Ik heb last van eetbuien

Hee, ik ben Lonneke, ik ben 15 jaar en ik probeer al een jaar lang af te vallen. Ik ben 63,6 kg en 172 cm. Maar ik wil zo graag naar de 59, maar dat lukt dus niet want ik heb altijd eetbuien. Dan eet ik gezond tot een uur of 5-6 dan gaat het mis en neem ik wat kleins en schiet ik door. En dan braak ik weer, zo blijf ik wel op gewicht maar het kan echt niet meer. Ik denk dat als ik van die eetbuien afkom ik ook afval. Gedurende de dag eet ik wel genoeg dus daar ligt het niet aan Heeft iemand miss tips?

1 mrt 2021, Lonneke


Reacties

plaats reactie
1

Hee Lonneke, eetbuien zijn niet tof, helemaal niet als ze met braken gecombineerd worden. Goed dus dat je daar iets aan wil doen. Toen ik je bericht las vroeg ik me 2 dingen af: (1) waarom ben je eigenlijk zo druk bezig met proberen af te vallen? Voor jouw lengte heb je een hartstikke mooi gewicht. (2) Eetbuien worden meestal wel ergens door veroorzaakt. Jij schrijft dat het tot een uur of 5 a 6 goed gaat en daarna niet meer. Die eetbuien ontstaan precies op zo’n tijdstip dat veel mensen honger krijgen en gaan snacken omdat ze eigenlijk niet genoeg hebben gegeten overdag. Het klinkt misschien vreemd, maar zou je niet eens kunnen proberen om overdag meer te eten, bijvoorbeeld meer met ontbijt en lunch? Misschien zorgt dat ervoor dat je rond 5 uur minder de verleiding krijgt om met ‘verkeerde’ tussendoortjes te beginnen. Als dat helpt val je misschien zelfs daardoor wel af. Mocht je twijfelen: deel dan gerust eens een eetdagboek. Misschien geeft dat meer inzicht.

1 mrt 2021, 13:03, B
2

Waarom ik zo druk bezig ben met eten en gewicht, dat weet ik eigenlijk niet, dat begon toen ik in de pubertijd kwam, onzekerheid enzo. En dat is eigenlijk nooit gestopt en ik durf er niet over te praten, maar op dagen dat ik geen dagbesteding heb, zoals nu in quarantaine zoals online lessen maar geen sport enzo beheerst het echt m’n leven. M’n broers hebben er geen last van en eten gwn normaal dus ik heb weleens gedacht ik eet gwn een dag zoals hun doen, kijken hoeveel invloed dat heeft. Maar dat lukt me niet ik blijf ermee bezig. Ik weeg me ook elke dag en als ik vind dat ik die dag te zwaar ben gaat de hele dag naar het afvallen, zo ook vandaag wij zijn nog een dag langer vrij van school (studiedag) dus vanmorgen vond ik dat ik te zwaar was, dus vanmorgen at ik yoghurt met een beetje cruesli en net 2 boterhammen met kipfilet en komkommer, ik heb ook al 22 km geskeelerd. Maar nu mag ik van mezelf niks meer eten tot het avondeten. Maar dit is dan zo’n dag om gisteren te compenseren toen ik wel een eetbui heb gehad. Want gisteren woog ik 63, maar toen heb ik over de hele dag een halve Tony’s Chocolonely reep gehad, 2 wraps, Chili con carne, 2 pakjes Liga, een boterham, een cracker en een broodje, appeltaart, een bak yoghurt met muesli, bakje m&m’s, een liuk ijsje, een bakje rijst met dressing, en volgensmij nog wat meer maar dat weet ik niet meer. Maar dit is ook veel meer dan normaal, dit was gwn een eetbui en de dagen zijn zo anders voor mij kwa eten. Maar ik vind het gewoon moeilijk om een patroon te vinden. Dus heeft iemand tips?

1 mrt 2021, 14:03, Lonneke
3

Oké wat ik vnd dus heb gegeten uiteindelijk:
Ontbijt: Griekse yoghurt met granola
Lunch: 2 volkoren boterhammen met kipfilet komkommer en dressing
Tussendoor: banaan en een pakje Liga evergreen
Avondeten: beenham met aardappeltjes en bonen
Toetje: liuk ijsje

1 mrt 2021, 19:03, Lonneke
4

Het lijkt er wel op Lonneke dat je vrij weinig eet overdag. Je zou eens een tijdje kunnen proberen of het helpt om bij ontbijt en lunch wat meer te nemen, bijvoorbeeld ’s ochtends en ’s middags een extra boterham. Daar lijkt wel ruimte voor te zitten in wat je op die momenten nu neemt en misschien helpt dat wel om die eetbuien tegen te gaan, zeker als je het bijvoorbeeld combineert met een stuk fruit halverwege ontbijt en lunch en die banaan halverwege de middag.

3 mrt 2021, 15:03, B
5

beste Lonneke wat vervelend dat slecht gaat met je maar ik raad aan om met een arts dit te bespreken.
Als je een vreetbui hebt drink dan een glas water of luister muziek dat kan er tegen helpen.
Doe het rustig aan met gezond eten.
Probeer anders met je andere hand te eten dan merk je dat je sneller of je vol zit.
Maak je ontbijt van te voren klaar dat is lekker makkelijk.
Vraag je ouders om geen ongezonde dingen te halen voor je.
Ga niet winkelen met honger dan haal je meer eten dan je nodig hebt.
Als je een vreetbui ziet aankomen, ga dan een stukje lopen om die vreetgedachten te vergeten
Ga nu niet denken: Oh ik mag dat en dit niet eten, want dat gaat echt niet helpen met gezond eten.
gezond eten.
Hou de moed erin, ook al zit het je tegen. Eet elke week peulvruchten, die zijn lekker ook als tussendoortje.
Eet soms een avocado ,die zijn erg gezond. Maak je eten pittig, dat helpt bij vreetbuien.
Eet elke dag genoeg producten met gezonde vetten zoals olijfolie en zonnebloemolie.
Eet soms bonen dat vult goed.
Eet maximaal maar 6 keer op een dag.
Door te diëten of voedingsmiddelen te verbannen, bouwt de spanning bij deze producten enorm op dus probeer niks helemaal te verbannen als het niet werkt: moderation is key.
Probeer eten niet als verdoofmiddel te gaan gebruiken voor problemen, want daar schiet je niks mee op.
Maak je eigen gezonde gewoontes bijvoorbeeld appel met 100% pindakaas als tussendoortje of elk uur een blokje om lopen, want zo blijf je lekker in je vel zitten.
Maak van het eten een speciaal moment.
Beloon jezelf als je een vreetbui hebt overwonnen(geen eten en drinken natuurlijk)
Vraag advies aan een diëtist.
Drink en eet geen light producten want die zijn niet beter voor je en soms zelfs slechter voor je.
Eet zo veel mogelijk verschillend dan raak je niet uitgekeken op je eetpatroon.
Na dat je een tijdje goed en genoeg hebt gegeten kan je niet op je oude patroon terug vallen, want dan kom je weer aan.
Eten wanneer je honger hebt is goed. Maar het risico bestaat je gaat 'overeten' als je te lang weer wacht. Het kan ongeveer een kwartier duren voordat het 'ik ben vol' signaal je hersenen bereikt.
Succes, zeg maar als je meer tips wilt.

3 mrt 2021, 19:03, juliatje.
6

Hee, ik heb deze hele week geen vreetbuien gehad. Ik ben zo blij, dat komt denk ik doordat ik met mezelf heb afgesproken dat ik ontbijt, lunch, tussendoortje en avondeten eet door de week. Het ontbijt probeer ik me vaak zoveel mogelijk te laten vullen, de lunch ook, het tussendoortje is meestal fruit, dan begint vaak de lekkere trek, vaak eet in dan een liga erbij als het echt niet meer gaat maar voor die liga eerst twee glazen water met kaneel. Ik heb al 2 keer deze week de drang tot een eetbui kunnen tegenhouden. Hoe ik mezelf dan moet belonen weet ik niet, maar ik voel me nu al gelukkiger. Ik ben trouwens ook al een kilo afgevallen. Dus zonder eetbuien gaat dat wel inderdaad. Maar juliatje heel erg bedankt voor de tips nu heb ik nog motivatie maar zodra die weg gaat kan ik nu fijn je tips gebruiken. Dus heel erg bedankt.

5 mrt 2021, 11:03, Lonneke
7

mooi dat dat zo goed gaat, ga zo door

5 mrt 2021, 20:03, juliatje.
8

Hey, hier heb je wat tips om van eetbuien af te komen, dat je ze uitbraakt snap ik, want dan voel je je natuurlijk heel slecht en ben je doodsbang om aan te komen. tip #1. ga eerder slapen. tip#2. gooi al het ongezonde eten weg. tip#3. drink genoeg water, minimaal 1,5 liter per dag, maar niet meer dan 2,5 liter, want dat kan schadelijk zijn. tip#4. als je de drang voelt van een eetbui, eet dan een appel. tip#5. kauw goed op je eten, en eet gezond. tip#6. bij mij hielp het altijd om te gaan douchen wanneer ik een eetbui aan voelde komen... Als he eerbuien weg zijn, stop dan alsjeblieft met braken want dat is echt slecht.. daar gaan je organen kapot van en je keel ook. ik wens je veel succes!🥺❤️

20 apr 2021, 09:04, Eva🌹
9

update: toen ik geen eetbuien heb gehad ben ik ongeveer 2 kg afgevallen k weeg nu ergens tussen 61,5 en 62 maar de eetbuien komen terug en het braken ook. Het zijn meestal de momenten wanneer ik ergens van terugkom, zoals school, training of vriendinnen. iemand tips wat ik dan kan gaan doen om die momenten te overwinnnen?

25 apr 2021, 16:04, Lonneke

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.