Eetbuien en vermageren

Hey,
Na het eten heb ik steeds het gevoel dat ik dik ben. Dan denk ik “Waarom heb je nu weer zo veel gegeten?”, “Zo ga je nooit vermageren hé!”. Tijfens het schooljaar heb ik vaak ook periodes dat ik super veel eet. Soms eet ik bijna niks. Heel soms sla ik wel eens een maaltijd over en eet ik gewoon in de voormiddag iets en in de namiddag een stuk fruit. ‘S middags op school eet ik bijna niks of niet en gooi ik mijn boterhammen in de vuilnisbak. In de avond moet ik wel steeds eten want dan zien mijn ouders het. Soms wil ik braken maar het lukt niet. Ik durf het echt niet tegen mijn ouders te zeggen, die begrijpen zulke dingen toch nooit of gaan er boos over zijn. Wat moet ik doen? Ik voel me echt niet goed in men vel zitten en voel me een beetje dik. :(

2 aug 2018, anoniem


Reacties

plaats reactie
1

Vooral niet gaan braken. Door te weinig gezond te eten en/of gezond eten uit te spugen, word je juist dikker!! Afvallen/op gezond gewicht blijven begint altijd met het binnenkrijgen van voldoende voedingsstoffen per dag, hier zit dus ook een minimum aantal calorieën bij.

Om eetbuien te voorkomen moet je ten eerste veel eiwitten en goede vetten eten. Eiwitten en goede vetten werken namelijk verzadigend, waardoor je een vol gevoel krijgt en houdt. Dit voorkomt op deze manier een hongergevoel. Het hebben van een hongergevoel is een van de oorzaken van een vreetbui. Een avocado bevat én eiwitten én goede vetten en is dus een prima vrucht om de dag mee te starten (door een smoothie, salade of desnoods op brood bijv.)

Een tweede manier om een vreetbui te voorkomen is wanneer je deze voelt aankomen, een groot glas lauwwarm water met een lepel kaneel erdoor op te drinken. Door te drinken verminder je de eetlust: de prikkel voor honger en dorst naar je brein is dezelfde en het lauwwarme water remt je eetlust. De kaneel neemt de trek in zoetigheid weg.

Hier nog wat andere tips tegen vreetbuien:
- Poets je tanden, neem suikervrije Smint of pepermunt: frisse mintsmaak helpt tegen zoettrek. Plus, je hebt meteen een goed excuus wanneer iemand je iets ongezond aanbiedt: “Ik heb net mijn tanden gepoetst.”
- Zoek afleiding als je lekkere trek hebt: zet muziek op, bel of app een vriendin of ruim je kamer op. Doe er alles aan om je op iets anders te concentreren dan jouw lekkere trek. Geef in ieder geval nooit zonder slag of stoot toe aan eetbuien.
- Eet alleen eten dat wat je proeft: als je niet meer proeft wat je eet, stop dan met eten.
- Maak ongezond voedsel minder bereikbaar - werp barrièrres op: het duurt 20 sec. voordat je brein denkt: ‘Heb ik dit wel echt nodig” + out of sight = out of mind. Stop alle ongezonde producten bij elkaar in een box en zet deze uit het zicht, met de sleutel weer heel ergens anders. Zodoende moet je moeite doen om producten te kunnen pakken. Liefst natuurlijk helemaal niet kopen.
- Als je éérst gezonde producten eet, heb je eerder een vol gevoel. Groenten vullen bijvoorbeeld heel goed en leveren tegelijkertijd weinig calorieën.
- Als je je echt niet meer kan beheersen: neem 1 ongezond ding en geniet hier ook van! Wacht vervolgens 2 min. voordat je het volgende neemt, zo eet je minder en zit je sneller vol.
- Zie wat je eet: eet nooit rechtstreeks uit verpakkingen. Je kan dan namelijk minder goed bijhouden hoeveel je precies hebt gegeten en het is dan makkelijk om te veel te eten. Als je een zak chips voor je neus hebt liggen, gebeurt het maar al te vaak dat je het gevoel hebt dat hij nog halfvol zit, maar dat hij bij het graaien al leeg blijk te zijn. Resultaat: teleurstelling en de drang om nóg een zak chips open te trekken.
- Als je chips of popcorn eet, wissel van hand dus pak het met de hand die je normaal niet gebruikt, daardoor eet je automatisch slomer en kan je er langer van genieten.
Succes!

2 aug 2018, 22:08, Timo
2

Beste anoniem,

Wat ontzettend vervelend voor je dat je je niet lekker in je vel voelt zitten en het idee hebt dat je moet vermageren. Dat moet vast een continue strijd in je hoofd zijn de hele dag.

Zoals je zelf vast diep van binnen ook wel weet, haal je je geluk niet uit de getallen die de weegschaal aangeven. Je hebt misschien een korte kick wanneer je ziet dat je weer wat afgevallen bent, maar daarna komen alle onzekerheden en ongelukkige gevoelens en gedachten nog harder terug.

Hoe moeilijk het ook is, raad ik je sterk aan om per direct te stoppen met je extreme lijnpogingen. Ze doen meer kwaad dan goed. Hoe eerder je er mee stopt, hoe makkelijker het is en hoe minder schade je toebrengt aan je lichaam. Want je lichaam gaat stuk wanneer je zo drastisch aan het lijnen bent.

Het draait eigenlijk nooit om eten en gewicht, maar vaak speelt er iets anders. Het lijnen is slechts een 'afleidingsmanouvre' van andere psychische problemen.
Ik raad je aan om hier hulp voor te zoeken. Je hoeft dit echt niet alleen te doen! Dat is ook bijna onmogelijk, om in je eentje een eetstoornis aan te pakken.
Je kunt langs de huisarts gaan voor een verwijzing naar een coach of psycholoog. Het liefst iemand met ervaring met eetstoornissen. Durf je dat aan?

Zet m op, ik weet dat je het kan!
Je hebt recht om je goed en gelukkig te voelen. Je bent namelijk precies goed zoals je bent!

3 aug 2018, 08:08, Amyxx
3

Timo je bent echt heel slim. Ben je ook een vegetarier?

3 aug 2018, 11:08, 🐶
4

Lieve anoniem, misschien voelt het als vreetbui. Je mag best wat lekkers. Als je bv 3 koekjes neemt of een zak chips bv heb je geen vreetbui. Dan neem ik aan dat je echte vreetbuien bedoeld. Ik heb ook vaak vreetbuien en ik wil juist aankomen. Eet je ook groente in je vreetbui? Want groente kan best lekker zijn. Per dag moet je ongeveer 2-3 keer je tanden poetsen. Als je op school bent en in de kantine poets dan je tanden. Want in de kantine hebben ze vast heel veel lekkere dingen. Bij mijn helpt dit heel erg. En denk eraan: groente is gezonder. En het verminderd je eetlust. Maar als het bv 3 koekjes zijn of een ijsje is dat niet een vreetbui.
Oké dit heb ik bij proud2Bme gevonden wat een vreetbui is:
- In korte tijd werk je heel veel eten binnen dus geen uur.
- Deze hoeveelheid:
- Een zak chips, een reep chocola, een bak ijs, een zak drop. Het is een site met verstand over eetgewoontes en problemen. En ga ook even na dat je er niet veel aan kan doen, het zit in je hooft en misschien voel je je heel schuldig maar dat hoeft niet. Iedereen heeft wel wat, en waarschijnlijk gaat het wel over. Dus word niet boos op jezelf, want geloof me dat helpt echt niet.
Liefs, Eva💕

3 aug 2018, 11:08, Eva🎆
5

Ik durf het er echt met niemand over te hebben. Mijn huisarts is de papa van een vriendin dus daar durf ik al helemaal niet naartoe. Ik voel me ook vaak duizelig, kan het daar ook iets mee te maken hebben? Heb ik nu een eetstoornis?

3 aug 2018, 12:08, anoniem
6

Lieve anoniem, stel je eet 3x per dag een zakje chips en een bv een stroopwafel. Dan heb je bv geen vreetbui. Ik weet niet hoeveel je eet, en ook niet hoe snel. Als je 2 zakken chips in een half uur eet is het geen vreetbui maar eet je 2 zakken in een korte tijd, en daarna meer pakt kan het wel een kans zijn, als je dit bv een keer per week doet vind ik dat niet veel. Maar als je elke dag
- Een stroopwafel
- Een zak chips
- Een ijsje
neemt vinden veel mensen dat geen vreetbui. Dat eten met een reep chocolade en nog een zak en 4 koekjes en een broodje is het wel een vreetbui. Ik heb dat ongeveer een keer per week. 2 jaar geleden was mijn bmi 20, (voor een puber wel normaal) maar toen at ik 3/4 koekjes een reep chocolade en soms nog een ijsje, ik zij toen dat ik een vreetbui had, maar dat is volgens de meeste sites geen vreetbui. Misschien durf je het wel met de kindertelefoon erover te hebben. Ik ben zelf tegen iedereen heel open (soms zelfs te open). Maar als ik een huilbui gehad heb eigenlijk alleen met vriendinnen (dat heb ik een keer per week.) Ik vind het eigenlijk al heel goed dat je het hier bespreekt. Als je naar YouTube kijkt zie ik heel vaak eet video's. Soms over snoep proeven, en soms wat ze eten. Wat ze eten is meestal nep, iedereen heeft wel eens dat ze opeens veel chocolade eten, koekjes, chips in bv 5 minuten. Maar als je je vergelijkt en daarom denkt dat je vreetbuien hebt:

Die video's zijn meestal nep. Ze eten meestal meer en ongezonder.

Als je 3x per dag iets (als tussendoortje) iets eet is dat niet slecht. Het is ook ontspannend, als je er niet over nadenkt dan. In koekjes zitten meestal melk, en soms zelfs dingen die je nodig hebt. Snacken is niet altijd ongezond. De meeste snacken elke dag. En 1% heeft een eetstoornis. Dan vooral BED, dat zijn echte vreetbuien. Ook veel eetbuistoornissen. Dus als je het weet dat iemand met een eetbuistoornis worsteld, durf je er dan misschien over te praten? Toen ik 12 was wou ik afvallen omdat ik op mijn 11e nog overgewicht had. Toen ik 11 was had ik zovaak een vreetbui, want ik had Depressie. Toen ik 12 was at ik alleen maar chocolade en koekjes en soms een wafel, maar dat is niet vreten maar eten. Nu gaat het best goed, want toen ik 11 was werd ik steeds boos naar mijn vreetbui. En nu niet en geloof me meis dat helpt. Ik ben er voor je als je hulp wil. 💖

3 aug 2018, 14:08, Eva🎆
7

Duizeligheid kan ook zeker met eetbuien te maken (en te grote periode van niet eten) te maken hebben.

Door suikers te eten krijgt je lichaam heel even een 'rush' waardoor je zowel lichamelijk als geestelijk een enorme energieboost krijgt. Echter, meteen daarna volgt een enorme dip (after dinner dip) met vermoeidheid, duizeligheid, concentratieproblemen en een chagrijnig gevoel tot gevolg. Hierdoor gaan veel mensen weer suiker nemen om zo weer opnieuw die energieboost te ervaren. En zo werk je eetbuien dus in de hand. Eet dus bij hongergevoel/vermoeidheid altijd groenten, eiwitten en/of vetten en geen koolhydraten (suikers)!!!

De basis is om bij je hoofdmaaltijden voldoende eiwitten en vetten te eten. Dit geeft een vol gevoel, waardoor je een heleboel problemen voorkomt. Verder moet groenten een belangrijke plek in je maaltijden innemen. Probeer zodoende standaard bij je ontbijt groente te eten (groenteommelet, groentesmoothie, groene salade, of desnoods groente als broodbeleg). naast groente bij je avondeten. Heb je meteen een goede dagstart te pakken! Groente tussendoor, bijvoorbeeld de bekende snacktomaatjes, -paprika's en -komkommmers, zijn natuurlijk ook prima.

Er bestaan geen gezonde extra's, zoals hierboven wordt gesuggereerd. Elk koekje, snoepje, chipje, cakeje, taartje, ijsje, is extra. Ook als er extra vezels of minder calorieën of minder vet of wat dan ook in zit. Ook biologisch of biodynamisch zegt niets of het gezond is. Biologische koekjes met extra vezels en vitaminen, blijven koekjes en dus extra's.

Het eten van extra's is helemaal niet verkeerd: ze vervullen een belangrijke sociale functie. Als er iets gevierd wordt, is er sociale interactie (contact met anderen) en daar hoort een extraatje bij. Maar, hou die extra's wel speciaal. Extra's zijn bedoeld om op speciale momenten samen echt van te genieten, niet om ze heel vaak/dagelijks 'uit gewoonte' weg te eten. Áls je dan een extraatje eet, doe dit dan ook zonder schuldgevoel.

En nee, ik ben geen vegetariër. Wel eet ik nog maar een paar keer per week vlees. Dit heet een flexitariër ;).

3 aug 2018, 16:08, Timo
8

1. Ik ken iemand die therapie kreeg voor zijn eetbuistoornis. Het voedingspatroon en de gedachten werden allebei behandeld; meestal krijg je eetbuien door stressvolle situaties + te weinig eten. Die therapeut had het over een "dijkje". Dit dijkje betekend dat je tijdens de dag regelmatig en voldoende eet. Als je de hele dag te weinig eet EN je krijgt nog (bijvoorbeeld) ruzie met een vriendin, krijg je een grote eetbuidrang omdat je geen dijkje had. Maar als je de hele dag gewoon genoeg had gegeten (en dus wel een dijkje had) en dan pas ruzie kreeg, zou die eetbuidrang veel minder zijn.
2. (Hoort nog een beetje bij de vorige tip) als je heel erg veel honger hebt krijg je een lage bloedsuikerspiegel. Dit is gevaarlijk want dit zorg ervoor dat je zin krijgt in zoet/vet/veel eten, waardoor je een eetbui kan krijgen. Zorg er dus voor dat je jezelf nooit tot dat punt laat komen, door iets te eten als je lichaam er om vraagt (ook al vind je het lastig).
3. Je moet geen lijstje met "verboden/dikmakende/slechte" producten in je hoofd hebben. Een bepaald voedingsproduct maakt je niet dik, je moet teveel calorieen eten om dik te worden. Een man in amerika onderzocht dit: hij volgde een dieet van junkfood (cakejes, chocola, burgers, etc) maar hij at maar 1200kcal op een dag. En hij viel gewoon af. Je moet natuurlijk niet alleen maar op junkfood gaan leven, maar af en toe wat minder gezonds kan prima.
4. Hoe sneller je af valt, hoe sneller het gewicht terugkomt. Hoe langzamer je afvalt, hoe langzamer het gewicht terugkomt. Dus probeer niet snel af te vallen door niks te eten, het heeft toch geen zin. Als je te weinig eet verlies je ook spiermassa, je haar, energie, etc. en dat maakt je leven alleen maar k*tter, terwijl je juist hoopt dat afvallen je leven beter maakt.

3 aug 2018, 22:08, Henk
9

Beste Anoniem,

Ik kan me goed voorstellen dat je er met niemand over durft te spreken. Je voelt je er vast heel kwetsbaar in en schaamt je er misschien ook voor?

Of je nu wel of geen eetstoornis hebt is moeilijk te beoordelen van een afstandje en met deze korte informatie. Wat wel duidelijk is, is dat je relatie met eten verstoord is. Het lukt je niet meer om normaal om te gaan met eten. Dat betekend meteen dat je ook recht hebt op hulp hierbij. Hoe eerder je daar mee begint, hoe beter je voorkomt dat je over een poosje misschien heel diep in een eetstoornis vastzit. Een ongezond voedingspatroon gaat al heel snel ten koste van je gezondheid, zoals je nu ook al merkt.

Ik hoop dat je het aandurft om naar de huisarts te gaan. De huisarts heeft zwijgplicht, dus kan en mag tegen niemand iets zeggen over zijn patiënten. Jouw huisarts zal dus niets vertellen over jou tegen zijn dochter (jouw vriendin).

Durf je het aan en gun je jezelf de goede zorg en hulp die je verdient?

4 aug 2018, 08:08, Amyxx
10

Amyxx,
Ik kan niet naar de huisarts zonder mijn ouders dus moet ik het ook eerst aan hen vertellen. Dat wil ik zeker niet. Die gaan me nooit geloven en denken dat ik aandacht zoek.
Ik wil er heel graag met iemand over praten maar weet niet wie. Ik ven vooral bang dat ze gaan denken dat het voor de aandacht is.

4 aug 2018, 11:08, anoniem
11

Hey anoniem,

Wat rot om te horen dat je ouders zo op je reageren.

Ik weet zeker dat je dit niet om aandacht doet, maar dat je echt ergens mee zit. Een eetstoornis gaat nooit over eten en gewicht, maar achterliggende problematiek. Het (niet) eten is niet voelen en een bliksemafleider voor andere problemen, toch? Of is het voor jou anders?

Ik denk dat het ook heel goed is dat je met iemand gaat praten hierover. Ik zou je graag willen helpen daarbij. Met wie zou je bijvoorbeeld graag willen praten?

4 aug 2018, 13:08, Amyxx
12

Ik heb inderdaad nog andere problemen... Ik turn en trainsters weten van deze problemen. Ook is er nog iemand ouder dan mij die hiervan weet. Ik weet zelf niet goed met wie ik kan praten... Misschien met een trainer maar ben heel bang voor hun reactie en ik den kniet dat ze hier veel aan kunnen doen. Die ene andere persoon heeft ondertyssen ook al een vriend en het druk met vakantiejob enz.... Ik weet het niet goed. De laatste dagen eet ik veel minder dan anders ook gewoon omdat ik geen honger heb, maar ik heb wel geen eetbuien meer. ;(

4 aug 2018, 14:08, anoniem
13

En naar een andere huisarts gaan is dat misschien optie? Is minder eng dan je denkt en omdat diegene je niet kent, kan hij/zij je met een frisse, nieuwe blik bekijken. Dit kan je nieuwe inzicht(en) geven, wat je weer vooruit helpt.

Daarnaast heeft iedere huisarts, ook de huisarts die verbonden is aan je vriendin, geheimhoudingsplicht. Hij zal dus niets doorvertellen, ook niet aan je ouders als je dat niet wilt (uitzonderingen daargelaten). Daarnaast kost het bezoeken van een huisarts jou en je ouders geen geld, dus komen ze er ook helemaal niet achter als je dat niet wilt.

4 aug 2018, 17:08, Timo
14

Hey anoniem,

Wat vind ik het verschrikkelijk naar voor je dat je hier zo alleen mee rondloopt. Dat moet anders!

Ik denk dat je het beste met een professional kunt gaan praten. Het is alleen even puzzelen hoe je die kunt bereiken, omdat je aangeeft dat je dit buiten je ouders om wilt doen.

Is er een vertrouwenspersoon op school met wie je dit kunt bespreken? Of een ander familielid die je vertrouwt?

4 aug 2018, 18:08, Amyxx
15

Er is wel iemand op school maar mijn vader kent die heel goed. Ik zie ook niet heel vaak mijn familie dus dat is ook geen optie denk ik. Ik weet ook totaal niet hoe ik dit moet uitleggen aan iemand. Wil er wel graag over praten want ik zit echt niet lekker in mij vel. :(

4 aug 2018, 19:08, anoniem
16

Hey anoniem,

Ik raad je ook zeker aan om met iemand te gaan praten, want je hoeft dit niet alleen op te lossen. Je hebt recht op een luisterend oor en hulp en steun hierbij!

Zou je diegene op school kunnen vragen om het niet aan je vader en moeder te vertellen? Ik denk dat als je de situatie uitlegt, diegene het vast begrijpt en het niet zal doorvertellen, toch?

5 aug 2018, 08:08, Amyxx
17

Als je bij die persoon langs gaat dan wordt er nog iemand van op de hoogte gebracht, een directielid. Mijn vader behoort tot het directieteam...

5 aug 2018, 22:08, anoniem
18

Een vertrouwenspersoon op school heeft zwijgplicht, ook tegenover jouw vader die lid is van het directieteam. Maar ik begrijp dat je het dan nog misschien niet aandurft.
Wie zou je nog meer willen spreken hierover? Wie dan ook?

6 aug 2018, 08:08, Amyxx
19

Ik weet het niet. Ik weet niet wat ik kan doen of wat anderen hier aan kunnen doen...

6 aug 2018, 09:08, anoniem
20

Wat vervelend dat je je zo voelt :(

Wat heb je nodig? Wat zou je nu graag willen voor hulp?

6 aug 2018, 18:08, Amyxx
21

Ik wil vooral gewoon dat die vervelende gedachten weg gaan. Iemand die kan luisteren en zeggen wat hij of zij denkt en mij verder kan helpen

6 aug 2018, 21:08, anoniem
22

Ja dat begrijp ik en dat lijkt me ook goed voor je. Je kunt mailen met de medewerkers van deze site, is dat een optie voor je?

7 aug 2018, 07:08, Amyxx
23

Ja, ik ga het eens proberen :)

7 aug 2018, 10:08, anoniem
24

Goedzo! You go!
En als ik nog iets voor je kan betekenen, dan hoor ik dat graag :)

7 aug 2018, 13:08, Amyxx
25

Dankjewel! Je hebt me echt geholpen! X

7 aug 2018, 19:08, anoniem
26

Eindelijk iemand met het zelfde probleem ik dacht al dat ik de enige was met dit probleem☹️ Maar ik vraag mezelf wel af of ik wellicht overeenkomsten met anorexia heb

9 sep 2018, 22:09, Tessje💗
27

Tessje je kan met testen op internet kijken of je het hebt.

10 sep 2018, 07:09, juliatje.
28

Hey Tessje,

Wat vervelend dat jij ook met dit probleem rondloopt.
Dat is niet makkelijk en kan je leven flink nadelig beïnvloeden!
Als je denkt een eetstoornis te hebben in wat voor vorm dan ook, dan is het denk ik goed om hier hulp voor te zoeken.
Je kunt en hoeft dit niet alleen op te lossen. Er zijn veel mensen die je hier goed bij kunnen helpen.
Zou je dat willen, dat iemand je helpt om weer op een gezonde manier met eten om te gaan?

Liefs en sterkte meis!

10 sep 2018, 14:09, Amyxx
29

@Amyxx
Bedankt voor je advies hierover ik ben blij dan mensen zoals jij me graag willen helpen😊 ik heb denk ik gelukkig geen anorexia omdat ik toch wel naar eten neig en wel redelijk eet, ik ben alleen wel heel bang om aan te komen omdat als ik snoep ik nu wel aankom en vroeger niet, toen kon ik eten wat ik wilde ik vind het gwn al een eng gevoel dat ik bijv een kilo aankom, zeker als ik eraan denk dat ik later opmezelf ga wonen dan kan ik alles kopen wat ik wil en dan denk ik dat ik dik ga worden wat ik echt niet wil!

Mensjes reageer ff als jij dit probleem ook hebt!

12 sep 2018, 16:09, Tessje💗
30

Lieve Tess,
het kan zijn dat je vreetbuien hebt, en trek hebt. Meestal hebben mensen met anorexia dat ook vaak, maar sporten ze daarna, meestal. Je eten, en gewicht hebben er bijna niks mee te maken. Het gaat om je obsessie en emotie. Liefs Eva.

13 sep 2018, 17:09, Eva🎆
31

Hey Tessje,

Ik help je heel graag hoor! Dat vind ik alleen maar fijn om te doen.

Het is een misverstand om te denken dat iemand met anorexia echt niet wil eten. Als je anorexia hebt wil je wel heel graag alles eten, maar durf je dat niet uit angst om aan te komen. Iemand kan én anorexia hebben én nog steeds eten. Diegene eet dan structureel te weinig uit angst om aan te komen en met de wens om (nog meer) gewicht te verliezen.

Hoe zit dat bij jou? Eet je gewoon naar behoefte? Eet je wanneer je honger hebt? En speelt die angst om aan te komen altijd? Dus 24/7?

Zoals Eva ook al aangeeft, gaat het niet zozeer om niet eten, maar om de relatie die je hebt met eten en de intense angst om aan te komen.

Wat zou je voor jezelf graag willen wat betreft jouw problemen met eten?

Liefs, Amy

13 sep 2018, 18:09, Amyxx
32

@amyxx dat klopt ja ik heb indd nog wel honger en heb wel de neiging eten te kopen. op school eet ik meestal niet maar thuis ga ik los, geen ideee wrm. ik zit zelf nog met twijfel

14 sep 2018, 20:09, tessje💗
33

Hey lieve Tessje,

Wat vervelend dat je zo met die eetbuien na school zit.
Ik vermoed dat dit komt omdat je op school niet of veel te weinig eet. Klopt het dat je met reuze honger thuis komt uit school?
Omdat je dan zo lang niet gegeten hebt, schreeuwt je lichaam om voeding die snel energie levert. Dat is waarom je zo'n trek hebt in lekkers als je te lang niet eet.

Zoals je zelf al in de gaten hebt, is zo'n voedingspatroon niet prettig voor jou en je lijf. Ik denk dat je die eetbuien heel goed kunt voorkomen door overdag goed te eten.
Zou het je lukken om gewoon ontbijt, lunch en diner te eten en een tussendoortje 'sochtends, 's middags en 's avonds?
Op die manier blijf je je lijf goed voeden waardoor je de hele dag door energie hebt en je niet meer zo'n enorme drang in een grote snoepbui kunt hebben. Als je je lijf goed voedt, heb je genoeg aan een klein snoepmomentje zo nu en dan.

Zou je dit willen en kunnen proberen? Een gezond voedingspatroon over de hele dag? Om te ervaren dat je dan veel minder last hebt van snoepbuien?

Ik weet dat je het kan!

Liefs, Amy

15 sep 2018, 09:09, Amyxx
34

Ik vermoed net als Amy dat je eetbuien hebt omdat je overdag te weinig eet. Of nee dat vermoed ik niet, ik weet het wel bijna zeker. Meer dan zes uur achter op school zitten zonder iets te eten is echt niet goed. Voor je lijf maar ook voor je concentratie. Bovendien helpt het niet eens met afvallen zoals je merkt je krijgt je er alleen maar eetbuien van. Voel jezelf niet schuldig over de eetbuien je lichaam probeert je echt alleen maar in leven te houden! Als je geen eetbuien zou hebben zou je nu ernstig ziek of misschien zelfs dood zijn door de uithongering!

Maar om van die eetbuien af te komen moet je er voor zorgen dat je lichaam niet gestresst is door de honger. Eet ontbijt, een tussendoortje, lunch, een tussendoortje, avondeten, en een toetje of nog een tussendoortje. Misschien ben je zo'n iemand die op het begin van de dag niet zo'n honger heeft of misschien probeer je honger zelfs te onderdrukken. Toch is het belangrijk om dan wat te eten zodat je later geen oncontroleerbare honger krijgt. Als je moeite hebt met wat normale porties zijn kun je spieken bij familie of vriendinnen. Of op proud2bme.nl staan ook eetlijsten.
Hoe zou je liever 2000 kcal binnenkrijgen: door de hele dag niets eten en om 10 uur savonds misselijk zijn van de honger en dus een grote zak chips en 2 repen chocola opeten, om vervolgens met een schuldgevoel naar bed te gaan? Of door 3 vullende maaltijden + 2-3 tussendoortjes te eten die je energie geven om de dag door te komen. De keuze is aan jou. Je lijf is slim en zorgt ervoor dat je die 2000 kcal toch wel binnenkrijgt.
Einstein zei ooit "waanzin is steeds hetzelfde opnieuw doen maar andere resultaten verwachten". Dit klopt ook wel want je wil afvallen dus je eet de hele dag niets, maar je krijgt telkens eetbuien en het afvallen lukt niet... maar je blijft het proberen ondanks dat je WEET dat je zo uitbuien uitlokt. Maar om de een of andere reden denk je toch dat het ooit gaat werken en je word er gek van... maar het gaat niet werken. Dus STOP ERMEE. Vroeger had ik ook eetbuien en geloof me maar als ik zeg dat je nooit van je eetbuien af kan komen als je maaltijden blijft overslaan.

Je noemt ook dat je bang bent om dik te worden als je op jezelf gaat wonen. Nou weet je hoe je dat kan voorkomen? Door te stoppen met crash/jojo/ongezond dieten! Meerdere studies hebben bewezen dat mensen die op een ongezonde manier afvallen, daarna weer aankomen tot hun oude gewicht + nog een paar kilo. Het beste om je gezonde gewicht te behouden door normaal te eten. Als je gewoon evenveel eet als andere mensen met een gezond gewicht zit je wel goed. Om veel aan te komen moet je echt veel eten, waarschijnlijk veel meer dan je denkt. Af en toe een grote zak chips leegeten is normaal maar dit moet natuurlijk geen dagelijkse gewoonte worden.

Nou dat was een lang bericht maar ik hoop dat mijn boodschap duidelijk is haha kusjes van Miep

16 sep 2018, 03:09, Miep
35

Ik wou dat ik je tips kon geven maar ik zit met hetzelfde. Ik denk wel dat je beter met je ouders kan gaan praten dan op deze websites. Ik weet dat ik nu hypocriet ben omdat ik hier zelf ben maar op deze websites zijn allemaal mensen die denken dat ze het precies weten. Dat er een makkelijke oplossing voor (beginnende) anorexia is, ‘ga gewoon eten’ maar ik denk dat ze zelf ook wel kunnen nadenken dat het niet zo makkelijk is. Ik zeg overigens niet dat je anorexia hebt.

18 sep 2018, 21:09, Tryingtolikemyself
36

Beste Tryingtolikemyself,

Wat vervelend dat jij ook worstelt met je eten.
Ik weet hoe moeilijk te strijd is om 'weer gewoon' te eten en dat het veel complexer is dan dat. Ik vind het dan ook heel erg jammer dat je de indruk krijgt dat er 'op deze website allemaal mensen zijn die denken dat ze het precies weten'. Die indruk heb ik niet willen geven, en ik denk de anderen ook niet. Volgens mij probeert iedereen anderen van hulp, steun en advies te voorzien, maar jij ervaart dat anders?
Zo te lezen voel je je erg onbegrepen?
Hoe zouden anderen wel moeten reageren op berichten van mensen met (beginnende) eetstoornissen?

Ik hoop dat je hier antwoord op wil geven :)

Liefs en sterkte!

19 sep 2018, 08:09, Amyxx
37

@amyxx bedankt! voor je advies.
ik heb mezelf getrakteerd op een zakje menms vandaag dus ik eet in iedergeval wel. ik eet nu best wel veel maar daar kan ik nu even zelf niks aan doen:)
ik weeg mezelf ook niet meer elke dag, zodat ik niet heel de dag met die cijfers in mijn hoofd zit.
xx

19 sep 2018, 20:09, tessje💗
38

Hey lieve Tessje,

Wat goed en dapper dat je jezelf getrakteerd hebt op wat lekkers! Dat is vast een hele overwinning!

Fijn dat je in ieder geval wel eet (en ook voldoende hoop ik :) ) ook al is dat nu even verplicht.
Voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid is voeding zo belangrijk! Ook al zegt de stem van de eetstoornis wat anders.

Weet je ongeveer wat je minimaal nodig hebt qua voeding gedurende de dag? Of heb je iemand die jou daarbij kan helpen? Ik vind het namelijk heel belangrijk dat je gezond en blij bent!

Liefs, Amy

20 sep 2018, 08:09, Amyxx
39

Dit werkt niet op lange termijn. Stop met onzeker zijn

26 sep 2018, 08:09, Luna
40

Hoi Luna,

Misschien kun je tips of voorbeelden geven hoe iemand minder onzeker kan zijn?

Liefs, Amy

26 sep 2018, 09:09, Amyxx
41

amyxx hey daar ben ik weer!
ik ben op onderzoek gegaan op internet en ik denk dat ik boulimia heb dat omschrijft ook mijn probleem een beetje als ik de symptomen lees, toch heel bedankt voor je tips en t helpen.❤️

26 sep 2018, 21:09, Tessje💗
42

Hey Tessje,

Fijn dat je nog even een berichtje schrijft :)

Wat goed dat je wat onderzoek gedaan hebt. Je herkent je dus helemaal in de omschrijving van boulimia?

Hoe is dat voor je, dat je dat ontdekte?
En hoe ga je er mee aan de slag?

Als ik nog met je mee kan denken of je ergens mee kan helpen, dan doe ik dat graag :)

Liefs, Amy

27 sep 2018, 08:09, Amyxx
43

@Amyxx
ik ben er niet zo van slag van gelukkig. ik ga t denk eerst mn vrienden maar vertellen maar t punt is dat ik het niet 100% zeker weet. verder hou ik het hier wel bij drnk ik heb me vanmorgen gewogen ik weeg 43.3 kg. ik heb gelezen dat t normaal is dat mensen met boulimia een gezond gewicht hebben, omdat ze niet eten en daarna weer vreetbuien hebben(logisch natuurlijk) dus daar hoef ik me in ieder geval geen zorgen over te maken.

27 sep 2018, 15:09, Tessje💗
44

Hey Tessje,

Fijn dat je nog even van je laat horen.

Ik begrijp dat het lastig om met zekerheid vast te stellen of je wel of geen boulimia hebt. Dat kan alleen een professional doen.

Wat ik je wel aanraad, is om hulp te zoeken als je veel last hebt van het (niet) eten, de eetbuien en compensatiedrang. Hoe eerder je hulp zoekt als je een probleem hebt met eten, hoe beter. Want ook al heb je een normaal gewicht, dan nog kan je lijf heel veel schade ondervinden door het lijnen en de eetbuien.

Ik hoop dat je jezelf serieus neemt wat dit betreft en je aan de bel trekt als dat nodig is. Echt, dat verdien je.

Liefs, Amy

27 sep 2018, 18:09, Amyxx

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.