Mijn moeder beledigd me

Haii,
Mijn moeder is opzich een goede moeder, maar zo ongeveer 1 x in de 2 maanden beledigd ze me zo hard dat ik de dagen daarna er nog van moet huilen. Dat doet me zoo ontzettend veel pijn vanbinnen. En daarna als mijn verdriet is weggetrokken en ik het een beetje ben vergeten doet ze weer aardig en is alles leuk en dan BAM komt er weer zo’n opmerking. Ik hoorde ook dat ze met de rest van het gezin erover praat dat ze me dik vindt en zodra Iedereen door heeft dat ik binnen kom is iedereen er stil over en later als ik dan later in huilen uitbarst komt ze me zeggen dat ik me niet zo moet aanstellen omdat ik niet dik ben. Dat soort dingen doen me zoveel pijn. Of dan zegt ze dat ik een verwend, egoïstisch kreng ben... ze heeft geen idee wat dat met me doet vanbinnen. Maar zou lijkt het in no time weer vergeten. Wat moet ik doen?

20 mei 2020, ???


Reacties

plaats reactie
1

Hoi ik heb een vader die als ik iets fout doe bijvoorbeeld het waterbakje van mijn poes omstoot dan word hij meteen helemaal boos

En ook als ik een normale vraag stel en ik geef niet duidelijk genoeg antwoord op zijn vragen dan dwingt hij me om dingen te doen die ik al geprobeerd heb en als het hem helemaal tegenzit gaat hij me slaan op mijn kont

Hij kan ook heel aardig zijn maar hij heeft waarschijnlijk soms/vaak slechte dagen

Een tip voor jou
Praat er met een klasgenoot over of je nicht/neef

En als je er klaar voor bent kan je aan je moeder vragen waarom ze zo doet en aan de rest van het gezin

Heb je ook leuke momenten met je gezin?

Je kan op deze website je BMI bepalen dan kan je zien of je een laagje vet hebt en dan kan je zien of je ouders gelijk hebben of niet

Ik heb zelf een broer en als hij van mijn ouders een rondje moet gaan lopen buiten ga ik soms mee en praten we met elkaar dat helpt wel echt

20 mei 2020, 23:05, Anoniemjenp
2

De kunst is wanneer je moeder zo’n negatieve emotionele opmerking maakt, om niet in emotie terug te reageren. Dus niet boos of verdrietig of wat dan ook te worden. Dat is giga moeilijk, maar kan wel heel erg helpen om goed met die opmerkingen om te gaan.

Je kan bijvoorbeeld aan je moeder vragen: waarom? Waarom vind jij mij egoïstisch en verwend? Als je moeder daar een zinnig zakelijk (rationeel) antwoord op kan geven met argumenten, kan dit leiden tot een serieus gesprek hoe zij tegen jou aankijkt. Zo’n gesprek kan heel verhelderend werken en geeft je een stuk inzicht hoe zij jou ziet. Je hoeft het natuurlijk niet met haar eens te zijn, maar het feit dat zij haar onderbouwde mening met jou deelt, is iets positiefs. Hoe meer onderbouwde meningen jij van anderen over jezelf krijgt, hoe beter je kan inschatten wat jou uitstraling is naar anderen en hoe je deze kan veranderen, indien gewenst.

Als je moeder echter geen argumenten kan geven voor haar negatieve beledigende opmerkingen, hebben dergelijke opmerkingen helemaal geen waarde: een mening krijgt pas waarde als je deze kan onderbouwen met argumenten. Indien zij dit dus niet kan is het een loze opmerking, waar je helemaal geen waarde aan zou moeten hechten. En die het dus ook niet rechtvaardigt om zoveel verdriet of woede over te hebben: het is onbeargumenteed geklets in de ruimte, wat jij dus kan verwerpen en jou dus ook niet zou moeten raken. Vooral geen waarde hechten aan onzinnig geklets, ook al komt het van je moeder. Het is niet beargumenteerd, dus het slaat nergens op, dus ik verwerp het en laat daar dus niet mijn humeur door verpesten! Zo moet je echt denken! Dat is niet makkelijk maar op deze manier maak je het voor jezelf wel veel makkelijker om op de juiste wijze een mening die over je wordt geuit op waarde te schatten. Zo voorkom je dat je energie steekt (met een zware emotionele reactie tot gevolg), in een mening over jou die helemaal niets voorstelt en die je dus ook niet serieus moet nemen. Zo’n mening brengt je immers helemaal niets verder!

Vragen om duiding en argumenten dus, krijg je deze niet: mening verwerpen. Deze mening dus niet laten binnenkomen en dus geen emotionele reactie koppelen aan iets dat niets voorstelt. Dit kan heel erg helpen om op een goede manier voor jezelf met dergelijke opmerkingen om te gaan.

21 mei 2020, 01:05, Timo
3

Hey, Wat vervelend!
Wat je misschien kan helpen is gewoon een keer zeggen dat het je echt pijn doet en waarom ze zulke dingen zegt. Vertel echt dat het je heel veel doet en dat je het echt niet leuk vind.

22 mei 2020, 19:05, Lau
4

Super stom zeg.
Je kan je natuurijk terug trekken maar miss helpt het als je in een huil ding zitz naar beneden gaan en zeggen. Nu blij, dit doe jij mij aan met die k opmerkingen van jou.
Als is het beter om het uit te praten maar ja

24 mei 2020, 22:05, D💞
5

Hey,
dat is echt niet leuk. Ik heb dat ook wel eens: Mijn moeder scheldt me vader uit voor de lelijkste dingen, daar zeg ik wat van. Ik word er verdrietig van. En dat zeg ik ook, ik zeg bijv. ik moet hierin opgroeien, ik ben bang dat jullie uit elkaar gaan enz., maar dan zegt mn moeder gewoon: stel je niet zo aan en dan gaat ze mij uitschelden. En als ik er nu nog 1 x iets van zeg, dan moet ik ophoepelen zegt ze... Dan gaat mijn telefoon een week uit en nog veel erger... Ik weet echt niet wat ik moet doen, want het raakt me echt!
En mijn moeder is ook heel vaak boos en dan slaat ze met deuren, ze scheldt de hele boel bij elkaar en daar mag ik dus echt niks van zeggen.... HELP!
Gr Juullll

25 mei 2020, 12:05, Juullll

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.