eetstoornis of niet? wat heb ik

hoi ik ben liz en ik ben ongeveer nu een half jaar erg aan het letten op mijn eten. zoals een dag als vandaag een zaterdag eet ik niks of zo min mogelijk want avond eten moet ik wel gewoon eten. door de weeks eet ik in de ochtend wel gewoon 2 broodjes en in de middag ook. en avond eten is gewoon wat mijn moeder maakt. ik heb ook wel eens geprobeerd om te braken maar ik durf dat nog niet ofzo. ik weet dus niet zo goed wat ik heb want een eetstoornis dan zou je je bang moeten zijn om te eten maar als ik wat heb gegeten vind ik dat kut maar ik vond het gewoon lekker dus dat is goed. weet iemand wat ik heb?

15 sep 2018, liz


Reacties

plaats reactie
1

Het heeft niks met eten of gewicht te maken. Vooral aan je gevoel. Vind jij dat je een zwakte hebt ervoor? Of verkeerde gedachten hebt? Of heb je een obsessie.

15 sep 2018, 16:09, Hana
2

Hey Liz,

Braken (fijn dat iemand eens een keer het nette woord gebruikt, i.p.v. altijd maar 'kotsen'), is HEEL ERG SLECHT voor je. Juist ook als je wil afvallen. Nooit doen, nooit willen doen! Door te weinig gezonde voeding binnen te krijgen, kom je namelijk juist aan in plaats van dat je afvalt! Bovendien verpest je blijvend je gebit door veel te braken!

Niet bij elke eetstoornis ben je bang voor eten of wil je zo weinig mogelijk eten. Eetstoornissen bestaan er in allerlei varianten, waar ook steeds andere gevoelens en gedachte bij komen kijken. Dat je dus niet bang bent voor eten, betekent dus niet dat je geen eetstoornis hebt of deze aan het ontwikkelen bent.

Een gezond voedingspatroon begint bij minimaal drie maaltijden per dag. Alle drie voorzien van eiwitten en minimaal twee hiervan voorzien van groente. Ontbijten met groente (groenteommelet, groene salade, groene smoothie of desnoods groente als broodbeleg), naast groente bij je avondmaaltijd, is bijvoorbeeld een hele goede dagstart. Verder zijn goede vetten belangrijk voor je (vette vis, noten, zaden, avocado, etc) en is een beperkte hoeveelheid goede koolhydraten (quinoa, amarant, teff, boekweit, zoete aardappel, etc.) per dag noodzakelijk binnen een gezond voedingspatroon.

Van bovenstaande zaken word je niet dik(ker). Integendeel! Deze producten helpen je juist om makkelijker vet te verbranden, inclusief goede vetten dus. Goede vetten zorgen ervoor dat de slechte vetten veel gemakkelijker verbrand worden en stimuleren je geheugen, concentratie en zijn ook belangrijk voor een gezonde huid. Bovendien helpen goede vetten om van ongezond dikmakend voedsel af te blijven! Voldoende eten in het algemeen en voldoende goede vetten eten in het bijzonder, is dus juist heel belangrijk als je wil afvallen.

15 sep 2018, 16:09, Timo
3

Hey liz,

Zo te lezen ben je flink aan het struggelen met je eten en doe je je uiterste best om zo weinig mogelijk te eten.

Het is een misverstand om te denken dat je pas een eetstoornis hebt wanneer je eten niet meer lekker vind. Ik denk dat vrijwel iedereen met een eetstoornis eigenlijk gek op eten is, maar niet durft te eten uit angst om aan te komen. Zo te lezen is dat bij jou ook het geval. Je wilt wel eten maar doet dit liever niet omdat je wil afvallen.

Bij een eetstoornis draait het eigenlijk niet om (niet) eten en gewicht, maar is het een soort bliksemafleider voor een onderliggend probleem. Bijvoorbeeld (extreme) onzekerheid over jezelf, angst, een traumatische ervaring of niet weten hoe met emoties om te gaan.

Hoe zit dat bij jou? Wat maakt dat jij de grote wens hebt om af te vallen? En wat maakt dat jij niet meer goed voor jezelf zorgt door goed (en vooral voldoende) te eten? Ben je erg onzeker over jezelf, perfectionistisch of heb je iets heel vervelends meegemaakt waarvoor je nu afleiding zoekt door niet te eten?

Ik hoop dat het je lukt om deze negatieve vicieuze cirkel te doorbreken, want je hebt vast zelf ook wel in de gaten dat dit niet goed is voor je geestelijke en lichamelijk gezondheid. Ben je op de hoogte van de gezondheidsrisico's die een eetstoornis met zich meebrengt?

Pas goed op jezelf liz, dat ben je meer dan waard!

Liefs, Amy

15 sep 2018, 19:09, Amyxx
4

hey liz, ik zo dat braken maar laten stoppen! dat is heel slecht voor je gezondheid, negatief opvattend kan het een eetstoornis zijn, maar vat het niet zo op. ik ben niet de expert. praat eigenlijk gewoon met je moeder, vriendinnen , familie ect. zolang je het aan iemand verteld waarvan je het zeker weet dat je die vertrouwd
xxx Juultje

2 okt 2018, 16:10, juultje

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.