Eet ik te veel of niet? Ik weet het niet!

Hey allemaal,

Ik wil graag weten of mijn eetpatroon goed/normaal is. Eet ik te veel? Of is het normaal? Ikzelf kan het niet zo goed beoordelen omdat ik vroeger een eetstoornis heb gehad.... Vandaar deze gekke vraag😒😀

(Ik ben een meisje van 15 jaar, weeg 52 kg en heb een lengte van 173 cm)

Mijn eetpatroon is als volgt:

Ontbijt: 2 boterhammen met appelstroop
+ 1 glas melk

Tussendoortje: bijv. Een koekje of fruit

Lunch: 2 boterhammen met appelstroop

Tussendoortje: meestal rond de 30 gram rozijnen of een bakje kwark

S'avonds: meestal stukie vlees met aardappels (3/4 kleinjes) en groente
+toetje= magere franse kwark (150 gram)

Tussendoortje: appel, magere franse kwark OF koekje
Net waar ik zin in heb😉

Voor de rest drink ik altijd water want ik vindt frisdrank niet om te zuipen....😝

Vinden jullie dit een normaal eetpatroon? En wat eten jullie zoal op een dag?

13 jul 2018, Nola


Reacties

plaats reactie
1

Zelf kan er wel wat meer variatie in je eetpatroon door bijvoorbeeld : fruit of groente op je brood te doen.Ook kan je een keer Griekse yoghurt eten in plaats van Franse Kwark bijvoorbeeld om een beetje meer variatie in je eetpatroon te hebben.En rozijnen zijn gezond maar er zit wel veel suiker in.En als je veder nog vragen hebt of hulp nodig hebt zegt het maar.

13 jul 2018, 17:07, juliatje.
2

Juliatje wie tf doet er groente of fruit op zijn brood?? Nola je eet normaal, een beetje weinig als je het mij vraagt. Je mag best wat meer eten hoor je bent aan de lichte kant. Goed van je dat je hersteld bent van je eetstoornis.

13 jul 2018, 18:07, L
3

Btw als je actiever bent moet je echt wel meer eten hoor

13 jul 2018, 18:07, L
4

@L: Groente op brood eten is in het westen van het land, m.n. in Amsterdam, heel normaal hoor. En idd. ook een hele gezonde keuze. Al ben ik dan geen fan van brood, maar die discussie heb ik al een keer met Juliatje gevoerd ;)

14 jul 2018, 02:07, Timo
5

Nola ik vind je niet te veel of te weinig eten.Zelf eet je gewoon prima.En L ieder heeft zen eigen smaak en waarom zou je moeten schamen als je gezond bezig bent?Er is niks mis mee als je fruit of groente op brood eet en als in haar omgeving weinig mensen het doen dan betekend het niet ofzo dat het dan slecht is ofzo.

14 jul 2018, 08:07, juliatje.
6

Juliatje ik zeg niet dat ze zich moet schamen of dat het fout is ofzo maar ik vind het gewoon heel vreemd. Los fruit op brood lijkt me echt heel vies, ik zou het zelf met iets anders doen (bv pindakaas + banaan of kaas + konkommer). Of eet je fruit gewoon los....?? Maarja zoals je zei smaken verschillen.

14 jul 2018, 15:07, L
7

Je laat het wel overkomen vind ik dat ze zich moet schamen.Maar zelf is het gezond dus het kan gewoon vind ik.Zelf moet ik een eet schema volgen ,maar als het lekker fruit en brood is dan ja ik vind het dan lekker en zou ik het wel willen eten.Maar nu kan ik het niet doen.

14 jul 2018, 19:07, juliatje.
8

Niemand weet het vraga je moeder

20 jul 2018, 19:07, Luna
9

Hey Nola!

Wat goed dat je hier je vraag stelt en wat ontzettend knap dat je hersteld bent van een eetstoornis!
Zoals je zelf vast wel merkt, ligt een terugval in de eetstoornis op de loer. Komt jouw vraag ook vanuit de eetstoornis? Ben je bang dat je teveel eet en ben je bang om aan te komen? Dat zou heel begrijpelijk zijn en daar hoef je je niet voor te schamen. Het is de eetstoornis die die angst veroorzaakt.

Ik denk dat je het beste bij jezelf kunt voelen of je voldoende eet. Zo op het eerste gezicht lijkt het mij vrij weinig voor jou, gezien je leeftijd en lengte.
Probeer goed bij jezelf na te gaan hoe je je voelt. Voel je je energiek en heb je voldoende energie gedurende de dag? Ben je goed geconcentreerd op school en heb je na school nog voldoende energie om met vriendinnen dingen te gaan doen? Of ben je vrij snel moe en voel je je vaak uitgeput?
Als dat laatste het geval is, is de kans groot dat je te weinig energie binnenkrijgt en zou je dus wat meer moeten eten.
In dat geval kun je proberen om bij je ontbijt en je lunch een extra boterham te eten, een extra aardappel 's avonds en wat grotere tussendoortjes. Als je het niet alleen aandurft, kun je langs de diëtist gaan voor hulp.

Probeer jezelf en jouw eetpatroon niet met anderen te vergelijken. Ieder lijf is anders en heeft weer wat anders nodig. Probeer je op jezelf te focussen, doe wat goed is voor jou en luister vooral niet naar de stem van de eetstoornis, hoe moeilijk dat ook is.

You can do it!

Liefs, Amy

22 jul 2018, 08:07, Amyxx

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.