Mijn probleem waar ik me voor schaam

Hoi Lisa hier,
Ik heb een probleem waar ik me altijd voor schaam. Ik heb een zwakke blaas en als ik dan heel erg moet lachen plas ik in mijn broek. Nou heb ik het aan de meisjes in me klas verteld omdat meisjes meestal te vertrouwen zijn. Maar laatst zei iemand uit mijn vriendinnengroepje tegen mij dat iemand anders het had verteld aan een jongen. Ik maak me er zorgen om omdat ik bang ben dat het straks door de hele school gaat. HELP ME

Grtz Lisa 15

17 jan 2019, Lisa


Reacties

plaats reactie
1

Hebben heel veel meiden en ook volwassenen vrouwen last van hoor. Hoef je je niet voor te schamen en mensen die je hiermee proberen te pesten zijn kneiterdom: iedereen heeft immers dingen waar hij of zij onzeker is, vaak als 'zwaktes' aangeduid.

Wat jij hebt heet officieel 'aandrangincontinentie': wanneer er aandrang is (lachen, hoesten, hikken, springen, etc.), komt er druk op je blaas waardoor je ongewild een beetje plas verliest.

De spieren waarmee je plas kan ophouden zijn je bekkenbodemspieren. Meestal komt aandrangincontinentie door zwakkere bekkenbodemspieren. Door deze spieren te trainen, kan je ze sterker maken. Google maar eens op: 'bekkenbodemspier oefeningen'. Het zijn maar kleine spieroefeningen die je heel onopvallend, zonder dat iemand het hoeft te weten of te merken, kan doen. Duren ook maar 10 min. per dag. Wanneer je deze regelmatig doet (het liefst dagelijks) kan je hiermee heel effectief je bekkenbodemspieren trainen, waardoor je beter en gemakkelijker je plas kan ophouden. Je hebt ook speciale kegelballen waarmee je je bekkenbodemspieren kan trainen. Let er wel op dat er geleidelijke opbouw met die ballen moet plaatsvinden, dus niet te snel naar het volgende gewicht gaan.

Waar je qua voeding op kan letten is dat je zo min mogelijk: cafeïne, alcohol, zuurrijk voedsel (zoals tomaten en citrusvruchten) en zuurhoudende dranken, chocolade, kunstmatige zoetstoffen, hete kruiden en koolzuurhoudende dranken eet en drinkt. Deze producten kunnen je blaas irriteren waardoor droogblijven moeilijker is.

Als je incontinetieverband gebruikt (Tena bijv.) draag dan twee onderbroeken over elkaar, waarbij het incoverband tussen de twee onderbroeken zit (dus niet rechtstreeks op je huid). De makers van dit incoverband voegen namelijk een stofje aan hun producten toe waardoor je bekkenbodemspieren zich ontspannen en hierdoor verslappen. Hierdoor zal je dus, juist door het gebruik van het incontinentieverband, meer urine gaan verliezen. Dit zorgt er voor dat je overstapt van de verbandjes met 1 druppel naar de veel duurdere met het maximale aantal druppels. Plus dat je dan veel langer klant bij ze bent. Belachelijk, maar dit wordt echt gedaan door deze bedrijven. Geen direct huidcontact met incoverband dus, kan zeker helpen makkelijker van aandrangincontinentie af te komen. Succes ;).

17 jan 2019, 20:01, Timo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.