Geen hulp mogen

Hoi ik ben Rachel en 21 jaar. Ik woon sinds 2,5 jaar op kamers ivm mijn studie. Ik kom uit een redelijk groot gezin en heb me in het begin best eenzaam gevoeld. Ik ging daarom veel naar huis feestjes of at vaak bij andere mensen in de corona tijd want anders werd ik echt gek. Alleen vaak als ik thuis kwam bestelde ik ook nog iets omdat ik weer trek had.
Ondertussen ben ik flink aangekomen en de hele dag bezig in m'n hoofd met eten. Ik probeer steeds af te vallen maar elke keer gaat het weer mis en neem ik toch weer dingen die slecht voor me zijn en ik merk dat het steeds langer duurt voor ik tevreden ben.
Nadat m'n moeder een opmerking maakte over dat ik echt te dik werd zei ik dat ik er wel wat aan wilde doen en naar een diëtiste wil maar ze zegt dat ik naar iemand van de kerk kan en ze echt niet gaat betalen voor een diëtiste. ik moet maar wat sterker zijn.
Ze betalen alles voor me van mijn ziektekosten en we hebben een heel hoog eigen risico omdat ze tegen verzekeren zijn en tegen hulp aan je lijf. Ze zien het dus gelijk als ik wel hulp zoek. Omdat ik zelf mijn ziektekosten niet kan betalen is er ook niet echt een optie. Wie heeft er tips om af te vallen en weer normaal te kunnen eten?

8 mei 2022, Rachel


Reacties

plaats reactie
1

Awh lieve Rachel,

Dit is wel naar! Ik vind dat zij wel moreel verplicht zijn het te betalen aangezien jij het niet kan en aangezien het waarschijnlijk een passende hulp is, en dan ook nog met kennis over gewicht enzo.

Misschien kan je dit ook pro deo doen, of kun je aan je huisarts zeggen dat jouw ouders hier zo apart over denken en jij het zelf niet kan betalen. Zoals je waarschijnlijk al wist heeft de huisarts een geheimhoudingsplicht.

Eet je nu nog vaak ongezond? Want als je daarmee wil minderen kan ik je misschien wat tips geven.

X

8 mei 2022, 09:05, Lou
2

Hey Rachel, hoe lang ben jij en hoeveel weeg jij? Want als het maar ongeveer 5 kilo teveel is, kan het makkelijk eraf.

8 mei 2022, 17:05, Spqr
3

Hoi Rachel,

Wat vervelend zeg deze situatie. Heeft het echt met het geloof te maken dat je ouders de hulp niet willen? Is het praten met iemand van de kerk een optie of dat sowieso niet.

Als ik lees wat je schrijft vraag ik me af of een diëtiste alleen genoeg is. Misschien heb je ook hulp van een psycholoog nodig. Wie weet kan de poh-ggz van de huisarts je op weg helpen.

Als dat allemaal geen optie is kun je misschien hier online de anonieme hulp volgen. Je kunt een online screening doen om te kijken of dit geschikt is voor je.

Misschien kun je hier eens twee dagen aan het eind van de dag bijhouden wat je gegeten hebt zodat wij met je mee kunnen denken en je kunnen steunen.
Sport/beweeg je ook? Misschien helpt het om dat in een groep te doen zodat je je ook minder eenzaam voelt.

Sterkte Lotte

9 mei 2022, 10:05, Lotte435
4

Hoi Lou, ik heb mijn huisarts nog in het dorp zitten waar ik vandaan kom. Ik ben gewoon bang dat ze dan toch iets meekrijgen of dat de huisarts denkt waar komt zij nou voor
Ik probeer elke dag weer gezond te eten en soms gaat het een dag goed en soms een week of nog langer maar als ik dan weer iets slechts eet is het lastig weer goed te gaan eten.

Hoi Spqr, ik ben ongeveer 1,65 en gister woog ik bij mijn ouders 88,6. Ik wilde m'n BMI niet eens weten maar schrok net best wel toen ik hem hier op de site uitstekende. Ik moet dus echt zo snel mogelijk veel afvallen.

Hoi Lotte,
Het komt inderdaad door ons geloof. Ik vertrouw die mensen van de kerk inderdaad niet en m'n ouders weten niet wat er is en straks vertellen ze het door

Het is lastig om naar de poh-ggz te gaan want de huisarts zit nog in mij geboortedorp.

Uit de online screening kwam dat ik te dik ben. Ik kon niet verder met de vragen. Ik heb de coördinator een mailtje gestuurd om te vragen of ik misschien toch online mee mag doen.

Ik zal binnenkort even opschrijven wat ik heb gegeten.

Bedankt voor jullie lieve reacties

9 mei 2022, 14:05, Rachel
5

Lieve Rachel,

Is het misschien zo dat het geloof veel dingen bij je benadeeld? Ik zelf ben ook gelovig opgevoed, maar mijn ouders zagen dingen met elkaar bespreken als liefde, dus ging het voor mij wat minder moeilijk in dat opzicht.

De huisarts kan zijn/haar baan kwijtraken als die iets doorverteld, het is een plicht dingen geheim te houden. De huisarts zou ook geen vooroordeel moeten hebben en dat mogen uiten, en zeker niet in jouw geval.

Misschien kan je met jezelf afspreken in welke hoeveelheid je gaat snoepen. En dat als je meer snoep wil dan de maximale hoeveelheid, dat je dan een appel neemt bijvoorbeeld.

Heb je misschien ook een idee waardoor je snel grijpt naar iets minder gezonds? Want als je die oorzaak aan kan pakken zal dat probleem hoogstwaarschijnlijk zijn opgelost. :)

Liefs!
Lou

9 mei 2022, 15:05, Lou
6

Hoi Lou,

Mijn ouders en iedereen hier is gewoon streng. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.

Ik weet dat de huisarts zijn baan kan kwijtraken maar het is ook dat als ik gezien word bij de huisarts ik bang ben dat iemand zegt gij Rachel, wat deed je bij de dokter.

Bedankt voor de tip. Het stomme is alleen dat ik het me wel voor kan nemen maar dan gaat het alsnog mis.

Gister had ik me voorgenomen geen koek te eten en toen nam ik eerst bij m'n oma een plak cake, thuis at ik een reep chocola en ik had nog een pak gevulde koeken in m'n kamer die ik ook opgegeten heb.
M'n moeder ziet dan alleen de reep chocola en zeurt daar al over. Het is maar goed dat ze niet van de gevulde koeken weet. Dan moet ik dus wel aan denken dat ik de verpakking weggemoffeld krijg want anders komt ze er alsnog achter. Dat is dus wat ik niet meer wil.

Vandaag gaat het nog wel goed. Vanmorgen een beschuit met kaas, rond 13 uur een appel en banaan en net rond 15 uur een boterham kipfilet. Dit volhouden en ik val tenminste af

9 mei 2022, 15:05, Rachel
7

Hoi Rachel,
Als iemand die al 5 jaar een eetstoornis heeft raad ik aan om wat meer overdag te eten. Een beschuit met kaas als ontbijt en een paar uur later een appel is gewoonweg te weinig en dan ga je snel weer veel ongezond eten. Probeer eens echt te eten zodat je vol zit en laat dat afvallen eens los. Genoeg eten is heel belangrijk en anders kam je alleen op korte termijn afvallen.

9 mei 2022, 17:05, Scholiertje
8

Hey Rachel,
Aangezien je al op kamers woont is het misschien een mogelijkheid om in de buurt van je kamer bij een huisarts? Zo kan je makkelijker om hulp vragen zonder dat je ouders dat weten.

9 mei 2022, 22:05, Spqr
9

Hè Rachel,

Als je zegt cake, reep en pak gevulde koeken gaat het al echt richting een eetbui (als het dat niet al is) . Verder snap ik dat je af wil vallen waarmee ik niet zeg dat dit moet!!
Misschien zijn er bij je studie opties om hulp te krijgen. Ik snap helemaal wat je bedoelt met ouders die iets niet willen of maar vinden dat je maar even gewoon moet doen.

Ik hoop dat je snel hoort dat je hier de online behandeling mag doen.
Een paar beschuiten is echt te weinig. Dat kan ook weer eetbuien uitlokken. Op proud2bme kun je eetlijsten vinden. Wie weet geeft dat wat houvast.

Nogmaals sterkte

10 mei 2022, 01:05, Lotte435
10

Ik heb al een berichtje van de coördinator terug dat ik de online behandeling mag doen. Hoop zo dat het helpt.

10 mei 2022, 09:05, Rachel
11

Hee Rachel, wat naar om te lezen zeg. Sowieso al dat van je gewicht en het eten, maar ook dat je zo in de knel zit tussen de verwachtingen/normen van je familie/dorp, zelfstandige financiele mogelijkheden en je eigen behoeftes.
Als het in de kern alleen je gewicht is kun je zelf waarschijnlijk best een eind komen. Ook zonder een diëtiste lukt het heel veel mensen om af te vallen door een gezonder en regelmatiger eetpatroon in combinatie met genoeg bewegen, als je natuurlijk echt wil afvallen. Maar als er meer achter zit, toch iets qua dwangmatig/emotioneel eten, mentaal niet goed in je vel zitten, dan wordt dat wel lastig en is het echt onverstandig om zelf maar wat aan te rommelen. Ellende is dat de huisarts kosteloos is, maar vrijwel alle doorverwijzingen die daaruit voortkomen niet. Je zou kunnen overwegen om je in te schrijven bij een huisarts in de plaats waar je woont/studeert. De meeste studenten doen dat (is dus niet gek) en dat heeft allerlei voordelen, van hele normalen, huisarts in je directe woonomgeving, tot socialen, niet meer de sociale controle uit het dorp van je familie voelen. Je bent 21 schreef je, dus die keuze mag je gewoon zelfstandig maken, bel gewoon eens met een praktijk in je buurt en vraag hoe dat inschrijven werkt. Je kunt daarna dan altijd eens een consult aanvragen, zonder dat daar ooit iemand achter hoeft te komen. Als het wel op medische doorverwijzingen aankomt: je bent volwassen en baas over je eigen lichaam, daarom is het misschien toch een goed idee om het gesprek met je ouders aan te gaan over de (zorg)behoeftes die jij hebt en dat jij je niet comfortabel voelt bij die oplossing met mensen uit de eigen kerkelijke kring. Dat is vast een lastig gesprek, maar misschien moet je dat toch maar aangaan. Wat de kosten betreft: zou je het echt niet kunnen betalen? Je lijkt nu ook geld te hebben om extra eten te bestellen bijvoorbeeld, heb je niet ergens een buffer of bespaarmogelijkheden waardoor je het eigen risico toch zou kunnen betalen? Je welzijn is wel echt belangrijk, dus daar in het slechtste geval spaargeld voor aanspreken kan een heel verstandige beslissing zijn. Eigen risico kun je bovendien gespreid betalen. Overweeg daarnaast ook eens een studentenpsycholoog o.i.d.. Daarmee kun je het eens hebben over de gevoelens waarmee je worstelt.

10 mei 2022, 11:05, B
12

Wat fijn dat dat kan!! Ik hoop echt dat het je snel gaat helpen. Wees vooral eerlijk en als je straks een eetdagboek bij moet houden, schrijf echt alles op. Zelfs het kleinste dropje

@b, eens met je stukje maar als haar ouders een hoog eigen risico afgesproken hebben geldt dat sowieso tot eind van dit kalenderjaar. Als het de meest uitgeklede polis is kun je ook niet overal terecht. Toevallig staat er vandaag op de site van rtlnieuws een stukje dat het zo lastig is om een huisarts te vinden omdat alle praktijken vol zijn. Als ze nu 3e jaars is (2,5 jaar op kamers dus ik gok 3e jaars) dan heb je misschien net iets gevonden en moet ze als ze klaar is met studeren weer een andere huisarts zoeken.

Nogmaals, ben het helemaal eens met wat je schrijft over haar leeftijd en eigen lichaam enz maar ik denk dat het, zeker in streng gelovige kringen wat anders ligt.

10 mei 2022, 14:05, Lotte435
13

Hoi B,

Ik denk dat het wat ingewikkelder is dan alleen maar een andere huisarts kiezen. Voor nu kan ik hier online aan de slag en ik hoop dat dat genoeg is.

@lotte het zit inderdaad ongeveer zo zoals je omschrijft

15 mei 2022, 04:05, Rachel

Reageer

Wil je een bericht ontvangen als er een nieuwe reactie is?
Login of registreer