Hoe groot is een eetbui

Ik denk dat ik eetbuien heb maar vaak denk ik ook dat ik me aanstel en gewoon minder moet eten. Maar ik schaam me voor wat ik dan eet maar ik zou het nog erger vinden als ik zeg dat ik eetbuien heb en het is niet zo omdat mensen dan denken dat ik aandacht wil.

Is dit wat ik heb nou een eetbui of lang niet en moet ik zoals m'n moeder zegt gewoon wat minder snoepen en me niet zo aanstellen?

4 voorbeelden
Of misschien is het een wel een eetbui en het ander niet. Ik vind het ook lastig omdat je bij die zelftests in moet vullen of en hoeveel eetbuien je hebt en straks doe ik het verkeerd

1) Een hele zak chips, een zak met 10 witte bolletjes en een pot AH eigen merk chocopasta

2) een emmertje tomaten, Toen nog twee appels maar die drang of waas blijft want dan gaan er toch weer twee pakken koek en een chocoladereep in (
de dag erna een emmertje tomaten 2 zakken chips, twee pakken koek en 4 marsen).
3) 4 tot 6 boterhammen speculoos, 4 beschuiten pindakaas met jam en hagelslag en een stuk kaas
4) een patatje pindasaus, een kroket, frikandel, milkshake, sundae ijsje en m'n 2 boterhammen kipfilet

Hoop dat jullie hier antwoord op weten

31 jul 2020, Lotte435


Reacties

plaats reactie
1

Hoi Lotte435!

ik zou inderdaad wel wat minder eten, en mischien kan je proberen alles te halveren.
Dus in plaats van 4 beschuiten pindakaas; 2 beschuiten pindakaas ( ik eet dit ook dus ik weet dat het heerlijk is lol)

Probeer dat maar eens even!

xoxo,
Dabby

PS: Stay safe!

31 jul 2020, 14:07, Dabby
2

beste Lotte435 die hoeveel heden die je noemt zijn eetbui hoeveelheden. En de veel voorkomende gedachten bij mensen met deze eetstoornis is: ik stel me aan! Dat is niet zo en je hebt wel degelijk een probleem. 180.000 andere mensen in Nederland hebben hetzelfde als jij maar er heerst een schaamte en taboe over deze eetstoornis daarom hoor je er nauwelijks over. Maar mijn tip vraag je vrienden hulp en wees open er over.

31 jul 2020, 16:07, juliatje.
3

Hoi weet je ook waarom je eetbuien hebt? Honger? Dorst? Stress? Frustratie? Iets anders?

31 jul 2020, 18:07, L
4

@l meestal.bij me rot voelen of stress maar vaak weet ik het ook niet

@juliatje dank weer voor je reactie. Er is nu 1 vriendin die het weet. L

@dabby dat is een beetje het probleem. Ik probeer dus juist zo min mogelijk daarvan te eten maar stoppen lukt niet

1 aug 2020, 00:08, Lotte435
5

Ik lig in het ziekenhuis, omdat ik het vertik om te eten. het is Anorexia te noemen, maar ik heb nog geen diagnose gekregen, verpleegsters denken van wel, omdat ik mezelf al maanden uithonger, en alle symptomen heb (ook het zelfbeeld!!). het begon met boulimia bij mij en het is naar anorexia gegaan, dus ik weet wel hoe het zit met eetbuien. mijn eetbuien waren meestal een stuk of 6-12 boterhammen met salami, of pindakaas met hagelslag, of chocopasta. het kan alle kanten op. alleen braakte ik het daarna weer uit. dat waren vreselijke tijden, zeg.

17 apr 2021, 19:04, Eva
6

@Eva. wat is boulimia in godsnaam?

22 apr 2021, 12:04, None
7

google het maar voor meer info
Boulimia nervosa, ook bekend als boulimie is een psychiatrische ziekte, een eetstoornis simpel gezegd, waardoor een persoon terugkerende eetbuien heeft gevolgd door een of meerdere van de volgende, opzettelijke handelingen die de opname van het voedsel compenseren en gewichtstoename dan verhinderen.
Maar elk persoon ervaart de eetstoornis anders.

22 apr 2021, 15:04, juliatje.
8

dankje juliatje

22 apr 2021, 17:04, None
9

@None Sorry voor mijn late reactie, maar boulimia is wanneer je een vreetbui hebt, en vervolgens het uitkotst, of laxeermiddelen gebruiken of extreem sporten in hoop om niet aan te komen

27 jul 2021, 17:07, Eva
10

Even een vraagje, ik moet maandag naar de diëtiste van de huisarts omdat ik wat te zwaar ben en nu moet ik een vragenlijst invullen met de vraag of ik wel eens hoeveelheden eet die meer zijn dan andere mensen zouden eten en of ik eetbuien heb. Ik had eigenlijk nee ingevuld want ik heb dat idee ook nooit gehad en ben er ook nooit op aangesproken maar vond het aan de andere kant ook lastig om het te beoordelen. Als ik hier lees dan denk ik, dat is geen eetbui maar als ik dan precies lees wat de vraag is of het meer is dan andere mensen dan is het weer ja en ik kan ook niet stoppen voor de zak/verpakking leeg is. Kan iemand mij uitleggen of onderstaande voorbeelden onder eetbuien vallen.

Alvast bedankt.

1) ontbijt van 3 boterhammen hagelslag met daar achteraan een banaan en een appel en dan bijna gelijk m'n tussendoortje wat begint met 2 stroopwafels maar uiteindelijk het hele pak wordt.

Ik dacht geen eetbui want 3 bh is normaal, fruit kan altijd en iedereen eet wel eens een pak stroopwafels als hij daar trek in heeft.

2) avondeten wat de pot schaft met gelijk na het eten in m'n kamer een grote zak Engelse drop en ongeveer een half uur later een koekje bij de thee en vaak nog stiekem als ik naar boven ga nog wat koekjes en heel soms ook nog 2 of 3 portie zakjes chips

Hier dacht ik het is misschien wel veel in 2 uur maar avondeten en het koekje zijn standaard. Iedereen eet wel eens drop en wat meer als hij daar trek in heeft en die 2 of 3 portiezakjes zijn geen eetbui.

Er zit wel het gevoel achter dat het op moet en minder nemen lukt niet goed maar in mijn ogen zijn het vooral slechte keuzes en veel op elkaar gepropt.

7 aug 2021, 11:08, Maan2004
11

Een eetbui is als je meer dan 5000 calorieën snel achter elkaar eet, dus laten we jouw lijstje doorlopen
1) 3 bh met hagelslag is rond de 500 kcal, appel en banaan rond 100, een pakje stroopwafels 2000: in totaal 2600kcal, wel meer dan een persoon per dag moet hebben, maar nog geen eetbui.
2)een avondeten is gemiddeld 300-500 calorieën, dus ik neem 400 als het middenpunt. Wat koekjes is een duizend calorieën, de zak drop 2700 kcal, en de chips ongeveer 800 kcal. In totaal dus 4800-5000 calorieën, net geen eetbui, maar wel dichtbij.

7 aug 2021, 19:08, Anoniem
12

Hee Maan, hoe vaak komt dit voor, en hoe vaak gecombineerd? Als dit voorbeelden zijn van dingen die ooit een keer voorbij zijn gekomen dan is het niet noemenswaardig, maar als het iets is wat vaker terugkomt, maandelijks, wekelijks of misschien dagelijks of vaker in een week, ik denk dat het dan goed is om het wel te melden. Het kan iedereen overkomen dat die zak chips ineens op is, een pak koekjes leeg is of wat dan ook, maar normaal is het niet als dat vaak zonder aanleiding terugkomt, je flink aankomt en je daar iets aan wil doen. Omdat je best wel veel bent aangekomen, en een oorzaak in dit soort dingen mede kan liggen in dit soort terugkerend eetgedrag, is het goed om het wel te noemen. Zo’n diëtist wil het alleen maar weten om een goed werkend plan van aanpak voor en met je op te stellen. Als je dit dan niet noemt, terwijl het een valkuil van je is, dan kan daar dus ook geen rekening mee worden gehouden. Voordat je het weet ga je een traject in, doe je veel moeite maar werkt het toch niet omdat jullie dit niet ondervangen hebben. Is het niet belangrijk, jullie gaan het vast toch nog wel bespreken, dan neemt zo’n diëtist dat simpelweg niet mee. Dus: met open vizier de vragenlijst invullen, hoe confronterend het ook is.

7 aug 2021, 22:08, Bas
13

@anoniem bedankt voor je reactie ik had juist begrepen dat er geen kcal regel was bij een eetbui maar gaat om hoeveelheid en gevoel.

@bas bedankt voor je reacties. Confronterend, hard maar helpend. Daar heb ik meer aan dan pappen en nathouden.

Het was eerst af en toeaar des te zwaarder ik werd des te vaker het voorkwam. Helemaal in de avond is het eerder regel dan uitzondering.

8 aug 2021, 00:08, Maan2004
14

Heyy
Beetje late reactie misschien maar oke
Ik heb zelf anorexia nervosa maar heb de laaste tijd soms ook eetbuien die ik dan ook wel compenseer
Maar het gaat hier dus niet over mij
Het belangrijkste om te weten of het echt een eetbui is, is de manier hoe het voelt
Voelt het echt alsof je bijna een black-out hebt?
Je het amper kan herinneren, het gewoon zo snel gaat en je eet heel snel meestal heel veel zonder er echt over na te denken en zonder te kunnen stoppen?

16 okt 2021, 21:10, Isaura<3
15

Hé Laura, dat is het inderdaad.

16 okt 2021, 21:10, Lotte435

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.