Mentale honger

Hallo,

Ik heb de laatste tijd steeds meer last van honger in de zin van trek hebben. Niet echte honger. Mentale honger heb ik ooit begrepen van iemand. Ik weet alleen niet zo goed wat ik er tegen/aan moet doen? Ik ben bang dat wanneer ik me er aan toe geef ik heel dik word (wat ik overigens al ben)... :(

Liefs,
Recoveryjournall

1 feb 2019, recoveryyjournall


Reacties

plaats reactie
1

Je kan altijd met een psycholoog hierover praten.En veder gewoon een gezond eetpatroon met gezonde vetten o.a

2 feb 2019, 08:02, juliatje.
2

^^Idd. gezonde vetten en voldoende eiwitten tijdens je hoofdmaaltijden eten, voorkomt een hoop problemen. Eiwitten en goede vetten werken verzadigend, waardoor je een vol gevoel krijgt en houdt. Dit voorkomt zo een hongergevoel. Een avocado bevat én eiwitten én goede vetten en is dus een prima vrucht om de dag mee te starten (door een smoothie, salade of desnoods op brood bijv.).

Verder kan de inname van extra onoplosbare vezels, zoals psylliumvezels, helpen. Deze vezels lossen niet op in je lichaam zoals de naam al zegt, waardoor ze vocht binden en zo uitzetten in je maag. Onoplosbare vezels vullen je maag dus, waardoor een hongergevoel wegblijft.

Als je dan toch honger/trek ervaart, neen dan een groot glas warm water, evt. met een lepeltje kaneel erdoor. Door te drinken verminder je je eetlust: de prikkel voor honger en dorst naar je brein is dezelfde. Het warme water remt je eetlust. De kaneel neemt de trek in zoetigheid weg.

Hier nog wat andere tips tegen gevoel van honger/trek:
- Poets je tanden, neem suikervrije Smint of pepermunt: frisse mintsmaak helpt tegen zoettrek. Plus, je hebt meteen een goed excuus wanneer iemand je iets ongezond aanbiedt: “Ik heb net mijn tanden gepoetst.”
- Zoek afleiding als je lekkere trek hebt: zet muziek op, bel of app een vriendin of ruim je kamer op. Doe er alles aan om je op iets anders te concentreren dan jouw lekkere trek. Geef in ieder geval nooit zonder slag of stoot toe aan het hongergevoel, vaak met eetbuien tot gevolg.
- Eet alleen eten dat wat je proeft: als je niet meer proeft wat je eet, stop dan met eten.
- Maak ongezond voedsel minder bereikbaar - werp barrièrres op: het duurt 20 sec. voordat je brein denkt: ‘Heb ik dit wel echt nodig” + out of sight = out of mind. Stop alle ongezonde producten bij elkaar in een box en zet deze uit het zicht, met de sleutel weer heel ergens anders. Zodoende moet je moeite doen om producten te kunnen pakken. Liefst natuurlijk helemaal niet kopen.
- Als je éérst gezonde producten eet, heb je eerder een vol gevoel. Groenten vullen bijv. heel goed en leveren tegelijkertijd weinig calorieën. Het is niet voor niets dat je na een gezonde (vezelrijke en eiwitrijke) maaltijd minder zin hebt in een roomrijk en suikerrijk toetje.
- Als je je echt niet meer kan beheersen: neem 1 ongezond ding, eet dit langzaam en geniet hier ook van! Wacht vervolgens 2 min. voordat je het volgende neemt, zo eet je minder en zit je sneller vol.
- Zie wat je eet: eet nooit rechtstreeks uit verpakkingen. Je kan dan namelijk minder goed bijhouden hoeveel je precies hebt gegeten en het is dan makkelijk om te veel te eten. Als je een zak chips voor je neus hebt liggen, gebeurt het maar al te vaak dat je het gevoel hebt dat hij nog halfvol zit, maar dat hij bij het graaien al leeg blijk te zijn. Resultaat: teleurstelling en de drang om nóg een zak chips open te trekken.
- Als je chips of popcorn eet, wissel van hand dus pak het met de hand die je normaal niet gebruikt.

3 feb 2019, 16:02, Timo
3

Als je honger hebt moet je een glas jet warm water in 1x opdrinken, dan heb je een vol gevoel en hoef je niks meer.
Je kan ook je tanden poetsen, dan is niks neer lekker om te eten dus dan doe je dat ook niet.

3 feb 2019, 22:02, Anoniempje die wil afvallen
4

Hoe plaats je eigenlijk zo een bericht?ik weet wel hoe je antwoord maar een bericht plaatsen lukt me niet. Heeft iemand een uitleg?

3 feb 2019, 22:02, Anoniempje die wil afvallen
5

...Op de verzamelpagina van dit forum staat rechtsboven een button ‘nieuw topic’. Deze aanklikken en je kan een nieuw bericht plaatsen.

4 feb 2019, 00:02, Timo
6

Hey Recoverjournal,

Mentale honger is een natuurlijke (en gezonde!) reactie van lichaam en geest op ondervoeding. Wanneer jij jezelf te weinig voeding geeft (en dus niet meer op fysieke honger reageert) gaat jouw lijf via je brein om eten vragen, de mentale honger dus. Je lijf doet dit om twee redenen; 1) omdat je waarschijnlijk al lange tijd niet meer op fysieke hongersignalen reageert en 2) omdat mentale honger minder energie kost dan fysieke honger. En omdat je al een energietekort hebt, wil je lijf zoveel mogelijk energie besparen en gaat het niet onnodige energie verspillen aan fysieke hongersignalen, omdat je daar toch niet naar luistert.

De mentale honger is dus een overlevingsreactie van je lijf. Je kunt hier gerust aan toe geven, je lijf vraagt alleen van jou wat het nodig heeft om gezond te worden; voeding! Je hoeft niet bang te worden dat je dik wordt. Zodra jouw lijf weer goed gevoed en op gewicht is en jij goed naar de hongersignalen blijft luisteren, dan zal de mentale honger verdwijnen en je honger- en verzadigingssysteem normaliseren. En jouw lijf bepaald welk gewicht goed is voor jou. Zolang jij je honger blijft onderdrukken onderdruk je dus ook je gewicht. En dat is per definitie niet goed en gezond voor je.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Liefs, Amy

4 feb 2019, 13:02, Amyxx
7

Hi,

Ik heb het meeste wat aan de reactie van Amy. Ik vroeg niet om afval tips, lol! Blijkbaar denkt de rest dat ik wil afvallen, haha!! Ben je in herstel of wat?

7 feb 2019, 17:02, recoveryyjournall

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.