Ik eet bijna niks meer, of vrijwel niks meer omdat ik 177 centimeter lang ben. Maar op dit moment 61 kilo weeg en mijn gewicht blijft maar dalen. Heb ik daadwerkelijk een kans op ondergewicht als dit maar blijft doorgaan?

Hoi mijn naam is Andy , en ik eet vrijwel bijna niks meer. Ik ben een mollige jongen geweest. Maar dat is nu niks meer van te zien. Ik blijf maar afvallen, en ben thuis vaak dik genoemd door een familielid waarvan ik de naam niet vrij will geven. Biologisch ben ik ook als vrouw begonnen, maar om eerlijk te zijn. Ben ik bang dat doordat ik me steeds als dik beschaaf, wat ik ook de hele tijd voel door de zwering thuis. Dat ik me niet meer fijn in mijn lichaam voel, en ook all is het 61 kilo voel ik me nog steeds te dik. Dit is moeilijk om erover te praten. Maar ik vraag me af. Ik val bijna elke week een paar ponden af. Een halve 500 gram. Doordat ik vrijwel weinig eet. Ik vraag me af wat kan ik doen om te zorgen dat ik nog gezond in mijn geest blijf, en dat ik niet meer extreem veel afvall. Want ik will niet dat het dikheidsgevoel me nog overspookt. Het was all jaren aan de gang, maar is ineens teruggekomen. Hoe kan ik zorgen dat ik niet meer afval, met toch genoeg te eten. PS : ik ben biologisch als vrouw begonnen maar ben in transitie. Laat alsjeblieft meer weten, Groetjes Andy,

12 sep 2021, AndyD


Reacties

plaats reactie
1

Hallo jongen,

Je bent op een gezond gewicht. Als je wilt stoppen met afvallen, moet je meer calorieën gaan eten of minder gaan sporten. (Je schijft niet of je dat doet, maar als je veelvuldig sport, elke dag een half uur ofzo, kan dat best minder.) Als je juist niet sport, kan je meer gaan sporten, zodat de extra calorieën in spieren worden omgezet. Krachttraining is geschikter om spieren op te bouwen dan cardio en duursporten.
Dit is natuurlijk het fysieke verhaal. Gewoon meer gaan eten is niet makkelijk als je veel bent afgevallen en in het verleden veel zwaarder bent geweest.
Begin met elke 1 à 2 weken 100kcal extra te eten, totdat je gewicht stabiel blijft. Ga niet in één keer veel meer eten.
Dat je in transitie bent van biologisch vrouw naar man zal zeker een rol spelen, zo houden vrouwen meer vet vast dan mannen.
Voorkomen dat je je slechter gaat voelen als je meer gaat eten, kan deels door een gezond dieet te (blijven) eten, dus voldoende groenten en fruit, voldoende eiwit en voldoende (gezonde) vetten en koolhydraten.
Hoop dat dit zo een beetje geholpen heeft.

13 sep 2021, 18:09, helper
2

Dankjewel, en dat vind ik heel aardig van je. Ik ben blij met je reactie en je behulpzaamheid. Dankjewel ! :) Ik zal erover nadenken, ik vind het oprecht heel aardig van je :)

14 sep 2021, 14:09, andydonovan126@gmail.com
3

hoihoi!
Te veel afvallen en ondergewicht krijgen is inderdaad niet goed. Om dat te voorkomen kan je gewoon proberen wat meer te eten dan dat je nu doet. Eet je bijvoorbeeld maar 2 boterhammen bij je lunch, neem er dan in het vervolg eens 3. Over je problemen met je zelfbeeld zal ik toch echt aanraden om daarvoor naar de huisarts te gaan, daar kan je doorgestuurd worden om met iemand te praten die je dan gaat helpen. Wat ook kan helpen is je gedachte gewoon op te schrijven of om er met vrienden over te hebben. (heb je weinig vrienden? kijk dan eens op de site van Join-Us, misschien zit dat wel bij je in de buurt, daar kan je als eenzame jongere (gratis) nieuwe vrienden maken en samen leuke dingen doen).

groetjes Laura :)

15 sep 2021, 14:09, lau

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.