Kan dit beter ?

Hi,

ik ben Nala, ik doe als sinds mijn 6e aan roeien en heb zelfs wat internationale titels behaalt. helaas heb ik een ongeluk gehad waardoor mijn knie en schouder en goede klap hebben gekregen. Hiervan heb ik moeten revalideren, maar mijn knie bleef pijnlijk. Daarom hebben de doktoren tegen mij gezegd dat ik niet meer mocht roeien, rennen of springen en ik kreeg prednison mee. Nu doe ik niets liever dan roeien dus doe ik dat tegen advies van mijn dokter in nog steeds ondanks de pijn maar een leven zonder roeien zou ik me niet voor kunnen stellen. Alleen daardoor kom ik vaker met klachten bij de dokter en geeft hij mij steeds een hogere dosis prednison, voor degene die de bijwerkingen niet kennen. Extreme honger, een opgeblazen gezicht, veel trillen en stemmingswisselingen. Nu ben ik dus heel wat aangekomen om precies te zijn + 32 kilo en ik kan het niet accepteren maar afvallen lijkt wel een onmogelijke klus onder dit medicijn. En ik sport 4 uur in de week ( krachttraining ) en roei daarnaast 17 uur in de week. Eten blijft een dingetje aangezien de natuurlijke rem er bij mij dus af is door de prednison. Heeft er iemand tips hoe hier mee om te gaan en toch weer richting een fit lijf te gaan ?

xx Nala

25 feb 2020, Nala


Reacties

plaats reactie
1

Hey Nala, wat ontzettend vervelend om een blessure op te lopen en vervolgens in zo’n negatieve spiraal terecht te komen. Ik ben geen arts, maar ik vrees zelf dat de enige manier om die spiraal te doorbreken toch is het opvolgen van het advies van je dokter. Je krijgt (meer) prednison omdat je toch blijft roeien en je daar meer pijnklachten door krijgt en door de bijwerkingen van die prednison ben je zo aangekomen en heb je die stemmingswisselingen en zo. Het lijkt me persoonlijk daarom toch het beste om (voorlopig) met het roeien te stoppen in de hoop dat de pijnklachten afnemen, de doses Prednison omlaag kan, de bijwerkingen verminderen en je weer meer controle over bijvoorbeeld je eetlust krijgt waardoor je gemakkelijker kunt afvallen. Als je het roeien niet wilt opgeven zou je kunnen bespreken of er een alternatief voor Prednison denkbaar is om de pijn te bestrijden, met minder of andere bijwerkingen. Als dat er niet is, probeer dan toch na te denken over andere sportieve uitdagingen die je blessure niet in de weg zitten, zodat je die spiraal toch kunt doorbreken. Te lang aan dergelijke medicijnen zitten lijkt me, los van gewichtstoename, sowieso niet goed voor je en dat lijkt me ook niet eeuwig op te brengen te zijn om dat offer voor je hobby te brengen. Heel veel succes gewenst en houd sowieso vertrouwen in jezelf.

25 feb 2020, 15:02, B

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.