Ik ben stroef

Hee hee
Ik ben een meisje van 14 en ik ben onzeker over mezelf en daardoor vaak ook erg stroef als ik met iemand bijv een gesprek heb vallen en vaak stiltes en weet ik niet wat ik moet zeggen, ook als ik afspreek met Sen jongen heb ik dit dan ben ik en onzeker en nog eens erg stroef als dat stroeve nou eens weg gaat ben ik happy.... IEMAND TIPS HELP ME PLS

14 aug 2018, Stroevegirl


Reacties

plaats reactie
1

Hee lieve meid, als je onzeker bent maak een lijstje met je goede kanten en eigenschappen. En hievaker je denkt dat je mooi bent, hoe meer je het weet. Als je praat met iemand erover bv een volwassen persoon kan diegene je helpen om meer vertrouwen te krijgen in jou. 💖😘

14 aug 2018, 21:08, Eva👱🏻‍♀️
2

Beste stroevegirl,
Je bent niet stil omdat je niet kan bedenken wat je moet zeggen, maar omdat je te bang bent om te zeggen waar je aan denkt. Volg je het nog? Je denkt altijd wel aan iets, maar verlegen mensen zijn te onzeker om het hardop te zeggen. Terwijl open mensen wel gewoon zeggen waar ze aan denken. Open mensen hebben niet perse meer "gespreksonderwerpen" in hun hoofd dan verlegen mensen, maar ze durven het tenminste wel hardop te zeggen.
Dus: zeg gewoon wat er in je opkomt! Mensen vinden het juist leuk als je dat doet, dan leren ze je tenminste kennen. Behalve als het kwetsend of zo is, dan natuurlijk niet.

Meestal krijgen mensen spijt van de dingen die ze NIET gedaan hebben. Niet van de dingen die ze wel gedaan hebben. Succes met die jongen.

14 aug 2018, 21:08, Vis
3

Hey stroevegirl,

Ik kan me voorstellen dat je het ontzettend vervelend vindt dat je in gesprekken vaak 'dichtklapt' uit onzekerheid over jezelf. Angst (onzekerheid) kan je volledig laten blokkeren.

Ik denk dat je het beste kunt gaan werken aan je zelfvertrouwen. Wanneer je eenmaal meer zelfvertrouwen hebt, gaan gesprekken met anderen vaak ook een stuk beter, simpelweg omdat je dan minder bang bent om 'af te gaan'.

Weet je van jezelf waar je precies onzeker over bent?
En hoe zou je daar zekerder over kunnen worden?
Het is inderdaad een goed idee wat Eva zegt; schrijf op waar je trots op bent van jezelf en bespreek je onzekerheden met een volwassene die je vertrouwt. Diegene kan je vast helpen hoe je daar mee om kan gaan.

Ik hoop dat je hier verder mee kunt!

15 aug 2018, 08:08, Amyxx
4

Hee lieve meiden die me proberen te helpen😘 ik denk idd ook wel maar ik weet soms gewoon geen gespreksonderwerp en dan vallen er stiltes en dat is echt awkward,...

16 aug 2018, 22:08, Stroevegirl
5

Hey Stroevegirl,

Ik ken dat helemaal:
Dat er een ongemakkelijke stilte is en je heel druk moet zoeken naar een vraag of iets leuks om te zeggen, zodat die stilte verbroken word. Maar zelfs de basic-vragen kunnen al voor een hele gesprek zorgen zoals: heb je een droom en heb je huisdieren. Dus heb ik een lijstje van do's en don't's gemaakt over hoe je aan de praat kan komen of een gesprek kan starten:

Do's:

Je interesses/hobby's (Ik bijvoorbeeld ben heel erg geïnteresseerd in sterrenkunde en tekenen.)

Als je in een bepaalde omgeving bent (denk aan een park of je kamer) kan je dingen als het ware aanwijzen en vragen wat diegene ervan vind (niet letterlijk aanwijzen en zeggen van "wat vind je van die hond" maar meer zo van "Awww die hond is echt schattig vind je niet?")

Wat je ook

Don't's:

Wat je niet moet doen is opscheppen over iets, dat kan negatief overkomen en dat is natuurlijk niet wat je wilt.

Wat je ook vooral niet moet doen is superveel vragen stellen, dat kan vervelend worden en dat is niet echt super.

I know, I know. Ik ben niet echt goed op het gebied van praat-advies. Dit zijn meer tips die ik gebruik. Als dit niet helpt moet je maar hopen dat diegene een gespreksleider is (grapje). Zoek eventueel gewoon 'Leuke gespreksonderwerpen' op en dan vind je volgens mij al best veel.

Hopelijk heb ik je hiermee een klein beetje geholpen!

xxx,

S

16 aug 2018, 22:08, SGeeftTips&Reacties
6

Hey Stroevegirl,

Ik kan me goed voorstellen dat het heel erg ongemakkelijk voelt voor je dat er soms een stilte valt in het gesprek.
Het is ook lastig om gespreksonderwerpen te bedenken wanneer je zo onzeker bent en je je zo ongemakkelijk voelt in het gesprek. Net alsof je hoofd dan niet meer meewerkt he :(

Ik denk dat het je steeds beter af zal gaan, als je het meer gaat oefenen. Dus hoe vaker je eens een gesprekje met iemand aangaat, hoe minder moeilijk het telkens wordt. Omgekeerd geld hetzelfde; hoe meer je het gaat vermijden, hoe moeilijker het wordt. Het is dus een kwestie van heel vaak proberen. Hoe vaker je het doet en hoe meer je merkt dat je er beter in wordt, hoe zelfverzekerder je ook wordt.

De anderen hebben al goede tips gegeven wat betreft gespreksonderwerpen die je zou kunnen gebruiken. Praat in ieder geval over iets waar je veel van weet en waar je makkelijk over praat, bijvoorbeeld je hobby's of favo muziek, films, tv etc.

Ik hoop dat dit je weer verder helpt!

17 aug 2018, 08:08, Amyxx
7

Hey lieve stroevegirl, denk aan iets waar jullie het vaal over hebben, of wat voor soort onderwerpen jullie graag hebben. En geef je mening bv, dat houd het langer. Of stel vragen. Dankjewel voor je lieve bericht.❤️💖😍😘🤗

17 aug 2018, 10:08, Eva👱🏻‍♀️
8

💗

25 aug 2018, 08:08, Stroevegirl

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.