Hulp met mezelf accepteren / dik

Hoii..

Ik vind mezelf helemaal niet mooi.. ik struggle al Mn hele leven met mijn lichaam. Ik ben 13 jaar {over 2 maandjes 14} en ik ben 1.69 ong lang.. maar ik had me al best lang niet gewogen omdat ik het eeeecht niet durfde, maar nou ga ik op wintersport in deze vakantie dus moest mijn moeder voor de ski’s mijn gewicht weten, ik durfde echt niet maar toen ging ik op de weegschaal staan en het was 83,6 kilo... dat is zooooo veel. Maar opzich ben ik niet heeel dik ofso en iedereen zegt ook altijd dat k niet te dik ben enso. Maar k schrok hier echt van.. ik vind mezelf zooooo lelijk.. ik kan dr echt niet mee omgaan nu. Ik weet niet wat ik moet doen, want het is wel dat ik heel veel sport en best veel spier massa heb.. maar dan nog, ik vind t nu echt zo erg dat ik echt liever nooit meer Mn huis uit kom.. kan iemand me helpen...?

7 feb 2018, Laura


Reacties

plaats reactie
1

Je zit idd. te hoog in je gewicht, dus je aanname klopt.

Nu je dit weet, kan je twee dingen doen: vechten of vluchten. Vluchten (zoals niet meer je huis uit willen komen), lijkt de beste optie, maar is dit beslist niet.

Juist door te vechten, maak je jezelf sterker. Krijg je meer status en aanzien van je vrienden, wat je zelfvertrouwen voedt en zo je aantrekkelijkheid vergroot. Dit resulteert weer in een hogere eigenwaarde, wat je weer gelukkiger maakt.

Dus, kijk eens kritisch naar je voeding. Zit er (ongemerkt) niet toch te veel koek, snoep, chips, cake, taart, ijs, frisdrank (ook light/zero!), vruchtensap uit pak, = allemaal extra's, in je voeding per week? En vraag degene die bij je kookt thuis, om i.p.v. gewone rijst quinoa of bulgar te gebruiken en i.p.v. gewone pasta bijvoorbeeld boekweitpasta en i.p.v. gewone aardappel de bataat-aardappel. Naast te veel extra's, kunnen gewone rijst, pasta en aardappels immers ook flinke dikmakers zijn.

Kijk verder of je wat meer beweging kan meepakken. Iedere dag een half uurtje (buik)spieroefeningen voordat je naar school gaat doet een hele hoop. Ook wat extra trappen lopen op school (voor of na lestijd of in de pauze), helpt zeker mee. Je kan ook vragen of je zo'n activity tracker (sommige zijn helemaal niet zo duur) mag hebben. Deze kan je omdoen en zo kan je goed bijhouden hoeveel stappen je per dag zet. Dit stimuleert enorm om extra stappen te zetten!

Wanneer je regelmatig met de tram of bus reist, kan je bijv. ook een halte eerder uitstappen dan waar je eigenlijk moet zijn en deze halte vervolgens lopen. Als je dit zowel heen als terug doet, heb je toch mooi twintig minuten bewegen extra te pakken die dag! Ook een extra blokje omlopen als je naar huis loopt of wanneer je de hond uitlaat (mocht je die hebben), help absoluut. Uiteraard is bewegen met/voor een (spel)computer natuurlijk ook goed! Dus als je een Wii, KiNeckt of bijv. Xbox met dansmat hebt, kan deze natuurlijk ook (wat langer) gebruiken om aan je (extra) beweging te komen!\

Succes!

8 feb 2018, 12:02, Timo
2

je bent niet de enige van 13 die iets van 80 kilo weegt ik weeg dit ook

8 feb 2018, 12:02, SecretGirl
3

Een van me beste vriendinnen is 1.73 en 83 en moet 25 kilo kwijt van haar ouders.

8 feb 2018, 18:02, Eva🎆
4

Hee,

Ik weet denk ik wel hoe je je voelt. Ik ben denk ik ongeveer het zelfde. Zelf ben ik nu ook bezig.
Ik eet in de ochtend twee boterhammen op elkaar met chocopasta en een glaasje optimel.
Dan heb ik mijn eerste pauze op school is zijn belvita koekjes, dat zijn van die ochtend bisquits. Vervolgens heb je de tweede pauze, dan eet ik twee sneetjes op elkaar met kaas.
Als school dan klaar is, en ik ben thuis rond 16u. Dan pak ik een appel, en ‘s avonds gewoon eten wat de pot schaft. Zelf ga ik 1 x in de week sporten. (Tussendoor veel water drinken)
En inderdaad wat Timo zegt, goed blijven bewegen, minstens een uur per dag.

Ik wil dat je weet, dat je je niet hoeft te schamen, hoe dun of zwaar je ook bent.. jij bent mooi op jouw manier! En als mensen iets niet mooi vinden, zijn ze alleen maar jaloers! Jij bent uniek!
Wees blij met jezelf, want je hoeft je niet zo te voelen! Je bent geweldig! Blijf jezelf en dan komt alles goed, belooft!

Heel veel liefs,
Luna

11 feb 2018, 22:02, Lunaaa_x
5

Lieve Luna, dat is echt weinig. Als iedereen dun, blond, lang was hoe saai was het dan? Je bent goed zoals je bent, je lichaam is toch normaal. Sommige hebben 3 benen, die zouden liever dik willen zijn.

12 feb 2018, 12:02, Eva🥥
6

Hee Eva,

Sorry maar wat bedoel je precies? Wat is weinig volgens jou? Sorry xo

12 feb 2018, 21:02, Lunaaa_x
7

Oh dat je te weinig eet. Maar je bent gewoon goed zoals je bent. 💙

13 feb 2018, 10:02, Eva🥥
8

Hee,

oh sorry, dat begreep ik niet. Maar als ik zo jou antwoord lees, daarvoor dan zegmaar over dat weinig vinden, komt het bij over dat je ons allebei best stevig vindt, misschien klinkt dat bij mij in mijn oren zo, maar ik neem aan dat jij dat anders bedoeld aangezien jij vindt dat iedereen mooi is op zijn/haar manier.

Heel veel liefs

13 feb 2018, 15:02, Lunaaa_x
9

Hee lieve Luna, ik ken je niet ik weet niet of je stevig bent. Ik reageer wel veel op topics over bmi, maar ik denk niet dat je dik bent als ik je bericht zo lees. Ik eet best veel, zelfs iets meer als gemiddeld, maar ik ben te dun. En ja iedereen heeft iets moois in zich. Ik vind bijna iedereen mooi, en dik is voor mijn echt niet lelijk. Ik vind zulke dunne mensen echt niet mooi. Misschien vergelijk jij je.
Maar die modellen zijn bewerkt, waar uren tijd in is gestoken. Ze maken hun dunner, dun huid gladder, en de ogen groter. In het echt zijn hun heus niet zo mager. Ik denk niet dat je dik bent hoor. Maar bedankt voor je lieve bericht. 🍀💜💙

13 feb 2018, 17:02, Eva🥥
10

Hi naamgenoot!!

Het is nu al wat later hoe is het nu? Ben je gaan afvallen of niet? Ik ben zelf ook wat dikker. (zelfs aan het aankomen) Er zijn genoeg jongens die van dikke meisjes houden hoor!

27 mrt 2018, 15:03, Laura123

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.