Ik heb een grote strungle met mijn gewicht

Hi, Ik ben 14 jaar 1.58 en weeg 66 kilo. Te zwaar dus! Door medische redenen zit ik in een rolstoel voor minstens een jaar. Wat kan ik doen om af te vallen? Zelf eet ik weleens iets lekker maar ik vind niet dat het overdreven veel is.
- ik drink alleen maar water.
- geen zoet beleg op brood
- als ontbijt yoghurt met wat “verantwoorde” crusli
- in de middag bruin brood met geitenkaas ofzo
- ik eet geen vlees
- op vrijdag avond eet ik soms een bakje kroepoek
- af en toe een klein koekje ( 2x in de week)
Wat ik verder zie is dat andere veel ongezonder eten die bijv maar 45 kilo wegen.

8 mei 2018, Linde


Reacties

plaats reactie
1

Hey Linde,

Goed dat je bezig bent met je lichaam en je gezondheid! En nee, je eet niet overdreven veel slechte dingen.

Wat heel erg kan helpen is om de routine van je ontbijt te veranderen. Je nieuwe standaard zou kunnen zijn: ontbijten met groente en eiwitten. Een groenteommelet (boerenommelet), een groene smoothie of bijvoorbeeld een groene salade zijn perfecte dagstarts. Als je toch cruesli/musli wil blijven eten, let dan echt heel goed op of het idd écht verantwoord is. Veel van dit soort producten bevatten, ondanks hele mooie kreten op de verpakking, toch vaak heel veel suiker. Ook biologische cruesli/muesli is vaak heel erg suikerrijk en dus heel erg ongezond.

Verder kan het heel erg helpen om de slechte koolhydraten in je hoofdmaaltijd te vervangen voor goede. Dus geen witte rijst meer, maar hiervoor in de plaats quinoa, bulgar, amaranth of bijvoorbeeld bloemkoolrijst (te koop bij AH en sinds kort ook bij Lidl ;)). Geen witte pasta meer, maar boekweitpasta of courgettespaghetti bijvoorbeeld. Geen gewone aardappels meer, maar zoete aardappels (de bataat aardappel) bijvoorbeeld. Vraag aan degene die bij jou thuis kookt of hij/zij (stapje voor stapje) dit wil veranderen. Helpt niet alleen bij het afvallen, maar is ook voor de rest van je gezondheid absoluut een verbetering!

Voldoende beweging meepakken in een rolstoel is lastig. Je kan vragen of je ouders een mini hometrainer (stoelfiets wordt zo'n ding ook wel genoemd) voor je willen kopen. Zo'n ding kost maar een paar tientjes. Veel mensen gebruiken dit ding om met je benen mee te fietsen, maar je kan hem ook heel goed gebruiken om met je armen mee te fietsen. Zo kan je simpel thuis, bijv. wanneer je televisie of Youtube zit te kijken ;)), extra beweging meepakken.

Ook regelmatig spieroefeningen doen met (kleine) dumbels of een kettlebell (Aldi/Lidl/Action heeft deze dingen wel goedkoop), kan enorm helpen bij het afvallen. Door spieroefeningen te doen word je geen bodybuilder zoals veel mensen denken, maar stimuleer je wel je vetverbranding. Hierdoor verbrandt je lichaam dus meer energie met dezelfde taken, waardoor je gemakkelijker afvalt (of voorkomt dat je zwaarder wordt). Op Youtube zijn filmpjes te vinden van effectieve spierworkouts speciaal voor rolstoelers.

Tot slot is minstens twee keer per week intensief bewegen belangrijk bij het afvallen. Probeer een rolstoelsport of -dans te vinden. Is wat lastiger, maar met wat actief googlelen kom je een heel eind. Er is ook een site waar alle aangepaste sporten die worden aangeboden verzameld zijn: gehandicaptensport.nl. Ook veel grote steden of regio's hebben van dit soort verzamelsites.
Good luck!!

9 mei 2018, 01:05, Timo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.