gewicht20

hoi, ik ben in een paar maanden van 78kg naar 100kg gegaan. Mijn buik is ook gegroeid van 94cm naar 154cm. Heeft iemand tips om deze overtollige kilo's kwijt te geraken?

20 sep 2020, Anoniempje


Reacties

plaats reactie
1

Hoi! Het is belangrijk om eerst voor jezelf te proberen inzichtelijk te maken waardoor dat aankomen is gekomen. Ben je anders gaan eten of drinken? Anders gaan bewegen? Of zijn er bepaalde stressvolle dingen gebeurd? Als daarin dingen zijn veranderd dan kun je het beste ook in die richting beginnen met aanpassingen doorvoeren in je leefstijl. Als je niks anders bent gaan doen, misschien speelt er dan iets anders. Dan begint je zoektocht misschien wel bij de huisarts.

20 sep 2020, 19:09, B
2

Hoi Anoniempje,

Als je buik daadwerkelijk zoveel dikker is geworden dan zou ik toch snel eens naar de huisarts gaan want dan is er iets anders aan de hand.
Sowieso is je buikomvang, ook voordat je aankwam te groot en zou je daarvoor al naar de huisarts moeten om iets aan je gezondheid te doen. succes

20 sep 2020, 22:09, lotte435
3

Goed dat je kiest voor gezondheid, luister niet naar de mensen die anders denken!
stress,slaap,hormonen,trauma,voeding,beweging,genen,medicijnen en aandoeningen hebben invloed op je gewicht.
Hier wat tips:
1 Eet geen saus daar heb je toch niks aan of doe het met mate.
2 Drink 1.5 liter water per dag minimaal.
3 Maak een eetschema.
4 Download een dieetapp.
5 Vraag advies arts
6 Ga niet winkelen met honger.
7 Eet samen je gezonde maaltijden om gezond eten leuk te maken.
8 Neem tijd voor eten.
*
10 Eet van een klein bord.
11 Heb geduld.
12 Bedenk dat gezond eten voor altijd is.
13 Maak je eten pittig*
14Drink elke dag groene thee, zelf stimuleert dat vetverbranding.
15 Eten wanneer je honger hebt is goed. Maar het risico bestaat je gaat 'overeten' als je te lang weer wacht. Het kan ongeveer een kwartier duren voordat het 'ik ben vol' signaal je hersenen bereikt
16 Word jezelf bewust van je afhankelijkheid van eten en ga ‘afkicken’. Herken de momenten waarop je regelmatig eet (zoals in de avonden bijv.) en zoek uit hoe je jezelf kan hinderen om niet teveel te eten.
17 Als je uit eten gaat vraag of het restaurant rekening met je dieet kan houden.
18 Drink alleen water,thee,melk en koffie.
Succes zeg maar als je meer advies

*Dit bericht is aangepast door de moderator vanwege het schenden van de spelregel 'zet niet aan tot ongezond gedrag'*

21 sep 2020, 17:09, juliatje.
4

Hallo allemaal,

Hier ben ik weer even met een korte update, ik ben vandaag langs de huisarts geweest. De huisarts heeft een aantal onderzoeken gedaan, maar ze heeft geen idee waardoor het komt. Dus we vermoeden door mijn leefstijl. Ik weeg zoals eerder gezegd 100,9kg. En mijn buik is ook echt dik. Mijn buik steekt echt ver voorbij mijn borsten. De dokter wil me naar een obesitas poli sturen. Maar ik weet niet of ik dat wil. Iemand hier ervaringen mee?

Groetjes Anoniempje

22 sep 2020, 18:09, anoniempje
5

Goed dat je even bij je huisarts bent langsgegaan en fijn om te lezen dat daar geen enge/rare dingen naar voren kwamen. Ik heb zelf geen ervaringen met zo'n poli, maar waar twijfel je over? Heb je ook enig idee op welke manier je leefstijl debet kan zijn aan je huidige gewicht?

23 sep 2020, 11:09, B
6

geen ervaring, maar wees blij dat je deze kans krijgt voor die poli! Veel mensen moeten het op eigen houtje doen en poli is voor hulp. Maar proberen kan geen kwaad.

23 sep 2020, 18:09, juliatje.
7

Hoi Anoniempje,

Ik heb er een goede ervaring mee want ik zit sinds kort in een obesitas kinder groep in het zkh omdat ik 13 jaar ben en bijna 90 kilo woog. Ze zeiden ook dat ik bijna Suikerziekte heb. We hebben in de groep allemaal eetbuien en onze conditie is ook slecht. Wat wil je weten?

23 sep 2020, 23:09, Evert
8

Hallo,

Hier ben ik weer. Ik zou graag weten wat zo'n poli inhoudt en wat je daar allemaal moet doen.

Groetjes Anoniempje

24 sep 2020, 19:09, Anoniempje
9

Ik moest eerst een gesprek hebben met mijn ouders erbij. We werden allemaal gemeten en gewogen.
Ik ging met een diëtiste praten over wat ik at. Of ik wel regelmatig at, of ik stiekem at, of ik wel eens teveel at, of ik soms niet kon stoppen en hoe snel ik was aangekomen.
Met een psycholoog ging ik praten over pesten, dingen van thuis maar zij legde ook uit dat ik eetbuien had en een eetbui eetstoornis heb.
Ik moest bloed prikken en daarna een zoet drankje drinken en later gingen ze kijken hoeveel suiker er dan in m'n bloed zat.

Wat je daar moet doen is voor iedereen verschillend. Ik ben daar op maandag en dan worden we eerst gewogen, we praten over hoe het die week is gegaan en hoe het eten ging en hoe het wegen was. We gaan samen sporten. Aan het begin deden we testjes om te kijken hoe onze conditie was.
We sporten ook op woensdag en vrijdag en 1x per week sporten de ouders mee. Je hebt ook gesprekken met de diëtiste en ook met je ouders erbij en veel ouders hebben ook obesitas en worden zo ook geholpen. Dit is het uitgebreide programma.

Als dit goed gaat kun je naar losse gesprekken over gaan en sommige mensen komen vanaf het begin maar 1x per 3 maanden en die komen alleen bij de kinderarts.
Het is voor iedereen verschillend.

Moet jij van je ouders er niet heen dan omdat ze ongerust zijn dat je zo dik bent geworden?

24 sep 2020, 21:09, Evert
10

@Evert ik moet er inderdaad heen omdat ze vinden dat ik te dik ben.

Bedankt voor de uitleg

26 sep 2020, 00:09, Anoniempje
11

Hoi Anoniempje,

Weet je al of je naar die poli gaat?
Hoe gaat het nu met je? Lukt het een beetje normaal een eten?

29 sep 2020, 22:09, Lotte435
12

Hoi allemaal, hier ben ik weer. Ik ben nog niet gestart bij die poli omdat ik moest getest worden op het Covid-19 virus. Maar de bedoeling is wel dat ik ga starten. Ik eet normaal.

1 okt 2020, 12:10, Anoniempje
13

Wat spannend Anoniempje!
Ik hoop dat je snel terecht kunt en ben benieuwd wat ze gaan doen.

1 okt 2020, 22:10, Lotte435
14

Hallo allemaal,

Hier ben ik weer met een korte update. Ik ben vandaag voor de eerste keer naar de poli geweest. Ik heb vooral veel moeten luisteren naar de werking. Ook werd ik gemeten en gewogen en werd mijn buik gemeten. Voor de rest hebben ze het verloop uitgelegd.

5 okt 2020, 21:10, Anoniempje
15

He Anoeniempje,

Wat goed dat je bent geweest. Viel het uiteindelijk allemaal mee?
Wil je ons vertellen wat ze nu gaan doen? Ergens op het forum heeft Evert wat dingen geschreven. Ga je net zoiets doen of weet je dat nog niet?

Succes!

6 okt 2020, 23:10, Lotte435
16

Hoi anoniempje,

In welk ziekenhuis ben je? Kom je ook in een groep? Heb je ook zo'n test met een heel zoet drankje moeten doen?
Ik ben wel nieuwsgierig hoe het bij jou gaat en of alle waardes goed zijn want dat was bij mij niet zo.

Ik ben 13 en 1,74 groot en woog maandag 79 kilo. Ik heb bijna 90 kilo gewogen en mijn buik omtrek was 108 cm. Volgende week gaan we weer alles meten en dan hoop ik dat het allemaal wat beter is. Ik vond het spannend om de eerste keer te gaan maar ben nu wel blij want ik voel me steeds beter

8 okt 2020, 00:10, Evert
17

Hoi allemaal hier ben ik weer. Ik zit in een ziekenhuis in Leuven dat ligt in België. Ik heb ook een zoet drankje gedronken en mijn waardes waren goed. Ik ben 20 jaar weeg 101kg ben 163 cm en heb een buikomvang van 130 cm.

12 okt 2020, 14:10, anoniempje
18

He Anoniempje,

Gelukkig is je buikomvang dus wat minder dan je in je eerste berichtje schreef. Helaas wel weer een kilo zwaarder.
Gelukkig was je GTT wel goed!
Wat gaan ze nu allemaal doen? Heb je er een beetje vertrouwen in?
Zet hem op!

12 okt 2020, 21:10, Lotte435
19

@Lotte435:
Lichaamsomvang zoals buikomvang is een veel betere indicator of je vooruitgang hebt geboekt dat de kilo's op de weegschaal. Je gewicht schommelt namelijk altijd, zeker als de metingen op verschillende momenten van de dag is gedaan dan.

@Anoniempje:
Goed om te lezen dat je hulp hebt durven accepteren en gestart bent met de behandeling! Hulp accepteren durven veel mensen niet, terwijl hulp vragen en accepteren altijd een teken van kracht is, nooit van zwakte!

Succes de komende tijd en blijf updates posten!

13 okt 2020, 01:10, Timo
20

@timo klopt maar het is ook gewoon fijn als je op een weegschaal ziet dat het getal naar beneden gaat. dat heb ik tenminste

13 okt 2020, 23:10, Lotte435
21

Hey! Hier ben ik weer met een update. Momenteel weeg ik 98,9. De sessies bij de dietiste en samen sporten in de poli werken heel goed. Mijn buikomvang is ook al flink geslonken.

22 okt 2020, 16:10, anoniempje
22

Top! Prachtig nieuws! Trots op zijn. Dit doen vele je niet na!

Op weg naar de betere versie van jezelf. Op weg naar een gezonder en gelukkiger lichaam. Op weg naar een nieuw leven!

Succes en blijf updates posten!

22 okt 2020, 18:10, Timo
23

Hé anoniemope,

Wat goed en fijn dat het zo werkt.

23 okt 2020, 06:10, Evert

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.