Hechten is een zwakte, toch?!? Of niet!?!

Hoi,
Ik zit ergens mee, ik heb mijzelf (door gebeurtenissen) aangeleerd dat vriendschappen tijdelijk zijn en dat als ik mij ga hechten dat ik dan een zwakte heb. Dus ik ben meer op mijzelf. Maar ik ben bijna 20 en bijna iedereen in mijn omgeving heeft vriendjes en ik weet niet of ik dat ook wil want het is een zwakte, ik heb het prima gehad in mijn eentje en zo. Maar waarom heb ik dan toch het verlangen naar iemand in mijn leven waaraan ik mij wil hechten. Het is echt heel raar want ik heb dit gevoel nooit gehad en als ik mij wil hechten, dan kies ik dus vrijwillig voor een zwakte en dan wordt ik uiteindelijk pijn gedaan door mijn zwakte. Ik heb echt geen idee wat ik moet doen en ik vraag normaal ook niet zo snel om raad maar ik kom er zelf echt niet uit...

24 mei 2019, Nine


Reacties

plaats reactie
1

Jammer dat je door die gebeurtenissen het fout hebt geleerd, want hechten is geen slechte eigenschap en is soms juist nodig voor een goeie relatie. Ja het is goed dat je voorzichtig bent maar je kan ook te voorzichtig zijn en tuurlijk zijn er vervelende mensen in de wereld maar dan moet je niet gelijk de hoop opgeven! Ik denk dat het handig is om deze vraag met een therapeut te bespreken. Sterkte en zeg maar als je advies wilt.

24 mei 2019, 17:05, juliatje.
2

Ik heb het niet zo op therapeuten, ze willen altijd te veel weten en dan weet ik niet tot in hoever ze hun geheimhoudingsplicht nastreven en ik voel mij gewoon kwetsbaar bij een therapeut... Ik ben gestopt met vrienden maken rond groep 7 denk ik dus ik heb wel 3 vriendinnen en verder mensen die niet vervelend zijn. Maar als ik een relatie met iemand zou krijgen dan kan hij het uitmaken of doodgaan ofzo en dat vind ik eng want dan zou ik van diegene houden. Maar ik heb nooit de behoefte gehad om van iemand te houden dus waarom heb ik dat nu dan wel?! Ik hoop dat het snel weer weggaat, dat het een fase is, zodat ik daarna weer verder kan gaan met mijn 'solo life' Want van dit wispelturige 'willen hechten' ding wordt ik doodongelukkig en ik snap mijzelf niet meer.

25 mei 2019, 00:05, Nine
3

Ik snap dat je bang bent voor die geheimhoudingsplicht maar tenzij je zegt dat je van een brug wilt springen ofzo moeten ze het geheim houden. En het kan juist baat hebben als ze bepaalde dingen weten, want hoe moeten ze je helpen als ze nauwelijks wat van je mogen weten? Het kost tijd vertouwen maar soms is het risico waard al heb je veel meegemaakt. Ik denk zelf dat je bindingsangst hebt omdat je niet durft te binden. Daardoor gaan relaties moeilijk. Zelf is het aan jou met wie je een relatie aangaat. Wel is het zonde als je zo afsluit van mensen, omdat dat juist de kans op goeie vriendschappen verminderd. Ik denk dat je gewoon simpel gezegd van iemand wil houden en tuurlijk er is kans dat een relatie eindigt maar dat is het leven. Zelf hebben vrouwen gemiddeld 7/ 8 relaties in hun leven totaal dus als een relatie niet werkt is dat geen ramp, want het is normaal. Ik denk zelf dat je gewoon behoefte hebt om te hechten en hoe moeilijk het is, ik denk en hoop dat het je op lange termijn er iets aan gaat hebben. Ik kan je niet dwingen maar ik hoop dat je bepaalde relaties met mensen aan gaat.

25 mei 2019, 08:05, juliatje.
4

Mijn tante heeft dementie, sinds kort. Maar ik moet nu nog van haar genieten, nu ze nog weet wie ik ben. Ik weet dat als ze me niet meer herinnerd het pijn doet maar Andes heb ik niks. Je kan beter houden van heb je hebt dat na te denken over wat je kan verliezen. Sorry voor het persoonlijke verhaal maar onthoud dit pleas
Groetjes

2 jan 2020, 01:01, ... Anoniem...

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.