IJzer tekort?

Heyy,
Ik ben Dabby (afk. van mijn naam) en ik ben 13 (bijna 14 in okt) en ik heb een klein probleempje...
Ik heb ijzer tekort (dat denk ik). Meestal heb ik er helemaal geen last van, maar soms(na het douchen vooral) kan ik moeilijk ademen en klopt mijn hart heel snel, ik heb dan ook last van een ruisend geluid in mijn oren en hevige hoofdpijn.
Ik ben ook nog al ongesteld geweest, dus verlies ik nog meer bloed.
Ik eet ook best weinig vlees (ik ben er niet echt zo fan van).

Nu dat je genoeg weet over me...
MIJN VRAAG IS:
Wat kan ik doen zodat ik er minder last van krijg?

31 jul 2020, Dabby


Reacties

plaats reactie
1

Ik zou zo snel mogelijk naar een arts gaan hiervoor en je op tekorten testen, het kan ook meerdere tekorten zijn en het is een mythe dat alleen in vlees ijzer zit. Noten,groente(spinazie,rucola en boerenkool bijv) ,volkorenproducten( denk aan brood) ,fruit,ei ,peulvruchten, roggebrood,tahin, zaden en pitten. In Spinazie,broccoli,linzen, gebakken aardappel, cashewnoten, pure chocola.sojabonen,kikkererwten en snijbiet bevatten meer ijzer dan vlees. Meer ijzer eten is het antwoordt als je ijzer tekort hebt, een diëtist kan ook hierbij helpen. Het kan ook mogelijk een allergie zijn waar je last van kan hebben. Maar test het! Ook je verzorgers/ouders inlichten is van belang! Succes zeg maar als je meer tips wilt.

31 jul 2020, 16:07, juliatje.
2

Bedankt, Juliatje,
nu weet ik wat ik zou kunnen doen. Ik ga het zeker testen
En ja, mijn ouders weten hiervan!

Liefs,
Dabby

31 jul 2020, 17:07, Dabby
3

bedankt, mooi dat ik kon helpen

1 aug 2020, 08:08, juliatje.

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.