MISOFONIE?!

Hoi! Ik heb echt al heel lang last dat ik aan de kleinste geluidjes me kan irriteren enz ik dacht eerst dat t normaal was maar t werd steeds erger! En dan bedoel ik niet gwn het slurpen, maar ook als iemand hoest, hikt, zachtjes loopt, etc bijv ook als er iemand achter me zit te fluisteren en ik probeer m'n hw al in de les af te hebben ben ik 1 mijn concentratie kwijt en 2 ik kan ze wel wurgen! Maar tja dat doe ik natuurlijk niet. Ik ga dat niet zeggen, want dan gaan ze me een aanstelster vinden... Ik dacht dat ik echt gek was geworden, dus ik zei t tegen mijn ouders, zij zeiden dat dat een vorm van autisme is, maar ik?! Autistisch?! Neen, dat 100% zeker niet. Dus ik ging het googlen... Kwam er misofonie uit. Klopt dat, heb ik dat? En voor de mensen die dit ook hebben (hadden?) hebben jullie tips?

17 mei 2016, Misofonie?!


Reacties

plaats reactie
1

Het wordt nog helemaal 'leuk' dat mijn ouders echt de héle dag door gaan neuriën! Aah!😶

17 mei 2016, 21:05, Misofonie?!
2

IEMAND?!

18 mei 2016, 22:05, Misofonie?!
3

Hoi,
Ik denk dat ik ook misofonie heb. Ik irriteer me inderdaad ook al een paar jaar aan de kleinste geluidjes zoals eetgeluiden, mensen met een piep adem, neuriën, sommige stemmen en ga zo maar door.
Ik heb zelf niet echt tips, maar je kunt wel aan anderen vragen om er rekening mee te houden. Sommige mensen zullen het niet begrijpen, maar onthoud wel dat je je niet aanstelt! Als het trouwens echt invloed heeft op je sociale contacten/dagelijks leven, bestaat er ergens in Amsterdam een therapie voor. Maar daar weet ik verder niks over (je kan het misschien googelen?)
Succes! <3

24 mei 2016, 21:05, *Kim*
4

ahw thanks Kim! ik zal zeker nog over je voorstel om naar therapie in Amsterdam te gaan nadenken;)

25 mei 2016, 07:05, Misofonie?!
5

hoi ik denk niet dat je dit nog ziet aangezien het 2016 is geplaatst maar ach. als je het toch leest ik hoop voor je dat het over is. ik had inderdaad ook gelezen over een therapie en ik had ergens gezien dat je dan de geluiden hoort waaraan je je ergert en dat je daarbij dan een ander geluid bij moet verzinnen. ik heb er ook last van. want als mijn broer eet dan gaan zijn kaken over elkaar schuren en dat maakt een heel irritant geluid waaraan ik mij erger. ik kan hem inderdaad ook wurgen zoals je zei. ik weet bij mijzelf denk ik al waar het mis is gegaan en waardoor ik tegen die geluidjes niet meer tegen kan. want mijn andere broer ging boven in zijn kamer eten en toen dacht dat wil ik ook want als hij het doet doe ik het ook. en toen heb ik mezelf een soort van afgesloten van die geluiden en toen hoorde ik ze niet meer en dan irriteer ik me. ik was ook in een hotelkamer en mijn ouders hadden een kamer met 4 bedden dus moest ik in dezelfde kamer slapen als mijn ouders. en ik erger me aan snurken dus heb ik de hele nacht niet geslapen en in de badkamer op de wc filmpjes gekeken. soms zit ik ook in mijn kamer en dan denk ik bij mezelf: waarom kan ik niet zoals alle andere zijn want ik kan ook geen film of serie kijken omdat daar wel chips bij hoort. bij mijn vrienden en vriendinnen kan ik er wel tegen waarschijnlijk omdat ik mij thuis 'veilig' voel en ik daar alles kan doen. nogmaals ik hop dat het bij jou weg is. maar bij mij blijft het nog wel. ze zeggen ook dat het misschien bij de puberteit hoort en dat het na de puberteit over is maar ik weet niet hoe oud je bent. en ik weet ook niet zeker of het daarna over is.

doeidoei @lover

27 apr 2018, 18:04, @lover
6

Ik ben zelf 19 en een vriendin heeft er last van, een redelijk erge vorm. Kan soms in huilen uitbarsten door ademhaling/bass geluiden slaapt altijd met oordoppen in en heeft altijd muziek bij de hand. Er is een Amerikaans onderzoek geweest naar misofonie. Dit onderzoek toont aan dat misofonie een reflex is. Hetzelfde reflex als dat je in paniek raakt tijdens een levensbedreigende situatie. Je voelt je dus zo zoals ieder ander zich zou voelen als er een wapen op hun gericht wordt zoals mijn vriendin zegt. Er is momenteel nog niks tegen te doen. Je kan in therapie gaan en dit heeft bij ongeveer 40% van de gevallen succes. Je kunt ook proberen je te focussen op de spier die de reflex veroorzaakt ( het begint bij 1 spiertje die samentrekt) mocht je dit spiertje kunnen voelen ( gebeurd bij 10-20%) dan kun je je laten onderzoeken bij een arts en kijken of het mogelijk is om desbetreffend spiertje te verwijderen. Dan is het probleem ook opgelost. Verder is er niks tegen te doen en wens ik jullie veel sterkte, zeker vragen aan andere mensen om er rekening mee te houden.

12 jun 2018, 20:06, Tom

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.