help zwanger en 16

Hey, ik ben 16 en ik ben 4 weken zwanger. Mijn vriendje is 18 en we hebben nu ruim een jaar. Onze ouders weten dat we seks hebben, hoewel mijn ouders er niet mee eens zijn. Ik doe nu ook 5 vwo en ben bang dat als ik het hou ik door het kind mijn toekomst en die van mijn vriendje verpest. Allebei onze ouders zijn katholiek, dus ik ben heel bang om het ze te vertellen, ik denk dat vooral mijn ouders heel boos zullen worden. Maar anderzijds hebben ik en mijn vriendje deze 'fout' gemaakt, dus tja... Overigens weet mijn vriendje het ook en hij reageerde wel heel lief enzovoort en hij steunt me no matter what, maar ik denk dat hij toch wel liever een abortus heeft.........
Hebben jullie tips...?

27 dec 2018, preggiegirl


Reacties

plaats reactie
1

De kans op complicaties neemt toe naarmate de zwangerschap is gevorderd. In ook sommige gevallen is bij complicaties verdere behandeling in een ziekenhuis nodig.
Hevige bloeding , een bloeding na een abortus is normaal. Maar is de baarmoederhals gescheurd of de baarmoeder geperforeerd, dan is een ernstige bloeding mogelijk. Dan moet je ook melden in het ziekenhuis voor een chirurgische ingreep en bloedtransfusie. Ook bij de abortuspil (Mifepriston) is overmatig bloedverlies de belangrijkste bijwerking naast pijn in de onderbuik, misselijkheid, braken en diarree. Eén op de honderd vrouwen die Mifepriston gebruikt, moet een chirurgische ingreep ondergaan om de bloeding te stoppen.
Beschadiging van de baarmoeder, De abortusinstrumenten kunnen een permanente beschadiging van de baarmoederwand veroorzaken. Blijvende onvruchtbaarheid kan het gevolg zijn. De baarmoeder kan doorgeprikt of beschadigd worden door de abortusinstrumenten en kunnen de baarmoederwand doorboren en dat vooral naarmate de zwangerschap vordert. Dan is een ernstiger chirurgische ingreep nodig, mogelijk zelfs het verwijderen van je baarmoeder.
Beschadiging van andere inwendige organen Wanneer de baarmoeder is geperforeerd of beschadigd, kunnen ook nabijgelegen organen zoals de darm of de blaas zijn geraakt.
Onvolledige abortus - Bepaalde lichaamsdelen van het kindje kunnen per ongeluk na de abortus achterblijven. Bloeding en infectie kunnen het gevolg zijn.
Infectie - Een infectie kan ontstaan bij het inbrengen van medische instrumenten in de baarmoeder, of door onvolledige abortus. Dit kan leiden tot aanhoudende koorts en een langer verblijf in het ziekenhuis.
Sepsis - Een aantal gebruikers van de abortuspil is overleden ten gevolge van een ernstige bloedvergiftiging.
Dood - In extreme gevallen kunnen lichamelijke complicaties - zoals overdadige bloeding, infectie, orgaanbeschadigingen en tegenreacties tegen de anesthesie - tot de dood leiden. Deze complicatie is zeldzaam maar reëel.
Mogelijke andere bijwerkingen:
Risico op zelfdoding tot zes maal hoger dan bij uitdragen zwangerschap (Stakes)
Verdriet na een abortus bij vele vrouwen
Spijt bij 31% van de vrouwen (Elliot institute)
Verhoogd risico op psychische gezondheidsklachten van 81% (Metanalyse dr Coleman)
Gebruik van drugs 5x hoger na een abortus (Elliot institute)
Slaapproblemen bij 36% van de vrouwen binnen 8 weken na een abortus (onderzoek dr David Reardon)
Verhoogde kans op het ontwikkelen van borstkanker na een abortus vóór een eerste voldragen zwangerschap (met diverse Awards bekroonde documentaire Hush)
Na curettage behandeling is er 70% meer kans op een vroeggeboorte van voor 32 weken bij een volgende zwangerchap (AMC)
Bijwerkingen voor het kind
De pijngevoeligheid van het kindje is wetenschappelijk nauwelijks weerlegbaar. Vanaf 7,5e week van de zwangerschap kan het kindje zich terugtrekken bij pijnlijke prikkels.

27 dec 2018, 09:12, juliatje.
2

Hey Preggiegirl,

Wat moet dit een hele moeilijke keuze zijn voor jou en je vriend. Ik kan me voorstellen dat je niet goed weet hoe je nu de beste keuze kunt maken.

Uit je verhaal kan ik niet goed opmaken hoe je weet dat je zwanger bent. Ben je vier weken over tijd en/of heb je een zwangerschapstest gedaan?

Je schrijft dat je ouders (nog) niet weten dat je zwanger bent. Ik zou dit wel met ze bespreken als dit mogelijk is. Als de band met je ouders goed is, zullen ze jou vast willen helpen en steunen om de juiste keuze te maken.

Vraag jezelf ook goed af wat jij graag wil. Om deze vraag voor jezelf goed te kunnen beantwoorden kun je op internet opzoeken wat een tienerzwangerschap allemaal inhoud en wat hoe het tienermoederschap er ongeveer uitziet. Hoe meer je hiervan weet, hoe beter je weet wat jou te wachten staat als je er wel of niet voor kiest om het kindje te houden.

Kortom, laat je goed informeren en praat erover met jouw dierbaren. Samen komen jullie vast tot een goede keuze.

Heel veel sterkte en succes!

Liefs, Amy

27 dec 2018, 13:12, Amyxx
3

Please doe geen abortus, er zijn genoeg opties. Je kunt kijken op LEEF volgens mij heet het zo. Abortus is heel slecht en kan heel veel gevolgen hebben. En bovendien is het moord.

Xxx

27 dec 2018, 19:12,
4

Ja? Is abortus echt zo slecht?

4 jan 2019, 00:01, preggiegirl
5

Beste Preggiegirl,

Iedereen heeft weer een andere mening daarover. Sommigen vinden het moreel gezien slecht en beoordelen het als moord, maar dit hoeft niet zo te zijn. Voor sommigen is abortus juist wel een goede keuze omdat ze het kindje geen goede leefomgeving kunnen bieden om gezond en veilig op te groeien. Het is dus helemaal aan jou of abortus wel of niet de juiste oplossing is voor jou.

Ik raad je sterk aan om hierover in gesprek te gaan met je huisarts. Je huisarts kan je beter begeleiden in dit traject en heeft hier ervaring mee.

Liefs en sterkte, Amy

4 jan 2019, 08:01, Amyxx
6

Ik begrijp dat dit een moeilijke keuze moet zijn voor jou en je vriend, maar ik vind dat jij toch een beetje de keuze moet maken (geen haat naar je vriend) maar het is wel jouw lichaam.

En zoals al eerder gezegd, je kunt altijd nog kiezen voor adoptie. Als je een abortus doet en je bent later wel klaar voor kinderen (30e ofzo) en je houd dan je nieuwgeboren kind in de armen, moet je geen spijt hebben en denken had ik mijn kind maar wel gehouden. Want daar kun je dan niks meer aan doen.

Wat je ook kiest, kies verstandig en zorg dat je er geen spijt van krijgt.

P.S. Ik ben heel benieuwd naar je beslissing, zou je deze later nog op het forum willen vermelden? Mag, is niet verplicht hoor (;

4 jan 2019, 21:01, Weetgeennickname
7

Dag Preggiegirl,

Op de site abortus-info vind je eerlijke informatie over abortus en mogelijke gevolgen.
Mijn ervaring is dat abortus gevolgen heeft en ik ben bang dat dit voor jou ook geldt.
Je schrijft nl. over kind. Daar begrijp ik uit dat je je bewust bent dat het een kind is.
Mijn ervaring is dat abortus gevolgen heeft. Dat de omstandigheden waarom dit gedaan is goed gepraat kunnen worden, maar dat je nooit kunt vergeten dat je een kindje niet geboren hebt laten worden.

Het kindje krijgen heeft ook gevolgen, maar ik heb ontdekt dat leven vreugde geeft en dood verdriet. Dat school toch afgemaakt kan worden en dat blijkt dat door het geboren laten worden van je kindje je toekomst helemaal niet verpest wordt. Het wordt anders, maar niet verpest.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Mocht je inmiddels abortus gedaan hebben en er toch last van hebben of krijgen. Misschien kan je dan eens kijken op de site van Er is Hulp?

Groet, Kimmie

5 jan 2019, 12:01, Kimmie
8

Hoi Preggiegirl,

Er zijn al meerdere reacties geweest op jouw topic. Vanuit 99gram willen jou graag adviseren op de mogelijkheid om hierover in gesprek te gaan met jouw huisarts. Daarnaast willen wij jou ook graag wijzen op de website www.Fiom.nl.

Mocht je er behoefte aan hebben is het ook altijd mogelijk om op werkdagen met ons te komen chatten, wij zijn er van 16.00-18.00 en 19.00 en 21.00 uur.

Groet!
Lara

7 jan 2019, 11:01, Lara
9

Beste preggiegirl, als ik jou was zou ik al lang arbortus hebben gedaan vertel het ECHT aan je ouders en als je een bestie hebt die je vertrouwt. Straks is het te laaaaaaaatt voor een arbortus, kan het wel zielig zijn voor je toekomstige kind, maar hij of zij merkt dat echt niet hoor, want die heeft nog nooit bestaan! Echt die arbortus doen hoor, niks van aantrekken wat je vriendje vindt! Girls just wanna have fun! Een dikke knuffel Anoniempje💖

22 jun 2019, 21:06, Anoniempje💖
10

Geen anti conceptie gebruikt?

23 jun 2019, 17:06, Bikinigek
11

Ik ga het niet hebben over abortus ja of nee, dat is volledig wat jij besluit. Waar je nu door heen gaat is zwaar, hierin is het belangrijk dat jij je keuze wel overwogen maakt en dat wanneer je hulp nodig heb je deze ontvangt.
Je kan altijd naar je huisarts, deze heeft zwijgplicht dus zal het niet aan je ouders doorgeven. Wel kunnen ze helpen in het zetten van de volgende stap. Er zijn verschillende organisaties in Nederland die je verder kunnen helpen afhankelijk van jouw situatie, je huisarts kan je hiernaar doorverwijzen.
Ik zou het je ouders wel vertellen, ja ze zullen boos zijn, misschien teleurgesteld in het begin. Maar uiteindelijk ben jij hun kind en zullen ze vast bijdraaien om je te helpen en om samen tot een oplossing te komen. Mocht dit niet zo zijn, kan je huisarts ook hierbij helpen.
Wat vooral belangrijk is, is niet alleen de lichamelijke hulp maar vooral de psychische hulp. Als jij depressief raakt, ben je alleen nog maar verder van huis.
Ik vind het fijn om te horen dat je vriend nog naast je staat. Ga ook met hem de discussie aan, jullie zullen samen achter de keuzes moeten staan. Hopelijk komen jullie er samen uit :)

2 jul 2019, 21:07, Good luck

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.