Ik heb orthorexia.

Hey, ik huil best snel. Maar als ik steeds weer eet wat niet gezond is juist niet. Ik heb echt veel gezond gegeten. Maar soms had ik heel veel donuts en friet en chips of koekjes gegeten. Ik ga 2 keer in de week winkels doorkijken voor eten of meidendingen. Maar ik hou heel veel van soep maar veel meer van ongezond eten. Ik weet het niet meer wat ik moet. Ik heb ongeveer een jaar orthorexia. Maar ik heb trouwens wel bijna een normaal gewicht 1 kg erbij nog :)

11 jul 2018, 🐶

Reacties

plaats reactie
1

Hey,

Wat vervelend dat je last hebt van orthorexia. Dat is erg vermoeiend en beperkend.

Zoals je zelf ook ervaart is je drang om gezond te eten te obsessief. Hoe meer je jezelf verbied om ongezond te eten, hoe groter die obsessie over ongezond eten wordt.
Het is heel goed om de basis van je voedingspatroon gezond te houden, maar daarbuiten mag je best eens wat lekkers nemen wat minder gezond is. Denk maar aan de 80/20 regel; 80% van je voeding is gezond en de overige 20% mag je naar behoefte invullen met andere (minder gezonde) dingen. Het is juist heel gezond om zo nu en dan lekker te eten waar je zin in hebt. Als je jezelf toestaat om ook lekker te eten waar je zin in hebt, zul je merken dat je obsessie voor ongezonde voeding afneemt.

Probeer hier wat mee te oefenen en te 'spelen'. Probeer elke dag iets te eten wat je echt heel erg lekker vind (bijvoorbeeld een donut, een koekje of een portie chips) naast je gewone, gezonde voeding. De eerste paar keren zal dit vast heel ongemakkelijk voelen, maar naarmate je het vaker doet, hoe beter het gaat voelen.

Durf je het aan dit te proberen?

Wat betreft het snel huilen; heeft dit met het eten te maken? Of spelen er andere dingen waardoor je snel moet huilen?

22 jul 2018, 13:07, Amyxx

Reageer

Wil je een bericht ontvangen als er een nieuwe reactie is?
Login of registreer