Hoe moet ik stoppen met emotioneel eten?

Hey,
de hele zomervakantie at ik heel gezond en sportte ik en at af en toe een paar keer friet, nu dat school begonnen is kom ik thuis moe en ook gestressed, ik eet een gezonde lunch, maar heb nog steeds heel hooongeeerr en wil de hele tijd suiker eten, dat heb ik dus ook gedaan en ik voel me zo schuldig en dan binge ik ook. Kan iemand me helpen dat ik stress kan bestrijden op anderen manieren behalve met eten?

27 aug 2020, nakd


Reacties

plaats reactie
1

Ik heb echt precies hetzelfde! Op school alles gezond en met mate en zodra ik thuis kom heb ik een hongerrr en dan eet ik alleen maar suiker idd. Ik moet een manier hebben om daar vanaf te komen! Jij ook?

27 aug 2020, 20:08, Lauke
2

Dit heb ik ook. Ik sport veel en eet gezond maar als ik thuis kom eet ik alles wat los en vast ligt. Als ik veel suiker eet vergeet ik mijn zorgen. Ik heb volgens mij geen overgewicht ofzo ik weeg 52 , ben 170 en ben 14 jaartjes jong. Ik eet niet alleen dingen met suiker maar ook losse suiker. Ook bijt ik nagels, een keer wou ik stoppen met nagelbijten maar toen begon ik met suiker te eten. het resultaat was verschrikkelijk want ik stresste me kapot, ik at elke dag super veel suiker en ik beet na een week weer nagels.
Maar hoe stop je stress zonder dat ik iets ergers ga doen dan eten of nagelbijten.

27 aug 2020, 22:08, kaily
3

Misschien komt het omdat je te weinig energie binnen krijgt op school. Als je dan thuis komt heb je honger en dan ga je bingen.
Misschien op school een boterham extra eten of juist als je thuis komt.

27 aug 2020, 22:08, Lotte435
4

@Lotte435:
Goed advies om meer te eten tijdens je hoofdmaaltijden, maar nou net geen boterhammen ;). Dit zijn immers juist koolhydraten en te veel koolhydraten verstoren allerlei regelstoffen in ons lichaam, wat juist honger en eetbuien in de hand werkt.

@Kaily:
Je hebt zeker geen overgewicht idd.

@Nakd:
Zorg dat je veel eiwitten eet tijdens je ontbijt en je lunch, soms ook gecombineerd met omega 3-vetten (vette vis, algen, lijnzaad, etc.) en beperk de hoeveelheid koolhydraten uit granen. Een beperkte bron aan goede koolhydraten uit granen (amarant, boekweit, haver, volkorenproducten, quinoa, zilvervliesrijst, etc.) bij één hoofdmaaltijd heb je nodig voor de vezels, maar dit hoeft dus niet bij alle drie de hoofdmaaltijden. Eet minimaal één hoofdmaaltijd zonder koolhydraten uit granen, bij grote voorkeur het ontbijt. Leer jezelf aan om te ontbijten met groente en eiwitten, zonder giga koolhydraatbron. Dus geen koek, snoep, chips, cake, taart, ijs bij je ontbijt, dat snap je wel, maar ook geen brood, broodjes, muesli, cruesli, cornflakes, havermout of suikerrijk fruit bij je ontbijt. Suikerrijk fruit is o.a. ananas, banaan, rood/gele appels, mango, druiven, kersen, etc. Een gezond ontbijt is bijv. een groene smoothie, een groenteomelet (boerenomelet) of een salade. Als je je ontbijt omgooit, zal dit heel erg helpen tegen het hongergevoel en de drang naar suiker later op de dag.

Mocht het toch nog gebeuren kan je op het moment zelf een groot glas (lauw)warm water nemen met een lepel kaneel erdoor. Door te drinken verminder je je eetlust: de prikkel voor honger en dorst naar je brein is dezelfde en het (lauw)warme water remt je eetlust nog eens extra. De kaneel neemt de trek in zoetigheid weg.

Hier nog een paar andere tips:
- Poets je tanden, neem suikervrije Smint of pepermunt (geen kauwgom!): frisse mintsmaak helpt tegen zoettrek.
- Zie wat je eet: eet nooit suikerhoudende producten rechtstreeks uit verpakkingen. Je kan dan namelijk minder goed bijhouden hoeveel je precies hebt gegeten en het is dan makkelijk om te veel te eten. Als je een zak chips voor je neus hebt liggen, gebeurt het maar al te vaak dat je het gevoel hebt dat hij nog halfvol zit, maar dat hij bij het graaien al leeg blijk te zijn. Resultaat: teleurstelling en de drang om nóg een zak chips open te trekken.
- Eet gekruid eten (in plaats van gebruik van zout).
- Ga bewegen! Wanneer je beweegt is je hypothalamus niet actief. Je hypothalamus is het onderdeel in je hersenen dat het hongergevoel afgeeft.
- Zoek afleiding als je lekkere trek hebt: zet muziek op, bel of app een vriendin of ruim je kamer op. Doe er alles aan om je op iets anders te concentreren dan jouw lekkere trek. Geef in ieder geval nooit zonder slag of stoot toe aan eetbuien.
- Eet langzaam: hoe langzamer je eet hoe sneller je verzadigd bent (dat je lange tijd geen honger hebt).
- Eet alleen eten dat wat je proeft: als je niet meer proeft wat je eet, stop dan met eten.
Succes!

28 aug 2020, 02:08, Timo
5

Hier wat anti stress tips
Tip 1 Mediteer.
Tip 2 Slaap 8 tot 10 uur per dag.
Tip 3 Gebruik rood licht in plaats van blauw licht in avond met schermen.
Tip 4 Ga naar therapeut
Tip 5 Ga natuur in.
Hier wat antieetbui tips
Tip 1 Maak een motivatielijst
Tip 2 Vraag anderen om hulp
Tip 3 Maak van eten een special moment.
Tip 4 Eet met je verkeerde hand.
Tip 5 Beloon jezelf met non food dingen bij een overwonnen eetbui.
Tip 6 Zet gezond eten in het zicht en ongezond eten buiten het zicht. Succes zeg maar als je meer advies wilt.

29 aug 2020, 17:08, Juliatje.

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.