Je bent een dikzak

Haihai,
Ik heb 2 broers en ze roepen de hele dag naar mij dikzak (ik ben 14 jr, 62 kg en 170 cm), eerst kon het me niet zoveel schelen maar ik merk dat ik er steeds verdrietiger van wordt. Ik wil eigenlijk 5 kg afvallen dat ik ze kan bewijzen dat ik geen dikzak ben. Ik eet wel het gezondst van ons drie en het minst maar toch ben ik het dikst, hoe kan dat eigenlijk? Maar heeft iemand tips om die 5 kg af te vallen?

13 jul 2020, Hehsh


Reacties

plaats reactie
1

Hoi Hehsh

waarom zou je afvallen? Je bent niet te dik
Ik ben 15 en ongeveer evenlang en woog vanmorgen 85 kilo. Dus ik zou je broers laten kletsen en echt niet af gaan vallen

13 jul 2020, 22:07, lotte435
2

Je hebt een prima gezond gewicht voor je lengte. Trots op zijn, maar wat veel meiden (ik ga er even vanuit dat je een meisje bent ;)), willen dit bereiken!! Een prima gezond gewicht is gewoon de standaard voor meiden, dus je voldoet keurig aan de norm, prima!

Je hebt echter nog niet het perfecte gezonde gewicht voor je lengte. In de Randstad, zeker in de grote steden hierbinnen, zijn we veel strenger voor elkaar. De normen die wij elkaar opleggen, zijn daar veel hoger. Als je dan niet aan die verhoogde norm voldoet, kan dit je onzeker maken. Zeker in zwemkleding bijv.: in de Randstad is een bikini voor meiden van jouw leeftijd toch vaak de norm. Je bent net zo aantrekkelijk in een goed badpak, maar als al je vriendinnen en klasgenoten een bikini aankunnen, kan het heel goed zijn dat jij ook aan die verhoogde norm wil voldoen. Voor een bikini moet je echter wel het lichaam hebben: een meisje dat zich ondanks dat ze niet het perfecte lichaam heeft vol schaamte en onzekerheid toch in een bikini wurmt, wordt niet voor vol aangezien. Het wordt gezien als sneu ontkenningsgedrag dat je zelfvertrouwen, je eigenwaarde, je uitstraling en daarmee ook je aantrekkelijkheid ondermijnt.

In dat licht, kunnen de negatieve opmerkingen van je broers je dus ook helpen: nu weet je tenminste dat je nog niet aan de perfectie voldoet, wat dus je uitstalling en aantrekkelijkheid kan ondermijnen. Als niemand dit tegen je zegt, weet je het ook niet en kan je er dus ook niet naar handelen. Die 5 kilo afvallen is zodoende een heel goed idee! Als je die 5 kilo er af krijgt, heb je wél het perfecte gewicht voor je lengte! Je moet alleen wel op zoek gaan naar een motivatie vanuit jezelf en niet alleen omdat je broers het zeggen. Vaak is deze motivatie van buitenaf (extrinsieke motivatie heet dat), niet sterk genoeg.

Als je dan die motivatie vanuit jezelf hebt gevonden (intrinsieke motivatie heet dat), kan je een plan gaan maken hoe je dit gaat bereiken. Betrek je broers in dit plan en vraag of je ze hiermee willen helpen. Wat kan helpen is hen in eerste instantie gelijk te geven: "Ja, ik heb idd. nog niet het perfecte lichaam, je hebt gelijk. Dit is een goede opmerking van je. Wil je mij helpen om wel dit perfecte lichaam te bereiken?" Een beetje broer helpt vervolgens zijn kleine zusje, bijv. door samen te gaan sporten en/of niet in jouw bijzijn allerlei ongezonde zooi naar binnen te gaan werken. Eerst dat gelijk geven aan je broers, kan wel een belangrijke stap zijn voor hen om je te willen helpen. Dat 'gelijk hebben' is bij jongens namelijk een groter ding dan bij meisjes.

De reden dat jij het dikst bent van de drie is ten eerste omdat je een meisje bent: meisjes hebben meer vet op hun lichaam dan jongens en verbranden ook nog eens minder makkelijk vet. Daarnaast kan je lichaamstype heel erg meespelen: het ene lichaamstype slaat veel gemakkijker vet op dan het andere. Dit type moet daarom ook duidelijk strenger op z'n eten letten, dan de andere lichaamstypes.

14 jul 2020, 03:07, Timo
3

Hier wat tips om die 5 kilo gezond (lees: rustig, niet te snel) af te vallen:

Voeding is voor 50% bepalend voor je gewicht, sporten en bewegen voor 30% en rust, ontspanning en slaap voor 20%. Alle drie moeten in evenwicht worden gebracht om effectief af te vallen. Ga dus niet (elke dag) zeer extreem, op het maximum van je kunnen sporten. Hierdoor ervaart je lichaam heel veel stress en stressvorming leidt tot vetopslag. Van te intensief sporten kan je dus juist dikker worden, i.p.v. afvallen!

Qua voeding spelen de koolhydraten een belangrijke rol. De ongezonde koolhydraten (suiker, bloem, witte rijst, 'normale' aardappel, 'normale' witte pasta), kunnen enorme dikmakers zijn. Het sterk verminderen van suikers (koek, snoep, chips, cake, taart, ijs, frisdrank - ook light/zero! en bijv. fruitsap), kan al heel veel helpen. Al deze bovenstaande extraatjes moeten niet in je dagelijkse routine zitten. Waarom elke dag die suikerrijke kwak chocopasta, jam of sandwichspread op je brood? Waarom elke dag een suikerrijk toetje, zoals vla, vruchtenyoghurt, pudding, chocomousse, etc. na het eten? Waarom altijd die suikerrijke Liga, Sultana of Snelle Jelle mee? Waarom altijd dat glas frisdrank of fruitsap in de middag? Dit zijn allemaal dikmakende extraatjes, die je gezondheid en geluk negatief beïnvloeden. Doorbreek dit soort gewoontes! Extraatjes zijn bedoeld om op speciale momenten samen écht van te genieten, niet om ze dagelijks/heel vaak 'uit gewoonte' weg te eten.

Hier nog wat andere afvaltips:
- Sla geen hoofdmaaltijden over. Van te weinig gezond eten, word je juist dikker.
- Eet bij iedere hoofdmaaltijd eiwitten, liefst niet te veel uit dierlijke bronnen. Eiwitten zijn belangrijk voor je spieren en geven ook lang een vol gevoel (verzadiging), waardoor je niet na een uur weer honger hebt.
- Eet minimaal drie keer per week een portie goede vetten (vette vis, algen, lijnzaad, etc.). Goed vet maakt je niet dikker, integendeel: het helpt je juist om het slechte vet in je lichaam makkelijker te verbranden! Probeer alle andere vetten en oliën (olie is hetzelfde als vet, maar dan vloeibaar), zoveel mogelijk te vermijden.
- Eet bij je ontbijt geen koolhydraten uit granen (brood, havermout, cornflakes, muesli/cruesli etc.). Ook geen koolhydraatrijk (suikerrijk) fruit bij je ontbijt. Een gezond ontbijt bestaat uit groente en eiwitten, zonder een giga koolhydraatbron. Dus geen koek, snoep, chips, cake, taart bij je ontbijt, dat snap je wel, maar ook geen brood, broodjes, muesli, cruesli, granola, crackers, beschuit, havermout en suikerrijk fruit bij je ontbijt. Koolhydraten (behalve die uit groente), ontregelen namelijk allerlei regelstoffen, wat je vetverbranding vermindert en waardoor je o.a. later op de dag hongergevoel en/of eetbuien krijgt. Een normale portie goede koolhydraten bij één hoofdmaaltijd per dag is noodzakelijk voor de vezels, maar dit hoeft dus niet bij alle drie de hoofdmaaltijden en bij grote voorkeur dus niet bij je ontbijt.
Succes!!

14 jul 2020, 03:07, Timo
4

Je hoeft echt niet af te vallen, het is gewoon een kwestie om voor jezelf op te komen en je broers zijn ook onzeker over bepaalde dingen. Waarschijnlijk reageren ze gewoon af op jou als uitlaatklep.

14 jul 2020, 08:07, Juliatje.

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.