Gezond afvallen voor een puber.

Ik ben 1,68 en ik weeg 68 kilo. Ik ben 13,5 jaar.
Ik wil graag afvallen maar ik weet niet hoe en waar ik moet beginnen. Hebben jullie tips ?

1 dec 2014, Niekje


Reacties

plaats reactie
1

68 kilo is toch een prima gewicht voor jou lengte?

1 dec 2014, 19:12, vraagmaarraak
2

Nou prima... dat is het niet helemaal. Als meisje van deze leeftijd met dit gewicht en deze lengte heb je zo'n 5 kilo overgewicht. Als jongen met deze waardes is het nog een paar kilo meer overgewicht.

Heel verstandig dus om hier GEZOND wat aan te gaan doen. Maar, gezond afvallen/slanker worden gaat langzaam. Verwacht dus niet in in drie weken 10 kilo te kunnen afvallen, want dat is absoluut onhaalbaar.

Voordat ik nu een heel verhaal ga ophangen over afvallen/slanker worden, eerst de volgende vragen: ben je een jongen of een meisje? Wat en hoeveel doe je aan sport/dans per week en hoeveel aan overig bewegen (hond uitlaten, naar school fietsen, etc.)? Hoeveel extraatjes eet je per week (koek, snoep, chips, ijs, donuts, gebak, lekkere toetjes {vla of vruchtenyoghurt/-kwark bijv.], etc. etc.)? En wat en hoeveel drink je zoal op een dag?

Met de antwoorden op deze vragen kan ik je meer gericht advies geven. Dus, ik wacht je antwoord af...

2 dec 2014, 00:12, Richard
3

Hallo ik ben een meisje van 13 bijna 14 mi lengte is 1m64
Ik zou heel graag willen afvallen maar ik weet niet hoe ik doe aan sport tennissen elke vrijdag ik turn op school 4 uur en ik ga heel af en toe lopen .
Hebben jullie soms tips om mij een beetje te helpen?

26 mei 2015, 21:05, Noor
4

Hee Richard ik hoop dat je mij ook kan helpen! Ik ben een meisje van 13 1,66 en weeg 55 kilo. Ik zit ook echt in de puberteit heb borsten gekregen en ben ongesteld geworden enzo maar ik ben ook heel veel aangekomen! Ik was een jaar geleden 45 kilo dus ben in een jaar 10 kilo aangekomen!! Is dit omdat ik in de puberteit zit ofzo? Ik wil ook wel een beetje afvallen. Ik weet dat ik een gezond gewicht heb maar voel me er toch een beetje onzeker over! Ik eet wel gezond elke dag wel een tussendoortje maar dat is dan een koekje ofzo. In het weekend mogen we wel een zak chips. Verder doe ik aan tennis en sportschool!

X anoniem

26 mei 2015, 22:05, anoniempjeee<3
5

hoi anoniempjeee,
je gewicht is volgens mij echt prima!
wees blij! en maak je niet te veel zorgen.
-xxx-

2 jul 2015, 09:07, -xxx-
6

Guts ik ben Frederike en ik ben 11 jaar 1.53 m 48 kg en ik hockey 3x in de week ik paardrij 1/2x per week ik laat 2 x per week m'n hond uit en fiets elke dag zo'n 6 km

8 feb 2017, 21:02, Frederike
7

Ben een jongen van 14 lengte 1.67 en gewicht 77 kg ik wil snel afvallen ik drink veel water en eet minder maar lukt nog ni

9 aug 2018, 00:08, Xxxxboyyyyy
8

@Xxxxboyyyyy:
Snel afvallen lukt helaas niet. En als je het al 'snel' lukt, vliegen deze kilo's er net zo hard weer bij, als het er niet meer zijn (jojo-effect).

Gezond afvallen [lees: langdurig slank blijven], begint met het aanpassen van je voeding- en leefstijl. Wat eet je zoal op een dag? Wat doe je aan beweging (sport, dans, lopen, fietsen, hond uitlaten, etc.)? En heb je al iets verandert in dit patroon om het afvallen te bespoedigen en wat wil je aan deze patronen nog veranderen in de recente toekomst? Meer water drinken is al een goede start!

Je zit met bijna 15 kilo overgewicht op dit moment! Goed dat je hierover hier om hulp durft te vragen! Jij hebt ook recht op dat slanke, gezonde lichaam dat je vol zelfvertrouwen aan iedereen durft te laten zien (bijv. in het zwembad of op het strand). Jij hebt ook recht op de status en het aanzien dat slanke jongens van jouw leeftijd hebben. Jij wil ook kunnen laten zien dat je goed voor jezelf zorgt, wat je zelfvertrouwen verbetert en je aantrekkelijkheid vergroot. En geloof me, dat kan jij perfect bereiken (medische belemmeringen uitgezonderd). Niet in één maand, ook niet in drie maanden, maar in één jaar kan jij een compleet ander persoon zijn. Jij kan de beste versie van jezelf worden, die volgend jaar oktober (ruim een jaar) als superwinnaar vol trots kan terugkijken op wat hij dit jaar heeft bereikt. De knop moet nu om en de knop GAAT nu om. Jij bent klaar met je dikke buik, waar je misschien ook wel mee gepest wordt of iig. opmerkingen over krijgt, waar je je onzeker over voelt en waardoor je altijd een grotere maat kleding moet kopen dan je klasgenoten, waardoor je misgrijpt in de leuke coole kleding die zij dragen (want, niet in jouw maat beschikbaar).

Het is tijd voor verandering en wel NU!! Het gaat jou lukken om voor het einde van het jaar een stuk slanker te zijn, door gezond een paar kilo af te vallen, maar gelukkig ook door hulp van moeder natuur. Je gaat immers de komende tijd nog flink groeien. Als je groeit en je behoudt je huidige gewicht, word je langer met hetzelfde gewicht, oftewel slanker per centimeter. Op deze manier kan je van je overgewicht afkomen, zonder ook maar een kilo te hoeven afvallen. Je gáát wel een paar kilo gezond afvallen de komende tijd en zo versnel je dit proces dus nog eens: je word én langer én je gewicht gaat een beetje gezond omlaag tegelijkertijd! Dit heb jij echt even nodig om jezelf en je motivatie te boosten! Het geeft zo'n kick als het jou is gelukt om voor het einde van het jaar er 5 kilo gezond af te krijgen. Als je merkt dat je broek van je kont begint te zakken, omdat deze te groot is geworden en dat je buikomvang voor het einde van het jaar met 8 cm (of meer) is afgenomen, waardoor je een shirtmaat kleiner aankan. Je kan zo f*cking trots zijn op jezelf als je deze doelen behaalt en geloof me, dan kan jou makkelijk lukken. Ik ben hiervan rotsvast overtuigd! Ik zie graag je reactie met de antwoorden op mijn vragen terug ;).

9 aug 2018, 03:08, Timo
9

Hoi Timo,

Ik zie dat jij anderen altijd heel trouw, gedreven en vol enthousiasme van hulp, steun en advies voorziet wanneer gewicht, uiterlijk en afvallen betreft. Fijn dat je je zo inzet voor anderen!

Wat ik me wel afvraag, wat is de meerwaarde dat je zo focust op het westerse schoonheidsideaal van (heel) slank en dat je zo benadrukt dat je (meer) waardering en aanzien van je omgeving krijgt wanneer je zo slank bent?

Begrijp me goed, dit is absoluut geen aanval op je. Ik bewonder juist jouw inzet en toewijding. Ik maak me echter zorgen over de nadruk op het uiterlijk en gewicht. Dat is volgens mij geen basis om zelfvertrouwen en eigenwaarde uit op te bouwen. Ik denk dat je dat uit juist uit jezelf moet halen, door je persoonlijkheid, talenten en persoonlijke groei. Natuurlijk draagt een gezond lijf met gezond gewicht daar aan mee, maar naar mijn idee zou dit niet de grootste focus moeten hebben.

Hoe denk jij hierover? En laat je me ook weten wat je er van vindt dat ik dit nu aan je vraag?

9 aug 2018, 09:08, Amyxx

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.