Eten Bewaren

Beste allemaal,

Een tijd geleden ben ik intensiever gaan sporten. Hierdoor kreeg ik ook meer honger, waardoor ik meer brood mee ging nemen naar school/werk. Nu is het op een punt gekomen dat ik wel 10 belegde boterhammen mee moet nemen om geen trek meer te moeten hebben door de dag heen. Tijd om mijn eetpatroon eens te wijzigen dacht ik.

Nu ben ik meer dingen aan het koken en klaarmaken die ik mee kan nemen naar mijn werk of naar school. Deze doe ik dan in bakjes met een vork erbij. Ideaal. Het probleem is echter dat ik per dag erg veel tijd kwijt ben aan het klaarmaken van mijn eten. Dit moet efficiënter kunnen, dacht ik. Nu heb ik op internet een aantal ideeën opgedaan, waardoor ik concludeer dat het het makkelijkste is om in een keer wat meer te maken. Hier stuit ik op een aantal vragen omtrent het bewaren ervan:

- Kan ik elke maaltijd die ik kook koud eten?
- Kan ik elke maaltijd invriezen?
- Hoe zit het met rijst? kun je dat koud eten, moet je dat opwarmen of kun je dat invriezen?
- kun je bijv. gekookte of gebakken aardappels invriezen of bewaren in de koelkast en
- Hoelang kun je alles bewaren in a) de koelkast en b) de vriezer?
- Maakt het voor de houdbaarheid nog uit of je een maaltijd hebt waarin je alles door elkaar gooit of je de groenten, rijst/aardappels en vlees apart bewaart?

Alles is welkom, en alvast bedankt!

E.

22 aug 2016, Elouwers


Reacties

plaats reactie
1

- Kan ik elke maaltijd die ik kook koud eten?
Hmm, uit mijn hoofd kan dit niet bij elke maaltijd, maar dat zou je eventueel per recept even kunnen googelen.

- Kan ik elke maaltijd invriezen?
In principe kan dat ja. Al zul je wel even moeten kijken hoe en wat handig is om het in te pakken.

- Hoe zit het met rijst? kun je dat koud eten, moet je dat opwarmen of kun je dat invriezen?
Rijst kun je koud eten, warm eten en invriezen. Voor je het koud eet, is het wel verstandig om het eerst gekookt te hebben.

- kun je bijv. gekookte of gebakken aardappels invriezen of bewaren in de koelkast en
Ja hoor, dat is geen probleem. Al kan in het diepvries wel zorgen dat het wat waterig wordt, maar daaruit kun je ook altijd nog wat creatiefs mee doen.

- Hoelang kun je alles bewaren in a) de koelkast en b) de vriezer?
In de koelkast bewaren zou ik de max van 3 dagen aanhouden. Op internet lees ik dat in de vriezer langer kan.

- Maakt het voor de houdbaarheid nog uit of je een maaltijd hebt waarin je alles door elkaar gooit of je de groenten, rijst/aardappels en vlees apart bewaart?
Hier durf ik geen antwoord op te geven.

15 sep 2016, 19:09, xbiggers
2

- Kan ik elke maaltijd die ik kook koud eten?
Als je dat lekker vindt, je gaat er in ieder geval niet aan dood
- Kan ik elke maaltijd invriezen?
Ja hoor, alleen dan duurt het lang om te ontdooien. Je kan beter gewoon in de koelkast doen, aangezien je het toch wel op krijgt in een week.
- Hoe zit het met rijst? kun je dat koud eten, moet je dat opwarmen of kun je dat invriezen?
Ik zou het niet invriezen, omdat het dan na het ontdooien heel nattig wordt, bijna pap. Maar als je dat niet erg vindt, why not? Verder kun je het gewoon koud eten of in de magnetron doen.
- kun je bijv. gekookte of gebakken aardappels invriezen of bewaren in de koelkast en
~ja
- Hoelang kun je alles bewaren in a) de koelkast en b) de vriezer?
Vlees drie tot vier dagen en de rest een week.
- Maakt het voor de houdbaarheid nog uit of je een maaltijd hebt waarin je alles door elkaar gooit of je de groenten, rijst/aardappels en vlees apart bewaart?
Ja want alles met vlees bederft sneller.

Ps nooit gekookte of gebakken dingen buiten de koelkast bewaren.

16 sep 2016, 16:09, Anonymous

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.