Ernstig ondergewicht maar ik eet normaal

Hallo allemaal ik heb een probleem ik eet normaal maar ik heb ernstig ondergewicht. Dit eet ik op een dag:

O: hele bak franse kwark, eetlepel lijnzaad, een stuk fruit, koffie met melk
L: vier boterhammen met beleg (meestal pindakaas, jam of hummus)
D: gewoon een normale portie (groente, pasta/rijst/aardappel en een vleesvervanger want ik ben vegetarisch)
T: een magnum/cornetto/mars/kitkat/iets anders lekkers met chocola

Ik drink verder nog veel water en sterrenmix thee. Soms eet ik nog een pakje liga's of extra fruit of groente tussendoor. Ik sport amper.

Best normaal en gezond toch? Maar mijn gewicht is 38 kg en ik ben 170 cm ik snap er helemaal niks van weet iemand hoe dit komt? En hoe kan ik eten om aan te komen want ik zit al vol met wat ik nu eet. Ik had altijd al een beetje ondergewicht maar niet zo veel. Ik ben trouwens 16.

10 mrt 2019, Nico


Reacties

plaats reactie
1

Beste Nico je eet vrij gezond goed zo! Alleen liga en iets lekkers met chocola is vrij slecht voor je. Maar je ondergewicht kan komen door aandoeningen komen zoals: de ziekte van Crohn,iets met de schildklier, of een lintworm. Het kan ook komen door dat je behoord tot de groep van mensen die van nature gewoon mager is. Veder kan je ook een snelle stofwisseling hebben,je darmflora en darmwerking zijn niet in orde,stress, of het zit in je genen of een dermate hoog cholesterolgehalte.
Het beste is hiervoor naar de dokter gaan maar zelf kunnen dunne mensen met ondergewicht gewoon gezond zijn hoor!

10 mrt 2019, 15:03, juliatje.
2

Veder is jam niet echt gezond, want er moet volgens de regel veel suiker inzitten, je kan beter voor fruitspread gaan en hummes is vaak erg zout en er wordt vaak veel olie aan toegevoegd dus het beste kan je het zelf maken en het beste is om 100% pindakaas te eten, omdat er in normale pindakaas veel zout en olie zit

10 mrt 2019, 16:03, juliatje.
3

Oke bedankt juliatje maar ik hoef niet supergezond te eten, ik wil alleen weten hoe het komt dat ik zo veel ondergewicht heb en hoe ik aan kan komen. Ik was al naar de dokter geweest en die zei dat ik ongezond dun ben en aan aan moet komen. Vandaar.

19 mrt 2019, 10:03, Nico
4

Graag gedaan,en zeg maar als je meer advies wilt.

19 mrt 2019, 11:03, juliatje.
5

Ik denk dat je van nature gewoon heel dun bent!
Dat is je bouw

19 mrt 2019, 14:03, Eva
6

Ik denk dat je nog in de groeispeurt van de pubertijd zit. Als je gewoon blijft eten zoals je nu doet kom je over een paar jaar zeker aan! Je kan ook krachttraining doen om je lichaam wat gespierder en dus breder te krijgen als je dat graag wilt.

25 mrt 2019, 00:03, Lau
7

@juliatje

Goeie tips die je geeft, voor een gezonde levensstijl, maar dat geeft hier het probleem niet aan. Wat je hier aangeeft zijn low-calorie, bij ondergewicht moet je er juist meer eten.
Daarnaast, zou je wel gelijk hebben dat ze een metabolisme stoornis heeft.
Maar aangezien ze aangeeft een BMI van 13 te hebben, met wat ze nu eet is dat bijna onmogelijk al heeft ze een metabolisme stoornis
***dan is er iets goeds mis met je ouders dat ze niet naar de dokter brengen.
***dit bericht is aangepast door de moderator

30 mrt 2019, 20:03, Mooie tips, maar...
8

bedankt,Mooie tips, maar.... In mijn bericht raad ik aan om juist gezond te eten, want soms eet je daarbij juist meer kcal. En veder al moet je aankomen dan betekend niet ofzo dat je automatisch ongezond moet eten. En geloof me er zijn mensen die alles eten wat ze willen en geen grammetje vet zowat hebben. Misschien niet in jou omgeving maar ze zijn er in Nederland wel. En misschien zit dun zijn in de familie?, want niet gelijk als ouder zit je fout.

30 mrt 2019, 21:03, juliatje.
9

Dun zijn zit niet in mijn familie, twee familieleden hebben/hadden wel ondergewicht maar voor de rest is bijna iedereen "normaal" (een beetje te zwaar dus, maar dat is tegenwoordig vgm normaal). Vroeger had ik ook al wat ondergewicht maar niet zo veel.

31 mrt 2019, 10:03, Nico
10

En mijn ouders hadden mij al naar de dokter gebracht en die zei dat ik veel te licht was. Wat ik niet begrijp want zo weinig eet ik niet. Daarom maakte ik dit topic.

31 mrt 2019, 10:03, Nico
11

Hey Nico,
Volgens mij eet je gewoon te weinig. Ik heb anorexia gehad en ben bezig met aankomen en tijdens mijn afvalperiode at ik ongeveer evenveel als jij nu doet. Om aan te komen moet ik β€˜s ochtends 4 boterhammen eten (met lekker veel hagelslag) dan een tussendoortje (verschilt per dag) dan 5 boterhammen (met kaas en vlees enzo) dan twee tussendoortjes (meestal crackers met kaas ofzo en yoghurt met fruit, maar ik neem altijd nog een koekje erbijπŸ˜‹) en dan avondeten (ik schep meestal twee keer op) en dan nog een bak yoghurt/kwark met fruit en een koekje (kleine koekjes? 2/3). Ik ben trouwens 15 en een meisje en mag nu weer naar school fietsen (auto heen, fiets terug)!πŸŽ‰
In het begin kwam ik hier dus van aan, maar nu is het gestopt dus hoogstwaarschijnlijk moet ik binnenkort weer meer eten.
Btw, Er is niks mis met jam of af en toe een koekje. Gewoon alles met mate en als je honger hebt kan je gewoon beter een boterham met ei nemen.

4 mei 2019, 08:05, Lala32
12

Lala32 bedankt het kan inderdaad best kloppen dat ik gewoon te weinig eet, ik ga nou denk ik ook maar meer gewoon meer boterhammen eten haha. Pindakaas met hagelslag zou vast goed beleg zijn voor het aankomen :))

4 mei 2019, 20:05, Nico
13

Ja, als je dat lekker vind moet je dat zeker doen! Ik neem ook vaak dubbel beleg en ik kom er dus niet van aan, maar ja niks aan te doen dat komt wel Hahah Btw hummus met avocado of gegrilde groenten is ook zeeeer lekker (en ook gezond Hahah) !!πŸ˜‹πŸ˜‹

5 mei 2019, 08:05, Lala32
14

Je eet zeker weten veel te weinig. Je zou per dag meer moeten eten. Het mooiste is natuurlijk alleen maar gezonde voeding maar om aan te komen zijn eiwit volle producten en producten met een hoog vet gehalte echt niet verkeerd. Je zult dan ook meer energie krijgen en je beter voelen.

16 jul 2019, 10:07, Tamara
15

Of je nu te dik of te dun bent, altijd belangrijk om te zorgen voor een combinatie van complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Matig met snelle suikers en liefst zo min mogelijk geraffineerde suikers. Beter dus bijvoorbeeld een maaltijdsalade of omelet met een beetje brood dan veel brood met dun beleg.
Zoethout in de sterrenmix kan je hormonen ontregelen. Zou zeker niet dagelijks drinken.
Dunne mensen zijn vaak een beetje zenuwentypje. Dunne mensen hebben eerder (onbewust) vluchtneigingen. Zou rustig eten. Na het eten even liggen. Misschien beter (groene) thee dan koffie drinken. Wat sporten/bewegen betreft beter iets rustigs kiezen. Yoga.
Misschien dat je wat voedingssupplementen nodig hebt, om je zenuwstelsel te ontspannen. Als je weinig of geen dierlijke producten eet, kan je ook tekorten krijgen. Ook aan bepaalde aminozuren en aan zink.

4 mrt 2020, 15:03, Lucky
16

Misschien is het handig om naar de dietist te gaan. Daar kunnen ze je helpen met aankomen :)

13 mrt 2020, 20:03, Lau

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.