ik heb obesitas en denk dat me moeder me dikker wil

Hoi ik ben een jongen van 16jaar ik ben 1,83m en weeg nu 151,6kg en begin best wel heel dik te worden. Ik heb moeite met traplopen ben snel buitenadem door lopen en ben laatst door me bed heen gezakt. Ik woon bij mijn moeder en mijn vader heb ik nooit gekend. Waarom ik denk dat ze me dikker wilt is omdat ze altijd vraagt of ik iets wil eten en dan zeg ik wel eens nee en geeft ze bijvoorbeeld nog steeds een zak chips en ze haalt nooit iets gezond ik eet eigenlijk elke dag fast food voor elke maaltijd ik heb me moeder wel eens gevraagd om wat gezonds te halen alleen dan haalt ze het die dag en daar niet meer. Ik heb vorig jaar de middelbare school af gemaakt en moest nu naar het mbo en door corona en online les dachten ik en me moeder dat het slim was om een online opleiding te gaan doen dus nu doe ik een ict opleiding met alleen online lessen en kom ik echt nauwelijks uit huis de laatste keer was denk ik 3 weken geleden en toen brak ik een goedkope tuinstoel dus ik kan nou ook niet meer in me tuin. Nou vind ik het niet heel erg omdat ik eigelijk alleen maar lekker eten eet en kan naast school chill gamen of series kijken en kom zoizo niet veel buiten dus dat ik snel buiten adem ben merk ik niet echt. Ik maak dit bericht omdat ik wou weten wat jullie zouden doen en wat jullie er van vinden.

5 jul 2022, Klaas


Reacties

plaats reactie
1

Hey Klaas! Je presenteert jezelf hier als een willoos of machteloos voorwerp in handen van je moeder. Zij koopt het eten nou eenmaal voor je en jij kunt niks anders doen dan het opeten, ook als je er geen zin in hebt en ze je die zak chips toch toestopt. Dat kan door allerlei dingen komen, maar je bent 16 en dan is dat op zich niet meer ‘normaal’. Ik denk dat dat het eerste is waarover je moet nadenken. Je komt op een leeftijd waarop je zelf keuzes mag maken. Natuurlijk wel in goed overleg, maar jouw stem moet steeds zwaarder meewegen. Daarom is mijn vraag, wat vind je ervan om zo geïsoleerd te leven, haast niet buiten te komen, zo’n thuisstudie te doen, steeds zwaarder te worden et cetera? Het kan dat je dat prima vindt, maar misschien zou het goed zijn om ook weer een leven buiten de deur op te bouwen. Toch kiezen voor een opleiding onside, eens naar de film gaan en/of met vrienden of familie afspreken en misschien zelfs op een sport gaan. Bij sport belemmert je gewicht je vast flink, want je bent behoorlijk zwaar, maar ook jong en nog niet zo zwaar dat bewegen onmogelijk is. Daarom mijn vraag, wat wil je zelf graag, nog los van je gewicht en wat houd je tegen om dingen anders te doen of wat triggert je om juist zo door te gaan? Dingen veranderen is heel lastig, dat is zo voor iedereen, maar natuurlijk zeker als je een nogal overheersende moeder hebt en zo zwaar bent, maar probeer het toch

5 jul 2022, 16:07, B
2

Uit je bericht leid ik af dat je het zelf niet zo erg vindt (laatste zinnen). Als je het niet zo erg vind, dan zou ik niks doen, en gwn zo doorgaan. Maar als jij jet erg vindt zeg het aan je moeder. Ik begrijp dat jij nog minderjarig bent, en grotendeels afhankelijk van je moeder, maar zoals hierboven gezegd was, jij bent al 16 en kan zelf ook een beetje meebeslissen. Ik zou kiezen waar jij je prettig bij voelt. Was het al je hele leven zo dat je wat voller was, of is het pas in de laatste jaren veranderd?

5 jul 2022, 19:07, Qwerty
3

Bedankt voor de reactie B en Qwerty. Ik heb inderdaad niet zoveel moeite er meer mee omdat ik al van jongs af aan te dik ben. En ik denk dat ik het gewoon even zo ga laten voor nu omdat ik het wel een leuke opleiding vind die online is en omdat het een relaxed leven is maar bedankt voor de reactie.

6 jul 2022, 00:07, Klaas
4

Geen dank @Klaas. hoe zien je dagen er u uit, qua structuur, eten, drinken, bewegen et cetera?

7 jul 2022, 08:07, B
5

Hallo @B nu het schooljaar er op zit is mijn dag niet heel speciaal. Kwa eten en drinken eet en drink ik ongeveer nog het zelfde wat ik eerste dee ik ga nou iets vaker naar buiten omdat het lekker weer is maar zoals ik al eerder zij kan ik niet lekker buiten zitten omdat ik al eens door zo’n stoel ben gezakt. Andere beweging doe ik niet echt maar ik vind het wel goed zo dik zijn is minder erg dan je denkt als je er gewend aan ben.

7 jul 2022, 09:07, Klaas
6

Ga lekker zo door joh dan kan je binnenkort niet meer je bed uit komen en kan kan je niks meer. Ik bedoel dit is echt triest 16 en nu al zo zwaar als je zo door gaat ga je niet eens de 30 zien. Dus ga gewoon lekker door je ziet wel hoe het gaat zijn over een paar jaar als je allemaal hart problemen hebt.

15 jul 2022, 23:07, David
7

Hey klaas ,
Hoe gaat het nu met je?

26 jan 2023, 08:01, M
8

Hey M. Het gaat wel goed. Ik heb besloten om het gewoon te kijken hoe het zou gaan, daardoor ben ik wel wat aangekomen. De laatste keer dat ik op de weegschaal stond was ik 163,9kg dus niet extreem veel aangekomen maar wel wat. Ik doe nogsteeds mijn opleiding online wat ik wel fijn vind en ben natuurlijk nu 17. Ik kom het huis niet vaak uit misschien één keer per week met wat vrienden maar voor de rest is er niet veel veranderd.

24 feb 2023, 10:02, Klaas
9

Dus je vindt het nu niet zo erg? Wat vind je er het fijnste aan? Wat vinden jouw vrienden van jouw gewicht eigenlijk? Heb je verkering met iemand, en zo ja wat vind zij/hij ervan?

24 feb 2023, 11:02, Qwerty
10

Ik vind het idd niet meer erg. Ik vind het fijn dat ik alleen maar lekker eten eet en dat ik niet veel hoef te doen dus gewoon veel plezier kan hebben. De meeste van me vrienden hebben overgewicht of obesitas en maken er vaker grapjes over dan dat we serieus zijn erover, en ik heb geen vriendin.

24 feb 2023, 17:02, Klaas
11

Hey Klaas,
Fijn dat het goed met je gaat. Bedenken dat de december maand er tussen heeft gezeten is het inderdaad niet extreem veel. Al kan het dat natuurlijk wel worden als je dit maandelijkse aankom gemiddelde de komende jaren vol blijft houden.
Als ik het goed begrijp geeft jouw moeder je al dat lekkere eten uit een bepaald soort liefde voor jou. Hoe reageert je moeder als je een grotere kleding maat nodig hebt bijvoorbeeld of toen je te zwaar was geworden voor je bed?
En heb je nog gemerkt of ze je meer eten is gaan brengen vergeleken met een half jaar terug?

26 feb 2023, 19:02, M
12

Hey M . Ze doet er nooit echt moeilijk over, ze vind dat ik nog in de groei zit dus het normaal is dat ik soms een maatje omhoog ga. En ze zij dat het gewoon een oud bed was (mijn bed was ook wel al makkelijk 7 jaar oud). Dus ze is wel wat naïef over mijn gewicht, ook omdat ik denk dat ze mijn gevoelens niet wilt kwetsen door te zeggen dat ik te zwaar ben. En ik eet wel wat meer nu dus ze brengt wel iets vaker wat eten. En ik denk idd dat ze dat wel doet uit liefde omdat ze me gewoon blij wilt zien ( en ik word altijd wel blij van eten).

27 feb 2023, 01:02, Klaas
13

Hey Klaas,
Oké, ik had ook niet verwacht dat ze het echt op een negatieve manier naar jou zou zeggen, maar meer dat ze er zelf wellicht van zou schrikken en je wat minder of gezonder eten zou brengen. Ik weet niet of je moeder zelf ook zwaarder is, want dan valt het misschien minder op?

Weet je hoeveel kcal je ongeveer binnen krijgt?

Dat je blij van eten word is wel te verklaren. Eten dat veel voeding (kcal) bevat prikkelt dopamine in je brain. Is iets vanuit de oermens wat we nog steeds hebben.

Ik snap dat je moeder je blij wilt zien. Hebben alle goede ouders. Dat met eten zie je dan weer vaak bij oma’s. Mijn oma doet dat ook. Vooral als ik daar alleen ben merk ik echt dat ik continu lekkere dingen aangeboden krijg. Als ik daar zou wonen zou ik waarschijnlijk ook wel wat dikker zijn haha. Ben nu niet te dik, omdat ik thuis dat niet heb. Zou zelf ook niet te dik willen zijn, maar heb uiteraard alle respect voor iedereen die dat wel is. (Heb echt een hekel aan mensen die andere beoordelen op hun uiterlijk en pesten)

27 feb 2023, 21:02, M
14

Hey M.
Mijn moeder is inderdaad ook wel aan de zware kant, als ik een gok zou doen zou ik zeggen rond de 120kg en ze is 1,68m lang volgens mij. Ik heb net alles wat ik vandaag heb gegeten op een calorieën teller gedaan en kwam uit op 8244kcal, om eerlijk te zijn schok ik hier best wel van ziende een volwassen man maar 2000 nodig heeft. Ik ging ook maar meteen op de weegschaal staan en heb me lengte opgenomen wat uit kwam op, 168,2kg en 1,85m.

28 feb 2023, 00:02, Klaas
15

Hey Klaas,

Vind knap dat je er zo open over bent. Maar heb je het wel eens met je moeder over gehad ?

Groetjes Jasmijn
Ps

Ben ook veel te zwaar

28 feb 2023, 07:02, Jasmijn
16

Hey Klaas,

Inderdaad wat Jasmijn zegt dapper dat je er zo eerlijk over durft te zijn.
Denk je dat je elke dag ongeveer het zelfde binnen krijgt?
Ik begrijp dat je hier van schrok. 2000 is trouwens het gemiddelde aanbevolen voor een vrouw, voor een man ligt dat op 2500 kcal.

Belangrijk om te weten. Wil je nog steeds op deze manier door gaan? Ik wil je geen ongevraagd advies geven, maar als je niet nog zwaarder wilt worden, afvallen, of wil proberen minder snel aan te komen kan ik je wel wat tips geven. (Als zo door wilt blijven gaan kan je dat ook eerlijk zeggen, het is jouw lichaam en het is niet aan ons om jou over te halen om een ander pad in te gaan)

28 feb 2023, 08:02, M
17

Jasmijn ben jij dezelfde uit een aantal andere topics?
Hoe gaat het mij jou (en je vriend)?

28 feb 2023, 08:02, M
18

Ben de zelfde Jasmijn ja. Ben weer single helaas. Was niet goed voor me om bij hem te blijven al vind ik het wel heeel jammer .

28 feb 2023, 08:02, Jasmijn
19

Hey @jasmijn! Wat was er dan niet goed aan, je voelde je toch wel prima bij hem?

28 feb 2023, 13:02, Qwerty
20

Serieus aangekomen in de korte tijd dat we samen waren. Dus een stop gezet op advies van dokter

28 feb 2023, 13:02, Jasmijn
21

Oei @jasmijn, niet zo fijn wss. Hoeveel ben je eig aangekomen in die tijd dan?

28 feb 2023, 14:02, Qwerty
22

14 kilo sinds december helaas. Nu gewicht stabiel 2 weken

28 feb 2023, 14:02, Jasmijn
23

Hey Jasmijn,
Jammer dat het uit is. Goed om te horen dat je gewicht nu wel stabiel is. Liefdesverdriet is toch voor veel mensen ook een reden om ff wat meer lekkers te eten. Als hij het ook jammer vind, wellicht valt er dan na een time out nog eens met elkaar te praten en afspraken te maken over eten.

28 feb 2023, 14:02, M
24

Probeer me echt in te houden al weet ik dat het allemaal heeel erg lekker is.

28 feb 2023, 14:02, Jasmijn
25

Oh @jasmijn dat is idd best veel in 1,5 maand… zoals B zegt miss over een tijdje weer oppakken maar dan met goede afspraken over eten:)

28 feb 2023, 15:02, Qwerty
26

Mis hem zo erg . Was zo gezellig samen. Alleen iets te gezellig i know

28 feb 2023, 15:02, Jasmijn
27

@jasmijn Ga gwn weer eens contact met hem zoeken, maar zeg dat je wel wat minder wil eten en dat je op je gewicht let. Je kan het vast gezellig hebben zonder enorm veel te eten:)

28 feb 2023, 15:02, Qwerty
28

En als wel gebeurd? Ben al veel te zwaar en had mijn gewicht redelijk stabiel. Tot voor paar manden terug

28 feb 2023, 16:02, Jasmijn
29

Het kan altijd gebeuren, zelfs morgen kan er iets gebeuren en ga je heel veel eten. Maar dan voel jij je tenminste niet rot en heb je het een beetje gezellig, en met goede afspraken zal het sws goed gaan.

*******Bericht toegevoegd door Moderator: @M, Werty en Jasmijn
Graag bij het topic onderwerp blijven, anders zijn we genoodzaakt om het topic te moeten sluiten. Mogelijk kunnen jullie een nieuw topic openen om hier verder met elkaar over in gesprek te gaan

28 feb 2023, 16:02, Qwerty
30

Wat eigenlijk voor terug kwam is dat ik het verhaal van Klaas wel herken. Hier thuis is eten ook normaal ondanks dat ik zelf stuk zwaarder ben.

28 feb 2023, 16:02, Jasmijn
31

Hey jasmijn, M. Ik heb er niet vaak over gepraat met me moeder, wel heb ik soms gezegd dat het misschien beter is als we wat minder veel ongezond eten gingen eten, maar meestal veranderd ze dan het onderwerp of vraagt ze of ik het eten niet lekker vind. Ik heb het niet vaak gehad over dat ik te zwaar ben omdat het natuurlijk wel een lastig onderwerp blijft. Nou vind ik het best fijn/lekker om zo te eten en vind ik het niet heel erg om zo zwaar te zijn. Ik ga niet afvallen of op dieet maar ik ga wel proberen iets minder te eten zodat ik niet enorm veel meer aankom.

1 mrt 2023, 11:03, Klaas
32

Hey Klaas,
Goed dat je er zelf over nagedacht hebt wat je wil.
Ik ben benieuwd of het lukt om minder te eten. In elk geval succes!
Ik ben trouwens nog benieuwd wat je precies voor dingen eet?

1 mrt 2023, 12:03, M
33

@ Klaas echt knap hoor.
Herken het wel gesprek over je gewicht is lastig. Heb precies het zelfde! Ook bij mij thuis willen zw het er liever niet over hebben.

1 mrt 2023, 16:03, Jasmijn
34

Heey Klaas,

Hoe vaak sta jij op de weegschaal?
En wat voor weegschaal heb je meeste gaan tot 160 kilo.

Gr Jasmijn

5 mrt 2023, 12:03, Jasmijn
35

@Klaas en @Jasmijn hoeveel zijn jullie aangekomen in vergelijking met een paar jaar geleden? Heeft de coronaperiode volgens jullie gezorgt voor een extra toename?

7 mrt 2023, 07:03, BjornB
36

Ik ben fors aangekomen tijdens de corona periode ☹️

Voor corona woog ik altijd rond 160/165.

Vanwaar die vraag?

7 mrt 2023, 08:03, Jasmijn
37

@jasmijn @BjornB
Ik gebruik een weegschaal die tot 250kg gaat gewoon op Amazon besteld. Ik denk dat ik eens per 3 maanden op de weegschaal sta. En ik ben inderdaad veel aangekomen tijdens de corona periode maar ik ben wel aan een groot gedeelte van me leven erg zwaar geweest, ik denk dat ik voor corona zo’n 110-120kg woog. En Jasmijn ik kon jouw topic niet vinden zou je misschien de naam kunnen vertellen zodat ik hem kan opzoeken?

7 mrt 2023, 22:03, Klaas
38

Hey Klaas,
Volgens mij was dat topic verwijderd. Staat deels wel wat over op de algemene hele lange topic “jongeren met een kilootje meer”

7 mrt 2023, 23:03, M
39

@ Klaas dus ook fors aangekomen sinds corona.
Waar heeft het bij jouw vooral aan gelegen?

En hoe is de relatie tussen jou en jou moeder ? Hoe ziet jullie dag eruit. Mijn moeder is vooral veel aan het werk maar zorgt altijd wel voor avondeten en boodschappen.

Gr Jasmijn

8 mrt 2023, 07:03, Jasmijn
40

Hey jasmijn. Waarom ik zoveel ben aangekomen is omdat ik eerst gewoon op school een paar broodjes at en vaak fietste en liep ik vaak maar sinds corona tot nu beweeg ik nauwelijks en eet ik bijna nooit gewoon een broodje, nu is het als lunch altijd burgers of patat of wat pizza of wat dan ook. Mijn relatie met me moeder is heel goed, ze kan met haar werk vaak thuis zijn, er zijn dagen waar ze wel weg is maar zeker 3-4 dagen oer week thuis. Daarom kan zij ook vaak eten brengen, ook als ik het niet vraag brengt ze meestal eten ook nadat ik al best veel gegeten heb. Omdat ze zoveel thuis is zijn we vaak samen en hebben we ook een goede band. Mijn dag is erg simpel omdat ik om 8 uur school heb (online) en dat rond 15:00 klaar ben en voorderest kijk ik of tv of game ik eff.

12 mrt 2023, 01:03, Klaas
41

Heyy hier hetzelfde probleem ik woon in een huishouden waar veel wordt gegeten en in de Corona tijd ben ik ook veel aangekomen ben 14 jaar en weeg nu 110 kg, ik probeer zelf af te vallen want m’n ouders zien er niets in om me naar een diëtist te sturen.

12 mrt 2023, 11:03, Sofie
42

Hey Sofie! Wat heftig. Natuurlijk maakt het wel uit hoe lang je bent, maar hoe dan ook is 110kg als je 14 bent flink aan de maat. Hoe doe je dat, dat afvallen? En lukt dat wel een beetje, als er bij jou thuis zoveel gegeten wordt? Heb je ook last van je gewicht?

12 mrt 2023, 16:03, B
43

Afvallen gaat erg moeilijk ik ben de laatste tijd voornamelijk aangekomen dit omdat er bij mij thuis veel wordt gegeten en ik daarin vaak wordt meegetrokken. Het afvallen lukt dus echt nauwelijks. Ik heb erg veel last van mijn gewicht op school kan ik niet meekomen met klasgenootjes de trap op lopen vind ik al lastig dus laat staan gym les mee doen.

12 mrt 2023, 16:03, sofie
44

@Sofie wat vervelend zeg. Wat eet je nu dan zo al op een dag en op welke momenten gaat het mis?
Afvallen is nooit gemakkelijk en al helemaal niet als je thuis niet wordt gestimuleerd. Heb je er al eens aan gedacht om het met iemand als je mentor te bespreken?

12 mrt 2023, 23:03, B
45

@ Klaas niet bang dat je nog zwaarder word dan?
Ik heb volgende week een gesprek met dietiste. En wil mij gaan aanmelden voor een maagverkleining. Is de enige optie nog . Lukt me niet zelf

13 mrt 2023, 09:03, Jasmijn
46

Hey B ik zal even een overzichtje maken van wat ik gister heb gegeten, s’ochtends had ik wat lasagne deze was nog over van de avond ervoor dit samen met een kop thee. Als snack op school had ik 2 pakjes Liga een boterham en wat chocolade als lunch had ik 2 boterhammen met hagelslag en 3 met chocopasta toen ik thuis kwam had ik als snack wat ijs en daarna had ik met de familie nog wat taart gegeten als avondeten hadden we wraps met groente en kaas als dessert had ik een moorkop en als avond snack had ik wat chips met een glas cola. Bij mij gaat het vaak mis op school dan krijg ik zulke grote honger vaak koop ik dan ook wat uit de automaat en als ik samen met familie eet wordt ik gestimuleerd om meer en veel te eten.

13 mrt 2023, 15:03, Sofie
47

Hey Sofie,
Dat ziet er niet goed uit. Niet alleen de hoeveelheid, maar vooral ook dat zondag kennelijk ook een schooldag voor je is… Wat doe je aan beweging op een doorsnee dag?

13 mrt 2023, 15:03, B
48

Hey B ik zit op zondagsschool, ik doe op dit moment vwo maar kan het erg lastig bijbenen op zondagsschool krijg ik extra les samen met nog wat andere kinderen bij mij uit het dorp! Op een doorsnee dag fiets ik naar school en naar huis, ook zwem ik 1x in de week.

13 mrt 2023, 15:03, Sofie
49

@Klaas,
Hoe eet je op de dagen dat je moeder niet de hele dag thuis is? Eet je dan als lunch wel een broodje/brood of ligt er dan wat klaar of bestel je dan eten?

@Jasmijn
Ik hoop dat een diëtiste en wellicht een personal trainer (was laatst bij mij in de sportschool ook een trainer bezig met een aantal mensen die zeer zeker in de categorie morbide obese vielen.) hulp kunnen bieden. Vaak beginnen ze met rustige kracht oefeningen. Deze hebben 2 voordelen: spier opbouw zorgt er voor dat uiteindelijk intensievere beweging makkelijker wordt en door de spiermassa te verhogen zal je kcal consumptie stijgen, ook in rust. Ik ken verschillende mensen die een maag verkleining hebben gedaan. Ja, ze zijn inderdaad flink afgevallen, maar hun leven is er niet bepaald door verbeterd. Ze zeggen eigenlijk allemaal dat ze er spijt van hebben en liever een andere moeilijkere/langzamere weg hadden gekozen, omdat de bijwerkingen van zo’n ingreep zo nadelig zijn

@sofie
Om je wat tips te kunnen geven, ben ik benieuwd naar een wat uitgebreider beeld van je situatie. Hoe lang ben je?, hoe zwaar woog je voor COVID?, wat bedoel je met gestimuleerd om veel meer te eten (is dat omdat de rest van je fam dik is en veel eet of dwingen ze je echt op je bordje leeg te eten of zo?) Zo heb ik nog wat vragen. Om dit topic van Klaas niet te rommelig te laten worden stel ik voor dat je een eigen topic opent.

13 mrt 2023, 16:03, M
50

Wat goed @Sofie, dat je dat zwemmen en fietsen nog wél doet. Gaat dat nog een beetje?
De dingen die je gisteren zegt te hebben gegeten matchen niet echt met proberen af te vallen. Heb je wel eens geprobeerd om andere dingen op je brood te nemen (minder zoete dingen) en om te minderen met die stapeling aan tussendoortjes en ze bijvoorbeeld (deels) te vervangen door fruit? Ik kan me voorstellen dat dat laatste heel moeilijk is als er bijvoorbeeld geen fruit wordt gekocht bij jullie thuis, maar daar lijkt wel een belangrijke oorzaak van je gewicht te zitten op het moment.
Gebeurt dat vaak, die grote honger op school? Wil je eens een voorbeeld noemen van wanneer dat gebeurde en wat je toen zoal deed?

13 mrt 2023, 16:03, B
51

Hey M ik open wel even mijn eigen topic en dan beantwoord ik jouw vraag daar!

13 mrt 2023, 16:03, Sofie
52

Hey B die grote honger op school gebeurt regelmatig ik kan me dan echt niet in bedwang houden en meestal ga ik dan broodjes uit de kantine kopen of dingen uit de automaat halen. Ik snap dat mijn voedsel niet helemaal overeen komt met iemand die probeert af te vallen maar ik doe wel meer beweging zo bracht mijn moeder me elke dag met de auto naar school maar nu fiets ik zelf.

13 mrt 2023, 16:03, Sofie
53

@jasmijn ik weet best zeker dat ik dikker ga worden maar dat maakt me niet heel erg uit, wel ga ik proberen iets minder te eten zodat ik niet super veel aankom.
@M als me moeder weg is bestel ik meestal iets omdat ik nooit zin heb om te koken, meestal word het dan een pizza of kapsalon.

14 mrt 2023, 16:03, Klaas
54

@ klaas en lukt dat een beetje aangezien je meestal wat besteld? Geen aanval he ik weet hoe moeilijk het is . Tot nu toe ben ik ook alleen nog maar aangekomen ondanks wel probeer

14 mrt 2023, 18:03, Jasmijn
55

@jasmijn om eerlijk te zijn lukt het nog niet echt nee. Ik ga het wel proberen ik ga gewoon porties wat verkleinen omdat het eten vind ik lekker maar de porties die ik eet zijn gewoon te veel dus dat ga ik proberen te verminderen.

14 mrt 2023, 21:03, Klaas
56

@Klaas het is ook niet makkelijk weet er alles van.
Ik moet volgende week weer naar de dietiste. Maar weet nu al dat het geen leuk gesprek word.

15 mrt 2023, 07:03, Jasmijn
57

@Klaas
Toen je vorige keer je kcal bij gehouden had, hoeveel kreeg je vanuit snacks/tussendoortjes binnen? Bijvoorbeeld een zak chips bevat veel kcal, maar je raakt er niet echt snel vol van. Als je zoiets vervangt voor iets gezonders wat ook nog eens meer een gevuld gevoel geeft. Misschien is dat een redelijke impact op het aantal kcal, maar is het een minder groot gevecht met jezelf/je honger. Ik weet namelijk dat het dat echt iedereen bij lekker eten automatisch meer eet, dus ik begrijp goed dat als je grote porties daarvan gewent bent het erg lastig is om te minderen en als het lukt een terug val op de loer ligt.

15 mrt 2023, 16:03, M
58

@M ik weet niet precies meer hoeveel dat was maar ik weet wel dat het een aardig groot gedeelte is. Maar omdat ik meestal ongezond eet tijdens de grote maaltijden is het niet het grootste gedeelte. Dus ik eet nou iets minder tijdens me maaltijden maar ik snack nog even veel omdat ik het simpel weg lekker vind om te snacken.

17 mrt 2023, 07:03, Klaas
59

@Klaas
Nice dat het lukt om iets minder te eten. Hopelijk heeft het effect. Heeft je moeder daar nog iets over gezegd of gevraagd?
Ow ja op zich begrijp ik dat wel, snacken is ook erg lekker. Vorig jaar ook een paar maanden veel gedaan, dan wel in combinatie met sporten om van mijn iets ondergewicht af te komen.
Trouwens stel dat je toch vrijwel in hetzelfde tempo als nu blijft aankomen en je binnen een aantal jaar boven de 200kg komt. Hoe zou je dat vinden? (Ik bedoel het vooral in de zin van je geeft aan nu al hier en daar wat moeite te krijgen met wandelen, traplopen enz)
Ps. Geen goed of fout antwoord ik ben gewoon benieuwd of je daar wel eens aan dat scenario gedacht hebt. (Ik heb respect voor ieder zijn keus van leven)

17 mrt 2023, 18:03, M
60

@M mijn moeder heeft wel gevraagd of er iets is en dan zeg ik gewoon dat ik wat minder probeer te eten en ze begrijpt dat wel. En kwa gewicht gaat het niet perse over het gewicht maar meer hoe ik me voel. Op dit moment heb ik inderdaad wat problemen maar nog niet iets wat ik heel erg vind. Als ik problemen ga krijgen die ik echt niet leuk vind moet ik gaan afvallen. Want het gaat mij meer om dat ik me goed voel en dat ik gewoon blij ben en eten is een groot gedeelte van mijn blijdschap, dus ik vind het nu niet waard om op een dieet te gaan of te gaan sporten. Gelukkig heb ik niet veel gezondheidsproblemen kwa me hart of diabetes behalve dat ik soms hartkloppingen heb maar die zijn gevaarloos. Maar als ik dat soort problemen krijg ga ik ook waarschijnlijk wel afvallen (ligt er aan hoe erg).

18 mrt 2023, 00:03, Klaas
61

@ Klaas je hebt gelijk . En het goed voelen en fijne gevoel wanneer je gegeten heb klinkt erg bekend.

Zelf ben ik helaas al over de 200kg en wil ik er wel echt wat aan gaan doen alleen is het zo moeilijk.

18 mrt 2023, 07:03, Jasmijn
62

@klaas @jasmijn wat jullie zeggen klopt inderdaad. Gelukkig zijn is het belangrijkst.

Wat ik me wel afvraag Klaas, en dat is niet omdat ik het je op wil lossen maar meer nieuwsgierig ben is hoe je dat gaat doen als je bv DM2 krijgt. Je kunt het omkeren en onder controle houden maar officieel genees je er nooit van. Als je dat al op jonge leeftijd krijgt en je gaat pas afvallen als je het hebt ben je eigenlijk te laat. Net als bv hart en vaatziekten. Als je over 10 jaar een hartaanval krijgt en het niet overleeft kun je niet eens meer beginnen met afvallen. Mijn gewicht ligt lager dan die van jullie maar met een bmi rond de 35 en lichamelijke klachten heet het ook morbide obesitas. Weet dus waar jullie mee te maken hebben en oordeel niet maar ben oprecht geïnteresseerd waar voor jou de grens ligt.

@jasmijn, kom jij in aanmerking voor een gbp of moet je eerst iets volgen tegen het overeten? Ik is bmi en klachten wel maar door de eetstoornis niet. Nu is mn gewicht een paar kilo naar beneden maar ik blijf rond de 93 hangen.

18 mrt 2023, 13:03, Rachel
63

@rachel om eerlijk te zijn heb ik er niet zoveel aan gedacht hoe dat zou gaan. En om eerlijk te zijn wil ik daar ook niet overna denken en laat ik het gewoon gaan. Dat is misschien geen slim idee maar ik kijk in de toekomst wel hoe dat gaat gaan.
@jasmijn dit hoef je niet te beantwoorden als je dat niet wilt maar heb jij gezondheidsproblemen, zoals diabetes of hart kloppingen enz. En als je je echt niet goed voelt hoop ik dat het je lukt om te afvallen.

18 mrt 2023, 14:03, Klaas
64

@klaas heel begrijpelijk hoor! Ik zou misschien wel hetzelfde denken. Ik schrok wel toen ik in eerste instantie nu al de diagnose DM2 kreeg. Ik had ook wel vanuit het niets echt heftige eetbuien en kwam in korte tijd ontzettend veel aan. Nu blijkt dat er iets anders speelt en ik altijd afhankelijk van insuline zal zijn maar ik eerste instantie was ik zo boos op mezelf dat ik me zo vol had gepropt dat ik dacht had ik maar eerder nagedacht. Ook heb ik last van slaapapneu en afvallen is ontzettend lastig. Minder eten trouwens ook. Ik hoop dat je voorlopig geen lichamelijke klachten heb. Ik denk dat ik gewoon pech heb gehad

18 mrt 2023, 23:03, Rachel
65

@klaas nee geen hartkloppingen of diabetes. Wel verhoogde bloeddruk maar niet heel extreem.
Wel extreem overgewicht.

22 mrt 2023, 19:03, Jasmijn
66

@jasmijn wat fijn dat je nog geen klachten hebt op je bloeddruk na.

22 mrt 2023, 22:03, rachel
67

@rachel . Wat conditie dingetjes of vetersstrikken enzo maar dat is niet vermijden. Ondanks mijn gewicht kan wel lopen enzo

23 mrt 2023, 18:03, Jasmijn
68

Ben echt blij voor je dat dat nog zo goed lukt!

23 mrt 2023, 19:03, Rachel
69

Denk aan wat jij fijn vind, lekker buiten bewegen en sporten is super leuk. Misschien heb je wel hobby's die je zelf nog niet hebt ontdekt. zoals voetbal, tennis, wandelen, maar dat kunnen ook compleet andere dingen zijn zoals schilderen, tekenen etc. Soms is gezond eten ook super lekker en probeer anders wat meer water te drinken. Als jij gezond eten wilt kun je dat misschien aangeven bij je moeder en met haar erover hebben. Of haal zelf misschien wat? ga wat vaker naar buiten en geniet ervan. Je bent niks voor niks op de aarde gezet he! bewegen is goed voor je en het geeft je veel meer vreugde. Soms een rondje lopen is prima en wat conditie opbouwen. Vet eten is altijd lekker, maar gezond eten ook. Er zijn genoeg maaltijden die super lekker zijn zoals kipreepjes op een wrap met Paturain sla en komkommer. Als je begint 's ochtends met een bakje yoghurt of 2 stukjes fruit en dan rond uur of 10 een bakje komkommers 12 uur lunch bruin volkoren brood met kipfilet en 2 uur een bakje paprika of wortels 4 uur weer iets kleins en dan 's avonds avond eten. Het gaat er ook om de hoeveelheid calorieën.

23 mrt 2023, 23:03, anoniemxx
70

Hoe gaat het nu met iedereen?

23 mei 2023, 07:05, Björn B
71

Hier gaat het heel goed! Zit met mn gewicht nu rond de 90 kg, therapie loopt goed en we gaan richting nazorg. Nog heel soms een moment van overeten maar geen grote eetbuien meer. Vind mn dikke buik nog wel lastig. Lijk vaak echt zwanger en krijg in het dorp ook wel eens vragen. Ik mopper niet want het gaat dus best lekker

24 mei 2023, 23:05, Rachel
72

@Rachel sorry voor de late reactie. Fijn dat het beter gaat. Hoe groot is je buikomvang? Is die al gedaald?

5 jun 2023, 22:06, Björn B
73

@bjorn ik mag het niet meer meten. De laatste keer was het 113 cm en het is nu niet veel minder maar gelukkig ook niet meer geworden. Moet wel moeite doen thuis niet te controleren maar kijken gaat me niks opleveren.

6 jun 2023, 13:06, Rachel
74

Heey Klaas hoe is het met je ?

27 aug 2023, 16:08, Jasmijn

Reageer

Wil je een bericht ontvangen als er een nieuwe reactie is?
Login of registreer