeer tijdens je lunch op werk een wandeling te maken.

6 aug 2021, 18:08, Anoniem
8

Thnx anoniem. Ik wil het echt gaan proberen maandag. Ik heb vanmorgen een standaard??? mail gehad van de diëtiste of ik van za/zo/ma tot de afspraak op wil schrijven wat ik eet en drink. Zelfs elk klein snoepje/dropje er ook op zetten. Deze dagen nog niet anders gaan eten. Ook opschrijven wat ik aan lichaamsbeweging heb gedaan. Ook hierin nu niet inene al allerlei veranderingen aanbrengen.
Nu dus lunch met de collega's. Er zijn bij de broodjes winkel verse broodjes gehaald. Iedereen een croissantje en een rijk belegd pistoletje en een glas verse jus.
Ik heb nu wel zoiets dat ik me schaam als ik op moet schrijven wat ik eet omdat ik het nog moet laten gaan zoals het de afgelopen tijd is gegaan.
Nu even lunchen. Zo weer aan de slag

7 aug 2021, 11:08, Maan2004
9

Hee Maan, wat goed om te lezen dat je gewoon gaat maandag. Heel sterk van je. Voor je bewustzijn denk ik heel goed om dit weekend je huidige leefstijl op te schrijven. Dat helpt misschien wel heel erg om straks ‘gemakkelijker’ die knop te kunnen omzetten. Zij helpen je, maar jij moet het uiteindelijk doen en bij jou moet dus die knop om. Wil je met ons delen wat je eetdagboek van vandaag was? Hoe dan ook heel veel succes! Het wordt vast vallen en opstaan en emotioneel best zwaar, maar je kunt het! Als het nou echt niet zou lukken, weet dan dat je ook met meer gewicht niet lelijk hoeft te zijn. Laat dat niet je motivator zijn.

7 aug 2021, 22:08, Bas
10

Je bent dus de doelgroep (overgewicht) en je wil je niet laten vaccineren.
Als je dan een keer besmet raakt met Corona (Delta) en je gaat er niet dood aan, word je er op z'n minst dun van!

Denk na wat je overgewicht met je gezondheid doet als je het toch over "lange termijn effecten" wilt hebben.

7 aug 2021, 22:08, Hard maar waar
11

Beste hard maar waar, ik denk dat de vaccinatie discussie niet voor hier is. Je vergelijking vind ik ook nogal vreemd. Je vergelijkt iets waarvan 0 bekend is met iets waarvan overduidelijk bekend en bewezen is dat het erg schadelijk is op zowel korte als lange termijn voor je lichaam. Dat ik nu zo zwaar ben is ook niet iets waar ik voor gekozen heb. Ja, ik heb het zelf in m'n mond gestopt maar niet omdat ik dacht ik ga nu even dik worden.

@bas. Moet je zeggen dat ik het best gênant vind om op te schrijven omdat het een erg slechte dag was maar wel 1 die eerlijk aan geeft hoe de dagen er steeds vaker uit zien. Ik weet zelf al veel wat fout gaat. Ondanks al een j
Tijd voornemens het goed te doen gaat het toch weer mis

Ontbijt:
2 beschuiten pindakaas met 1/3 banaan in plakjes
2 beschuiten gestampte muisjes met 1/3 banaan
2 beschuiten Oreo chocopasta met 1/3 banaan
Kopje thee en glas melk

Rond 10.00
Kopje thee en 1 stukje taart (jarige vriendin collega)

Rond 11 uur 2 bekertjes water en 5 dropjes

Lunch op werk
1 croissant
1 wit pistoletje met tonijnsalade belegd met ei/sla enz
Glas verse jus

Rond 14 uur ("even naar de wc en dan toch de kantine in gaan)
Blikje redbull zero
Stukje taart (dit is dus wat ik haat aan mezelf, waarom neem ik in godsnaam zo stiekem mogelijk nog geen keer?)

Rond 15 uur
Eerst 2 bekertjes water en onderweg naar huis een blikje groene fernandes.

Avondeten rond 18 uur
Nasi
1 schaaltje kroepoek
2 juslepels satésaus
Ijsje ijscoman

Rond 19 uur
2 kopjes thee
Stukje cake door m'n zusje gebakken

Rond 19.30 als ik in m'n kamer ben (tijdens gepieker over eten en teveel gedachtes aan diëtiste)
2 glazen cola
Pak witte Oreo koekjes
Restje dropjes die ik nog had liggen

Rond 20.15 onverwacht buren op visite waardoor m'n ouders niks doorhadden
Fles coca cola mee, is ook opgegaan
Zak paprika ribbrlchips.
Dikke plak cake.

23.30
2 glazen water.

Beweging: met de fiets naar m'n werk en terug. Ongeveer 10 minuten enkele reis

Veel te veel
Al een slecht ontbijt
Loop hele dag achter feiten aan
Ben stom dat ik Oreo heb gekocht
Moet controle krijgen over impulsief dingen eten zoals 2e keer plak cake of extra stukje taart.

Zoals nu baal ik van wat ik heb gegeten want ik lig misselijk en met maagzuur in bed. Slapen lukt niet

8 aug 2021, 01:08, Maan2004
12

Da’s best veel, Maan. Heel ‘goed’ dat je juist dit weekend ook in die valkuil trapt van het stiekem een tweede keer taart/cake et cetera halen. Dat is niet stom van je. Je hebt op het moment gewoon simpelweg hulp nodig om de goede weg weer te vinden en dit laat dat mooi zien. Tegelijk vraag ik me dan ondertussen wel een beetje af waarom je bijvoorbeeld zo’n gek ontbijt neemt, met zoiets als beschuit waar van zichzelf weinig voedingswaarde in zit en je dus wel haast veel beleg moet nemen. Voor dat soort dingen helpt een schema vast. Verder hoop ik voor je dat ze handvatten hebben om van die ongecontroleerde eetmomenten af te komen. Lukt vast niet gelijk, maar ieder stapje is er een en morgen zet je er daar weer eentje van. Zet ‘m op morgen! Ook nog een dingetje over het vaccineren dan: als het niet willen vaccineren iets van je ouders is, volg ze dan niet. Ze hebben al aangetoond je op andere vlakken medisch ook niet echt de goede kant op te helpen. Zo’n prik is nog gemakkelijker gehaald zonder het direct te delen dan een bezoek aan een dietist en het kan nu nog zonder afspraak ook. En als het je eigen overtuiging is: volg je gevoel, maar denk er goed over na, vele miljoenen zijn je al voorgegaan intussen. Nog los van de bescherming is zo’n qr-code verdomd praktisch.

8 aug 2021, 22:08, Bas
13

Hoi Bas, m'n ouders laten me vrij erin. Zij zijn beide wel gegaan en m'n zusje ook.

Je schrijft over hulp nodig hebben en de juiste weg weer op gaan. Het stomme is dat ik precies weet wat ik anders moet doen. Het voelt zo bel om dan hulp te zoeken.

Je vroeg naar de beschuit..... Het is lekkerder en eten moet op het moment lekker zijn want anders is het zonde in m'n hoofd.

Vandaag:

Ontbijt:
8.45 1 krentenbol en blikje cola (te laat opgestaan, dit is onderweg naar werk.

12.30 blikje redbull light en 2 witte pistoletjes

18.00-22.00
1 pizza, 2 glaasjes wijn, kopje muntthee, ongeveer 4 glazen cola denk ik, paar handjes m&m, paar handjes chips en nog wat losse dingen. (Ook hier moeite te stoppen)

maar daardoor uiteindelijk zo'n fijn gesprek met m'n vriendinnen gehad die begonnen dat ze zich zoveel zorgen maken. 1 vriendin gaat morgen mee naar de dietiste en we hebben voor komende week een schemaatje gemaakt om elke dag met iemand bij te kletsen en samen te wandelen. Zij zeggen dat ze zien dat het eten alleen maar meer en meer wordt, ik als maar dikker en afweziger en ongelukkiger. Ze willen voorkomen dat ik straks depressief ben of een eetstoornis heb en ik echt hulp nodig heb Ik vind het echt heel vervelend dat ze zich zorgen maken en vind het ook wel eng dat iemand meegaat want straks moet ik misschien wegen en neemt ze niet het gewicht van de huisarts over en hoort ze (vriendin) m'n gewicht. Maar ik ben ook zo blij met zulke lieve vriendinnen die gewoon met mij meegaan.

22.30-00.30
2 bananen
3 glazen cola

Thuiskomen, in m'n hoofd goedpraten dat het maar fruit is.

Beweging:
Op de fiets naar werk, vanuit daar naar vriendinnen en later naar huis.
Met 4 vriendinnen 4 pizza besteld. Van allemaal 1/4 gegeten

Verder zie ik op tegen morgen. Zo bang om naar de diëtiste te gaan. Nu proberen te slapen. Ik weet gewoon niet welke kleren ik aan moet trekken want straks moet ik dus misschien wegen en dan wil ik wel zoicht mogelijke kleding aan

9 aug 2021, 01:08, Maan2004
14

Heel veel succes vandaag Maan. Ik herken veel van wat je schrijft. Vooral over dat eten, weten hoe het moet maar dat het toch niet lukt. Dat het zelfs bij vriendinnen moeilijk is het niet uit de hand te laten lopen.

Als ik jouw eetlijstjes zie dan lijkt dat qua structuur en producten erg op die van mij. Ik kwam ook in recordtempo heel veel aan en eindigde met flinke obesitas en veel lichamelijke klachten.

Ik hoop dat je een fijne diëtiste treft.

En nog 1 ding..... Ik weet niet goed of ik het wel of niet moet schrijven ook omdat ik twijfel of ik het al gedaan had en je niet zomaar ongerust wil maken maar als ik je eetdagboek en andere berichten lees denk ik dat je toch wel heel erg op en waarschijnlijk al over het randje van een eetstoornis zit.

Je hoeft niet precies aan alle criteria van de hoofdeetstoornissen te voldoen maar kunt ook ongespecificeerde eetstoornis hebben.

Herken je je hier toevallig in?

**"Je eet in korte tijd (vaak binnen een half uur tot 2 uur) heel veel achter elkaar (heel veel kan ook zijn ontbijt/tussendoortje/lunch/tussendoortje want er zit normaal niet voor niets tijd tussen die maaltijden of je avondeten, koekje bij de thee en dan op je kamer doorgaan)
***Je hebt geen honger maar toch het gevoel dat je moet eten
***Tijdens een eetbui/het eten heb je geen controle over jezelf en je kan niet stoppen
****Je eet sneller dan een gemiddeld persoon en stopt niet bij een vol gevoel
***Je hebt last van overgewicht of je bent in korte tijd veel aangekomen

Uit je stukjes lijk ik dit wel op te maken. Lees eens dingen over BED misschien herken je dingen

Nogmaals veel succes!
Liefs Lotte

9 aug 2021, 14:08, Lotte 435
15

Ik zal eerst tikken over vandaag. Als het nog lukt reageer ik daarna op je berichte @lotte435

Ik kreeg eerst een compliment van de diëtiste dat ik gekomen was en dat ik het eetdagboek zo goed had ingevuld. Ze had van de huisarts gehoord hoe lastig ik het vond.
Uiteindelijk ben ik bijna 1,5 uur ipv 1 uur binnen geweest. Ik was sowieso heel emotioneel maar ze had omdat de patiënt na mij op het laatst had afgezegd een half uur extra. Ik woog nu 98,2 kilo en raakte er eigenlijk een beetje van In paniek maar zij relativeerde het door te zeggen dat kwam omdat ik veel dikkere kleding aan had en het het eind van de dag was. Zij zei dat voor haar een kilo meer of minder niet uitmaakt zelfs al was ik 10 kg lichter of zwaarder geweest dat verandert niets. Dit is een 0 meting en met kleding aan, aan het eind van de dag. We schrijven dit op en over een maand zien we gewoon weer opnieuw hoe het dan is. Getallen maken niet uit als het eten maar beter gaat en ik beter voor m'n lichaam zorg want dat ben ik nu kapot aan het maken. Ze liet zien wat nu "oranje" was bij m'n bloed uitslagen (glucose nuchter, cholesterol en nog 1 andere waarde) en legde uit dat alles op de eetbuien terug te voeren was en dat het misschien over een maand al weer in het groene stuk kan zitten als het eten beter loopt

We hebben het gehad over hoe het eten thuis gaat in het gezin en hoe dat vroeger als kind ging. Of ik weet vanaf wanneer het mis is gegaan en of ik weet waarom het eten zo door kan slaan in eetbuien.
Toen zag ze dat ik schrok dat ze het eetbuien noemde en heeft ze uitgelegd waarom zij het zo ziet en dat ze me graag wil helpen maar dat ze denkt dat er ook hulp van een psycholoog nodig is en dat een diëtiste geen diagnose stelt maar dat het in haar ogen heel veel van een beginnende eetbui stoornis weg heeft en des te eerder we dit aanpakken des te makkelijker is het er af te komen.
Ook wil ze een gesprek met m'n ouders erbij (nog meer tranen) omdat die moeten gaan helpen om me weer gezonder te laten eten

Ik word morgen gebeld door de poh-ggz en we hebben afgesproken dat ik in stapjes probeer te stoppen met snoepen en ongezonde dingen eten.

Ik ga nu slapen misschien tik ik morgen even hoe
Wie weet heeft iemand er iets aan

10 aug 2021, 00:08, Maan2004
16

@maan geeft niet hoor. Er zal genoeg op je af komen.
Hoe vond je het dat zij sprak over eetbuien?
Ben je nog gebeld door de poh-ggz?
Is het eten vandaag wel een beetje gelukt?

Sterkte

Lotte

10 aug 2021, 23:08, Lotte435
17

Hey @Maan2004, hoop dat het lukt om af te vallen of ten minste gelukkig zijn:) ik heb wel een vraagje: hoe kon jij wijn krijgen als je 17 bent? Het kan toch pas van 18?

11 aug 2021, 09:08, D
18

Ontzettend goed dat je wel bent gegaan, Maan. Ik hoop echt voor je dat ze je daar kunnen helpen. Het scheelt al enorm dat je het zelf zo serieus neemt en vrienden hebt die zo met je meeleven.
Enne @D volgens mij dronk Maan die wijn thuis of bij vrienden. Daar wordt de leeftijd natuurlijk niet gecheckt.
Ergens is het heel onlogisch trouwens; wel iets drinken waarvan onomstotelijk bewezen is dat het onder de 18 nog meer schade veroorzaakt dan boven die leeftijd, maar geen coronaprik willen nemen omdat misschien nog niet alle bijwerkingen helemaal inzichtelijk zijn, terwijl de voordelen wel steeds zichtbaarder worden, maar da’s een andere discussie…

11 aug 2021, 22:08, Bas
19

@lotte ik vind het nog steeds een heel vervelend woord en heel naar klinken. Nog steeds alsof het niet over mij gaat.
Ik heb al met de poh gesproken en ze willen dat m'n ouders ook ingelicht worden en er meer hulp komt
Eten was even drama maar dat was niet erg (klinkt gek) ik heb een keus moeten maken en in deze dagen kijken welk product ik het meest pak.
Tot maandag mag ik bij een "eetbui" zoveel er van eten als ik wil. Maar niets extra's!
Vanaf maandag gaan we de hoeveelheid afbouwen. Zo steeds minder gaan eten.

@d het was bij een vriendin thuis en onze ouders zijn niet zo moeilijk.

@bas. We zijn een heel hechte vriendengroep. Ik nog daar inderdaad mee.
Klopt dat het een andere discussie is 😉

Ik moet ook gaan proberen eerder te slapen maar dat is zo lastig. Ben gewoon te onrustig met naar bed gaan.

11 aug 2021, 23:08, Maan2004
20

@maan hoe is het nu met je? Worden de eetbuien al wat minder?

15 aug 2021, 07:08, Lotte435
21

@lotte zaterdag geen eetbui gehad maar tijdens het werk ging het niet goed want ik had als lunch 2 sausijze broodjes een kaasbroodje en 2 frikandel broodjes op en vlak voor we weer moest en beginnen ook nog iets van 5 krakelingen doe op tafel lagen. Koekjes waarvan verpakkingen kapot zijn worden altijd in de kantine gelegd.

Vandaag was weer een heel slechte dag. Ik denk ook een soort angst voor morgen. Hoe erg is het, hoe zwaar zal ik zijn, wat moet ik afspreken over het eten. Ik was alleen thuis dus ook niet betrapt kunnen worden.

Ontbijt
10.00 schaaltje komkommer, 2 puntpaprika en grote mok melk

10.45 blikje revull en hand dropjes

11.30 8 creamcrackers met dikke laag pindakaaax 1 handje witte hagelslag, 1 handje pure hagelslag en 1 handje vlokken
Mok karnemelk

14.00 zak caramel zeezout m&m's en ,1/2 zal Lidl toverballen

15.00 2 glazen water, half glas cola, 2 blikjes redbull half pak biscuitjes

(2 uur geslapen)

18.00
200 gram sla met dressing, 2 handen noten, bolletje mozzarella
Bakje "GU" toetje maar dan AH eigen merk

19.25 (woonkamer met ouders)
2 kopjes thee, plakje zelfgebakken cake

21.00 rest zal Lidl toverballen en glas cola

Vreselijk rommelige dag.

Morgen gaan we afspreken dat ik nog maar per dan mag eten.
Dat is morgen ochtend pas. Nu nog slapen.

16 aug 2021, 01:08, Maan2004
22

Oh heel fijn dat je naar een dietiste bent gegaan toch, ik heb net ff het gesprek gelezen.
ik voel me nu eigenlijk wel schuldig een beetje. *** ik wil gewoon een gespierd slank lijf en voel me schuldig de hele tijd als ik één snoepje pak

*** dit bericht is aangepast door de moderator

16 aug 2021, 22:08, Fleur
23

@fleur dat herken ik hoor dat schuldig voelen. Dat heb ik ook en dan gaat het mis.

17 aug 2021, 00:08, Maan2004
24

Hi Maan! Hoe gaat het nu? Ik heb gisteren mijn 2 prik gehaald, en het is helemaal niet erg, heb geen bijwerkingen enz. Bovendien als iedereen een prik krijgt, gaat alles weer helemaal open, en kan je meer bewegen en doen. Dus ik zal je aanraden om toch die prik te halen, bovendien val je in de risicogroep voor corona, dus als je COVID krijgt kunnen de gevolgen voor jou zwaar zijn. Het is hard om te zeggen, maar al twee die ik ken zijn doodgegaan aan corona, en ze hadden allebei obesitas. Ik ken ook mensen die covid hebben gehad met een normaal gewicht, en voor hen verliep het prima, bijna net zoals verkoudheid, maar iemand anders met obesitas die ik ken, had het heel zwaar. Dus ik zal je toch aanraden om een vaccinatie te plannen, het heeft meer goede gevolgen dan slechte, als die er überhaupt zijn.

23 aug 2021, 13:08, D
25

Hoi D,

Even over dat vaccin, er is inmiddels bekend dat jij even besmettelijk bent dan ik zonder en dat na 3 mnd de werking al weer met minimaal 25% is afgenomen. Maar ik denk dat iedereen hierover blijft verschillen van mening.

Ik heb vanmorgen over de mail contact gehad met de diëtiste. Ik heb nu de witte Oreo en alleen daar mag ik een eetbui mee hebben.
Die dingen zijn vreselijk duur maar wel fijn om een eetbui mee te hebben. Omdat het nog steeds zoveel moeite kost hebben we afgesproken maximaal 2 dozen. In 1 doos zitten 6 portie verpakkingen van 2 witte Oreo koekjes. Dus in totaal zijn het maar 24 koekjes. Het is afgerond 500 gram en 2500 kcal. Gelukkig niet heel veel kcal maar het is echt lastig te stoppen. Donderdag ga ik naar 11 verpakkingen, zaterdag naar 10 enz.
Ik hoop dat het helpt.
Moeite niet door te eten maar het scheelt me wel veel geld. Daar maar op focussen.

24 aug 2021, 15:08, Maan2004
26

@D wat ik dan het meest lastig vind is dat ik geen contant geld heb, m'n pinpas heb ingeleverd en dan dus nog kan zou kunnen kopen. Met m'n mobiel betalen bij een kassa staat uit dus eigenlijk kan er niets mis gaan. Alleen toen zag ik in de toogoodtogo app dat Duncan donuts nog 2 boxen had en die heb ik 1 voor 1 afgerekend want dan blijf ik net onder de €5,- want ze zijn €4,99 en dan uiteindelijk haal ik 2 dozen daar op en eet ik toch weer 12 donuts achter elkaar op en die pakjes Oreo. Nu vraag ik me af waarom maar op dat moment denk ik daar niet eens aan dan de k ik alleen maar aan eten.
Baal nu zo want wie is er niet minimaal een kilo zwaarder na 12 donuts en Oreo koekjes. Zo duurt het niet lang meer voor ik echt 100 Kg weeg.
Lig nu met enorm veel maagzuur ik bed. Morgen maar weer rennies kopen.

25 aug 2021, 01:08, Maan2004
27

Hé maan,

Nu je weet dat dit een valkuil is, is het dan ook nog een idee je pincode van je bankieren te laten wijzigen door bv je ouders?
Of om je rekening helemaal leeg te halen zodat je dit soort dingen er niet mee kunt doen.

Ga je nog een keer wegen of laten jullie dit helemaal los?

25 aug 2021, 20:08, Lotte435
28

@lotte ik heb dat inderdaad nu ook met de POH afgesproken. M'n rekening is leeg, ik heb wel m'n pinpas en in geval van nood kunnen mijn ouders geld van hun naar mij en overschrijven. Voorlopig spreek ik elke vrijdag de poh en ik weeg daar ook. M'n ouders hebben de weegschaal weggezet en zijn nu ineens heel streng op het eten. Gewoon extreem streng en dat geeft best wel wat ruzie wat bij mij dan uiteindelijk (ik probeer het uit te stellen) tot eten lijdt. Omdat ik zelf niets kan kopen moeten ze elke dag geld over maken zodat ik de Oreo kan kopen. Ze vinden het belachelijk dat ik er nog zo veel van mag eten terwijl het me zoveel moeite kost na het afgesproken aantal pakjes te stoppen.
Het lijkt ook wel alsof alles steeds erger wordt. De poh zegt dat het niet erger wordt maar dat ik ga merken wat er aan de hand is en ik nu de angst ga voelen. Dat wegen was echt niet leuk. Omdat ik nu
Elke dag de Oreo eetbui heb en de rest ook nog niet altijd oke is was ik toch weer 1,5 kilo aangekomen. Het is logisch. Als je alleen door de Oreo al 2500 kcal per dag binnen krijgt en daarbij je normale eetlijst die ook nog wel eens slechte keuzes bevat (chocopasta IPV kipfilet op brood) is het niet zo gek dat je aankomt.
Het afbouwen is begonnen, ik zit nu net boven die gevreesde 100 maar ik weet zeker dat ik er weer snel onder zit.
M'n vriendinnen blijven met me wandelen. Zij vinden het ook wel gezellig want we spreken elkaar even veel beter. Echt gezellig bijkletsen.

29 aug 2021, 03:08, Maan2004
29

Wat goed dat je er zo mee bezig bent! Ik denk dat de afspraak om bij de poh te wegen ook fijn is, al is het shit om thuis zonder wegen te moeten.
Die grens van 100 kilo door gaan vimd ik ook het ergst wat er is. Maar onthoud dat je straks trots kunt zijn als je er weer onder zit.
Zet hem op en blijf hier van je afschrijven.
Hoe ziet nu je dag qua eten er uit?

29 aug 2021, 07:08, Lotte435
30

Hey maan, hoe gaat het nu? Ik heb laatst de nieuws gelezen, en ik zal je aanraden om toch je te vaccineren aangezien het kabinet alle leuke dingen maakt alleen voor gevaccineerden vanaf 25 september.

3 sep 2021, 20:09, D
31

Hoi maan! Het is nu al twee en half weken sinds je laatste bericht, hoe gaat het nu met je? Ben je meer gemotiveerd voor afvallen, en lukt het wel? Ben je meer gemotiveerd een prijsafspraak te plannen na de persconferentie van gisteren?

15 sep 2021, 16:09, Anoniem
32

Sorry voor mijn late reactie. Het gaat eigenlijk helemaal niet zo lekker. Ik doe zo m’n best maar blijf de eetbuien houden. Vrijdag woog ik 103,8 bij de huisarts. M’n ouderswaren mee want ze willen dat we als gezin met spoed hulp krijgen omdat m’n ouders ook niet weten hoe ze hier mee om moeten gaan. M’n moeder vindt het vreselijk dat ik zo dik ben. Ik word thuis helemaal gek. M’n telefoon, pinpas, portemonnee echt alles pakken ze af. Bij elk broodje komt ze er bij staan hoe ik smeer. De eetbuien werden minder maar op het moment gaat het weer elke dag mis. Als er niks zoets in huis is is het momenteel zelfs zoveel chaos dat ik maar aan bevroren rode kool, bevroren doperwten of frietjes begin.
Beetje baalbericht maar ik weet zeker dat ik er bovenop kom

16 sep 2021, 00:09, Lotte435
33

@lotte435 ik wilde je nog wat vragen maar zie dat het mis is gegaan en jouw naam onder mijn bericht staat. Had jij ook hulp met je ouders samen gehad want ik dacht dat ik dat las maar kan het niet meer vinden.

@anoniem en @D ik heb het nog niet gedaan. Mag van m’n ouders toch nergens heen behalve thuis zitten. Als ik wel een keer wat wil laat ik wel testen.

Nogmaals sorry voor je naam onder mijn bericht. Ik moet ook niet stiekem snel zo laat willen tikken

16 sep 2021, 06:09, Maan2004
34

@maan

Ik heb dat ook wel eens gehad met die namen. Geeft niks.
Ik weet dat er ergens een heel stuk staat van Evert. Hij is nu weg hier denk ik. Hij had met zijn vader een traject geloof ik.

Wat vervelend dat het weer zo mis gaat en helemaal hoe je gewicht nu is. Onder de 100 gaat echt moeilijker worden zo. Maar ik herken het zo goed. Heel veel sterkte daar mee

16 sep 2021, 21:09, Lotte435
35

@lotte bedankt voor je reactie.

Gelukkig is het de afgelopen dagen weer wat beter gegaan. Ik heb het gevoel dat het weer wat beter loopt

19 sep 2021, 21:09, Maan2004
36

Wat fijn! Wanneer ga je weer wegen?

Weet je hoe dat komt? Wie weet kun je daar de volgende keer iets mee

20 sep 2021, 05:09, Lotte435

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.