Gezondere levensstijl

Hoi allemaal,

Ik wil heel graag mijn levenstijl veranderen. Dit houdt voor mij in gezonder eten en meer bewegen. Ik merk namelijk dat ik steeds zwaarder word en dat mijn conditie erop achteruit gaat. Ook merk ik dat ik meer spanning in mijn lijf heb, omdat ik de uitlaatklep van bewegen niet benut.

Dit zeg ik nu heel gemakkelijk, maar zo eenvoudig blijkt het nog niet te zijn. Ik zit namelijk al heel lang met de wens om gezonder te gaan leven. Echter houd ik de veranderingen maar even vol. Dit ligt aan mijn gebrek aan doorzettingsvermogen, verantwoordelijkheid en discipline.

Mijn plannen voor nu zijn om vanaf vandaag weer te gaan sporten en als het sporten weer onder de knie is het eten aan te gaan pakken. Mijn plannen voor het sporten staan hieronder in een weekschema.

Maandag:
20 min. Full Body workout voor beginners
30 min. Fietsen op hometrainer
Dinsdag:
30 min. Fietsen op hometrainer
Hardlopen via opbouwschema
Woensdag:
20 min. Full body workout voor beginners
30 min. fietsen op hometrainer
1 uur Wandelen
Donderdag:
30 min. Fietsen op hometrainer
Hardlopen via opbouwschema
Vrijdag:
20 min. Full Body workout voor beginners
30 min. Fietsen op hometrainer
Zaterdag:
Hardlopen via opbouwschema
1 uur wandelen
Zondag:
1 uur wandelen

Wat ik wil bereiken met dit bericht? Ik zou graag van jullie willen horen wat jullie vinden van mijn sportschema, is het goed zo? Ook tips om je discipline, verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen te trainen zijn welkom!

Liefs,
Paula

28 nov 2020, Paula


Reacties

plaats reactie
1

Je hebt goed over je sportschema nagedacht, maar ik denk dat het net iets te fanatiek is om mee te beginnen. Vooral die drie keer full body-workout per week lijkt mij iets te veel: de kans op blessures neemt dan heel erg toe.

Verder geef je aan met sport te willen beginnen en dan pas later aan je voeding te willen gaan werken: ik zou allebei doen. Met andere voedingskeuzes bereik je immers veel sneller resultaat dan met sporten alleen. Eén extraproduct meer of minder eten per week, doet veel meer dan een halfuur meer of minder sporten. Wanneer je snel resultaat bereikt, motiveert dit natuurlijk ook weer om door te gaan.

Ergens de komende dagen zal ik nog een bericht posten met tips hoe je je motivatie kan optimaliseren en je discipline kan trainen.

28 nov 2020, 13:11, Timo
2

Dankjewel voor je reactie Timo!

Je noemt dat mijn sportschema net iets te fanatiek is om mee te beginnen en dan met name de drie keer full body workout per week. Is twee keer per week beter of zou je zelfs een keer per week aanraden? Helpt het bij twee keer per week ook al als ik de tijd ertussen zo groot mogelijk houd?
Uit het woordje vooral haal ik dat je meer punten in mijn sportschema ziet die te fanatiek zijn. Zou je willen zeggen welke dat zijn?
Eigenlijk is te fanatiek beginnen ook een beetje mijn probleem. Ik leg de lat altijd hoog voor me zelf en als het dan even niet lukt raak ik teleurgesteld in mezelf en stop ik er vaak mee. Ik weet het, geen mooie eigenschap.
Ik heb gisteren trouwens gesport. Ik heb hardgelopen en een half uur op de hometrainer gezeten. Eigenlijk was de planning een uur wandelen in plaats van een half uur op de hometrainer.

Goed dat je zegt dat ik beter ook meteen de voeding erbij kan pakken voor een sneller resultaat. Voeding is alleen wel lastiger dan sporten voor mij. Sporten is gewoon doen, maar voeding is wel een dingetje zeg maar.
In het verleden heb ik meerdere periodes gehad waarin ik gezonder wilde gaan eten wat uiteindelijk resulteerde in steeds minder eten tot soms dagen niets. Weinig eten is namelijk voor mij duidelijker dan gezond eten en het gaf me een bepaalde controle waardoor ik me beter voelde. Ik weet eigenlijk ook niet of wat ik nu als basis eet gezond is.
Daartegenover staat dat ik op dit moment echt een emotie eter ben, dus dat als ik me slecht of onrustig voel ga ik eten om dat gevoel even niet te voelen. Waarna ik me daarna nog slechter voel, omdat ik te veel heb gegeten. Zo n stom cirkeltje, maar ik kom er maar niet uit!

Fijn dat je nog een bericht over motivatie en discipline wilt sturen. Zoals je uit bovenstaande denk ik wel merkt ligt daar een groot deel van mijn probleem.

Bedankt alvast voor je hulp tot nu toe!

29 nov 2020, 06:11, Paula
3

Beste paula ik denk 1 keer per week beginnen voldoende is en per maand kan je dan kijken of je nog een dag kan sporten meer. Maar ik raad aan om je vrienden te vragen voor steun. Een sport en eetbuddy kan fijn zijn! Je kan ook een bijbaan nemen waarbij je veel beweegt als je geen motivatie hebt. Maak een motivatie lijst en plak boven je bed en op koelkast en vraag je ouders voor steun. Een dieetapp kan helpen ook in groeps verband een sport doen kan fijn zijn(kan in beperkte mate in groeps verband vanwege corona) Maar zoek een sport die je fijn vindt je hoeft echt niet naar de sportschool toe, je kan bijv. Hockey, boksen,volleybal of atletiek doen. Let ook op stress en slaap dat beinvloed ook je sportprestatie en eet langzaam en maak van eten een special moment.

29 nov 2020, 13:11, Juliatje.
4

Bedankt voor je reactie Juliatje!

Doel je met een keer per week sporten op de full body workout of op het sporten in het algemeen? Ik zie zelf het hardlopen en de full body workout in mijn sportschema als sporten. Het wandelen en fietsen op de hometrainer zie ik als extra beweging.
Ik heb gisteren overigens een uur gewandeld zoals in mijn sportschema staat en daarnaast nog een half uur op de hometrainer gefietst.

Vrienden vragen om samen de weg naar een gezondere levensstijl in te slaan leek mij ook ideaal.
Eerder zocht ik altijd steun via internet. Echter was dit de verkeerde steun. Ik zocht hier namelijk steun om drastisch af te vallen en zo weinig mogelijk te eten. Dit is natuurlijk niet gezond.
Een jaar geleden ongeveer heb ik vrienden gevraagd of zij bijvoorbeeld eens in de week samen wilden sporten of koken. Ze reageerden hier heel positief op. Met een vriendin kook ik nu nog eens in de week en met een andere vriendin wandel ik eens in de week.

Een bijbaan zit er door mijn verdere problematiek helaas niet in op dit moment. Wel studeer ik.

Een motivatielijst is inderdaad wel een goed idee.

Als ik bij mijn ouders of opa en oma ben gaat het vaak mis met eten, omdat er zoveel eten in huis is. Ze willen me wel steunen, maar ik ben uiteindelijk degene die het eten op eet. Het moet dus meer vanuit mezelf komen. Ik eet vooral als ik onrustig en gestresst ben.

Een dieetapp is voor mij niet echt helpend, want dan heb ik kans dat ik of weer doorschiet naar het extreem dieten. Ik wil eigenlijk niet dieten, maar gezonder leven. Als dat lukt kan ik altijd nog wat gaan afvallen.

Een sport is nu even niet mogelijk nee. Heb in het verleden wel verschillende sporten uitgeprobeerd, maar het groepsverband trekt me niet zo. Ik voel me heel snel de 'slechtste' en dat demotiveert me. Dat heeft natuurlijk ook met een slecht zelfbeels te maken waar ik al heel lang aan werk, maar wat maar in kleine stapjes verbeterd.
Met mijn slaap zit het wel goed! Stress heb ik wel heel veel, terwijl mijn leven op zich voor menig mens niet heel stressvol zou zijn. Het is hoe ik het ervaar. Ook hier werk ik aan.

Langzaam eten en bewuster eten is inderdaad wel een goede.

In ieder geval bedankt voor je tips!

30 nov 2020, 10:11, Paula
5

Ik zou beginnen met minimaal twee keer per joggen/hardlopen, minimaal vijf keer per week een half uur (extra) bewegen (wandelen, fietsen, etc.) en twee keer per week full body-training. Mocht je dan nog meer beweging weten te pakken in een week, is dat winst. Winst geeft een gevoel van trots en geluk. Dit terwijl wanneer je een week niet aan jouw eigen superfanatieke schema voldoet, dit meteen als verlies voelt. Verlies geeft een rotgevoel, wat weer stress en emo-eten in de hand werkt. Beginnen met een 'bescheiden' basisbeweegschema waar je af en toe iets bij kan plussen, is zodoende voor jezelf een veel betere uitgangspositie.

Hier wat tips die je motivatie kunnen boosten:
- Neem een broek en vest dat je nu absoluut niet dichtkrijgt. Maak foto's van jezelf in die kleding, meet hoeveel centimeters of hoeveel knopen je tekort komt, noteer dit en leg die kleding weg. Als je deze kleding over twee weken er terug bijpakt en je merkt dat je centimeters hebt gewonnen of een knoop verder bent, geeft dit je een giga berg voldoening. Zo creëer je je eigen mega trofee! Als je die kleding helemaal dichtkrijgt, kan je een beloning voor jezelf in het vooruitzicht stellen. Jij hebt immers dan laten zien dat je goed voor jezelf hebt gezorgd. Dat jij die stoere girl bent die het wél lukt, in tegenstelling tot vele anderen. Dat jij diegene bent die zijn lichaam en gezondheid serieus neemt en zo de betere versie van zichzelf is geworden!! Dan kan je zo ontzettend trots zijn op jezelf. Geloof me, als je dit over een tijdje aan jezelf (en aan anderen!) kan laten zien, geeft dit je echt een megakick! Dit werkt heel motiverend!
- Stel jezelf een beloning in het vooruitzicht: als ik voor XXXXX zoveel kilo gezond ben afgevallen of zoveel cm opgeteld buik-, heup- en tailleomvang kwijt ben, ga ik met al mijn vriendinnen naar een workshop parfum maken (of iets heel anders natuurlijk ;)).
- Betrek je vriendinnen, vriend (?), broer/zus en als het kan ook je ouders in je afslankplannen: hoe meer mensen het weten, hoe meer mensen je kunnen supporten. En hoe meer mensen ook op je gewicht letten en je dus zullen complimenteren als je idd. gezond slanker bent geworden, maar ook plagerig zullen bekritiseren als je dat niet lukt: hoe meer sociale druk, hoe minder je wil falen. Ook dit zorgt voor motivatie.
- Fotografeer jezelf in een bikini of anders in je ondergoed. Print deze foto groot uit en hang hem ergens op waar je hem vaak ziet. Dit herinnert je dat je van dit lichaam af wil, evt. schrijf je er nog groot boven: “Van dit lichaam wil ik af!”. Jij wil de betere versie van jezelf worden, jij wil ook kunnen laten zien dat je goed voor jezelf zorgt, jij wil ook een winnaar zijn! Regelmatige visuele confrontatie met de huidige situatie, die je wil veranderen, motiveert om ook daadwerkelijk te veranderen en dit ook vol te houden...

30 nov 2020, 23:11, Timo
6

...
- Wees trots op jezelf als je gezonde keuzes hebt gemaakt! Wees trots op jezelf als je ontbijt met groente en eiwitten. Wees trots op jezelf als jij een bakje snoeptomaatjes of snoeppaprika’s hebt opgegeten wanneer je uit school komt in plaats van (uit gewoonte) die koek of dat snoepje of chocolaatje naar binnen hebt gewerkt. Wees trots als je de hele dag water en/of thee zonder suiker hebt gedronken in plaats van fruitsap, yogho yogho, Taksi, Wicki, chocolademelk, cola, fanta of wat voor suikerrijk zooi verder. Wees trots als jij als toetje na het eten een schaaltje vetarme naturel skyr of Griekse yoghurt met bessen of aardbeien neemt (evt. gecombineerd met een beetje kaneel - heel lekker!), in plaats van suikerrijke vla, vruchtenyoghurt of chocomousse of vetrijke fruitkwark (Danio en Almhoff en dergelijke). Niet denken: "Oh, nou mag ik alweer geen ongezonde producten eten", nee: "Wat kan ik trots zijn op mijzelf dat het mij lukt om van al die ongezonde troep af te blijven, ondanks het vele aanbod en de vele verleidingen, wat alleen maar meer gaat worden de komende jaren". Positieve mindset is heel belangrijk om patronen te kunnen doorbreken!. Door trots te zijn op gezond gedrag, sterk je je eigenwaarde en daarmee je zelfvertrouwen en daarmee weer je levensgeluk. Dit motiveert ook enorm!

Hier nog wat voedingstips om gezond af te vallen:
- Sla geen hoofdmaaltijden over.
- zorg dat er in iedere hoofdmaaltijd eiwitten voorkomen.
- ontbijt met groente en eiwitten dus (salade met vis, boerenomelet of groene smoothie bijv.) en probeer te ontbijten zonder koolhydraten (brood, havermout, muesli, fruit, etc.). Je kan ook prima gezond ontbijten of lunchen zonder brood!
- Beperk extra’s (koek, snoep, chips, cake, taart, ijs, frisdrank, gefrituurde producten, chocopasta, pindakaas, speculoos, hagelslag, maar ook fruitsap, -jams en -stroop, etc.), tot het minimum. Extra’s zijn bedoeld om op speciale momenten samen écht van te genieten, niet om ze dagelijks ‘uit gewoonte’ weg te eten.
- Gebruik bij de hoofdmaaltijd geen witte rijst en pasta, maar vervang deze voor quinoa, boekweit, courgettespaghetti of bloemkoolrijst bijv. En gewone aardappel vervangen voor de bataat-aardappel (zoete aardappel).
- Gebruik geen kant-en-klare maaltijden of maaltijdonderdelen (kant-en-klare soepen, sauzen, etc.). Let ook op de hoeveel zout die wordt toegevoegd.
- Eet geen suikerrijk toetje na het eten, ook dit is een extraatje. Liever ook geen suikerhoudend fruit (alle rood, oranje en geel fruit) meer na de avondmaaltijd eten, maar ervoor.
- let ook op de hoeveelheid supersuikerrijk fruit: max. 10 stuks supersuikerrijk fruit per week is zat. Te veel suikerhoudend fruit kan je, ondanks dat fruit ook gezond is, ook dikker maken. Succes!

1 dec 2020, 00:12, Timo
7

1 keer per week algemeen sporten, maar je moet doen wat jij denkt dat kan.'' Stress heb ik wel heel veel"' goed dat je het aangeeft hier heb ik wat anti stress tips:
1 Een paar uur voor slapen niet achter een apparaat(tv,mobiel maar geen magazine of spannend boek) zitten.
2 Doe aan mediteren,pilates of yoga
3 Heb een opgeruimde kamer
4 Neem een dagboek(kan ook helpen bij gezonder leven)
5 Maak een muziek playlist met nummers die je minder stress geven
6 Maak een stress stappenplan
7 Probeer goed voor jezelf te zorgen dus bijv. koop een goeie kwaliteit verzorgingsproducten.
Hier nog wat gezonde leeftips:
1 Zet gezond eten in het zicht en ongezond eten buiten het zicht.
2 Ga met de trap in plaats van de lift.
3Wordt veganist of vegetariër, zelf is het ook gezonder(wel met gezond dieet)
4 Zit niet te lang en loop een stukje elk half uur
5 Wacht 3 uur voordat je weer wat eet.
6 Voeg geen suiker en zout toe aan eten.
7Vervang zout door verse kruiden.
8 Koop een gezond kookboek: bijv, jamie oliver veg, the green kitchen at home en Ottolenghi FLAVOUR.
9Een keuken waar over het algemeen gezond wordt gekookt, is de Surinaamse. Veel Surinaamse gerechten groenten en bevatten specerijen waarvan de gemiddelde Nederlander het bestaan niet eens af weet.Doordat veel van het Surinaamse eten haar smaak krijgt door de kruiden die in de bereiding gebruikt worden, is vaak het gerecht al heerlijk en smaakvol van zichzelf en zijn hier verder geen toevoegingen meer nodig wat bij ander voedsel wel nodig is.Naast de gezonde en caloriearme kruiden die in de bereiding van de Surinaamse gerechten gebruikt worden, blinkt de Surinaamse keuken uit op het gebied van het grote groente gebruik. De groenten die in de Surinaamse keuken gebruikt worden zijn over het algemeen hartstikke gezond en bevatten veel meer voedingswaarden dan groenten uit veel andere keukens. Zelf ben ik een kwart Surinaams en kan ik je de gerechten echt aanraden.
10 Neem een smoothie in plaats van fruit.
11 Maak van eten een speciaal moment.
12 Om water meer smakelijk te maken: voeg een beetje fruit of citroen toe.
13 Gebruik geen suiker vervangers.
14 Gebruik geen supermarkt saus maar maak je eigen gezonde sauzen.
15 Maak je eigen moestuin, dan is gezond eten ook leuk.

1 dec 2020, 08:12, juliatje.

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.