Ik weet het niet echtt

Heeey,
Ik wordt helemaal gek, want ik ben al zolang bezig met 24/7 denken aan eten en niet eten. Ik probeer af te vallen al, soms lukt dit ook. Maar na een tijdje mislukt het dan weer. Dit frustreert mij echt heel erg en maakt me paniekerig. Eigenlijk geeft mij dit zoveel stress, dat ik meerdere keer heb getwijfeld aan zelfmoord. Ik vergelijk mezelf ook de hele tijd met iedereen. Als mensen dun zijn inspireren zei mij en geeft dat mij een extra stootje om beter me best te doen met afvallen. Ik val zo nu en dan soms 4 kg af, maar dat komt er dan helaas weer bij. ) : Ook schaamlippen me ontzettend, als ik eet in het bijzijn van andere (niet bij familie). Dit vind ik zelf best wel irritant. Doordat ik zo erg met dat eten bezig ben, begin ik sommige hobbies van mij ook niet meer leuk te vinden. Ik wil zo graag afvallen. Mijn doel voor nu is 40kg, maar minder is beter. Ik heb momenteel gewoon gezond gewicht. Ik ben btw 15 jaar oud en 1,66/67 ofzo. Ik weet niet echt wat ik hier mee moet, want het maakt mij enerzijds gek en anderzijds vind ik het heerlijk om dieetplannen te maken etc. Wat moet ik hiermee? Ik wil het met niemand echt bespreken ofzo, want dan gaan mensen heel erg letten op wat ik eet misschien en ik schaam me. Maar heb ik een eetstoornis of niet? X-jes

10 sep 2018, Eem


Reacties

plaats reactie
1

**schaam ik me ontezettend

10 sep 2018, 22:09, Eem
2

Ik wird onzeker van jou😶🤭ik ben 13 1.65 en weeg 49 kilo😪😰😥

10 sep 2018, 22:09, Nina
3

Eem je kan ook op de chat hulp vragen en zelf kan je het ook een vertrouwenspersoon laten weten, want het lijkt erop dat je een eetstoornis hebt en dat is niet goed.Want dit kan je hele leven beheersen en dat kan voor problemen zorgen.Zelf hele tijd 4kg aan en af vallen is niet gezond voor je lijf en kan schade toe brengen eraan.Succes en zeg maar als je hulp of ergens tips voor nodig hebt.

11 sep 2018, 07:09, juliatje.
4

Hey Eem,

Wat ontzettend vervelend dat je de hele dag door zo met eten, afvallen en je lijf bezig bent. Ik kan me voorstellen dat je daar helemaal in verstrikt geraakt bent en nu niet meer weet hoe je verder moet.

Als ik je verhaal zo lees, dan zit je niet lekker in je vel, wil je dit graag veranderen en denk je dat afvallen de oplossing is. Klopt het dat je erg onzeker en perfectionistisch bent?

Zoals Juliatje ook al zegt, is het erg schadelijk voor je lichaam en je gezondheid om zo te rommelen met eten, te weinig te eten en ondergewicht te hebben. Ben je bekend met de gezondheidsrisico's die je loopt met ondervoeding en ondergewicht?

Ik snap dat je je erg schaamt voor je probleem, maar dat is echt niet nodig. Ik denk dat het verstandig is om hulp te zoeken van een professional (bijvoorbeeld een dietiste en/of psycholoog) om te praten over je eetprobleem. Met eetproblemen is het eigenlijk altijd zo dat het niet om het eten en het gewicht gaat, maar dat er een onderliggend probleem is, bijvoorbeeld onzekerheid, depressie of iets anders.

Kortom, het is denk ik belangrijk dat je hulp zoekt. Je kan aangeven dat je niet wilt dat mensen heel erg op jouw en je eten gaan letten, maar dat je de onderliggende oorzaak aan wilt pakken.

Heb je hier wat aan?

Liefs en sterkte!

11 sep 2018, 18:09, Amyxx
5

Hee,
Ja, ik ben best wel onzeker en heel erg perfectionistisch. Verder was ik ook depressief. Ik durf er alleen met niemand te praten over mijn gedachtes rondom eten etc.
Kusjes

11 sep 2018, 20:09, Eem
6

Eem je hoeft je nergens voor te schamen tegen personen als je een eetprobleem hebt.

11 sep 2018, 21:09, juliatje.
7

Hey Eem,

Fijn dat je nog even reageert!

Ik snap heel goed dat je je erg schaamt voor je eetprobleem en er niet goed over durft te praten. Dat is ook heel eng!

Maar er zijn voldoende mensen die hier goed op reageren en jou kunnen helpen met je eetprobleem. Je kunt bijvoorbeeld naar de vertrouwenspersoon op school gaan om te praten of naar de huisarts. Een huisarts kan je verwijzen naar bijvoorbeeld een psycholoog om te kijken naar de onderliggende oorzaak van je eetstoornis, onzekerheid en depressie.

Waar ben je bang voor dat zal gebeuren als je om hulp gaat vragen? Misschien kan ik je helpen deze angst relativeren?
Meisjes met een eetstoornis hebben vaak de angst dat ze meteen gedwongen worden om te eten en aan te komen als ze om hulp vragen, maar dat is absoluut niet het geval. Een hulpverlener gaat altijd samen met jou overleggen op welke manier jij geholpen wilt worden.

Laat je nog even van je horen?

Liefs en sterkte!

12 sep 2018, 08:09, Amyxx

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.