Gezond eten/afvallen

Hoii! Ik ben een meisje van 14 jaar en ik zou graag wat gezonder willen eten. Thuis eten we niet heel erg gezond, maar ik durf niet te zeggen dat ik gezonder wil gaan eten..
Ik sport elke dag al, een workout, half uurtje dansen, even fietsen en s’avonds vaak even lopen.
Heeft iemand tips hoe ik nee kan zeggen? En tips voor gezonder eten?

3 apr 2020, Dikkkieee


Reacties

plaats reactie
1

Ik heb al je een reactie gegeven in je andere topic.

Wat kan helpen is om het vol zelfvertrouwen te zeggen:
"Ik wil wat gezonder gaan leven", "ik wil wat strakker/slanker worden", "ik wil minder gezondheidsklachten". Benadruk dat je dit wil bereiken door een ander voedingspatroon en vraag je ouders of ze je hiermee willen helpen. Niet twijfelen, dan komt je boodschap helemaal niet over. Hard, overduidelijk, vol zelfvertrouwen, bijna arrogant, is de de enige manier om zo'n boodschap effectief over te brengen.

Een gezamenlijk bezoek van jou en je ouders aan een (orthomoleculair) voedingsdeskundige, die uitlegt wat een wat een ongezond voedingspatroon aan gezondheid kost en wat een gezond voedingspatroon oplevert (dus niet alleen gewichtsverlies, maar juist ook de andere gezondheidsvoordelen), kan sommige ouders doen inzien dat ze verkeerd bezig zijn en dat er dus echt patronen moeten worden doorbroken.

Ook een challenge met je ouders (en evt. andere familieleden) kan helpen om elkaar te stimuleren en motiveren om gezonder te gaan eten. Je kan bijvoorbeeld afspreken dat iedereen die minstens 400 gram groente per dag eet en twee stukken fruit per dag (let voor het afvallen een beetje op de hoeveelheid suikerrijk fruit!), je een punt of streepje of sticker krijgt en dat wie het eerst de kaart vol heeft, daar een grote beloning voor krijgt.

5 apr 2020, 08:04, Timo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.