Medicijnen (risperidon)

Hallo

Ik slik sinds een aantal jaren medicatie.
Het is risperidon een antipsychoticum voor mijn autisme.
Het positieve aan dit middel is dat de prikkels meer worden weggenomen en onrust.
Maar het heeft meerdere nadelen zoals extreme vermoeidheid ,afvlakking en vergeetachtigheid

Graag zou ik willen stoppen omdat het me niet gezond lijkt dit heel lang te slikken en ik veel last heb van de bijwerkingen.
maar hoe kan ik dat het beste doen.
En wat zijn ervaringen van anderen met dit middel heb jullie ook last van de bijwerkingen?

2 okt 2018, Björn


Reacties

plaats reactie
1

Haaii.
Ik slik ook risperdon voor mijn autisme, das toevallig.
Maar ik heb ook last van bijwerkingen maar dan van andere.
Als je die medicijnen hebt opgekregen van een pysiator (idk hoe je het schrijft 😅) dan kan je misschien daar contact mee opnemen en misschien in gesprek gaan en dan kunnen jullie bijvoorbeeld andere pillen nemen als dat nodig is of de dosis verminderen.
Sc6

9 okt 2018, 19:10, AutistischMeisje
2

Hoi Björn!

Ik begrijp dat je nu een poosje risperdon slikt en daar wat nare bijwerkingen van ervaart. Fijn dat je in ieder geval ook voordelen hebt van de medicatie!

Als ik het goed begrijp wil je graag stoppen met de medicatie vanwege de bijwerkingen en omdat je denkt dat het ongezond is om het lang te slikken.
Goed dat je hier de vraag stelt!

Ik heb zelf geen ervaring met het middel, dus daar kan ik niets over zeggen. Wat ik wel weet, is dat je niet zomaar kunt stoppen met je medicatie. Dit moet altijd in overleg en onder toezicht van een arts op psychiater. Ik denk dus dat je het beste contact kunt opnemen met diegene die jou deze medicatie voorgeschreven heeft. Je kan aangeven dat je (te) veel last hebt van bijwerkingen van de risperdon en of dit op te lossen is. Je arts of psychiater weet vast wel raad. Tot die tijd kun je het beste gewoon doorgaan met het slikken van de medicijnen zoals het je voorgeschreven is.

Houd je ons op de hoogte?
Succes!

10 okt 2018, 08:10, Amyxx
3

Idd. stoppen met medicatie alleen na overleg met een arts, het liefst een arts die jou en jouw situatie ook kent. Nooit op eigen houtje stoppen met slikken.

Daarnaast moet dit type medicijnen (antipsychotica), ook nog eens afgebouwd worden. Direct stoppen met dit middel kan dus niet eens: je moet de inname langzaam afbouwen als je wil stoppen met dit middel. Maar, zoals gezegd, zo'n besluit om te stoppen dus alleen nemen in overleg met een arts!

11 okt 2018, 11:10, Timo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.