Kan niet studeren

Hi,
Ik zit nu in 3 VWO en ik kan absoluut mezelf niet te motiveren om toetsen en huiswerk te maken. Het is al begin van het jaar en ik heb al een paar toetsen verknald, ik ben echt bang omdat ze nu veel strenger zijn met cijfer beoordeling, maar als nog doe ik het niet. Ik ben constant depressief omdat ik weet dat ik het zo ga verknallen. Alsjeblieft iemand help

5 okt 2020, Helpplz


Reacties

plaats reactie
1

Kijk naar je omgeving, is er iets gebeurt bijv. Mischien kan je naar huiswerkbegeleiding. Maar het is goed als je kijkt naar andere leermiddelen zoals: leerfilmpjes,wrts, woordweb, ezelbrug, tekening of samenvatten. Hier wat tips veder nog:
Tip 1 Je kan best tussen tussen de 20 en 50 minuten lang studeren voor je een pauze weer neemt. Hierbij moet je zelf wat aanvoelen wat je aankan. Ben je vermoeid? Kies er dan voor 30 minuten (of minimaal 20 minuten) te studeren voor je pauze neemt. Heb je nog het gevoel dat je de wereld zeker aankan? Dan kan je door tot maximaal 50 minuten. Hierna moet je echt wel even een pauze nemen, want ook je hersenen hebben rust nodig voor het verwerken stof.
tip 2 Laat Facebook en andere social media liggen. Het is zo verleidelijk om tijdens je pauze je Facebook even te checken, maar dit kom als resultaat meestal in een hele tour over het internet, waaraan je meer tijd besteedt dan eigenlijk bedoeld was. Dat konijnenfilmpje is misschien lekker ontspannend, maar de kans is groot dat je dan andere dingen tegenkomt die je ook wilt zien.
Denk er zelfs niet aan om even wat tijd door te brengen op videoland! Als je je aan de juiste tijd houdt, heb je maar 10 minuten pauze. Geen enkele aflevering duurt maar 10 minuten en zelfs als het wel zo was, zou die cliffhanger wel zorgen dat je dan toch weer naar de volgende aflevering ging. Begin er dus niet aan, want het loopt toch nooit goed productief af.
tip 3 Vraag je omgeving voor hulp.
Tip 4 Leer uit buurt van apparaten, geen telefoon(mensen kunnen echt wel wachten met bericht)
tip 5 Schrijf op wat er allemaal geleerd moet worden. Als een onderdeel te groot is om in één keer te leren, deel je het op in kleine stukjes. Een voorbeeld van een programma om dit overzichtelijk te doen is WorkFlowy.
tip 6 Een doel geeft aan wat je wilt bereiken. Voordat je begint met leren is het belangrijk om een goed doel te stellen. Doordat je een doel hebt, raak je gemotiveerd en lukt het beter om je focus op het onderwerp te houden goed. Zorg ervoor dat het opgestelde doel realistisch is. Doelen die niet haalbaar zijn werken zeer demotiverend.
tip 7 De blaadjesmethode helpt je als er enkele woorden zijn die je niet kunt onthouden of zeer snel vergeet. Deze woorden schrijf je op een blaadje, dit blaadje maak je vast op een plek waar je vaak komt, bijvoorbeeld op de wc-deur, de koelkast,kledingkast of je computer. Zo zie je het woord dat je telkens vergeet meerdere keren per dag en vergeet je hem dus nooit meer
Misschien kan je ADHD of autisme hebben? Maar bezwijk niet onder de druk en geef niet op, zeg maar als je meer advies wilt.

5 okt 2020, 17:10, juliatje.

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.