Ik begin aan te komen

Ik begin sinds een aantal maanden aan te komen. Ik ga vaak met vriendinnen naar de Mac en ik begin het nu beetje te zien. Was altijd 63 en ben inmiddels 68.. wat moet ik doen ? Niet meer mee gaan of iets anders doen? Vind het niet meer sporten wel fijn. Ben best lui eig

26 sep 2022, anoniem3210

Reacties

plaats reactie
1

Hee Lisa, in je bericht noem je een paar dingen (1) je bent blijkbaar gestopt met sporten (2) je eetgedrag is veranderd (je eet vaker ongezond) en (3) je begint aan te komen. Die dingen hangen waarschijnlijk met elkaar samen. Of aankomen een probleem is hangt een beetje van je situatie af. Aankomen van 63 naar 68 kg is minder erg als je 1,85m lang bent dan wanneer je 1,60m bent en ook minder erg als je 14 bent en nog volop lichamelijk in ontwikkeling dan wanneer je 18 of ouder bent en uitgegroeid zou moeten zijn. Niet sporten en vaker naar fastfoodrestaurants gaan is niet optimaal, al ligt het er een beetje aan wat je vaak noemt en wat je dan nog wel aan beweging doet. Dus: hoe oud en lang ben je, wat eet/drink je op een doorsnee dag en wat doe je op zo’n dag nog aan beweging? Hoe vaak bezoek je fastfoodrestaurants et cetera?

27 sep 2022, 08:09, B
2

Bij die lengte kom je dan langzamerhand wel in de ‘gevarenzone’. Dat wil zeggen dat je langzaam richting overgewicht kruipt. Wat je daaraan moet doen hangt helemaal af van wat je zelf wil en belangrijk vindt. Voor je gezondheid is het beter om niet (veel) verder aan te komen, gezond te eten en genoeg te bewegen. Maar uiteindelijk is het wat jij wil. Waarom eet je nu zo vaak ongezond en beweeg je zo weinig? Wat vind je ervan dat je bent aangekomen en hoe kijk je er tegenaan als je verder zou aankomen? Het is nu wel het moment om daar goed over na te denken, want aankomen gaat vaak een stuk gemakkelijker en sneller dan weer afvallen.

27 sep 2022, 13:09, B
3

Je kunt ook meegaan maar uitleggen dat je er voor kiest maar max 1 keer per week iets te nemen. Het is lastig maar als je straks niet met veel overgewicht rond wil lopen misschien wel noodzakelijk

28 sep 2022, 01:09, Lotte435
4

@Lisaatje-28 Studeren duurt nog wel even toch? Minstens een jaartje als je het normale onderwijsschema volgt, dus maak je daar nu nog maar niet te druk om. Dat je niet meer zo graag sport is één ding, dat je steeds vaker fastfood eet een tweede. Zowel bewegen als de hoeveelheid en dat wat je eet zijn bij een normaal lichaam de knoppen waaraan je kunt draaien om invloed op je gewicht/figuur te hebben. Als je allebei die knoppen draait richting aankomen dan is de kans groot dat dat dus ook gebeurt. Door eentje weer de andere kant op te draaien, dus door te zeggen ik ga toch weer meer sporten/bewegen of ik ga niet meer steeds mee met gezellig fastfood eten kun je dat proces vertragen, stoppen of omkeren, door aan allebei te draaien gaat dat vertragen/stoppen/omkeren nog sneller. Maar dat is je eigen keus en het is vooral belangrijk dat je je bewust bent van de gevolgen van dat wat je doet. Dat je een beetje uitschiet qua gewicht is niet zo’n ramp, met die 68 kg zit je nog op een gezond gewicht namelijk. Maar als je het nu soms al erg vindt… Wat vind je er zo erg aan en is er geen enkele sport die je wel leuk vindt om te doen?

28 sep 2022, 09:09, B
5

hoihoi ik had besloten om niet te gaan sporten want daar had ik toch niet zo veel behoefte aan. nu heb ik mij net gewogen en er stond 74kg. daar schrok ik wel een beetje van, maar eigenlijk wil ik wel gewoon blijven doorgaan met hoe ik het nu doe.

13 okt 2022, 23:10, lisaatje-28
6

Je komt wel heel snel aan. Prima als jij dat wil maar besef je wel dat wat je nu aankomt er lastig weer vanaf gaat. Ook heeft het gevolgen voor je gezondheid. Is het dat waard?

13 okt 2022, 23:10, Rachel
7

dat is waar, maar ik ben eig eccht te lui om er iets aan te veranderen. en stiekem vind ik het ook wel een beetje leukk

13 okt 2022, 23:10, lisaatje-28
8

Hey @lisaatje-28 wat vind je daar leuk van? Lekker eten of weinig bewegen, of misschien je lichaam na het aankomen? *

* Dit bericht is aangepast door de moderator.

14 okt 2022, 07:10, Spqr
9

mijn reacties op jouw comment worden constant verwijderd @spqr, dus ik kan het niet beantwoorden sorry.

14 okt 2022, 18:10, lisaatje-28
10

Mijn reacties worden ook constant verwijderd, wrm doen de moderators zo moeilijk?

14 okt 2022, 20:10, Spqr
11

@lisaatje-28

Je moet vooral doen wat jezelf wil. Als jezelf fijn voelt bij een lui leven, lekker eten, aankomen dan zou ik dat doen.

Als je maar bewust bent wat je wil en wat de mogelijk gevolgen (lichamelijk. bewegen,conditie,gezondheid)zijn en dat als je bijvoorbeeld veel aankomt dit er niet makkelijk meer afgaat.

Ben je 6kg in die 2,5 week aangekomen?
Wat eet je zoal op een gemiddelde dag?

14 okt 2022, 20:10, Björn B
12

niet in 2.5 week, het was al langer geleden dat ik mij voor het laatst had gewogen. denk 1 maand of iets langer ofz inmiddels dat ik 68kg woog.

15 okt 2022, 13:10, lisaatje-28
13

@spqr ik snap de moderators ook niet altijd. Soms mag een soort gelijk bericht gewoon op de site blijven, de andere keer weer niet. Ook de keuzes waarom soms zonder waarschuwing in eens een topic wordt gesloten of verwijderd. Er zijn 4 keuzes door de moderator:
-Bericht aangepast (deel wordt verwijderd)
-Bericht verwijderd
-Topic gesloten (nog wel leesbaar/vindbaar)
-Topic verwijderd

Volgens de spelregels staat er dit:
"Zet anderen niet aan tot gevaarlijk of ongezond gedrag. Vraag niet om tips voor ongezond gedrag."

Naar mijn mening zet ik anderen niet aan tot dit gedrag aangezien diegene dit al deed en het hun keuze is.

15 okt 2022, 18:10, Björn B
14

@Lisaatje-28
Dat zou dan ongeveer 1/1,5 kilo per week zijn ongeveer.
Hoe wil je nu verder? Heb je een max gewicht?

15 okt 2022, 18:10, Björn B
15

@bjorn B, ik heb niet echt een max gewicht. eigenlijk wil ik er wat minder op gaan letten met mijn gewicht en er gewoon van genieten. maar ik laat het natuurlijk niet tot echt ver gaan, misschien dat ik in de toekomst misschien wel sportiever ga doen ofz, nu nog niet.

15 okt 2022, 22:10, lisaatje-28
16

wat zeggen je ouders/vrienden er eigenlijk over?

16 okt 2022, 20:10, Tobias
17

@lisa, je schrijft:

"maar ik laat het natuurlijk niet tot echt ver gaan, misschien dat ik in de toekomst misschien wel sportiever ga doen"

Hoe zie je voor je dat je misschien wat sportiever gaat doen? Ik weet niet waar de grens ligt maar ook al zit je daar nog lang niet, als je bij 96kg denk ik ga wat sportiever doen want ik wil niet boven de 100 kilo komen, of als je een hoge bloeddruk hebt of als je over 25 jaar DM2 hebt of wellicht nog eerder als je deze levensstijl aanhoudt dan is wat sportiever worden knap moeilijk.

Ik bedoel het niet belerend maar vraag me af hoe jij dit voor je ziet en of je nagedacht hebt over hoe dat zit. Je lichaam went aan deze hoeveelheid eten, je maag rekt op dus je houdt meer honger, je alvleesklier raakt door je eetgewoontes van nu al steeds een mini beetje overbelast enz.

Ik hoop dat je op tijd inziet dat je beter nu op kunt passen. Ik was helaas niet zo slim en zit nu met de gevolgen

16 okt 2022, 20:10, Lotte435
18

@lotte435, ik snap je punt. maar stiekem vind ik het wel een beetje leuk om lekker lui te zijn en te genieten. en ik heb met mezelf afgesproken dat ik hier een jaar van ga genieten en daarna verder kijk

16 okt 2022, 21:10, lisaatje-28
19

@tobias niemand heeft er eigenlijk nog echt iets over gezegt. want ik draag vooral veel hoodies en ook oversized ig. bij gym in de kleedkamers kijken sommige meiden wel een beetje vies ofz. maar daar trek ik me niks van aan

16 okt 2022, 21:10, lisaatje-28
20

Als je het nu door meerdere redenen leuk vindt zou ik idd niks veranderen, je moet wel gelukkig zijn en van je leven kunnen genieten.

16 okt 2022, 22:10, Spqr
21

@spqr precies, en afvallen kan altijd nog

16 okt 2022, 22:10, lisaatje-28
22

@lisa, duidelijk weloverwogen antwoorden! Ik hoop dat je een fijn jaar hebt want plezier in je leven is het allerbelangrijkste.

Kun je ons af en toe op de hoogte houden. Ik ben benieuwd hoe het gaat omdat ik juist zo erg met mn lichaam in de knoop zit.

17 okt 2022, 01:10, Rachel
23

@rachel, dat zal ik doen!

17 okt 2022, 15:10, lisaatje-28
24

@Lisaatje-28 Dapper dat je zo'n tegendraads besluit durft te nemen. Hoe wordt er in je familie op gereageerd? Ouders, broers/zussen et cetera? Het moet hen toch ook opvallen, of is overgewicht gewoon in jullie familie?

17 okt 2022, 16:10, B
25

@B. mijn familie heeft er nog niet echt iets over gezegd eigenlijk, maar ik merk wel dat ze het opvallen. zeg maar dat ze een beetje "verbaast" kijken wanneer ik meer eet ofz. in mijn familie is eigenlijk niemand echt dik, alleen mn moeder een beetje misschien, maar mijn zus, broer en vader zijn gewoon gezond.

17 okt 2022, 18:10, lisaatje-28
26

hoi allemaal, kleine update, vanmiddag heb ik mij weer gewogen en inmiddels weeg ik 77kg.

7 nov 2022, 16:11, lisaatje-28
27

Dan ben je in een maandje dus wel weer een paar kilo bijgekomen, @Lisaatje-28. Wat vind je daarvan? Wat deed het met je toen je dat getal op de weegschaal zag staan en wat doet het met je als je in de spiegel kijkt, je kleren aandoet et cetera?

7 nov 2022, 18:11, B
28

Wrm verwijderen de moderators steeds de reacties? Mensen geven gwn antwoorden…

7 nov 2022, 21:11, Spqr
29

Ik heb ze niet gelezen maar wordt aankomen verheerlijkt en is dat aanzetten tot ongezond gedrag?

Zoiets zou ik me voor kunnen stellen

8 nov 2022, 22:11, Rachel
30

Nee, lisaatje vertelt gwn hoe het gaat, en dat haar kleding een beetje strak zit, zie nergens een verheerlijking van aankomen ofzo.

8 nov 2022, 22:11, Spqr
31

@lisa ik schreef een maand geleden dat ik het zo knap vind hoe je er over schrijft omdat ik het best lastig heb met mijn lijf en gewicht. Ik heb een hele lieve vriend die er qua uiterlijk niet mee zit maar wel qua gezondheid maakt hij zich zorgen om mij.

Merk jij nog niks van anders naar jezelf kijken ? Ik vond en momenteel weer vind het vreselijk als mijn kleding te strak zit. Dat ik nieuwe kleding moet kopen in een grotere maat.

Heb jij daar geen moeite mee? Koop jij zelf je kleding of moeten je ouders dat betalen! Die van mij hebben dus gezegd dat als ik me maar volvreet ze echt geen nieuwe kleding blijven kopen voor me. Hoe zit dat bij jou

@spqr geen idee dan. Misschien kan een mod hier antwoord geven

9 nov 2022, 01:11, Rachel
32

@Rachel wat rot om te lezen dat je ouders je eetprobleem beschouwen als jezelf simpelweg ‘volvreten’. Als het dat was, zou je daar na erover een paar keer vermanend te zijn toegesproken wel mee zijn gestopt volgens mij. Ontzettend rot dat je ouders dat niet lijken te begrijpen en dat helpt natuurlijk niet mee bij het eten en het emotionele voor jezelf onder controle krijgen of het wat voller zijn accepteren. Dat ‘volvreten’ is min of meer natuurlijk wel wat @Lisaatje-28 doet. Misschien dat haar berichten daarom worden verwijderd. Ik heb haar reactie op mijn vragen nog wel kunnen lezen en die antwoorden waren niet verheerlijkend, maar ze beschreef wel dat ze het aankomen juist wel wat vindt hebben. Ik stelde mijn vragen dan weer omdat ze eerder nog leek te twijfelen over haar keuze, maar die eerdere twijfel lijkt, als het allemaal klopt wat hier gepost wordt natuurlijk, nu weg te zijn.

9 nov 2022, 07:11, B
33

@b het is thuis ingewikkeld en ik kom er op het moment ook zo min mogelijk. Mijn ouders betalen bv ook mijn verzekering (vanaf 1/1 wil ik dat zelf doen) en hebben het hoogst mogelijk eigen risico en zelfs nog liever zouden ze niet verzekerd zijn. Hulp kost dus geld en dat betalen voor iets als stoppen met teveel eten vinden ze onzin. Ze willen ook niet dat ik hulp zoek. Er is in de kerk wel iemand met wie ik kan praten enz.

Ik hoop dat Lisa een verstandige keus maakt want de kilo's gaan er niet vanzelf weer af

9 nov 2022, 12:11, Rachel
34

Hoi Lisa, 77 kilo is gelukkig nog niet heel zwaar maar je bent al wel behoorlijk wat aangekomen in korte tijd. Kun je dit aan je lichaam merken? Ik doel dan op de negatieve gevolgen ervan. Ik heb geen idee meer of ik met 77 g ergens last van had want dat is 52 kilo geleden ik kan het nu met moeite onder de 130 houden. Ik doe daar echt enorm mijn best voor om niet nog meer last te krijgen.

10 nov 2022, 01:11, Maan2004
35

Hey @lisaatje-28 hoe gaat het nu?

7 dec 2022, 06:12, Spqr

Reageer

Wil je een bericht ontvangen als er een nieuwe reactie is?
Login of registreer