Gezond eten gaat mis

Hallo,

Ik weet niet wat het is maar ik wil gezond eten en wil dr alles aan doen om af te vallen maar als ik dan gezond eet heb ik aan het einde van de dag een vreetkick en heb ik weer teleurstelling kan iemand me helpen?

30 sep 2020, Press down


Reacties

plaats reactie
1

Wat eet je dan zoal als je gezond eet?

Waarschijnlijk eet je dan te weinig eiwitten en of goede vetten. Beiden geven je lange tijd een vol gevoel dat eetbuien/vreetkicks voorkomt.

Ik zie je bericht tegemoet 😉

1 okt 2020, 12:10, Timo
2

Meestal eet ik dan fruit, yoghurt en probeer zoveel mogelijk water te drinken

1 okt 2020, 17:10, Press down
3

Van te veel suikerrijk fruit kan je ook vreetkicks krijgen.

Maar je eet toch niet alleen maar fruit? Wat eet je bij je ontbijt, middageten, avondeten en wat tussendoor? En wat drink je zoal op de dag? Is dit alleen maar water of ook Vifit/Actimel, fruitsap en/of frisdrank?

1 okt 2020, 20:10, Timo
4

Oke om even een beeld te geven

Ontbijt: yoghurt met water en een banaan bijv.
Lunch: 2 broodjes, flesje water
Avond: groentes, aardappelen, soms ook vlees
Tussendoortje: ongezouten noten, water

1 okt 2020, 22:10, Press down
5

Top dat je niet met brood of met broodvervangende producten (crackers, knäckebröd, muesli, cruesli, etc.) ontbijt!! We hebben echt geen giga koolhydraatbron nodig in de ochtend! Beter is het zodoende om ook zonder suikerrijk fruit te ontbijten, zoals een banaan. Bewaar dit suikerrijke fruit voor later op de dag en ontbijt met niet-suikerrijkfruit, zoals: bessen, bramen, aardbeien, frambozen, kiwi, groene appels, etc. Verder is skyr een nog betere optie dan magere yoghurt, omdat skyr veel meer eiwitten bevat. Eiwitten geven je lange tijd een vol gevoel (verzadiging), waardoor de kans op vreetkicks later op de dag enorm afneemt.

Bij de broodjes van je lunch is het belangrijk dat dit volkoren broodjes zijn. Probeer verder af en toe ook te lunchen zonder brood. Met een salade, smoothie of boerenomelet kan je bijv. prima gezond lunchen. Een beperkte hoeveelheid goede koolhydraten hebben we absoluut nodig, maar zorg dat dit niet te veel is. Verder is je broodbeleg natuurlijk heel erg belangrijk. Suikerrijk broodbeleg (chocopasta, hagelslag, speculoos, maar zeker ook jam!), zijn onverstandig als je wil afvallen, maar ook vleeswaren en kaas zijn zeker niet gewenst!

Vleeswaren is namelijk vaak heel erg bewerkt, bevat daardoor veel E-nummers, vaak veel zout (is ook ongezond), soms slecht vet en soms zelfs letterlijk toegevoegd suiker om het lekker te maken. Een stukje vlees bij je hoofdmaaltijd is prima naar mijn mening: een vegetariër zal dit niet met mij eens zijn, maar houdt het hier ook bij! We hebben echt geen vleeswaren nodig. Een keer een stukje vleeswaren op een speciaal moment samen met anderen, bijv. een feestdag of verjaardag, is het probleem niet, maar haal het uit je gewoonte! Vleeswaren is helemaal niet gezond, we vernielen onze planeet met onze overmatige vleesconsumptie en vleeswaren is dus een verborgen dikmaker bovendien!

Kaas bevat veel vet. Ook 20+-kaas bevat nog steeds 20% slecht vet, wat best wel veel is. Zeker als je bedenkt dat een gram vet je veel meer energie (calorieën) levert dan een gram eiwitten of koolhydraten. Persoonlijk ben ik daarom helemaal geen fan van kaas, zeker niet als je wil afvallen. Daarnaast kan je alle goede stoffen die in kaas zitten makkelijk uit andere bronnen halen. Haal kaas en vleeswaren dus uit je gewoonte!

Dan je avondeten: probeer diegene die bij jou thuis kookt te overtuigen dat er echt betere koolhydraatbronnen zijn dan gewone aardappels, bijv.: de zoete aardappel (bataat), zilvervliesrijst, quinoa, amaranth, boekweit, bulgur, etc. Gewone aardappels, gewone witte rijst en gewone witte pasta zijn alle drie verborgen dikmakers!

Je schrijft dat je niet altijd vlees neemt. Top!! Maar, vervang dit dan wel door inname van andere eiwitrijke producten. Eet bijv. vis of een eitje bij je hoofdmaaltijd, eet bonen, linzen, kapucijners, etc. Eet eiwitrijke groente zoals: paddenstoelen, pompoen en taugé etc. Eet gefermenteerde soja (tempeh, lupeh, natto, etc.).

2 okt 2020, 23:10, Timo
6

Timo, mischien moet je een topic maken met alles wat je weet over affallen dat zou heel handig zijn 1 klein vraagje wat moet je in de plaats van vlees en kaas eten? Hermoine Lestrange

12 okt 2020, 20:10, Hermoine Lestrange
7

@Hermoine Lestrange:

Als je even wat oudere topics binnen de subonderwerpen 'eten' en 'gewicht' op dit forum openklikt, vind je vele reacties van mij over afvallen. Dit zou niet eens in één topic passen waarschijnlijk ;). Vooral in het topic van Lotte435: "Waar goed gewicht vinden" en van Evert: "Geschrokken van gewicht + reactie hier", kan je heel veel info over afvallen teruglezen, waaronder ook veel van mij.

Gezond broodbeleg bestaat uit vis, algen (bijv. zeewiersalade), peulvruchten (bijv. hummus) of groente. Naast stukjes groente, kan je groente natuurlijk ook verwerken tot pasta's/salades/tapenades/pesto/spreads/salsa's/tzatziki/etc. Huisgemaakte baba ganoush, wortelspread, bietenhummus of auberginetapenade is bijv. heel lekker!

13 okt 2020, 03:10, Timo
8

l
@Timo Heel erg bedankt

13 okt 2020, 20:10, Hermoine Lestrange

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.