Dikker worden maar niet zwaarder

Heyhey,
Ik ben sinds een paar maandjes gestopt met sporten. (deed ik best intensief). En zoals te verwachten word ik dikker. Het enige rare is dat ik niet meer ga wegen. Iemand enig idee hoe dit kan? Of verbeeld ik het me gewoon dat ik dikker word?

25 apr 2019, Joep


Reacties

plaats reactie
1

Ik denk dat je weet dat je dikker word en je de weegschaal gewoon gaat vermijden uit schaamte. Maar ik raad wel aan om een gezond eetpatroon te hebben en als je twijfelt of je gezond bent kan je altijd naar een arts.Succes en zeg maar als je meer hulp nodig hebt.

25 apr 2019, 16:04, juliatje.
2

Je verhouding vet en spieren is aan het veranderen. Een kilo vet heeft veel meer volume en dus veel meer ruimte nodig dan een kilo getrainde spieren. Vergelijk het met een kilo veren versus een kilo lood.

Doordat je nu niet meer sport worden je hoeveelheid getrainde spieren minder, oftewel je hoeveelheid vet op je lichaam wordt groter (vet en getrainde spieren verhoudingen zich altijd tot elkaar in een percentage). Vet neemt meer ruimte in en daardoor word je nu in centimeters dikker.

Kennelijk is je balans tussen inname (eten en drinken) en verbranding (bewegen en slaap) nog wel goed genoeg, dat je nu niet dikker wordt in kilo's. Let alleen wel op: hoe minder getrainde spieren je hebt, hoe makkelijker je in kilo's kan gaan aankomen. Getrainde spieren gebruiken namelijk duidelijk meer energie dan vet. Niet alleen wanneer je ze traint (bij het sporten dus), maar juist ook in je gewone dagelijkse bezigheden.

25 apr 2019, 17:04, Timo
3

Dankje Timo! Het is dus geen schijn dat ik echt een buikje begin te krijgen... Ik weet nou eigenlijk niet of dat positief is of niet. Is het ongezond dat dit gebeurt?
(Ps ik ben ondertussen wel een 1,5 kilo zwaarder)

29 apr 2019, 14:04, Joep
4

????

7 mei 2019, 15:05, Joep
5

Wat schommelen in gewicht is op zich niet ongezond, Joep en of het positief is of niet hangt los daar van natuurlijk ook van je eigen smaak af. Ik vind dat zelf meestal niet lelijk. Het is in ieder geval vrij logisch dat het gebeurt als je stopt met sporten en je eetpatroon daar niet direct op aanpast. Het kan zeker niet meteen kwaad, maar alles hangt uiteraard wel af van de verhouding lengte en gewicht. Hoe zit het bij jou nu met die verhouding en wat vind je zelf van de ontwikkeling?

14 mei 2019, 08:05, B
6

hey, dit kan komen doordat je spieren "slapper" worden, dus dat ze meer gaan hangen en slapper worden waardoor ze niet meer zo stevig zijn als eerst

14 mei 2019, 18:05, pineappleanna
7

Waarschijnlijk is dit gebeurd nadat je spieren afbouwden en je vet opbouwde je ziet er Dus wel steviger uit maar je word niet zwaarder waarschijnlijk kom je naar een langere periode dus wel aan. Bij deze ook de vraag hoe het nu met je gaat

29 okt 2019, 14:10, Anoniem

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.