Moeder met add

A.U.B. HELP ik weet niet meer wat ik moet doen.

sinds mijn ouders gescheiden werden toen ik 4 was (ik word morgen 14) hebben ik en mijn moeder non-stop ruzie.
als ik tegen haar praat begint ze zomaar ineens the schreeuwen tegen mij en soms ook slaan.

zij zegt dat dit komt door haar add en dat ze dan overprikkelt is.

dit heeft mij veel psychologische problemen gegeven (depressie)
maar nu ik ouder ben word het steeds erger en nu ging het laatst zo ver dat ik een paniek aanval had (zo erg in shock dat ik huilend in een hoek ging zitten en op niemand meer reageerde)

De enige die hiervan weet en er voor me is is mijn vader.
hij probeert het altijd op te lossen als wij ruzie hebben maar hij kan het nu zelfs niet meer oplossen.

aangezien mijn moeder aangeeft dat dit door haar add komt heb ik voorgesteld om therapie te doen en misschien medicatie voor haar te zoeken.

OH BOI THAT WAS A MISTAKE.

ze flipte en zij dat die medicatie haar ziek maakt en dat therapie niet nodig is want ADD is geen ziekte/aandoening maar een onderdeel van haar.

Nu weigert ze tegen mij te praten, weet iemand wat ik moet doen?

11 aug 2019, Isa


Reacties

plaats reactie
1

Heftige situatie Isa,

Los van je moeder is het misschien wel verstandig om hier zelf psychologische hulp voor te zoeken, zodat je alle zaken voor jezelf op een rijtje kan zetten en zo een nieuwe paniekaanval kan vermijden. Een psycholoog kan je hier heel goed bij helpen.

Naast chemische medicatie van de artsen, zijn er ook genoeg natuurlijke producten die heel goed kunnen werken tegen ADHD/ADD. Een hele belangrijke basis is DHA(-supplement). DHA is een omega 3-vetzuur dat ontzettend belangrijk is voor de communicatie tussen de verschillende hersendelen. Uit onderzoek blijkt dat mensen met ADD/ADHD vaak een (ontzettend) te kort hebben aan deze stof. Ook niet verwonderlijk: ADD/ADHD-patiënten hebben een extreem verhoogde behoefte aan deze stof en deze stof zit bijna niet in ons Westers voedingspatroon.

Verder kunnen supplementen met Theanine (ontspanning en hersenactiviteit), Glidkruid (Scuttelaria - hersencelbeschermende werking, ondersteuning hersenprocessen), GABA (vermindert lichamelijke en geestelijke onrust) en 5-HTP (zorgt voor betere slaapkwaliteit) goed helpen bij ADD/ADHD-patiënten. Een orthomoleculair therapeut kan je hier nog veel meer over vertellen, inclusief juiste combinatie en doses van deze stoffen. Misschien staat ze daar wel voor open?

Naast werkzame stoffen innemen en psychologische therapie, want ik denk dat je dat aan je moeder hebt voorgesteld, zijn er ook nog andere therapieën waar ADD/ADHD-patiënten enorm veel baat bij kunnen hebben. De bekendste zijn neurofeedback en bio-feedback. Als je deze termen even googelt, vind je genoeg info over deze therapieën, inclusief therapeuten die deze therapie aanbieden. Aangezien deze therapieën vaak niet door psychologen worden gegeven, heeft het ook niet de eigenschappen van een psychologische therapie. Hierdoor staat je moeder misschien wel open voor deze therapieën?

Tot slot, sterkte met de hele situatie en blijf ook goed voor jezelf opkomen! Een ouder mag bijvoorbeeld nooit zijn kind slaan, ADD of niet. Als het echt te erg wordt, is het misschien verstandig om een paar dagen per week bij je vader (of elders) te gaan slapen. Haalt de kou en negatieve energie tussen jou en je moeder uit de lucht, waardoor dit voor jullie beiden een belangrijk rustmoment kan zijn. Als het echt helemaal mis dreigt te lopen, kunnen er nog andere verdergaande oplossingen noodzakelijk zijn: de kinderbescherming kan je dan hier veel meer over vertellen. Ik hoop van harte dat dit niet nodig is, maar nogmaals: kom ook voldoende voor je zelf op!
Sterkte!

11 aug 2019, 23:08, Timo
2

Timo ontzettend bedankt voor het advies, ik zal hier wat meer onderzoek over doen 🙂
Mensen zoals jij zijn echte helden 👍🏼

12 aug 2019, 00:08, Isa
3

Beste Isa, wat vervelend voor je dat je non stop ruzie hebt. Maar kinderen slaan mag niet volgens de wet je kan hier ook aangifte van mishandeling voor doen. Voor advies kan je ook met de kindertelefoon bellen. Je kan ook begeleid gaan wonen in Nederland, je hebt wel verwijzing arts voor nodig. Misschien heeft je moeder ook nog een andere stoornis? Ik denk dat het beste is dat je moeder een behandeling volgt, want zij is de grote veroorzaker ruzie neem ik aan. Als zij dit weigert dan kan je altijd nog dreigen om begeleid gaan wonen of naar een pleeggezin te gaan. Ze is je moeder dus zij is verantwoordelijk voor jou om voor jou te zorgen en als zij die verantwoordelijkheid en zorg niet kan dragen is het beste om je naar een omgeving te sturen waar je wel de nodige zorg krijgt. Als ze zo last heeft van haar stoornis dan moet zij naar een arts. En als zij geen hulp wilt dan kan je altijd nog bewijzen dat ze het nodig heeft bij instanties dan kunnen ze haar ook dwingen. En als ze niet tegen jou praat is dat vrij kinderachtig en dan zie je ook eigenlijk hoe volwassen ze is maar het is belangrijk dat je haar laat inleven in jou omdat ze zo haar gevolgen van daden ziet en wat voor erge invloed dat op jou heeft.
Maar fijne verjaardag nog en ik wens je veel sterkte en zeg maar als je meer advies wilt.

12 aug 2019, 08:08, juliatje.

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.