Mijn vriendin eet veel ste veel suiker 🍭🍬🍫πŸͺ🍩🍰

Hey,
ik heb een hele lieve vriendin. Ze is echt ontzettend aardig. Maar ik heb wel een probleem met haar.
Ze eet echt ontzettend veel suiker. Soms eet ze wel 4 suikerwafels op een dag, en als we eens naar de stad gaan met ons 4en (vriendengroepje) gaat zij bij de jamin/supermarkt echt heel veel snoep halen. Ze krijgt 80 euro per maand (kleedgeld & zakgeld, vrij normaal bedrag, want ze moet alles ervan kopen) waarvan echt minstends 20 euro naar snoep enzo gaat.

Ik weet dat het niet mijn zaken zijn, maar ik heb al vaker tegen haar gezegd dat het echt heel slecht is voor haar, en dat ze echt te veel geld uitgeeft. Maarja, dan word ze boos, opzich wel terecht maar ja ik kan toch niet niks zeggen ervan?!
Ze heeft ook echt superveel last van concentratieproblemen, haar vader denkt dat ze ADD heeft maar zij weten niks over al dat eten. Soms als we iets afspreken ofzo is zij het op die dag vergeten of heeft ze het helemaal niet meegekregen. Ik maak me echt zorgen erover, wat moet ik doen?
XXXXXXX
P.s sorry voor de spelfouten, ik ben dyslectisch✨

13 mrt 2018, MaartjeπŸ’


Reacties

plaats reactie
1

Zeg het tegen haar ouders want dit is niet gezond al gaat ze boos worden ,ze is jou vriendin en als ze hulp nodig heeft dan moet je ook proberen zoveel mogelijk hulp inschakelen, want ze verpest alleen maar haar zelf hiermee.

14 mrt 2018, 07:03, juliatje.
2

Lieve Maartje, zeg tegen haar dat πŸ‰πŸŒπŸ‹πŸ₯•πŸŒ½πŸ₯œπŸ₯’πŸ… πŸ“ook gezond zijn. En ga zelf niet snoep eten waar ze ook is, dan gaat ze jou zo terugpakken.

14 mrt 2018, 13:03, EvaπŸͺ
3

Hoi ik kan je niet helpen

16 mrt 2018, 19:03, helper
4

Ik zou haar gewoon laten eerlijkgezegt. Het zijn niet jouw zaken. En misschien schaamt ze zich ervoor of heeft ze eetbuien ofzo

1 mei 2018, 20:05, Vis
5

Het is vrij normaal dat je vriendin (pubers uberhaupt) best wel veel snoep of mac eten.
Het is niet gezond maar dat weet ze zelf ook echt wel. Ook is het haar probleem die ze zelf moet oplossen. Ik Snap het als ze boos word want je bent haar moeder niet.
Waarschijnlijk kunnen haar bankrekening inzien en dan kun je ook zien waar je geld aan besteed. Als er echt verandering moet gaan zijn zal je een gesprek met haar aan moeten gaan.
Als je naar haar ouders gaat voelt het als verraad en dat is niet wat je wil.

1 mei 2018, 21:05, Eva
6

Hey,
denken jullie dat ik iets tegen de mentor kan zeggen hierover? het is nogsteeds bezig en ik word er zo boos van, en verdrietig...

17 sep 2018, 20:09, maartje
7

ja, dat kan zeker want ze kan hier later suikerziekte door krijgen en andere gezondheidsproblemen.Ik zou het ook aan haar ouders melden.

18 sep 2018, 07:09, juliatje.
8

Hey Maartje!

Wat lief van je dat je zo bezorgd bent om de gezondheid van je vriendin en je ontzettend graag wil dat zij gezonder gaat eten. Ik snap dat het mega frustrerend is dat zij door gaat met het kopen en eten van veel ongezonde dingen.

Ik denk dat je beter niet naar je mentor kunt gaan om dit te vertellen. Zoals je zelf ook al aangeeft, is zij vrij om te kopen en eten wat zij wil, ook al is dit niet zo goed voor haar gezondheid.

Het enige wat je nog zou kunnen doen, is nogmaals het gesprek met haar aangaan. In dat gesprek kun je dan nog eens heel duidelijk aangeven hoeveel zorgen je je maakt over haar gezondheid. Maak geen verwijten en lees haar de les niet voor wat ze wel of niet zou moeten doen en hoe slecht het wel niet voor haar is, want dat weet ze al lang en werkt juist averechts. Als je alleen maar aangeeft dat je het heel erg moeilijk vind om te zien hoe ongezond ze bezig is, heb je kans dat ze open staat om hier wat aan te veranderen.

Ik zou haar ook voorzichtig vragen hoe het komt dat ze zo veel snoep koopt en eet. Wellicht zit ze niet lekker in haar vel en troost ze zichzelf met eten. Ook hier is het belangrijk om dat heel voorzichtig vragen en zonder verwijten en zonder belerende toon, anders zal ze zich niet open durven stellen. Ze zal vast een goede reden hebben waarom ze zoveel snoept, want ze weet ook wel dat dit niet goed is voor haar. Dat hoef je haar niet meer te vertellen ;)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Fijn dat ze zo'n zorgzame en betrokken vriendin heeft als jij!

Houd je ons op de hoogte van hoe het verder gaat?

Liefs en succes!

Amy

18 sep 2018, 08:09, Amyxx
9

Hoi,

ik heb al vaak gevraagd waarom ze het zo lekker vind. Ze zit vaak dan de hele pauze op haar telefoon en koopt allemaal (veel te duur) eten in de kantine en gaat dat op zitten eten terwijl ze op haar telefoon zit. Echt totaal niet gezellig ofzo. Dan heb ik ook helemaal niet het gevoel dat we vrienden zijn ofzo. Alleen de telefoonloze versie van haar is aardig. Ik heb zelf geen telefoon maar ik erger me dood aan mensen die de hele pauze op hun telefoon zitten. Ik wou dat scholen in Nederland ook een telefoonverbod inlassen, want het is echt heel slecht voor je. Maar dat terzijde. Ik zeg vaak tegen haar dat ik het vervelend vind, maar ze zegt "ja hallo, ik heb toch pauze, laat me gewoon, ik vind dit lekker" (ja, die apparaten zijn zo gemaakt dat je hersens het lekker vinden, het is alleen gewoon heel slecht en ook superongezellig) Dan word ze meestal heel boos en onze andere vriendin word altijd boos op mij, omdat ik haar gewoon haar gang moet laten gaan. De volgende dag zijn ze allebei niet meer boos maar ik nog wel verdrietig. Ze nemen gewoon niks van me aan. Die vriendin is zich echt niet bewust van wat ze zichzelf aandoet. Ik voel me echt machteloos maar ik weet niet wat ik moet doen... ik wil echt graag iets doen, zo krijgt ze sws later suikerziekte en dan heeft ze echt veel spijt en voel ik me vast nog schuldiger en rotter πŸ˜”

18 sep 2018, 17:09, Maartje
10

Al zit Amy te vertellen dat je niet naar de mentor moet gaan ,ik raad je aan om het te doen, want het gaat over iemands gezondheid.En nu ziet ze het niet maar later wel dat ze niet goed at.Ik raad ook aan om naar haar voogd ,ouders te gaan, want zij kunnen haar het beste helpen.

18 sep 2018, 20:09, juliatje.
11

Hey Maartje,

Wat ontzettend rot dat je je er zo machteloos onder voelt. Ik kan me voorstellen dat dat je erg frustreert en dat je je aan de kant gezet voelt als je vriendin meer met haar telefoon bezig is dan met jou.

Helaas kun je anderen niet veranderen, alleen jezelf. Hoe graag je ook wilt dat je vriendin het snoep en de telefoon laat staan, zolang zij daar niet voor open staat kun jij daar weinig verandering in brengen. Het levert je alleen maar frustraties en verdriet op, toch?

Misschien zou je nog bij haar aan kunnen geven dat je het erg moeilijk vind dat zij geen gehoor geeft wanneer jij aangeeft dat je het erg vervelend vind dat zij meer met haar telefoon en snoep bezig is in de pauze, en dat je graag zou willen dat je gezellig met jou gaat kletsen o.i.d. Als ze hier ook geen boodschap aan heeft, dan kun je denk ik beter voor jezelf kiezen en je richten op anderen waarmee je wel contact kunt krijgen. Je schreef al even over die andere vriendin, kun je je daar op richten in de pauzes? Als jullie het samen gezellig hebben, kan het ook nog wel eens zo zijn dat die andere vriendin haar telefoon weglegt en ook gezellig meedoet!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. En nogmaals; echt heel erg lief en attent van je dat je je zo'n zorgen maakt om de gezondheid van je vriendin!

Liefs, Amy

19 sep 2018, 09:09, Amyxx

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.