K voel mij te dik

Hi, k ben een meisje van 12 en k ben 1,58 cm lang en k weeg 54 kg. K heb een beetje een buikje maar daar voel k mij ni prettig bij. Ik ben al een jaar bezig met afvallen maar het lukt ni goed. Ik begrijp dat ook niet want k eet heel gezond en ik sport. Maar alsnog val k niet af. Hebben jullie tips voor mij?

11 dec 2018, Anoniempje


Reacties

plaats reactie
1

Tip 1 Doe niet teveel beleg op je brood en kies voor gezond beleg bijvoorbeeld fruit en groente.(geen vlees)
Tip 2 Drink 2 of 1 glazen water voor je maaltijd dan zit je sneller vol.(water-thee)
Tip 3 Eet niet teveel zout en suiker bij je eten want zout is niet goed voor de lijn.
Tip 4 Eet geen wit brood maar echt bruin brood zonder kleurstof erin,omdat witbrood de honger niet goed steelt.
Tip 5 Eet een paar keer per week een handje noten zelf vult het ook en het is gezond.
Tip 6 Probeer muesli en ontbijtkoek te vervangen door bruin brood en probeer elke dag 2 sneetjes bruin brood te eten je zit hiermee ook sneller vol probeer ook alleen bruin brood en volkoren te eten dat zijn ook de meest gezonde opties.
Tip 7 Eet ook elke dag eiwitten dus als je het niet eet bij het avondeten probeer het dan bij de lunch of ontbijt te eten (het vult ook goed) dus bijvoorbeeld:tofu,noten,chia zaad,hennepzaad,seitan, tempeh, spelt ,teff ,groene erwten ,edamame,linzen, kikkererwten, bonen,voedingsgist, Ezechiël brood ,wilde rijst,haver en havermout ,spirulina, amarant en quinoa.
Tip 8 Probeer wel een uur per dag te bewegen als je dat nog niet deed dan kom je sneller van je aangekomen kilo,s af.
Tip 9 Neem een fruitsmoothie dat vult erg goed en is erg gezond.
Tip 10 Eet ook langzaam bij je maaltijden en drink alleen gezonde dingen.
Tip 11 Zoek zelf gezonde recepten op internet dan blijft het afvallen ook leuk je kan het bijvoorbeeld bij voedingscentrum opzoeken.
Tip 12 Wacht altijd 2-3 uur voordat je weer iets eet.
Tip 13 Plan je maaltijden en tussendoortjes ook.
Tip 14 Eet elke dag een beetje pure chocola dat helpt bij afvallen.
Tip 15 Probeer ook gezonde tussendoortjes te eten dus bijvoorbeeld geen suikerrijke fruitreep met weinig vitaminen maar bijvoorbeeld een mandarijn(Eet ook niet meer dan 3 op een dag)
Succes en zeg maar als je hulp of tips nodig hebt.

11 dec 2018, 18:12, juliatje.
2

Dankjewel juliatje, k doe dat bijna allemaal al😂 het enige wat k ni doe is nootjes eten want k vind dat niet zo lekker, maar voor de rest doe k dat ook. Het helpt ook wel dat k vegatariër ben. En ja nogmaals bedankt!

11 dec 2018, 18:12, Anoniempje
3

Je kan ook een dna dieet doen(zoek maar op) Het kan iets zijn in lichaam dat je niet afvalt of het zit in je genen.

11 dec 2018, 21:12, juliatje.
4

Hey lieve Anoniempje!

Ik lees dat je graag wilt afvallen, maar dat dat niet lukt.
Je eet gezond en sport veel. Hartstikke goed!

Het is niet zonder reden dat je niet afvalt. Dit is blijkbaar het gewicht dat bij jou en je lijf past. Je lijf blijft op het gewicht dat voor jou het meest gezond is. Dat moet je niet willen veranderen! Je bent nu gezond, sterk en fit, en dat komt omdat je lijf ook gezond is en op een goed gewicht zit voor jou!

Vergeet niet dat je ook nog in de groei bent. Je lijf kan nog heel erg veranderen naarmate je ouder wordt.
Laat je gewicht los (nu afvallen zou heel erg ONgezond zijn!) en focus je op je geluk en gezondheid. Het getal op de weegschaal bepaalt jouw geluk niet, maar je gezondheid, fitheid en het kunnen doen van de dingen die je graag doet. Luister naar je lijf en koester het voor dat het zo gezond is!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Liefs, Amy

12 dec 2018, 08:12, Amyxx
5

Ik vind dat gewoon normaal. Zelf ben ik 12 jaar en mijn lengte is 1.73. En ik weeg 60 kg, ik ben bezig met een afval proces en leef de laatste tijd alleen nog maar op water en een appel of een stuk komkommer. Je hebt juist het juiste gewicht voor je leeftijd.

14 dec 2018, 19:12, Allisha
6

Allisha je komt echt voedingstoffen tekort door je dieet en zo kan je echt ondervoed raken.

14 dec 2018, 21:12, juliatje.
7

Inderdaad. En door ondervoeding wordt je huid doffer en onzuiver(der), wordt je haar dunner waardoor dit gaat uitvallen, maak je je darmen kapot met diarree of juist verstopping, weerstandsproblemen en een sterk vergrote kans op ontstekingen tot gevolg en nog veel meer schadde aan je lichaam. In hele erge gevallen leidt ondervoeding zelfs tot flauwvallen en blackouts.

Kortom, je pleegt roofbouw op je lichaam door te weinig te eten, met mogelijk hele ernstige blijvende (chronische) gezondheidsschade tot gevolg. Direct mee stoppen dus!!

Gezond leven begint altijd met VOLDOENDE gezond te eten, zeker ook wanneer je wil afvallen. Van te weinig gezond eten word je immers juist dikker! Nooit jezelf uithongeren en/of maaltijden overslaan dus!!

14 dec 2018, 23:12, Timo
8

Hoi hoi
Ik ben net 17 en wil graag afvallen omdat ik me zelf dik vind en ik wil graag 50 kilo wegen maar ben elke dag gezond bezig maar valt niet af hoe komt dat?

17 dec 2018, 01:12, Meissiee030
9

@Meissiee030
Ik heb wat meer info nodig om je een goed antwoord te kunnen geven. Wat is je huidige gewicht en lengte? Wat eet je zoal op een dag? Wat doe je aan sport/dans en ander bewegen per week? Wat vind jij ‘gezond bezig’? Etc.

Ik zie je reactie tegemoet 😉

17 dec 2018, 07:12, Timo
10

Hey Meissie030!

Wat goed dat je je best doet om gezond te leven!

Je schrijft dat je heel gezond bezig bent (en dus ook gezond bent neem ik aan) en niet afvalt.
Waarschijnlijk is dat dan een teken dat jouw lijf precies op het juiste gewicht zit (=setpoint gewicht). Het gewicht wat het nodig heeft om gezond te zijn en te blijven.

Als je gaat afvallen en onder je natuurlijke setpoint gaat zitten, dan gaat je stofwisseling vertragen om zoveel mogelijk energie te sparen. Je lijf doet er alles aan om op je natuurlijke setpoint te blijven en dus je gezondheid te bewaken. Als je dan na het lijnen weer normaal gaat eten, kom je dus extra snel aan. En gaat je lijf zelfs boven je setpoint zitten. Het slaat dan extra energie op in de vorm van vet, omdat het bang is dat er mogelijk weer een voedselschaarste (=dieet) aan kan komen. En dan heeft het al vast een beetje reserves om te voorkomen dat je gewicht te laag wordt. Dit is precies de reden waarom jo-jo dieters telkens zwaarder worden. Omdat hun lijf hun probeert te beschermen tegen ondergewicht.

Kortom, wees blij met je gezonde lijf en blijf er goed voor zorgen. Zoek eventueel hulp bij het accepteren van je lijf als je daar erg veel moeite mee hebt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Liefs, Amy

17 dec 2018, 08:12, Amyxx
11

Jeetje, wat een ongezonde reacties.

Ik heb anorexia en begon ook ooit zo van het willen afvallen. Kijk uit mensen.

26 mei 2019, 15:05, Ja dat dus
12

Ik wil je heel graag helpen maar als de reden dt je wil afvallen omdat je wordt gepest of onzeker wordt gemaakt: laat je niet beïnvloeden er is niks mis mee met afvallen maar pas op dat het niet uit de hand loopt! Verder raad ik je aan om water te drinken wat ook heel lekker en gezond is zijn fruitsmoothies: yoghurt en fruit in de blender als je dat in de ochtend drinkt heb je vitaminen op en drinken en yoghurt! Veel succes!

28 mei 2019, 21:05, I ❤ Harry Potter

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.