Help me (dik)

Ik voel me al heel lang dik. Ik probeer er alles aan te doen om gewoon wat kilo's kwijt te raken, maar het lukt niet. Ben 15 jaar, 170 lang en weeg ongeveer tussen de 66-70. Ik sport genoeg en eet gezond / niet te veel , maar toch werkt dat bij mij niet. Weet iemand hoe dat kan? Of heb je tips voor mij, dan hoor ik het graag

Gr Stresskop

30 mrt 2018, Stresskop


Reacties

plaats reactie
1

Lieve Stresskop, als je nog wat water of koffie thee drinkt val je ook af.
1, Neem de trap.
2, Slaap genoeg.
3, Ga niet stressen.
Iedereen heeft een bouw en ik vind dit niet dik.

30 mrt 2018, 11:03, Eva🍪
2

Timo jij zei :Waar het qua voeding vaak misgaat is dat we in Nederland veel te veel aardappel, witte rijst, witte pasta en 'gewoon' brood eten. Deze producten zijn niet gezond en regelrechte dikmakers!
Dat is echt onzin dat je er dik van word als je een paar broodjes op een dag eet (wel bruin brood)en een paar aardappels op een dag bijvoorbeeld word je echt helemaal niet dik alleen als je er 11 eet ofzo dat is ongezond maar deze producten die jij zogenaamd slecht noemt is onzin ,want in witte rijst zit goede vezels, vitamine B1 en 3 en erg grote hoeveelheden ijzer.Aardappels bevatten veel mineralen: zink, magnesium, kalium, fosfor, en ook calcium. Ook zit er in de aardappel een grote hoeveelheid vitamine C.Zelf is de aardappel rijk aan complexe koolhydraten. Deze zijn in tegenstelling tot eenvoudige koolhydraten zeer goed om af te vallen.Volkoren pasta is wel beter dan witte ,maar witte bevat weinig vetten en eiwitten en dat is ook gezond. Pasta is vrij van cholesterol dus het is erg gezond.Zelf zijn de dingen die jij beter vond ook erg gezond ,maar wat jij slecht noemt is nog niet zo slecht.
Hier nog wat afval tips
Tip 1 Ga naar een huisarts.
Tip 2 Vraag aan iedereen om rekening met eten te houden vanwege je afvalwens
Tip 3 Vul de helft van je bord met groente.
Tip 4 Zoek gezonde recepten op internet op om te maken.
Tip 5 Maak een eetplanning.
Tip 6 Doe een paar keer per week aan cardio oefeningen.
Tip 7 Download een afval app op je telefoon.
Tip 8 Zet gezond voedsel in het zicht en ongezond voedsel juist omgekeerd.
Tip 9 Vraag iemand om mee te doen met afvallen (ook leuker)
Tip 10 Drink elke dag genoeg water en thee op een dag (een paar glazen op een dag0
Tip 11 Beperk je zoutinname ,* en is gezonder voor je.
Tip 12 Eet niet teveel vlees op een dag.
Tip 13 Neem altijd een bootschappenlijstje mee naar de supermarkt dan haal geen onnodige dingen.
Tip 14 Probeer altijd 2-3 uur te wachten voordat je weer iets eet.
Tip 15 Eet ook een paar keer per week noten (dat vult goed)

* Dit bericht is aangepast door de moderator.

30 mrt 2018, 17:03, juliatje.
3

Zeg maar als je meer afval ,gezonde leeftips of sporttips nodig hebt.

30 mrt 2018, 17:03, juliatje.
4

Zo Juliatje, je hebt kennelijk fans hier bij dit forum, want mijn post is gewoon in zijn geheel verwijderd!! Dit, terwijl zo'n beetje alles wat jij zegt NIET waar is en op onderdelen net zo in tegenspraak is met het voedingscentrum (wat hier vaak als allerheiligst wordt beschouwd) als mijn post. Hieronder mijn reactie op jouw bericht (1/2):

“Dat is echt onzin dat je er dik van word als je een paar broodjes op een dag eet”

Zo’n 95% van brood/broodjes dat je in de supermarkt kan kopen is gemaakt van (tarwe)bloem. Tarwebloem bevat een hoge GI-waarde waardoor je de energie die je met dit product binnenkrijgt heel snel in je bloed wordt opgenomen. Hierdoor gaat je bloedsuikerspiegel enorm omhoog. Een te hoge bloedsuikerspiegel is schadelijk voor het lichaam en dus gaat het lichaam deze bloedsuikerspiegel omlaag proberen te krijgen. Dit doet het lichaam door noodgedwongen het stofje insuline aan te gaan maken. Insuline reguleert je bloedsuikerspiegel, maar is wel een noodgreep van je lichaam. Liever heeft je lichaam een constante bloedsuikerspiegel, voornamelijk te bereiken door dingen te eten met een lage GI-waarde. Onder lage GI-waarde wordt verstaan: tot en met 49, eten met een waarde van 50 tot en met 69 dient met mate te worden gegeten en producten met een hoge GI-waarde (vanaf 70) dienen zoveel mogelijk te worden vermeden.

Omdat ons westerse eetpatroon zoveel koolhydraten bevat is het voor het lichaam steeds moeilijker om de bloedsuikerspiegel in balans te houden. Doordat we nu zo veel geraffineerde producten met snelle suikers eten (hoge GI-waardes) en vooral ook doordat we steeds vaker op een dag eten gaat de bloedsuikerspiegel steeds vaker omhoog. Dit is een aanslag op het lichaam die daardoor non stop moet werken. En door de frequente en grote hoeveelheden insuline worden onze cellen steeds minder gevoelig voor insuline. Met als gevolg: het lichaam moet steeds meer insuline aanmaken om de bloedsuikerspiegel onder controle te houden. Deze overdaad aan insuline leidt ertoe dat de energie in ons voedsel wordt opgenomen in vetcellen als de voorraden in de lever en spieren vol zitten. Eenmaal in de vetcellen wordt deze energie omgezet in vet. Te veel aanmaak van insuline leidt dus tot vetopslag en is dus dikmakend.

30 mrt 2018, 19:03, Timo
5

(2/3)

“In witte rijst zit goede vezels, vitamine B1 en 3 en erg grote hoeveelheden ijzer.”

Goede vezels? Heb je ook slechte vezels dan? Je hebt weliswaar 2 soorten vezels, maar beiden heb je keihard nodig. In tegenstelling tot vet en koolhydraten is er dus niet één soort uitgesproken slecht en de andere uitgesproken goed. Verder heb ik even de officiële NEVO-voedingswaardentabel van de overheid erbij gepakt en daar staat in dan in 100 gr. gekookte witte rijst welgeteld: 0,7 gram vezels zit, 0,02 mg vitamine B1, 0,6 mg vitamine B3 en 0,2 mg ijzer. De genoemde waarden zijn heel erg laag en kunnen gemakkelijk met andere producten worden binnengekregen. Ter vergelijking: 100 gr. gekookte spinazie bevat de dubbele hoeveelheid vezels, 12 keer (!) zoveel ijzer en maar liefst 30 keer (!) zoveel vitamine B1. De hoeveelheid vitamine B3 is 0,2 mg per 100 gr. gekookt product hoger. Zoveel gezonde dingen zitten er dus niet in witte rijst, terwijl de GI-waarde van gekookte witte rijst 73 is. Dit is heel erg hoog en dus heel erg ongezond (zie hierboven)!

“Aardappels bevatten veel mineralen: zink, magnesium, kalium, fosfor, en ook calcium. Ook zit er in de aardappel een grote hoeveelheid vitamine C. Zelf is de aardappel rijk aan complexe koolhydraten. Deze zijn in tegenstelling tot eenvoudige koolhydraten zeer goed om af te vallen.”

Aardappelen bevatten inderdaad best wel wat mineralen en vitamine C. Echter, door de bereiding van aardappelen gaat een goot deel van de voedingswaarde verloren. 100 gr. gekookte aardappel zonder schil bevat bijvoorbeeld nog maar 9 mg vitamine C, daar een rauwe aardappel met schil idd. wel tot 25 mg vitamine C kan bevatten (bron: officiële NEVO-tabel). Alleen niemand eet aardappelen rauw hè. Bij het bakken van aardappelen daalt de hoeveelheid vitamine C nog verder naar 8 mg t.o.v. 100 g bereid product. Ook hier vallen de voedingswaardes dus tegen en zijn de goede dingen gemakkelijk uit andere bronnen te halen. De bataat-aardappel (mijn alternatief in mijn oorspronkelijke post) in gekookte vorm zonder schil bevat bijvoorbeeld 17 mg vitamine C, wat dus bijna twee keer zoveel is. Dit terwijl de GI-waarde van de bataat-aardappel maar 35 is, afgezet tegen 78 voor de gewone aardappel in gekookte vorm zonder schil, tot zelfs 85 in gebakken vorm zonder schil. 78 en 85 zijn beiden extreem hoge waarden, waardoor het lichaam dus genoodzaakt is extra insuline aan te maken, wat dus dikmakend is (zie bovenaan deze post).

30 mrt 2018, 19:03, Timo
6

(3/3)

“Witte pasta bevat weinig vetten en eiwitten en dat is ook gezond. Pasta is vrij van cholesterol dus het is erg gezond.”
Ik denk dat je bedoelt te zeggen: “weinig vetten en VEEL eiwitten”, want weinig eiwitten eten is natuurlijk helemaal niet gezond.
Quinoa (een van mijn alternatieven) bevat inderdaad duidelijk meer vet, zelfs de dubbele hoeveelheid dan gekookte witte pasta. Echter, deze extra vetten zijn wel de onverzadigde vetten, oftewel de goede vetten. Zoals ik al in mijn oorspronkelijke post al zei: goed vet maakt je niet dik. Goed vet helpt je juist om gemakkelijker van slecht vet af te komen en heeft daarnaast nog vele andere goede eigenschappen (geheugen, concentratie, huid, etc. etc.). Ook hier weer is de voedingswaarde van mijn alternatief dus beter dan ‘de standaard’ namelijk witte pasta. En ook hier weer is de GI-waarde aanmerkelijk lager: 55 voor gekookte witte pasta, tegen 35 voor gekookte quinoa.
Over cholesterol: je doet of cholesterol iets heel slechts is, maar cholesterol hebben we keihard nodig in ons lichaam. Cholesterol is nodig voor de aanmaak van veel hormonen, het is nodig om gal en vitamine D te maken. Zonder gal kunnen we geen vetten verteren. Cholesterol zorgt ook voor reparatie van beschadigde celwanden. Ca. 40-60% van onze hersenen bestaat uit cholesterol. Hier zorgt het voor een optimale overdracht van signalen. Enzovoort, enzovoort.
Waar je waarschijnlijk op doelt is het LDL-cholesterolgehalte (het slechte cholesterol). Dit is voornamelijk slecht voor je lichaam wanneer het oxideert (vastklontert in je bloedvaten) en een van de belangrijkste zaken waardoor het oxidatieproces van cholesterol wordt gestimuleerd is: grote pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel, met noodgedwongen insulineaanmaak tot gevolg. Juist door het eten van veel witte pasta, kan je het slechte cholesterolgehalte in je lichaam dus juist doen laten stijgen!

30 mrt 2018, 19:03, Timo
7

Volgensmij is dat een beetje bangmakerij... Je zou toch ook helemaal depressief worden als je je aan al die regeltjes moet houden. Straks is alleen water en salade nog gezond genoeg om te eten. Nope not gonna do it..... Gewoon lekker je broodje en aardappel blijven eten hoor.

30 mrt 2018, 20:03, Mai
8

Timo ik vind dat jij teveel naar de slechte eigenschappen kijkt want zelf met tarwe ,als je nog geen diabetes hebt hoef je tarwe echt niet te laten staan om dit te voorkomen,Tarwe kan het risico op diabetes type twee namelijk verlagen.(bleek uit onderzoek)Uit onderzoek bleek dat tarwe voor een verbeterde darmfunctie zorgt waardoor je vitaminen en mineralen beter opneemt.Uit een tien jaar lang onderzoek waarbij duizenden vrouwen gevolgd zijn bleek dat vrouwen die een hogere inname hadden van volkorenproducten een lagere kans hadden om te sterven aan hart- en vaatziekten. Dit verschil kon niet echt volledig verklaart worden door de vezels die ook in volkorenproducten zitten en dus moet ook het verschil worden toegeschreven aan de tarwe.Te veel tarwe of echt alleen maar tarwe kan zorgen voor een klein buikje. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat als je veel tarwe eet je hier inderdaad dikker van kunt worden, terwijl het risico op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten wel kan dalen.(dus tarwe skippen hoeft helemaal niet)Later de rest van mijn uitleg

31 mrt 2018, 10:03, juliatje.
9

Jeetje wat een discussie tussen jullie twee. Is toch nergens voor nodig. Want weet je, alles wat je eet kan gevolgen tot iets hebben. Zoals diabetes of andere ziektes. Dus waar maken we ons druk over. In elk etenswaren zit wel iets wat "slecht" is en bij de ene is het iets slechter als bij de ander.

31 mrt 2018, 10:03, Stresskop

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.