ik heb obesitas en denk dat me moeder me dikker wil

Hoi ik ben een jongen van 16jaar ik ben 1,83m en weeg nu 151,6kg en begin best wel heel dik te worden. Ik heb moeite met traplopen ben snel buitenadem door lopen en ben laatst door me bed heen gezakt. Ik woon bij mijn moeder en mijn vader heb ik nooit gekend. Waarom ik denk dat ze me dikker wilt is omdat ze altijd vraagt of ik iets wil eten en dan zeg ik wel eens nee en geeft ze bijvoorbeeld nog steeds een zak chips en ze haalt nooit iets gezond ik eet eigenlijk elke dag fast food voor elke maaltijd ik heb me moeder wel eens gevraagd om wat gezonds te halen alleen dan haalt ze het die dag en daar niet meer. Ik heb vorig jaar de middelbare school af gemaakt en moest nu naar het mbo en door corona en online les dachten ik en me moeder dat het slim was om een online opleiding te gaan doen dus nu doe ik een ict opleiding met alleen online lessen en kom ik echt nauwelijks uit huis de laatste keer was denk ik 3 weken geleden en toen brak ik een goedkope tuinstoel dus ik kan nou ook niet meer in me tuin. Nou vind ik het niet heel erg omdat ik eigelijk alleen maar lekker eten eet en kan naast school chill gamen of series kijken en kom zoizo niet veel buiten dus dat ik snel buiten adem ben merk ik niet echt. Ik maak dit bericht omdat ik wou weten wat jullie zouden doen en wat jullie er van vinden.

5 jul 2022, Klaas

Reacties

plaats reactie
1

Hey Klaas! Je presenteert jezelf hier als een willoos of machteloos voorwerp in handen van je moeder. Zij koopt het eten nou eenmaal voor je en jij kunt niks anders doen dan het opeten, ook als je er geen zin in hebt en ze je die zak chips toch toestopt. Dat kan door allerlei dingen komen, maar je bent 16 en dan is dat op zich niet meer ‘normaal’. Ik denk dat dat het eerste is waarover je moet nadenken. Je komt op een leeftijd waarop je zelf keuzes mag maken. Natuurlijk wel in goed overleg, maar jouw stem moet steeds zwaarder meewegen. Daarom is mijn vraag, wat vind je ervan om zo geïsoleerd te leven, haast niet buiten te komen, zo’n thuisstudie te doen, steeds zwaarder te worden et cetera? Het kan dat je dat prima vindt, maar misschien zou het goed zijn om ook weer een leven buiten de deur op te bouwen. Toch kiezen voor een opleiding onside, eens naar de film gaan en/of met vrienden of familie afspreken en misschien zelfs op een sport gaan. Bij sport belemmert je gewicht je vast flink, want je bent behoorlijk zwaar, maar ook jong en nog niet zo zwaar dat bewegen onmogelijk is. Daarom mijn vraag, wat wil je zelf graag, nog los van je gewicht en wat houd je tegen om dingen anders te doen of wat triggert je om juist zo door te gaan? Dingen veranderen is heel lastig, dat is zo voor iedereen, maar natuurlijk zeker als je een nogal overheersende moeder hebt en zo zwaar bent, maar probeer het toch

5 jul 2022, 16:07, B
2

Uit je bericht leid ik af dat je het zelf niet zo erg vindt (laatste zinnen). Als je het niet zo erg vind, dan zou ik niks doen, en gwn zo doorgaan. Maar als jij jet erg vindt zeg het aan je moeder. Ik begrijp dat jij nog minderjarig bent, en grotendeels afhankelijk van je moeder, maar zoals hierboven gezegd was, jij bent al 16 en kan zelf ook een beetje meebeslissen. Ik zou kiezen waar jij je prettig bij voelt. Was het al je hele leven zo dat je wat voller was, of is het pas in de laatste jaren veranderd?

5 jul 2022, 19:07, Qwerty
3

Bedankt voor de reactie B en Qwerty. Ik heb inderdaad niet zoveel moeite er meer mee omdat ik al van jongs af aan te dik ben. En ik denk dat ik het gewoon even zo ga laten voor nu omdat ik het wel een leuke opleiding vind die online is en omdat het een relaxed leven is maar bedankt voor de reactie.

6 jul 2022, 00:07, Klaas
4

Geen dank @Klaas. hoe zien je dagen er u uit, qua structuur, eten, drinken, bewegen et cetera?

7 jul 2022, 08:07, B
5

Hallo @B nu het schooljaar er op zit is mijn dag niet heel speciaal. Kwa eten en drinken eet en drink ik ongeveer nog het zelfde wat ik eerste dee ik ga nou iets vaker naar buiten omdat het lekker weer is maar zoals ik al eerder zij kan ik niet lekker buiten zitten omdat ik al eens door zo’n stoel ben gezakt. Andere beweging doe ik niet echt maar ik vind het wel goed zo dik zijn is minder erg dan je denkt als je er gewend aan ben.

7 jul 2022, 09:07, Klaas
6

Ga lekker zo door joh dan kan je binnenkort niet meer je bed uit komen en kan kan je niks meer. Ik bedoel dit is echt triest 16 en nu al zo zwaar als je zo door gaat ga je niet eens de 30 zien. Dus ga gewoon lekker door je ziet wel hoe het gaat zijn over een paar jaar als je allemaal hart problemen hebt.

15 jul 2022, 23:07, David

Reageer

Wil je een bericht ontvangen als er een nieuwe reactie is?
Login of registreer