Geen idee war ik

Ik ben een jongeman boven de 20 jaar, ik ben aantal maanden terug underweight geweest, ik was toen 52KG, ik was erg dun en zag naar mijn mening goed uit, ik kreeg af en toe complimenten op straat, mijn cheekbones zijn ook zichtbaar. Tot ik realiseerde dat ik eigenlijk juist slecht uitzag.

Ik merkte dat al het vet rondom mijn ogen verwijderd waren, nog erger kreeg ik ingezakken wangen, ik wist meteen dat ik snel mezelf moest verbeteren voordat het gaat escaleren.

Ik heb toen snel weer gewicht gekregen, ik weeg nu 62KG, nu komt het.. alhoewel mijn wangen een klein beetje met vet is bijgevuld, heb ik nog steeds geen vet gekregen rondom mijn ogen! Daarnaast heb ik van de kuilen onder mijn ogen, ingezakken huid! Is dit permanente schade? ik slaap goed en drink voldoende water, maar het nodige vet is niet terug gekomen!

Ik word helemaal paranoid of die ingezakte huid rondom mijn ogen permanent, of blijvend is!?

Ik heb gelezen over gewichts verdeling dat het misschien tijd nodig heeft? Maar er zijn nu al twee manden verstreken..? Ik zie nog steeds uit alsof ik 52KG weeg. wat betreft mijn gezicht?

Is dit permante schade? Of zal mijn gezicht later corrigeren met de nodige vet? Ik had altijd al eye bags, maar deze is dus nog opvallender door de ingezakte huid! Ik kan mijn cheekbones heel duidelijk voelen en is ook duidelijk te zien geloof ik!

Is dit blijvend? Of komt de vet nog terug?

24 nov 2018, Prive

Reacties

plaats reactie
1

Hoi privé,

Wat ontzettend knap en dapper van je dat op eigen kracht weer aangekomen bent in gewicht. Dat is heel erg moedig en sterk van je.

Wat betreft de vetverdeling: het heeft een poos nodig voordat het vet zich weer netjes over jouw hele lijf verdeeld. Dit is een beschermingsmechanisme van je lijf. Omdat het zo lang ondergewicht heeft gehad staat het nu in de stress stand en doet het er alles aan om te overleven. Daarom kom je voornamelijk aan op je buik, omdat je lijf de belangrijkste organen wil beschermen. Wanneer je goed voor jezelf blijft zorgen, je voldoende blijft eten en mooi op gewicht blijft, zal je lichaam zich langzaam aan steeds meer gaan ontspannen en zal het vet meer verdeeld worden over je lijf.
Maar dit kan best een poosje duren. Bij de meeste mensen duurt het tussen de 6 en 12 maanden voordat al het vet weer helemaal netjes verdeeld is.
Neem de tijd, pak je rust en zorg goed voor jezelf en alles komt weer in orde. Je lijf regelt dit voor je.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Liefs, Amy

26 nov 2018, 08:11, Amyxx
2

Weet u zeker dat het normaal gewichts verdeling tussen de 6 en de 12 maanden is? ik denk dat ik nu 2 maanden lang 62KG weeg, eigenlijk zegt u, ik moet rustig wachten tot minimaal 6 maanden voordat mijn gezicht zal corrigeren met de nodige vet? Als dat waar is dan is dat een werkelijke opluchting, maar hoe zeker bent u hierover? Zal de vet echt terug komen denkt u? ik was voor meer dan een jaar 54KG en voor slechts een maand ondergewicht met 52KG, bedankt voor uw tijd en moeite mevrouw Amy.

26 nov 2018, 17:11, Abdel
3

Hoi Abdel,

Ja, het klopt dat het minstens een paar maanden tot ruim een jaar duurt voordat het gewicht weer helemaal netjes over je lijf verdeeld is. Dit blijkt uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken. Het lichaam heeft gewoon veel tijd nodig voordat het weer helemaal in balans is. Het maakt daarbij niet uit of je nu heel kort of heel lang ondergewicht hebt gehad. Je lichaam krijgt gewoon een hele zware klap te verduren als het ondergewicht krijgt. Natuurlijk is het wel zo dat hoe langer je ondergewicht hebt hoe meer schade het oploopt en hoe langer het herstel duurt. Maar ook een korte periode van ondergewicht vraagt veel hersteltijd.

Maak je dus niet al te veel zorgen over de verdeling van je gewicht. Je lichaam zal het snelst herstellen als jij goed voor jezelf blijft zorgen. Dus als je goed blijft eten, goed op gewicht blijft en voldoende rust pakt.

Weet je ook de oorzaak van je ondergewicht? En hoe ben je weer op gewicht gekomen?

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Als je nog meer vragen hebt; stel ze gerust! Ik help je graag.

Liefs, Amy

27 nov 2018, 08:11, Amyxx
4

Bedankt voor uw reacrie,

Ik leed een slechte leven en was enorm dik, daarna nam ik de beslissing om dat te veranderen, dus ik at 1 x per dag, hierdoor heb ik alle overtollige vet kwijt kunnen raken, daarnaas zorgde deze manier van gewicht verliezen, dat ik zelf kon bepalen op welke gewicht ik wou staan.

Maar naar mate van tijd, was ik zo gewend aan 1 keer per dag eren dat ik dacht dat ik wel zonder eten kom, ik at eigenlijk te weinig daarom tot ik plotseling ondergewicht werd. Dit heb ik snel kunnen oplossen door een vaste eet schema op te stellen en daarbij een 600 calorie gain weight shake, hierdoor kwam ik 1 kilo per week aan. Ik ben nu nog altijd 62KG, ik ga dan maar rustig afwachten, want er is helemaal geen vet onder mijn ogen, mijn ouders zeggen herhaaldelijk dat het allemaal goed uitziet, maar ik zie duidelijk kringen rondom mijn ogen omdat het huid gezaklen is en er geen vet meer aanwezig is.

Dank u voor uw berichtjes.

27 nov 2018, 16:11, Abdell
5

Ik merk dat er veel grammatica fouten zijn, excuses.

27 nov 2018, 16:11, Abdel.
6

Hey Abdel,

Dank je wel voor je reactie en het delen van je verhaal.
Het is goed te lezen hoor, maak je niet druk op spelfouten :)

Zo te lezen heeft je lichaam een flinke klap gehad door het heel weinig eten en bijna niet meer eten. Ook het maar 1 x per dag eten kan flink stressvol zijn voor je lijf. Je lijf heeft keihard moeten werken op een lege tank om goed te blijven functioneren.
Daarna heeft het weer flink hard moeten werken om het gewicht er weer bij te krijgen. Je zult nu dus wel begrijpen dat je lijf nu waarschijnlijk best moe is. Want hoe voel je je? Voel je je goed, blij, energiek en uitgerust?

En hoe ziet jou voedingspatroon er momenteel uit? Krijg je nu voldoende gevarieerde voeding binnen verspreid over verschillende maaltijden en tussendoortjes gedurende de dag?

Je hoeft je echt geen zorgen te maken over de juiste vetverdeling. Dat komt echt zodra je lijf weer op krachten is na deze aanslag én je goed, voldoende en regelmatig blijft eten. Gaat je dit lukken?

Liefs, Amy

28 nov 2018, 08:11, Amyxx
7

Ik weet het niet mevrouw Amy, elke keer als ik in de spiegel kijk zie ik ingezakken wangen, volume verlies onder mijn ogen, gezicht is een beetje verbeterd... maar het lijkt erop dat er geen vet zal terugkeren, ik blijf echter wel hoopvol natuurlijk.. ik ben nu denk ik drie maanden op 62KG.

12 dec 2018, 22:12, Abdella
8

Hoi Abdel,

Het kan wel een jaar duren voordat alles weer helemaal verdeeld is. Bij sommigen duurt het zelfs nog wat langer. Je moet dus nog even geduld hebben.
Maar het feit dat je zelf nu al wel verbetering ziet in je gezicht geeft wel aan dat het allemaal nog aan het veranderen is.
Blijf dus hoopvol en geef het de tijd. Je lijf is hard aan het werk voor je!

Liefs, Amy

13 dec 2018, 12:12, Amyxx

Reageer

Wil je een bericht ontvangen als er een nieuwe reactie is?
Login of registreer