ik eet niet veel maar kom nog steeds aan

hallo

ik ben 16 jaar en ben een beetje te zwaar dus ik ging gezonder en minder eten

ik ben nu al een tijdje daarmee bezig
(ik ga niet naar de sportschool ofzo)

maar om de een of andere reden kom ik nog steeds aan ookal eet ik iedere dag tussen de 1000-1300 calorieën (ik weet dat dit niet veel is maar ik heb de laatste tijd erg weinig eetlust en heb moeite om meer te eten omdat ik snel misselijk word

maar om de een of andere reden ben een stuk aangekomen de laatste tijd

weet iemand hoe dit kan? want ik eet absoluut niet teveel en heb de calorieën gewoon goed geteld

22 aug 2020, lisanne


Reacties

plaats reactie
1

Je kan een voedselallergie hebben en bij weinig eten gaat je lichaam in de spaarstand om afvallen te voorkomen. Ik raad aan om je ouders en arts om advies te vragen.

22 aug 2020, 16:08, Juliatje.
2

Doordat je de afgelopen tijd zo weinig hebt gegeten, is de motor van je lichaam steeds langzamer gaan lopen om toch te kunnen overleven (spaarstand). Hierdoor maak je je lichaam kapot, wat zich uit in o.a. een bleke huid, haaruitval, slaapstoornissen, energieproblemen (zowel lichamelijk als geestelijk), misselijkheid etc. etc.

Nu, is de motor van je lichaam op een punt gekomen dat hij echt niet meer langzamer en spaarzamer kan draaien dan dat hij nu doet. Je energie-inname is echter al die tijd ongeveer gelijk geweest, waardoor je nu - ondanks dat je veel en veel te weinig eet!! - toch meer energie binnenkrijgt dan je verbrandt. Door dit overschot in je energiebalans, neemt je gewicht nu wat toe.

Daarnaast creëer je door deze lage energie-inname een hoop stress voor het lichaam: wanneer er veel energie van het lichaam gevraagd wordt terwijl deze dat eigenlijk niet kan leveren omdat diens motor op zo'n laag pitje draait, leidt dit tot stress voor het lichaam. Dit uit zich in de aanmaak van het stressstofje cortisol. Cortisolaanmaak leidt tot vetopslag. Hierdoor neemt je gewicht nu ook wat toe.

Tot slot kan het zijn dat je nu wat meer vocht vasthoudt, bijvoorbeeld omdat je minder vaak en/of moeilijker poept (?). Vocht heeft ook gewicht. Dus extra vocht in je lichaam, leidt ook tot extra gewicht.

Afvallen doe je door streng te letten op de inname van de hoeveelheid koolhydraten (ook de goede!) en veel groente, niet-suikerrijkfruit en magere eiwitten te eten. Het soort calorieën dat je inneemt is bij het afvallen veel belangrijker, dan de hoeveelheid!

22 aug 2020, 17:08, Timo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.