Heluuuuup meee😭

Hey lieve mensen,

Ik zet liever niet mijn naam eronder want wie weet ziet iemand het. Maar oké:

Op mijn 11e hebben we testen moeten doen. Omdat ik de antwoorden die fout waren grappig vond heb ik die bewust verkeerd ingevuld. Alleen wist ik toen niet wat voor grote gevolgen dat zou hebben. Ik kreeg praktijk advies! Ik was er stil van, eerst omdat ik me dom en gehandicapt voelde. (Mensen voel je niet zo! Dat was alleen wat ik voelde) Ik moet naar special onderwijs. Ik leerde heel veel voor vmbo en ook de havo. Toch moest ik ondanks ik me best deed en mensen eigenlijk wisten dat ik hoger kon, naar die ** school. Ik dacht dat het kort zou duren, maar al 4 jaar zit ik te huilen, en verdrietig en woedend op die school. Ik haalde altijd dikke voldoendes!

Ik ben woest op de leerkracht, niemand wil me helpen, en allemaal hebben ze belachelijke uitspraken. Maar ik heb zoveel haat naar mijn ouders nu! Ik heb nooit de keus gehad naar welke school ik zou willen. Ik had liever dan perse dat ik naar een ondersteunde school zou gaan met vmbo of havo. Als ik hoger wilde, zou ik me uiterste best doen! (Wat ik ook deed, en lukte) Voor praktijk hoefde ik niet mijn best te doen.

Al die tijd zien mijn ouders me lijden, de leraren ook, en niemand doet iets. Ik ben er kapot van, en ik heb nooit de keus gehad naar welke school.

Vmbo heeft ook zoveel leuke vakken. Ik heb die niet eens! Ik heb alles wat veel te makkelijk is, ik leer ** niks!!! En vmbo heeft veel meer vrije tijd, maar ik heb dat ook al niet.

Dan mag ik ook niet met de fiets naar school, maar moet ik met de bus.

Ik breek gewoon, ik zou hier heel lang last van houden. Ik heb geen zelfrespect en vertrouwen. Dat mensen me dit aan doen.😭
**

Ik ben jaren kapot, en me ouders weten dat havo me beter zou maken. Ik zou daar gelukkiger zijn. Meer klasgenoten, met de fiets, leukere vakken, meer leren. Dat hoort bij mijn.

Kan iemand me alsjeblieft helpen? Ik weet het echt niet meer.

Owh en lieve mensen ik vind jullie als je praktijk doet niet dom! Alleen mezelf, omdat dit niet bij mijn past.

** Dit bericht is aangepast door de moderator.

16 jan 2020, Grootste fout😭


Reacties

plaats reactie
1

Btw ik huil echt elke dag! Dit is echt elke dag gewoon! Al jaren.😭

16 jan 2020, 21:01, Grootste fout😭
2

Heftig verhaal.

Zoals ik het zie heb je twee opties: óf je gaat je hard maken dat je zo snel mogelijk naar een vmbo-opleiding wil. Je gaat dit tegen iedereen fanatiek zeggen: je ouders, je mentor, je decaan, andere mensen binnen jouw school etc. en als die allemaal niet willen luisteren, ga je partijen buiten jouw school fanatiek bellen en mailen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de onderwijsinspectie en het ministerie van onderwijs. Áls iemand dan naar je wil luisteren, zal je waarschijnlijk een toets moeten doen om te laten zien dat je vmbo-b of -k aankan. Via sites/apps als Squla en extraas.nl kan je oefenen voor deze toets.

Helaas zal je wanneer je slaagt voor deze toets dan waarschijnlijk pas met het nieuwe schooljaar kunnen instromen op het vmbo en waarschijnlijk in een niet al te hoog jaar. Een vmbo-opleiding duurt 4 jaar. Waarschijnlijk zal je instromen in het tweede of derde jaar van zo’n vmbo-opleiding. Dus als je met al deze bovenstaande moeite dan eindelijk op een vmbo kan komen, moet je alsnog 2 of 3 jaar die opleiding volgen om tot een diploma te komen, net zoveel als je nu dus nog zou moeten binnen je praktijkschool.

Daarom lijkt mij optie twee beter: hoe k*t het ook is toch je huidige opleiding af te maken, zodat je over 2,5 jaar echt zeker een diploma hebt. Met dit diploma van je praktijkschool kan je je dan inschrijven voor een mbo niveau 1-opleiding. Dit klinkt heel erg laag, maar bedenk dat als iemand zich voor een mbo niveau 4-opleiding inschrijft (bijv. iemand met een vmbo-t-diploma), ook gewoon bij niveau 1 moet beginnen. Bij veel mbo-opleidingen is niveau 1 gewoon het eerste jaar van de opleiding en niveau 2 het tweede en zo verder. Door je in te schrijven voor een niveau 1-opleiding en deze in de normale tijd af te ronden, kan je dus zonder tijdsverlies doorstromen naar niveau 2 en daarna 3 en daarna 4 als dit lukt. Je bent dus niet meer tijd kwijt wanneer je je inschrijft op een laag mbo-niveau. Het enige verschil is dat jij dan elk jaar een apart diploma ontvangt, waarmee je kan aantonen dat je dat niveau heb gehaald, terwijl iemand die zich rechtstreeks kan inschrijven voor niveau 4 maar één diploma haalt helemaal aan het einde van die opleiding.

Er is dus hoop!! Als jij straks je mbo niveau 3 of misschien wel 4-diploma haalt, kan je bij heel veel bedrijven een goede en leuke baan vinden. Hier kan je heel gelukkig van worden en zo een heel leuk leven hebben! Niemand zal dan meer vragen langs welke weg je dit diploma hebt gehaald.

Hou dit doel dus voor ogen, hoe k*t het nu ook is: er is altijd een uitweg. Er is altijd licht aan het einde van de tunnel. Hou dit doel dus duidelijk voor ogen. Schrijf het op. Ga alvast googelen welke mbo-opleiding je zou willen gaan doen. Print deze info uit. Maak je doel concreet en tastbaar. Zo weet je waar je naartoe werkt, waardoor je huidige ellendige situatie ook beter volhoudt. Deze situatie gaat voorbij, er komen na deze opleiding altijd weer betere tijden!!
Sterkte!

17 jan 2020, 01:01, Timo
3

Hayy,
Mijn zus zat op mavo en toen ging ze naar de havo zonder naar de tweede te gaan

17 jan 2020, 18:01, Hghh
4

Ik denk dat als je schoolresultaten goed genoeg zijn je dan echt wel een niveau hoger mag doen en als je dit echt wilt zou ik ervoor gaan. Maar bedenk een schooladvies is niet 'alles' in het leven je kan je hele leven door leren dus je hebt echt de tijd.

17 jan 2020, 21:01, Juliatje.
5

Heeeyy
Wat een kut verhaal ik had hetzelfde meegemaakt. Sterker nog ik ging naar de Havo

Van praktijk naar havo ik had keihard doorgeleerd en alles was eigenlijk goed gemaakt en ik wou het echt heel graag en ik zit nu hier geef niet op!!! ❤️❤️❤️

Timo, Julia en ik en anderen steunen je!❤️

18 jan 2020, 08:01, Emma
6

Als jij weet wat je kan en wil moet je het doen! Als je school niet wil meewerken en je ouders niet, zoek dan anderen. Ik geloof in je! Als je havo wil en kan, lukt het je misschien na testen. Ga nergens vanuit. Ik help je wel.❤️

19 jan 2020, 13:01, Anna
7

Hay lieve mensen thx! *Mijn ouders en school doen allemaal weer ** en ik moet naar het mbo. Ik * hoef die mensen nooit meer te zien.* Mijn ouders willen ook niks doen.

* Dit bericht is aangepast door de moderator.

22 jan 2020, 11:01, Grootste fout😪
8

Waar ga je heen? Het heeft echt geen zin om onder een brug te wonen, veel ste koud. Miss kan je een weekje naar je vriendin of fam. Ik snap dat je boos bent op iedereen zowat maar onthoud, we zijn altijd mensen die om je geven. (Zoals ik x ookal heb je nog nooit gezien.
Miss kan meditatie helpen om rustig te worden.
Zoek eens op Internet naar je gits

22 jan 2020, 13:01, D💞
9

Beste, Grootste fout weglopen heeft geen nut je probleem verdwijnen niet, maar de havo en vwo zijn mischien statussymbolen maar je bent niet dom als geen havo of vwo doet, ik weet niet wat je wil worden maar je kan na mbo ook hbo gaan doen en daarna naar universiteit gaan maar bedenk er zijn meer dingen in het leven dan diploma je kan ook gewoon na je middelbare school gaan werken

22 jan 2020, 14:01, Juliatje.
10

Lievedssss bedankt! Lief dat jullie om me geven! Maar ik ben er klaar mee. Ik wil me familie en school nooit meer zien en misschien gaan ze het dan eindelijk inzien. *
* Dit bericht is aangepast door de moderator.

22 jan 2020, 15:01, Grootste fout😪
11

Luister je hebt altijd problemen met bepaalde mensen hoe vervelend het is en of je het wil of niet ook is strafbaar om iemand verborgen te houden voor de politie. Ik wens je sterkte en hoop dat je de juiste keuze maakt.

22 jan 2020, 17:01, Juliatje.
12

Hallo lieve mensen,

Ik heb nu iemand waar ik mijn problemen tegen vertel. Maar diegene vraagt ook zo van “ken jij al de tafels” alsof ik niet serieus word genomen. (Ik weet niet of het word of wordt is)
Ik ga naar de politie om mijn ouders aan te geven. Maar ook mijn broer denk ik, hij slaat mijn vaak (voor de lol, zonder enige ruzie) en hij dwong mijn om seksuele dingen te doen, en bedreigde mijn.

Ik heb een school dat als je tienen haalt nog steeds daarop thuis hoort, dus als je te slim bent verzinnen ze wel iets.
Ook zeiden ze dat als ik naar een leuke school zou willen eerst zelfvertrouwen moest krijgen, dat kan jk nooit op deze school! Zegt genoeg! Mijn leraar heeft mijn te vaak geketst, en hij liegt veel. Ik ga bij dr politie het verhaal vertellen en daarna weglopen.

Liefsss

4 apr 2020, 10:04, E
13

Weetje,
Misschien is het ook goed als ik iemand heb, die mijn wil steunen, maar ook wil helpen.

5 apr 2020, 08:04, E
14

E ik wil je wel steunen. Maar mijn raad is ook om met je problemen de kindertelefoon te bellen.

6 apr 2020, 07:04, Juliatje.
15

Ik kan me goed voorstellen dat je het heel vervelend vindt wat je nu doormaakt. Hoe vervelend ook, probeer iet op te geven of dwars te gaan doen, daarmee los je het uiteindelijk namelijk niet op, hoe machteloos je je nu ook voelt. Voel jezelf ook niet schuldig om die schooltest van toen je elf was. Zo’n test telt mee, maar altijd in combinatie met je andere resultaten. Waarschijnlijk vond je school dus niet alleen om die test dat het toen voor jou het beste was om naar de school te gaan waar je toen naartoe ging. Probeer, nu je daar al een paar jaar zit, alsjeblieft om op een volwassen manier je zorgen en frustraties te bespreken. Ga er niet van uit dat dat binnen een week of maand effect heeft. Maar alleen als jij laat zien dat je volwassen kunt praten over wat je wilt en je volwassen met tegenslagen kunt omgaan dan heb je kans dat het helpt. En ja, natuurlijk moet je dan ook theoretisch wat kunnen. Vraag bijvoorbeeld of je meer theoretische lesstof zou kunnen krijgen, zodat je met rekenen, spelling en grammatica kunt oefenen. Tip wat de d/t’s betreft: verander in je hoofd ieder te vervoegen werkwoord door ‘lopen’. Komt er bij de stam van ‘lopen’ een t bij, dan moet dat bij de stam van andere werkwoorden ook. Zie bijvoorbeeld worden: ik loop/ik word. Loop je?/Word je? Je loopt/je wordt. Ze loopt/zewordt. Loopt ze/wordt ze. Veel succes!

7 apr 2020, 12:04, B
16

Lieve Julia & B bedankt!❤️
Weetje ik heb alles volwassen geprobeerd. Maar juist bij onze school zijn kinderen die: altijd over zichzelf praten & aandacht zoeken, kinderen die zich veel te veel fantasie hebben, kinderen die vaak weglopen of ruzie zoeken, de gelukkige. Ik ben klaar met hun hyprociete gedrag, en die kut praatjes. Maar van alles op welke leeftijd dan ook voel ik mijn schuldig.

Ik wil ook met de kindertelefoon bellen, maar die is vaak bezet.

Hebben jullie misschien nog tips?
Btw, heel lief dat jullie zo meeleven. Straks word ik nog een jaloers kreng.❤️😪

8 apr 2020, 17:04, Eva💖
17

Kunnen jullie misschien mijn naam veranderen naar E? Want op school weten sommige dat ik op dit forum zit, en ik wil niet herkend worden.

9 apr 2020, 09:04, E
18

Je hebt ook andere sites waar je al je hulpvragen via mail kan stellen bijv. 99 gram maar ik weet niet of je nog veel contact hebt met mensen maar ik denk dat het nu de perfecte tijd is om jezelf te ondekken. Bijv. Andere haarkleur of nieuwe inrichting kamer of nieuwe hobby zoeken

9 apr 2020, 14:04, Juliatje.
19

Ja dat ga ik ook doen!😍
Maar ik ken mezelf al wel goed. Maar wel een goed idee.❤️

13 apr 2020, 22:04, E
20

Mooi

14 apr 2020, 11:04, Juliatje.

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.